Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 2. července 2020 00:27
Sdílej:

Jen desetinu vozů oproti minulému roku prodávaly české autobazary v průběhu omezení spojených s koronavirovou epidemií. V přepočtu na celkové tržby prodejců znamenalo toto tříměsíční období meziroční propad o zhruba 25 miliard korun. Trh ojetých aut začal nyní opět posilovat, ale ještě koncem roku se podle našich prognóz bude pohybovat jen asi na 80 % výkonu před koronakrizí.

Pro obchodníky, kteří uvažují dopředu a sledují vývoj i na dalších trzích, ale může být i krize příležitostí. Pokud zareagují správně, mohou při nadcházejícím oživení trhu růst výrazně rychleji než jejich konkurence. Krize totiž urychluje transformační procesy a nasazování inovací. Příklady můžeme vidět v dalších odvětvích, které v relativně krátké době prošly zásadní digitální transformací. Výsledkem je, že si dnes po internetu objednáme prakticky jakékoli spotřební zboží, potraviny či jídlo z restaurací, stejně jako si rezervujeme letenky, hotely atd. Právě on-line prodejci potravin a zboží denní potřeby přitom během protipandemických opatření zaznamenali obrovský nárůst poptávky.

Nyní přichází na řadu digitální transformace v odvětví automobilového průmyslu. Pokud by totiž prodejci nových i ojetých vozů měli již dříve připraveny online prodejní kanály a související procesy, nemusely by pro ně být letošní ztráty být tak fatální. Protože dosavadní koncept prodeje automobilů klasickým způsobem přestává stačit, musí prodejci přijít s inovacemi, se kterými nabídnou svým klientům nové možnosti, jako koupit vůz kompletně on-line včetně veškerých služeb s nákupem spojených (financování, pojištění) a dodávky až ke dveřím domu. Pro prodejce jde o skutečně velkou výzvu, protože kromě legislativních náležitostí bude jednou z nejdůležitějších otázka logistiky – zvlášť když začnou obchodovat s automobily po celé Evropě.

Trh s ojetými automobily až na výjimky běžel de-facto samospádem – dokonce velmi úspěšně, s pravidelnými meziročními nárůsty. Nicméně dopad pandemie bude natolik zásadní, že se jeho přechod do online prostředí značně urychlí. Kdo jako první přijde s konceptem opravdového online prodeje, získá velkou konkurenční výhodu. V následujících měsících a letech tak budeme svědky vstupu automotive segmentu do e-commerce prostoru, který strhne obrovskou lavinu inovací – v tomto odvětví největší za posledních 20 let –, ze které budou těžit zákazníci.

S přechodem do online prostředí – obzvláště v tak náročném a citlivém segmentu jako je prodej ojetých automobilů – enormně stoupá tlak na získání a udržení důvěry zákazníka, stejně jako na transparentnost podnikání samotných prodejců. Spotřebitelé dnes tráví mnoho času na nejrůznějších fórech, procházejí recenze a sdílejí zkušenosti na sociálních sítích a prodejci na to pochopitelně musí patřičně reagovat. Již brzy proto uvidíme, kdo z hráčů přinese na trh ojetých vozů skutečně kvalitní služby, a kdo jen doplní do svého marketingu nové komunikační linky, ale přitom dále pojede ve starých stopách.

A co si vlastně pod kompletně online prodejem ojetých aut máme představit? Jde o zajištění veškerých služeb, spojených s prodejem vozu, včetně technické certifikované inspekce s kompletní fotodokumentací, podepsání kupní smlouvy a VOP, sjednání financování, pojištění, záruky s možností jejího prodloužení a finální zajištění logistiky auta k zákazníkovi. Vše musí být možné realizovat na jediném místě – jednoduše, transparentně a plnou zárukou prodejce.

Carvago tento koncept nazývá door2door delivery. V blízké době má být spuštěn web Carvago.com koncovým zákazníkům v rámci retail prodeje. V Evropě pak budou mít zákazníci možnost vybírat z více jak milionu nejžádanějších typů vozů – s nájezdem do 100 tisíc kilometrů a do 5 let stáří.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.