Každé páté dovezené ojeté auto (21 %) pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu.
Kupujícím pak prodávající nejčastěji tvrdí, že auto bylo dovezeno z Německa, nebo že se jedná o ojetý vůz s tuzemským původem. Vyplynulo to z analýzy, kterou Cebia zpracovala na více než 47 000 náhodně vybraných inzerovaných dovezených ojetých autech. Jako země původu vozidla se považuje země, pro kterou bylo vozidlo vyrobeno. V rámci této analýzy navíc Cebia odhalila desítky předělaných aut či kradených vozů s pozměněnou identitou. Loni bylo přitom každé druhé prodávané ojeté osobní auto dovezené ze zahraničí. V uplynulém roce se do Česka dovezlo 177 261 osobních ojetých aut.
Prodejci u ojetých aut vůbec neuvádějí jako zemi původu Řecko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko či Litvu. Ačkoli se v inzerátech nenašlo ani jedno auto s původem z těchto zemí, ve skutečnosti z nich pocházelo téměř 21 % analyzovaných aut. Prodávajícím pak v inzerci nejčastěji tvrdili, že se jedná o vůz dovezený z Německa (55 %) nebo o vůz s českým původem (39 %). Právě o vozy s tuzemským původem a o vozy dovezené z Německa je totiž největší zájem, neboť český či německý původ představuje pro české zákazníky pomyslnou záruku kvality. Zakrýváním skutečné země původu prodejci vozy nejen rychleji prodají, ale zároveň jim to umožňuje uměle navýšit kupní cenu a více na prodeji vozu vydělat. Vozidlo dovezené z Německa má na trhu vyšší hodnotu než vozidlo z Bulharska či například Chorvatska.
Navíc kdyby u některých ojetých aut uvedl prodejce skutečnou zemi jejich původu, vozidla by byla nejspíš neprodejná, nebo by jejich cena byla výrazně nižší než inzerovaná. Platí to především o vozech ze zemí jižní a střední Ameriky, Mexika, Ománu, Tchaj-wanu, zemí Perského zálivu, Tuniska, jižní Afriky, Ukrajiny, Ruska či Běloruska. Právě z těchto částí světa pocházelo 5 % analyzovaných ojetých aut s nesprávně uvedeným původem v inzerci. Prodejci u nich nejčastěji deklarovali český (46 %) či německý původ (38 %).
Prodejci falšují nejen německý původ, ale i český!Mezi všemi vozy s nesprávně uvedeným původem se však vyskytují i falešné země původu jako je Itálie, Rakousko a další, zejména evropské země. Kupující by tak měli být obezřetní nejen u ojetých aut dovezených z Německa. Analýza navíc prokázala, že i deklarovaný český původ nemusí být skutečný a opatrnost je tedy na místě i v tomto případě.
To, že auto nepochází z Česka, se dá v řadě případů zjistit pečlivým prozkoumáním velkého technického průkazu. Pokud je rozdílné datum první registrace a datum první registrace v ČR, znamená to, že vůz byl dovezen ze zahraničí, což je v technickém průkazu malou poznámkou uvedené i v kolonce další záznamy. Rozepsáni jsou v technickém průkazu jen čeští vlastníci, což pro laika může být matoucí. U některých dovezených aut je bohužel v technickém průkazu chybně uvedené stejné datum první registrace a první registrace v ČR, navíc duplikáty velkého technického průkazu ve většině případů neobsahují kolonku další záznamy. Zdaleka ne vždy lze tedy falešný český původ touto cestou odhalit.
Navíc i když zákazník podle technického průkazu zjistí, že vozidlo bylo dovezeno například z Německa, nemá ještě vyhráno, protože značná část aut, která mají deklarovaný původ v Česku, byla do Česka dovezena přes více zemí, nikoli napřímo ze skutečné země původu. Dovozce může auto například v Německu účelově zaregistrovat byť jen na jediný den, pořídit si v Německu převozní doklady a úřadům v Česku deklarovat dovoz z této země, čímž je německý původ deklarovaný i v technickém průkazu. K těmto účelovým registracím dochází také v případě uvádění falešného německého či jiného než skutečného původu vozidla v inzerci. Zákazník pak může skutečnou zemi původu odhalit například prostřednictvím služby PROVIN, která zjistí původ a pohyb vozidla za celou dobu jeho provozu, nebo pomocí služby AUTOTRACER, díky které se zákazník může zjistit, pro kterou zemi bylo prověřované vozidlo vyrobené.
Desítky analyzovaných aut měly pozměněnou identituProstřednictvím této analýzy Cebia odhalila také 68 pravděpodobně předělaných či kradených vozidel s pozměněnou identitou. Tato auta byla vyrobená s pravostranným řízením, inzerována však byla s levostranným řízením. Navíc u 90 % z nich mělo vozidlo na fotografiích v inzerci jinou barvu než uvádí výrobce. Z toho všeho je zřejmé, že se nejedná o původní vozidla, ale o vozidla, u nichž bylo použito VIN jiného auta, čímž pravděpodobně kradenému vozidlu či vozidlu po totální havárii byla dána identita jiného vozidla, aby se tím při prodeji zakrylo odcizení právoplatnému majiteli či totální havárie. Novým majitelům hrozí v případě, že vozidlo bylo kradené, jeho zabavení bez finanční náhrady, nebo provozování vozidla, které neodpovídá bezpečnostním požadavkům a u kterého lze očekávat neplánované výdaje spojené s opravami a údržbou. Aut s pozměněnou identitou nebo předělaných z více vozů je na trhu procentuálně mnohem více, odhalit je lze však zejména fyzickou kontrolou původnosti identifikátorů vozidla a jeho dalších částí. V některých případech lze tyto podvody odhalit i prověřením vozu v systému AUTOTRACER (např. porovnání dřívějších fotografií se současnými, porovnání výbavy, návod na kontrolu identifikátorů atd.) Vozidla s nesprávně uvedeným levostranným řízením pocházela z Austrálie, Japonska, Velké Británie a Irska.
Výsledky analýzy 47 040 dovezených ojetých osobních vozidel z inzerce:▪ 21 % vozidel mělo uvedený falešný původ.▪ 95 % z nich pocházelo z těchto zemí:Řecko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko, LitvaFalešný deklarovaný původ u těchto vozidel: ČR 39 %, Německo 55 %, Rakousko 4 %, ostatní 2 %▪ 5 % z nich pocházelo z těchto zemí či částí světa:Chile, Curacao, Jižní Amerika, Jižní Afrika, Mexiko, Omán, Rusko, Turecko, Tchaj-wan, Tunisko, země Perského zálivu, Bělorusko, UkrajinaFalešný deklarovaný původ u těchto vozidel: ČR 46 %, Německo 38 %, Itálie 5 %, Rakousko 4 %, ostatní 7 % (pouze země EU, případně USA a Kanada)
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.