V České republice jsou elektromobily používané, většinou je ale Češi nevlastní. Podle dat Schneider Electric využívá elektromobil 11 % řidičů, vlastní je ale pouhé jedno procento.
Ostatní si ho půjčují, popřípadě jezdí firemním. Nárůst zájmu o elektroauta mezi firmami je patrný. Limitem, a to samozřejmě nejen pro ně, je ovšem nízká dojezdová vzdálenost těchto vozů a s tím spojený problém s dobíjením. Další bariérou pro pořízení elektroauta je vysoká pořizovací cena.
Počet elektrovozů se přesto zvyšuje, a to i v ČR. V roce 2020 se aut s čistě elektrickým pohonem prodalo podle statistik meziročně o 330 % více. V absolutních číslech to však znamenalo jen 3 262 vozů. V uplynulém roce se jich u nás prodalo dalších 2 646. Od začátku ledna do konce května 2022 pak prodej elektromobilů stoupl o 33,4 % na 1 318 vozidel.
Zatímco mnoho automobilek směřuje svoji budoucnost pouze k elektrickým modelům, Toyota sází na širší nabídku pohonů, zejména pak na hybridní pohony, ale rovněž na plug-in hybridy, bateriové elektromobily i vodíkové palivové články. „Naší strategií je nabízet všechny perspektivní varianty pohonu a bedlivě sledovat, jak se bude situace na trhu automobilů vyvíjet. Kromě toho, v tuto chvíli rozhodně neexistuje jeden ideální pohon, ale pouze automobily, které jsou včetně svého pohonu vhodné pro konkrétní řidiče, firmy či služby,“ říká Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.
Například pro sdílené automobily je v současnosti nejvhodnější hybridní pohon. „Známým faktem je, že pro plně elektrické automobily není v ČR dostatek dobíjecích stanic, proto z našeho pohledu nejsou pro carsharing tak vhodné. Pokud chce provozovatel co nejekologičtější řešení a jistotu dojezdu, pak je hybridní řešení ideální,“ říká Milan Beutl, ředitel Anytime carsharing. „Se zájmem sledujeme také vývoj na trhu alternativních pohonů automobilů a snažíme se najít ideální variantu pro blízkou budoucnost. Z toho, co se na trhu reálně nabízí, je vodíkový pohon smysluplným řešením, které může brzy začít velmi dobře fungovat,“ dodává Milan Beutl.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.