Trh ojetých vozidel letos nabízí větší výběr vozů než v loňském roce. Počet aut, ze kterých je možné vybírat, vzrostl totiž meziročně o 4,5 %. Příčinou jsou pravděpodobně ekonomické problémy domácností, neboť přibývají auta s českým původem. Naopak dovozy ojetých aut se letos propadají. Za první tři kvartály letošního roku se do České republiky dovezlo o 6,5 % méně ojetých vozů než ve stejném období loni. Celkově bylo přivezeno 118 453 aut, což je o 8 275 ks meziročně méně. Oproti situaci na konci letošního pololetí však pokles dovozů zpomaluje.
„Lze předpokládat, že za zvyšující se počet ojetých aut s českým původem může to, že se lidé častěji začali zbavovat například druhých vozů v rodině. Na trhu přibylo zejména modelů Škoda Octavia. Z toho, že se meziročně i mezikvartálně prodloužila doba prodeje, je patrné, že zájem o auta se nezvyšuje. Naopak v září trh zaznamenal meziroční propad prodejů o zhruba 5 %, kdy lidé kupovali auta méně než například v srpnu, což je neobvyklé,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která dlouhodobě monitoruje trh ojetých vozidel.
Počet aut, která mají při prodeji uvedený český původ, se meziročně zvýšil ze 44,4 % na rovnou polovinu nabídky (50 %). Počet aut s německým původem klesl o 1,6 procentního bodu na 18,9 %. Za zmínku stojí také dlouhodobý pokles vozů z Itálie, které za poslední roky snížily svůj podíl téměř na polovinu a nyní tvoří 1,9 % nabídky. „Trh se stále diverzifikuje a dostávají se na něj čím dál více například i auta z USA či Kanady, u nichž je ale problém v tom, že 66 % z nich je po totální havárii,“ upozorňuje Martin Pajer.
Průměrná doba prodeje letos meziročně mírně roste. Ojetá auta se prodávají o dva dny déle, a to 67 dní. Ještě na konci letošního prvního pololetí se prodávala o čtyři dny rychleji. Průměrná doba prodeje ojetého auta však klesá v případě, že prodejci nabízejí klientům zdarma Základní výpis z historie vozidla od Cebia. Vozidla, u nichž si klienti mohou zkontrolovat najeté kilometry sami bez toho, aniž by něco platili nebo se zavázali ke koupi vozu, jsou pro ně atraktivnější a prodejci vzbuzují v kupujících větší důvěru. V těchto případech se auta prodávají v průměru za 52 dní, což znamená, že se prodají v průměru o 15 dní rychleji. V tuto chvíli jej nabízejí velcí prodejci jako je AAA Auto či Auto ESA a další, kteří dohromady tvoří zhruba 42 % prodejců z řad autobazarů. Většina aut se však prodává přes individuální prodejce či napřímo mezi fyzickými osobami.
Průměrná cena narostla meziročně o 3,8 %, tedy o 11 000 Kč na 298 000 Kč. Je to o 2 000 Kč více než na konci pololetí.
Průměrné stáří vozů se meziročně nezměnilo, stále činí 9,3 roku. Auta s českým původem nepatrně omladila na 7,7 roku, ale auta se zahraničním původem bez ohledu na rok dovozu naopak mírně zestárla na 10,8 roku. Auta, která byla do Česka dovezená v letošním roce, vykazovala průměrné stáří 10,7 let, přičemž podíl aut starších 10 let se meziročně snížil z 52,1 % na 49,4 %.
Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých vozů meziročně klesla ze 153 000 km na 146 000 km. Příčinou ale může být čím dál častější stáčení tachometrů. Vzhledem k průměrnému stáří aut a vysokému podílu aut s naftovým motorem by číslo udávající průměrný nájezd mělo být vyšší.
Auta na naftu tvořila letos zatím 49,2 % nabídky. Auta na benzín klesla o jeden procentní bod na 46,7 %. Auta na elektřinu tvořila stabilních 0,9 % trhu.
Z pohledu značek došlo k navýšení podílu vozů Škoda Octavia, které překonaly hranici 10 % a tedy každé 10. prodávané ojeté auto je právě tento vůz. O dva procentní body přibylo aut s propadlou STK, jejichž podíl dosáhl 22,6 %. Mezi nejčastější barvy patří stále šedá (21,5 %), následovaná bílou (19 % a černou (18,3 %). Oproti loňskému roku se na trhu vyskytuje více červených aut a naopak méně stříbrných.
Podíl aut, u nichž prodejci uvádějí, že jsou po prvním majiteli, meziročně klesl o dva procentní body z 47,9 % na 45,9 %. Toto číslo však neodráží realitu, ale ukazuje na další klamnou praktiku prodejců. Je prakticky nemožné, aby při průměrném stáří 9,3 roku byla polovina aut po prvním majiteli.
U aut se zahraničním původem tvoří nově dovezená auta (tedy auta dovezená v letošním roce) jen něco přes čtvrtinu prodejů, zhruba tři auta ze čtyř byla dovezená do Česka v předchozích letech, kdy byla prodána novému majiteli a nyní jsou přeprodávána. U těchto aut tedy není možné, aby byla po prvním majiteli. V případě čerstvých dovozů dosahuje průměrné stáří vozů téměř 11 let a pravděpodobnost, že jsou po prvním majiteli, je rovněž nízká. U aut s tuzemským původem je prakticky nemožné, aby většina z nich měla jen jednoho majitele, a to vzhledem k bezmála osmiletému průměrnému stáří tuzemských vozů a skutečnosti, že významná část z nich pochází původně z operativních leasingů, po nichž byla následně přeprodána.
Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, činil letos 99,40 %. Ve skutečnosti je v případě desetiletých aut, což je přibližně průměr trhu, po havárii 60 % z nich, přesto se o haváriích kupující téměř nikdy nedozví. Inzertní portály často neumožňují rozlišit havárii od poškození a prodejci pak raději neuvádějí nic. Většinu z nich však ani tato skutečnost neomlouvá, neboť i po přímém dotazu zákazníka ho často ani o poškození neinformují, natož o havárii. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.