Údaje o prodejích osobních automobilů v České republice za první čtvrtletí letošního roku jednoznačně signalizují pro mnohé překvapující změny. Mezi nejzajímavější určitě patří rostoucí zájem zákazníků o nové osobní automobily značky Dacia, které se po prvních třech měsících, poprvé v historii českého automobilového trhu, probojovali na třetí místo, na pomyslných stupních vítězů, za první Škodou a druhým VW. Teprve na čtvrtém místě se letos umisťuje Hyundai a pátý je Peugeot.
Podíl prodeje vozů Dacia na českém trhu se už blíží sedmi procentům a velmi cenná je na tom skutečnost, že Dacia se k tomuto úspěchu propracovala systematicky, poměrně nenápadně a bez rozsáhlých propagačních a mediálních kampaní. O to je pozice mezi českými TOP 3 pro značku cennější a významnější.
Značka Dacia dnes nabízí velmi atraktivní škálu velice praktických modelů pro běžné motoristy, soukromníky, podnikatele i firmy. Nabídka zahrnuje menší rodinné vozy Logan a Sandero, stejně jako velmi praktické prostorné MPV Lodgy a Dokker, ale zejména nejen u nás velmi oblíbené crossovery řady Duster. A v nabídce nechybí ani užitkové varianty modelu Dokker. Automobily Dacia těží především z toho, že si nehrají na přetechnizované produkty, ale jsou praktickými a snadno provozovatelnými vozy pro nejširší okruh uživatelů. Z hlediska bezpečnosti mají samozřejmě vše, co vyžaduje současné legislativa, stejně jako mohou uspokojovat současné běžné zákaznické požadavky na komfort, tedy klimatizaci, či vyhřívání předních sedadel, parkovací asistenty atd.
Model Duster navíc již delší dobu jasně vládne v české hitparádě mezi malými crossovery, Dacia Dokker je na prvním místě v kategorii menších užitkových vozů, model Sandero je mezi menšími osobními na českém trhu třetí příčce a modelu Lodgy patří čtvrté místo mezi menšími vozy MPV.
Výroba automobilů značky Dacia začala v Rumunsku před půl stoletím a po nedlouhém čase byly licenční Renaulty 12, pod označením Dacia 1300 a později jako modernizovaný model Dacia 1310, vyváženy také do tehdejšího Československa. Novodobá éra vozů Dacia se u nás ale začala psát až v roce 2005, kdy se k nám začaly dovážet první modely Logan, a s nimi bylo zahájeno budování prodejního a servisního zázemí v rámci obchodní sítě značky Renault.
Od té doby prodeje vozů Dacia v ČR mnohonásobně vzrostly, loni překročil počet prodaných Dacií v ČR hranici 16 tisíc kusů a letošní třetí místo je odrazem jejich skvělé zákaznické atraktivity. Není proto také divu, že celkový počet, v novodobé historii, prodaných nových automobilů Dacia, již přesáhl hranici 100 000 kusů. O opravdu dynamické růstu prodejů svědčí například to, že v roce 2017 byla Dacia ještě na pátém místě, v roce 2010 na třináctém a před patnácti lety, tedy v roce 2004 jí patřilo místo dvaadvacáté.
Dacia navíc není úspěšným hráčem jen na trhu českém, ale i evropském. Málokdo by před lety čekal, že se model Duster stane mimořádně oblíbeným nejen u nás, ale třeba i ve Švýcarsku nebo Německu. Ve Francii pak patří Dacia k jedněm z nejoblíbenějších značek na trhu. Dacii se navíc podařilo vybudovat si obrovskou mezinárodní komunitu zákazníků, kteří se setkávají na akcích jako je třeba Dacia Piknik.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.