Evropské on-line tržiště s ojetinami, společnost Carvago, pravidelně analyzuje evropský trh s ojetými vozy a zveřejňuje spotřebitelská data. Z jejich poslední analýzy vyplývá, že se trh stabilizoval. Ve srovnání se začátkem roku 2022 jsou dnes mediánové ceny jednotlivých modelů nižší. Evropští obchodníci s ojetými vozy se s blížícím se koncem roku zbavují skladových zásob a nabízejí atraktivní slevy, obezřetnost je ale na místě. Platforma Carvago, která dováží pro české zákazníky vozy ze zahraničí a před výkupem od obchodníků vozy prověřuje standardizovanou technickou kontrolou CarAudit*, upozorňuje, že u zlevněných vozů nachází až o pětinu více nedostatků. Zájemci o ojetý vůz by dnes více než kdy jindy neměli podceňovat odbornou technickou kontrolu před nákupem.
Koupě zlevněného auta Sleva na ojetém voze nemusí být automaticky znakem automobilu se skrytou vadou, vyplatí se ale nepodcenit technickou kontrolu před samotným nákupem. Typickým motivem obchodníků pro nabídku slevy bývá nutnost snížení počtu aut na skladě před svátky a přelomem roku, což je běžný jev a pro zákazníka je pak na výběr mnoho zajímavých možností. Mezi auty s atraktivními slevami se ale problematické kusy najdou přece jen častěji: „Se zvyšujícími se náklady na běžný život v posledních měsících se zvedl zájem o kategorii zlevněných vozů o 36 % v porovnání druhého a třetího čtvrtletí,“ uvedl Zbyněk Müller, obchodní ředitel Carvago.com. „To nás přivedlo k myšlence porovnat výsledky provedených kontrol CarAudit u vozů, které jsme v uplynulém půlroce dodali zákazníkům. Zjistili jsme, že ojetiny se slevou mají až o pětinu více technických nedostatků než vozy bez ní.“
Ne vždy je drobná technická závada, oděrky na laku či kolech důvodem, proč by auto nemělo být zajímavým kusem ke koupi: „To, že v rámci kontroly CarAudit nacházíme nyní více technických nedostatků, je znakem současného trhu. Zjištění nedostatků zákazníkům před koupí prezentujeme v protokolu. Pokud se jedná závažné nedostatky, auto k nákupu nedoporučujeme a hledáme se zákazníkem dál,“ vysvětlil Marek Dvořák, vedoucí oddělení výkupu v Carvago.com.
Zájem o standardní úvěry klesáZatímco v roce 2021 byly až dvě třetiny vozů financované úvěrem, se zvyšujícími se úrokovými sazbami tento podíl postupně klesá. Ve třetím čtvrtletí tohoto roku byla financovaná úvěrem jen jedna třetina vozů prodaných na Carvago. „Pro značnou část zákazníků jsou měsíční splátky nad jejich možnosti a proto s nákupy obecně vyčkávají. Ne každý se dostane na nejnižší proklamovaný úrok nabízený bankou,“ vysvětluje Martina Chomová, manažerka financování v Carvago.com, a dodává: „V poslední době registrujeme výrazně vyšší zájem o poměrně nový typ finančního produktu, u nás nazvaného Nízká splátka. Jak z názvu vyplývá, hlavním benefitem tohoto financování je až o 30 % nižší měsíční splátka než u standardního úvěru.“
Ojetiny levnější než na jařeOd začátku letošního jara, kdy se přerušil téměř dva roky trvající trend zdražování ojetin, lze pozorovat stabilizaci cen na trhu. V meziročním srovnání dokonce většina oblíbených modelů v Česku i Německu zlevnila. Jediná kategorie, u které byl zaznamenán mírný nárůst, jsou vozy do deseti let stáří: „Odpovídá to trendu posledních měsíců, kdy zákazníci často volí levnější a starší vozy,” vysvětluje Müller.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.