O tom, že byste si ke svému autu nevyřídili povinné ručení, nemůže být řeč. Zákon nám ukládá povinnost si pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vyřídit a její zanedbání se trestá nemalou pokutou. Slouží totiž jako ochrana ostatních účastníků provozu pro případ, že byste způsobili autonehodu. Když se tak stane, z vašeho povinného ručení se zaplatí škody na zdraví a majetku způsobené ostatním účastníkům nehody.
Aby tomu tak skutečně bylo a vy jste nemuseli škody hradit z vlastních úspor, musíte mít u svého pojištění správně nastavený limit. Spoustu řidičů se při pohledu na srovnání povinného ručení řídí pouze cenou, což není zrovna zodpovědné jednání. Sice se jim podaří každoročně ušetřit pár stovek až tisíců korun, ale když způsobí reálnou dopravní nehodu, pojištění jim nemusí stačit a vše, co ušetřili, přijde nazmar.
Co je to limit pojistného plnění?Pojistný limit neboli limit pojistného plnění je suma, která ohraničuje nejvyšší účast pojišťovny na pokrytí jedné pojistné události. Na konkrétní výši limitu se klient s pojišťovnou domlouvá při sjednávání smlouvy, ve které je následně také uvedena. V praxi to znamená, že pokud způsobíte nehodu, při které způsobíte škodu vyšší, než je váš stanovený limit, budete muset rozdíl mezi limitem a výší škod zaplatit sami.
U nabídek se zpravidla setkáte se dvěma hodnotami oddělenými lomítkem. První z nich určuje limit u škod na zdraví, zatímco druhé označuje maximální výši majetkové újmy, kam se počítá i případný ušlý zisk, poškození věci a tak podobně. Jestliže si sjednáte vyšší pojistné plnění, můžete počítat také s vyšší cenou pojištění.
Podle odborníků základní limit nestačíAť už se rozhodnete pro kteroukoliv pojišťovnu, minimální limit pojistného plnění bude vždy stejný, jelikož jej určuje zákon. Částka, kterou musí povinné ručení pokrýt, zůstává už řadu let na stejné hranici, a to i poté, co vyšel v platnost nový občanský zákoník. Konkrétně činí 35 milionů korun pro majetkové škody a 35 milionů korun na škody na zdraví a životě. Navzdory tomu, že se zdá být vysoká, ve skutečnosti zdaleka nemusí stačit.
Občanský zákoník sice minimální limity nijak nezměnil, na druhou stranu ale ovlivnil výši odškodnění pozůstalých po obětech dopravních nehod. Zatímco v roce 2013 se tato částka v průměru pohybovala okolo 1 300 000 korun, o rok později vystoupala skoro ke dvěma milionům korun a od té doby ještě výrazně vzrostla - o čemž se můžete přesvědčit v grafu níže.
Odškodnění pro pozůstalé však není jedinou nákladnou výlohou, kvůli které by mohlo dojít k překročení limitu. Samotná ztráta lidského života byla už před několika lety oceněna Nejvyšším soudem na deset milionů korun. Když k tomu připočítáte ještě lékařské ošetření na místě nehody a škody na majetku - které v případě střetu s kamionem plným nákladu mohou vyšplhat i na desítky milionů korun - už jste překročili limit a máte zaděláno na pořádné výdaje.
Doporučuje se alespoň 50 milionů korunMaximální limit zákon nijak neomezuje, proto se v pojišťovnách můžete setkat například s limity ve výši 150 milionů korun. Jak už jsme ale zmínili, s limity roste i cena, a tak je namístě zvážit, zda se v provozu opravdu pohybujete tolik, aby se vám to vyplatilo. Odborníci řidičům doporučují limit zvýšit alespoň na 50 milionů korun. Na ceně povinného ručení se až tak neprojeví, ale zároveň vám v případě dopravní nehody poskytne dostatečnou ochranu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?