Jen desetinu vozů oproti minulému roku prodávaly české autobazary v průběhu omezení spojených s koronavirovou epidemií. V přepočtu na celkové tržby prodejců znamenalo toto tříměsíční období meziroční propad o zhruba 25 miliard korun. Trh ojetých aut začal nyní opět posilovat, ale ještě koncem roku se podle našich prognóz bude pohybovat jen asi na 80 % výkonu před koronakrizí.
Pro obchodníky, kteří uvažují dopředu a sledují vývoj i na dalších trzích, ale může být i krize příležitostí. Pokud zareagují správně, mohou při nadcházejícím oživení trhu růst výrazně rychleji než jejich konkurence. Krize totiž urychluje transformační procesy a nasazování inovací. Příklady můžeme vidět v dalších odvětvích, které v relativně krátké době prošly zásadní digitální transformací. Výsledkem je, že si dnes po internetu objednáme prakticky jakékoli spotřební zboží, potraviny či jídlo z restaurací, stejně jako si rezervujeme letenky, hotely atd. Právě on-line prodejci potravin a zboží denní potřeby přitom během protipandemických opatření zaznamenali obrovský nárůst poptávky.
Nyní přichází na řadu digitální transformace v odvětví automobilového průmyslu. Pokud by totiž prodejci nových i ojetých vozů měli již dříve připraveny online prodejní kanály a související procesy, nemusely by pro ně být letošní ztráty být tak fatální. Protože dosavadní koncept prodeje automobilů klasickým způsobem přestává stačit, musí prodejci přijít s inovacemi, se kterými nabídnou svým klientům nové možnosti, jako koupit vůz kompletně on-line včetně veškerých služeb s nákupem spojených (financování, pojištění) a dodávky až ke dveřím domu. Pro prodejce jde o skutečně velkou výzvu, protože kromě legislativních náležitostí bude jednou z nejdůležitějších otázka logistiky – zvlášť když začnou obchodovat s automobily po celé Evropě.
Trh s ojetými automobily až na výjimky běžel de-facto samospádem – dokonce velmi úspěšně, s pravidelnými meziročními nárůsty. Nicméně dopad pandemie bude natolik zásadní, že se jeho přechod do online prostředí značně urychlí. Kdo jako první přijde s konceptem opravdového online prodeje, získá velkou konkurenční výhodu. V následujících měsících a letech tak budeme svědky vstupu automotive segmentu do e-commerce prostoru, který strhne obrovskou lavinu inovací – v tomto odvětví největší za posledních 20 let –, ze které budou těžit zákazníci.
S přechodem do online prostředí – obzvláště v tak náročném a citlivém segmentu jako je prodej ojetých automobilů – enormně stoupá tlak na získání a udržení důvěry zákazníka, stejně jako na transparentnost podnikání samotných prodejců. Spotřebitelé dnes tráví mnoho času na nejrůznějších fórech, procházejí recenze a sdílejí zkušenosti na sociálních sítích a prodejci na to pochopitelně musí patřičně reagovat. Již brzy proto uvidíme, kdo z hráčů přinese na trh ojetých vozů skutečně kvalitní služby, a kdo jen doplní do svého marketingu nové komunikační linky, ale přitom dále pojede ve starých stopách.
A co si vlastně pod kompletně online prodejem ojetých aut máme představit? Jde o zajištění veškerých služeb, spojených s prodejem vozu, včetně technické certifikované inspekce s kompletní fotodokumentací, podepsání kupní smlouvy a VOP, sjednání financování, pojištění, záruky s možností jejího prodloužení a finální zajištění logistiky auta k zákazníkovi. Vše musí být možné realizovat na jediném místě – jednoduše, transparentně a plnou zárukou prodejce.
Carvago tento koncept nazývá door2door delivery. V blízké době má být spuštěn web Carvago.com koncovým zákazníkům v rámci retail prodeje. V Evropě pak budou mít zákazníci možnost vybírat z více jak milionu nejžádanějších typů vozů – s nájezdem do 100 tisíc kilometrů a do 5 let stáří.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?