O tom, že byste si ke svému autu nevyřídili povinné ručení, nemůže být řeč. Zákon nám ukládá povinnost si pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vyřídit a její zanedbání se trestá nemalou pokutou. Slouží totiž jako ochrana ostatních účastníků provozu pro případ, že byste způsobili autonehodu. Když se tak stane, z vašeho povinného ručení se zaplatí škody na zdraví a majetku způsobené ostatním účastníkům nehody.
Aby tomu tak skutečně bylo a vy jste nemuseli škody hradit z vlastních úspor, musíte mít u svého pojištění správně nastavený limit. Spoustu řidičů se při pohledu na srovnání povinného ručení řídí pouze cenou, což není zrovna zodpovědné jednání. Sice se jim podaří každoročně ušetřit pár stovek až tisíců korun, ale když způsobí reálnou dopravní nehodu, pojištění jim nemusí stačit a vše, co ušetřili, přijde nazmar.
Co je to limit pojistného plnění?Pojistný limit neboli limit pojistného plnění je suma, která ohraničuje nejvyšší účast pojišťovny na pokrytí jedné pojistné události. Na konkrétní výši limitu se klient s pojišťovnou domlouvá při sjednávání smlouvy, ve které je následně také uvedena. V praxi to znamená, že pokud způsobíte nehodu, při které způsobíte škodu vyšší, než je váš stanovený limit, budete muset rozdíl mezi limitem a výší škod zaplatit sami.
U nabídek se zpravidla setkáte se dvěma hodnotami oddělenými lomítkem. První z nich určuje limit u škod na zdraví, zatímco druhé označuje maximální výši majetkové újmy, kam se počítá i případný ušlý zisk, poškození věci a tak podobně. Jestliže si sjednáte vyšší pojistné plnění, můžete počítat také s vyšší cenou pojištění.
Podle odborníků základní limit nestačíAť už se rozhodnete pro kteroukoliv pojišťovnu, minimální limit pojistného plnění bude vždy stejný, jelikož jej určuje zákon. Částka, kterou musí povinné ručení pokrýt, zůstává už řadu let na stejné hranici, a to i poté, co vyšel v platnost nový občanský zákoník. Konkrétně činí 35 milionů korun pro majetkové škody a 35 milionů korun na škody na zdraví a životě. Navzdory tomu, že se zdá být vysoká, ve skutečnosti zdaleka nemusí stačit.
Občanský zákoník sice minimální limity nijak nezměnil, na druhou stranu ale ovlivnil výši odškodnění pozůstalých po obětech dopravních nehod. Zatímco v roce 2013 se tato částka v průměru pohybovala okolo 1 300 000 korun, o rok později vystoupala skoro ke dvěma milionům korun a od té doby ještě výrazně vzrostla - o čemž se můžete přesvědčit v grafu níže.
Odškodnění pro pozůstalé však není jedinou nákladnou výlohou, kvůli které by mohlo dojít k překročení limitu. Samotná ztráta lidského života byla už před několika lety oceněna Nejvyšším soudem na deset milionů korun. Když k tomu připočítáte ještě lékařské ošetření na místě nehody a škody na majetku - které v případě střetu s kamionem plným nákladu mohou vyšplhat i na desítky milionů korun - už jste překročili limit a máte zaděláno na pořádné výdaje.
Doporučuje se alespoň 50 milionů korunMaximální limit zákon nijak neomezuje, proto se v pojišťovnách můžete setkat například s limity ve výši 150 milionů korun. Jak už jsme ale zmínili, s limity roste i cena, a tak je namístě zvážit, zda se v provozu opravdu pohybujete tolik, aby se vám to vyplatilo. Odborníci řidičům doporučují limit zvýšit alespoň na 50 milionů korun. Na ceně povinného ručení se až tak neprojeví, ale zároveň vám v případě dopravní nehody poskytne dostatečnou ochranu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.