Když se jedná o trh s ojetými auty, každá evropská země má podobné problémy. Či už je to podvod s kilometry, skryté poškození, nebo dokonce stará vozová jednotka, všechno to zvyšuje šance kupujícího, že přijde k nekvalitnímu vozu – transparentnost na trhu s ojetými vozy často chybí. Situace se v různých částech Evropy liší, co může být vysvětleno ekonomickou situací a regionálními zvláštnostmi.
Platforma pro hlášení historie vozidel carVertical provedla průzkum, aby zjistila, kde je koupě ojetého vozidla nejrizikovější.
Je český trh s ojetými auty transparentní?
Česká republika se nachází uprostřed Indexu transparentnosti trhu, mezi Slovenskem a Belgií. Zatím co situace v Česku není tak špatná jak ve východní Evropě, místní trh s ojetými vozy má daleko od transparentnosti.
1 z 9 aut v České republice má stočené kilometry. Průměrná hodnota stočení je 43 053 km. Kupující tak může vozidlo přeplatit a na základě nesprávných údajů, bude mít problémy s plánováním jeho údržby.
Východní Evropa má největší problémy s transparentností trhu
Koupě ojetého auta v Lotyšsku, Litvě, Ukrajině nebo Rumunsku je riskantní, jelikož mnoho vozidel má skryté poškození, stočené kilometry a další problémy. Podvody jsou zde běžné a mnoho kupujících se již popálilo.
Nejpofidérnější trh s auty je v Lotyšsku, kde 23,6 % všech vozidel zkontrolovaných, má stočené kilometry. Situace v ostatních východoevropských zemích je obdobná: Rumunsko má 19,6 % stočených aut, Ukrajina – 15,6 %, a Litva – 18,1 %.
Ukrajina je šampionem v importu aut – více než 80 % vozidel v zemi pochází ze zahraničí. Lotyšsko (75,5 %), Rumunsko (67,2 %), a Litva (75,3 %) taky nejsou moc pozadu.
Mnoho aut ze západní Evropy přijde poškozených, pak jsou opraveny a prodávány jako nové. Z toho důvodu je procento poškozených aut ve východní Evropě tak vysoké. V Litvě, 59 % vozidel je poškozených, v Lotyšsku – 57,5 %, v Rumunsku – 57 % a v Ukrajině – 46,7 %.
“Podstatně vyšší podíl importu ojetých aut je jedním z klíčových důvodů, proč jsou východní krajiny mnohem více postiženy podvody. Import přímo podporuje stáčení kilometrů, jelikož sledování a dohledávání takových činů vyžaduje hodně úsilí, zejména když se jedná o přeshraniční převozy,” vysvětluje M. Buzelis.
Západní země jsou více transparentní
Podle průzkumu, trh s ojetými vozy v západní Evropě je transparentnější než ten ve východní Evropě. Taky by nemělo být žádným překvapením, že většina vozidel na východě je importována ze zemí jako Německo, Francie nebo Itálie.
Spojené království je nejtransparentnější z 23 zemí zařazených do Indexu transparentnosti trhu. To ale neznamená, že britský trh s ojetými vozy je bez problémů. Ze všech aut zkontrolovaných v UK, 14,5 % mělo stočené kilometry a 21 % bylo již někdy poškozeno, co značí, že kupující by prodejcům neměli slepě důvěřovat. Nicméně, UK má nejnižší procento importovaných aut – 10,7 %.
Německo se umístilo na druhém místě s 12,6 % stočenými a 21,3 % poškozenými vozidly. Ačkoli je Německo největším výrobcem aut v Evropě, 26,8 % ojetých vozidel v zemi je importováno ze zahraničí.
Itálie má nejnižší procento poškozených aut v Indexu – 16,6 %. Procento stočených aut je rovněž relativně nízké – 11 %, a jenom 32,1 % vozidel v zemi je importovaných
“Všechny tyto země jsou klíčovými hráči v automobilovém průmyslu. Německo, Itálie a Francie produkuje mnoho vozidel, a taky krmí zbytek regionu ojetými vozy přes export,” říká M. Buzelis, vedoucí komunikací v carVertical.
Pokuty za podvody se stáčením kilometrů jsou ve Francii až 10-násobně vyšší než v některých východních zemích, čeho výsledkem je nízký počet aut se stočenými kilometry – 9,6 %. Nicméně, 28,5 % aut na cestách v zemi je poškozených, co je významné. Krajina importuje 54 % ze svých ojetých vozidel, co je nejvyšší číslo mezi nejlépe hodnocenými krajinami.
Transparentnost ve střední Evropě je průměrná
Středoevropské země jako Chorvatsko, Česko, Maďarsko a Slovensko jsou umístěny uprostřed Indexu transparentnosti trhu od. Tyto země mají vysokou míru importu, spolu s velkým počtem poškozených vozidel.
Polovina ojetých aut v Česku je importována ze zahraničí. 51,6 % aut je poškozených a 11,4 % má stočené kilometry.
Sousední Slovensko má ještě více importovaných aut – 58,5 %. 57,7 % vozidel je poškozených a 1 z 9 má stočené kilometry.
Situace na trhu s ojetými auty je také podobná v Maďarsku, kde je 52,6 % aut importovaných, 55 % – poškozených, a 12,7 % – má stočené kilometry. Zatím co jedno z nejnižších procent vozidel se stočenými kilometry je v Chorvatsku (10,3 %), má významný počet importovaných aut (69,3 %) a 56,4 % poškozených vozidel.
Jak byl tenhle průzkum proveden?
Opírá se o údaje ze skutečných přehledů vozidel zakoupených našimi zákazníky za dobu 12 měsíců. Na základě toho byl vytvořen komplexní obraz trhu s ojetými vozy v Evropě, díky kterému můžou odborníci porovnávat situaci v různých krajinách.
Aby srovnání fungovalo, společnost carVertical představila svůj Index transparentnosti trhu, který je založen na 6 faktorech: procento stočených aut, průměrná hodnota stočených kilometrů, procento poškozených vozidel, průměrná hodnota poškození, podíl importovaných ojetých vozidel, průměrný věk kontrolovaných aut
Jelikož tyto faktory nejsou stejně důležité pro transparentnost trhu, mají v Indexu různou váhu. Například průměrná hodnota stočených kilometrů má větší vliv na skóre než průměrný věk kontrolovaných vozidel.
“Zpracování tolika kontrol historie aut nám umožňuje najít jisté vzorce na různých trzích a sledovat jejich vývoj,” dodává Matas Buzelis.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?