Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

AutoRoad.cz, 21. ledna 2020, 11:50 Google+

O tom, že byste si ke svému autu nevyřídili povinné ručení, nemůže být řeč. Zákon nám ukládá povinnost si pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vyřídit a její zanedbání se trestá nemalou pokutou. Slouží totiž jako ochrana ostatních účastníků provozu pro případ, že byste způsobili autonehodu. Když se tak stane, z vašeho povinného ručení se zaplatí škody na zdraví a majetku způsobené ostatním účastníkům nehody.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Aby tomu tak skutečně bylo a vy jste nemuseli škody hradit z vlastních úspor, musíte mít u svého pojištění správně nastavený limit. Spoustu řidičů se při pohledu na srovnání povinného ručení řídí pouze cenou, což není zrovna zodpovědné jednání. Sice se jim podaří každoročně ušetřit pár stovek až tisíců korun, ale když způsobí reálnou dopravní nehodu, pojištění jim nemusí stačit a vše, co ušetřili, přijde nazmar.

Co je to limit pojistného plnění?

Pojistný limit neboli limit pojistného plnění je suma, která ohraničuje nejvyšší účast pojišťovny na pokrytí jedné pojistné události. Na konkrétní výši limitu se klient s pojišťovnou domlouvá při sjednávání smlouvy, ve které je následně také uvedena. V praxi to znamená, že pokud způsobíte nehodu, při které způsobíte škodu vyšší, než je váš stanovený limit, budete muset rozdíl mezi limitem a výší škod zaplatit sami.

U nabídek se zpravidla setkáte se dvěma hodnotami oddělenými lomítkem. První z nich určuje limit u škod na zdraví, zatímco druhé označuje maximální výši majetkové újmy, kam se počítá i případný ušlý zisk, poškození věci a tak podobně. Jestliže si sjednáte vyšší pojistné plnění, můžete počítat také s vyšší cenou pojištění.

Podle odborníků základní limit nestačí

Ať už se rozhodnete pro kteroukoliv pojišťovnu, minimální limit pojistného plnění bude vždy stejný, jelikož jej určuje zákon. Částka, kterou musí povinné ručení pokrýt, zůstává už řadu let na stejné hranici, a to i poté, co vyšel v platnost nový občanský zákoník. Konkrétně činí 35 milionů korun pro majetkové škody a 35 milionů korun na škody na zdraví a životě. Navzdory tomu, že se zdá být vysoká, ve skutečnosti zdaleka nemusí stačit.

Občanský zákoník sice minimální limity nijak nezměnil, na druhou stranu ale ovlivnil výši odškodnění pozůstalých po obětech dopravních nehod. Zatímco v roce 2013 se tato částka v průměru pohybovala okolo 1 300 000 korun, o rok později vystoupala skoro ke dvěma milionům korun a od té doby ještě výrazně vzrostla - o čemž se můžete přesvědčit v grafu níže. 

Odškodnění pro pozůstalé však není jedinou nákladnou výlohou, kvůli které by mohlo dojít k překročení limitu. Samotná ztráta lidského života byla už před několika lety oceněna Nejvyšším soudem na deset milionů korun. Když k tomu připočítáte ještě lékařské ošetření na místě nehody a škody na majetku - které v případě střetu s kamionem plným nákladu mohou vyšplhat i na desítky milionů korun - už jste překročili limit a máte zaděláno na pořádné výdaje.

Doporučuje se alespoň 50 milionů korun

Maximální limit zákon nijak neomezuje, proto se v pojišťovnách můžete setkat například s limity ve výši 150 milionů korun. Jak už jsme ale zmínili, s limity roste i cena, a tak je namístě zvážit, zda se v provozu opravdu pohybujete tolik, aby se vám to vyplatilo. Odborníci řidičům doporučují limit zvýšit alespoň na 50 milionů korun. Na ceně povinného ručení se až tak neprojeví, ale zároveň vám v případě dopravní nehody poskytne dostatečnou ochranu.

Vytisknout

Diskuze: Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Kodiaq RS ABT

Škoda Kodiaq RS ABT, rekordman ještě rychlejší

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud