Když se jedná o trh s ojetými auty, každá evropská země má podobné problémy. Či už je to podvod s kilometry, skryté poškození, nebo dokonce stará vozová jednotka, všechno to zvyšuje šance kupujícího, že přijde k nekvalitnímu vozu – transparentnost na trhu s ojetými vozy často chybí. Situace se v různých částech Evropy liší, co může být vysvětleno ekonomickou situací a regionálními zvláštnostmi.
Platforma pro hlášení historie vozidel carVertical provedla průzkum, aby zjistila, kde je koupě ojetého vozidla nejrizikovější.
Je český trh s ojetými auty transparentní?
Česká republika se nachází uprostřed Indexu transparentnosti trhu, mezi Slovenskem a Belgií. Zatím co situace v Česku není tak špatná jak ve východní Evropě, místní trh s ojetými vozy má daleko od transparentnosti.
1 z 9 aut v České republice má stočené kilometry. Průměrná hodnota stočení je 43 053 km. Kupující tak může vozidlo přeplatit a na základě nesprávných údajů, bude mít problémy s plánováním jeho údržby.
Východní Evropa má největší problémy s transparentností trhu
Koupě ojetého auta v Lotyšsku, Litvě, Ukrajině nebo Rumunsku je riskantní, jelikož mnoho vozidel má skryté poškození, stočené kilometry a další problémy. Podvody jsou zde běžné a mnoho kupujících se již popálilo.
Nejpofidérnější trh s auty je v Lotyšsku, kde 23,6 % všech vozidel zkontrolovaných, má stočené kilometry. Situace v ostatních východoevropských zemích je obdobná: Rumunsko má 19,6 % stočených aut, Ukrajina – 15,6 %, a Litva – 18,1 %.
Ukrajina je šampionem v importu aut – více než 80 % vozidel v zemi pochází ze zahraničí. Lotyšsko (75,5 %), Rumunsko (67,2 %), a Litva (75,3 %) taky nejsou moc pozadu.
Mnoho aut ze západní Evropy přijde poškozených, pak jsou opraveny a prodávány jako nové. Z toho důvodu je procento poškozených aut ve východní Evropě tak vysoké. V Litvě, 59 % vozidel je poškozených, v Lotyšsku – 57,5 %, v Rumunsku – 57 % a v Ukrajině – 46,7 %.
“Podstatně vyšší podíl importu ojetých aut je jedním z klíčových důvodů, proč jsou východní krajiny mnohem více postiženy podvody. Import přímo podporuje stáčení kilometrů, jelikož sledování a dohledávání takových činů vyžaduje hodně úsilí, zejména když se jedná o přeshraniční převozy,” vysvětluje M. Buzelis.
Západní země jsou více transparentní
Podle průzkumu, trh s ojetými vozy v západní Evropě je transparentnější než ten ve východní Evropě. Taky by nemělo být žádným překvapením, že většina vozidel na východě je importována ze zemí jako Německo, Francie nebo Itálie.
Spojené království je nejtransparentnější z 23 zemí zařazených do Indexu transparentnosti trhu. To ale neznamená, že britský trh s ojetými vozy je bez problémů. Ze všech aut zkontrolovaných v UK, 14,5 % mělo stočené kilometry a 21 % bylo již někdy poškozeno, co značí, že kupující by prodejcům neměli slepě důvěřovat. Nicméně, UK má nejnižší procento importovaných aut – 10,7 %.
Německo se umístilo na druhém místě s 12,6 % stočenými a 21,3 % poškozenými vozidly. Ačkoli je Německo největším výrobcem aut v Evropě, 26,8 % ojetých vozidel v zemi je importováno ze zahraničí.
Itálie má nejnižší procento poškozených aut v Indexu – 16,6 %. Procento stočených aut je rovněž relativně nízké – 11 %, a jenom 32,1 % vozidel v zemi je importovaných
“Všechny tyto země jsou klíčovými hráči v automobilovém průmyslu. Německo, Itálie a Francie produkuje mnoho vozidel, a taky krmí zbytek regionu ojetými vozy přes export,” říká M. Buzelis, vedoucí komunikací v carVertical.
Pokuty za podvody se stáčením kilometrů jsou ve Francii až 10-násobně vyšší než v některých východních zemích, čeho výsledkem je nízký počet aut se stočenými kilometry – 9,6 %. Nicméně, 28,5 % aut na cestách v zemi je poškozených, co je významné. Krajina importuje 54 % ze svých ojetých vozidel, co je nejvyšší číslo mezi nejlépe hodnocenými krajinami.
Transparentnost ve střední Evropě je průměrná
Středoevropské země jako Chorvatsko, Česko, Maďarsko a Slovensko jsou umístěny uprostřed Indexu transparentnosti trhu od. Tyto země mají vysokou míru importu, spolu s velkým počtem poškozených vozidel.
Polovina ojetých aut v Česku je importována ze zahraničí. 51,6 % aut je poškozených a 11,4 % má stočené kilometry.
Sousední Slovensko má ještě více importovaných aut – 58,5 %. 57,7 % vozidel je poškozených a 1 z 9 má stočené kilometry.
Situace na trhu s ojetými auty je také podobná v Maďarsku, kde je 52,6 % aut importovaných, 55 % – poškozených, a 12,7 % – má stočené kilometry. Zatím co jedno z nejnižších procent vozidel se stočenými kilometry je v Chorvatsku (10,3 %), má významný počet importovaných aut (69,3 %) a 56,4 % poškozených vozidel.
Jak byl tenhle průzkum proveden?
Opírá se o údaje ze skutečných přehledů vozidel zakoupených našimi zákazníky za dobu 12 měsíců. Na základě toho byl vytvořen komplexní obraz trhu s ojetými vozy v Evropě, díky kterému můžou odborníci porovnávat situaci v různých krajinách.
Aby srovnání fungovalo, společnost carVertical představila svůj Index transparentnosti trhu, který je založen na 6 faktorech: procento stočených aut, průměrná hodnota stočených kilometrů, procento poškozených vozidel, průměrná hodnota poškození, podíl importovaných ojetých vozidel, průměrný věk kontrolovaných aut
Jelikož tyto faktory nejsou stejně důležité pro transparentnost trhu, mají v Indexu různou váhu. Například průměrná hodnota stočených kilometrů má větší vliv na skóre než průměrný věk kontrolovaných vozidel.
“Zpracování tolika kontrol historie aut nám umožňuje najít jisté vzorce na různých trzích a sledovat jejich vývoj,” dodává Matas Buzelis.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.