Evropské on-line tržiště s ojetinami, společnost Carvago, pravidelně analyzuje evropský trh s ojetými vozy a zveřejňuje spotřebitelská data. Z jejich poslední analýzy vyplývá, že se trh stabilizoval. Ve srovnání se začátkem roku 2022 jsou dnes mediánové ceny jednotlivých modelů nižší. Evropští obchodníci s ojetými vozy se s blížícím se koncem roku zbavují skladových zásob a nabízejí atraktivní slevy, obezřetnost je ale na místě. Platforma Carvago, která dováží pro české zákazníky vozy ze zahraničí a před výkupem od obchodníků vozy prověřuje standardizovanou technickou kontrolou CarAudit*, upozorňuje, že u zlevněných vozů nachází až o pětinu více nedostatků. Zájemci o ojetý vůz by dnes více než kdy jindy neměli podceňovat odbornou technickou kontrolu před nákupem.
Koupě zlevněného auta Sleva na ojetém voze nemusí být automaticky znakem automobilu se skrytou vadou, vyplatí se ale nepodcenit technickou kontrolu před samotným nákupem. Typickým motivem obchodníků pro nabídku slevy bývá nutnost snížení počtu aut na skladě před svátky a přelomem roku, což je běžný jev a pro zákazníka je pak na výběr mnoho zajímavých možností. Mezi auty s atraktivními slevami se ale problematické kusy najdou přece jen častěji: „Se zvyšujícími se náklady na běžný život v posledních měsících se zvedl zájem o kategorii zlevněných vozů o 36 % v porovnání druhého a třetího čtvrtletí,“ uvedl Zbyněk Müller, obchodní ředitel Carvago.com. „To nás přivedlo k myšlence porovnat výsledky provedených kontrol CarAudit u vozů, které jsme v uplynulém půlroce dodali zákazníkům. Zjistili jsme, že ojetiny se slevou mají až o pětinu více technických nedostatků než vozy bez ní.“
Ne vždy je drobná technická závada, oděrky na laku či kolech důvodem, proč by auto nemělo být zajímavým kusem ke koupi: „To, že v rámci kontroly CarAudit nacházíme nyní více technických nedostatků, je znakem současného trhu. Zjištění nedostatků zákazníkům před koupí prezentujeme v protokolu. Pokud se jedná závažné nedostatky, auto k nákupu nedoporučujeme a hledáme se zákazníkem dál,“ vysvětlil Marek Dvořák, vedoucí oddělení výkupu v Carvago.com.
Zájem o standardní úvěry klesáZatímco v roce 2021 byly až dvě třetiny vozů financované úvěrem, se zvyšujícími se úrokovými sazbami tento podíl postupně klesá. Ve třetím čtvrtletí tohoto roku byla financovaná úvěrem jen jedna třetina vozů prodaných na Carvago. „Pro značnou část zákazníků jsou měsíční splátky nad jejich možnosti a proto s nákupy obecně vyčkávají. Ne každý se dostane na nejnižší proklamovaný úrok nabízený bankou,“ vysvětluje Martina Chomová, manažerka financování v Carvago.com, a dodává: „V poslední době registrujeme výrazně vyšší zájem o poměrně nový typ finančního produktu, u nás nazvaného Nízká splátka. Jak z názvu vyplývá, hlavním benefitem tohoto financování je až o 30 % nižší měsíční splátka než u standardního úvěru.“
Ojetiny levnější než na jařeOd začátku letošního jara, kdy se přerušil téměř dva roky trvající trend zdražování ojetin, lze pozorovat stabilizaci cen na trhu. V meziročním srovnání dokonce většina oblíbených modelů v Česku i Německu zlevnila. Jediná kategorie, u které byl zaznamenán mírný nárůst, jsou vozy do deseti let stáří: „Odpovídá to trendu posledních měsíců, kdy zákazníci často volí levnější a starší vozy,” vysvětluje Müller.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.