Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

AutoRoad.cz, 21. ledna 2020, 11:50 Google+

O tom, že byste si ke svému autu nevyřídili povinné ručení, nemůže být řeč. Zákon nám ukládá povinnost si pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vyřídit a její zanedbání se trestá nemalou pokutou. Slouží totiž jako ochrana ostatních účastníků provozu pro případ, že byste způsobili autonehodu. Když se tak stane, z vašeho povinného ručení se zaplatí škody na zdraví a majetku způsobené ostatním účastníkům nehody.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Aby tomu tak skutečně bylo a vy jste nemuseli škody hradit z vlastních úspor, musíte mít u svého pojištění správně nastavený limit. Spoustu řidičů se při pohledu na srovnání povinného ručení řídí pouze cenou, což není zrovna zodpovědné jednání. Sice se jim podaří každoročně ušetřit pár stovek až tisíců korun, ale když způsobí reálnou dopravní nehodu, pojištění jim nemusí stačit a vše, co ušetřili, přijde nazmar.

Co je to limit pojistného plnění?

Pojistný limit neboli limit pojistného plnění je suma, která ohraničuje nejvyšší účast pojišťovny na pokrytí jedné pojistné události. Na konkrétní výši limitu se klient s pojišťovnou domlouvá při sjednávání smlouvy, ve které je následně také uvedena. V praxi to znamená, že pokud způsobíte nehodu, při které způsobíte škodu vyšší, než je váš stanovený limit, budete muset rozdíl mezi limitem a výší škod zaplatit sami.

U nabídek se zpravidla setkáte se dvěma hodnotami oddělenými lomítkem. První z nich určuje limit u škod na zdraví, zatímco druhé označuje maximální výši majetkové újmy, kam se počítá i případný ušlý zisk, poškození věci a tak podobně. Jestliže si sjednáte vyšší pojistné plnění, můžete počítat také s vyšší cenou pojištění.

Podle odborníků základní limit nestačí

Ať už se rozhodnete pro kteroukoliv pojišťovnu, minimální limit pojistného plnění bude vždy stejný, jelikož jej určuje zákon. Částka, kterou musí povinné ručení pokrýt, zůstává už řadu let na stejné hranici, a to i poté, co vyšel v platnost nový občanský zákoník. Konkrétně činí 35 milionů korun pro majetkové škody a 35 milionů korun na škody na zdraví a životě. Navzdory tomu, že se zdá být vysoká, ve skutečnosti zdaleka nemusí stačit.

Občanský zákoník sice minimální limity nijak nezměnil, na druhou stranu ale ovlivnil výši odškodnění pozůstalých po obětech dopravních nehod. Zatímco v roce 2013 se tato částka v průměru pohybovala okolo 1 300 000 korun, o rok později vystoupala skoro ke dvěma milionům korun a od té doby ještě výrazně vzrostla - o čemž se můžete přesvědčit v grafu níže. 

Odškodnění pro pozůstalé však není jedinou nákladnou výlohou, kvůli které by mohlo dojít k překročení limitu. Samotná ztráta lidského života byla už před několika lety oceněna Nejvyšším soudem na deset milionů korun. Když k tomu připočítáte ještě lékařské ošetření na místě nehody a škody na majetku - které v případě střetu s kamionem plným nákladu mohou vyšplhat i na desítky milionů korun - už jste překročili limit a máte zaděláno na pořádné výdaje.

Doporučuje se alespoň 50 milionů korun

Maximální limit zákon nijak neomezuje, proto se v pojišťovnách můžete setkat například s limity ve výši 150 milionů korun. Jak už jsme ale zmínili, s limity roste i cena, a tak je namístě zvážit, zda se v provozu opravdu pohybujete tolik, aby se vám to vyplatilo. Odborníci řidičům doporučují limit zvýšit alespoň na 50 milionů korun. Na ceně povinného ručení se až tak neprojeví, ale zároveň vám v případě dopravní nehody poskytne dostatečnou ochranu.

Vytisknout

Diskuze: Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

BMW 4 Cabrio začíná na českém trhu s cenou 1 319 500 Kč s motorem o výkonu 135 kW (184 k)

BMW 4 Cabrio má ceny pro český trh. Mění trochu strategii, na první pohled to ale není znát

HoppyGo

Prodeje nových aut nadále klesají, roste zájem o jejich předplatné

DS3 Crossback 1,5 BlueHDi

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 2

Peugeot Partner

Test Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 130, užitkáč s výkonem "jedničkové" Fabie RS

Nový Peugeot 208

Britský časopis WHAT CAR? vybral malý elektromobil roku

Nové BMW 128ti. „ti“ znamená „Tourismo Internazionale“ a značí výrazně sportovní modely

Nové BMW 128ti je velmi zajímavou variantou řady 1. Přehlédnutí by mohlo mrzet

reklama

Doporučujeme

Škoda Kodiaq RS ABT

Škoda Kodiaq RS ABT, rekordman ještě rychlejší

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

  2. Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

  3. Restaurování ikony malých Hot Hatch

  4. Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

  5. TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

  6. Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud