PR článek - Čistě z pohledu financí je koupě zcela nového automobilu jednou z nejhorších investic, protože značnou část své hodnoty ztratí už v okamžiku, kdy s ním vyjedete z autosalonu. I kvůli tomu se mnozí zájemci o nové vozy přiklánějí právě k operativnímu leasingu. Jak funguje, pro koho je vhodný a jaké jsou jeho (ne)výhody?
Jednoduše řečeno: Operativní leasing je dlouhodobý pronájem auta na předem určenou dobu. Jedná se o obchodní vztah mezi leasingovým pronajímatelem (vlastníkem automobilu), leasingovou společností (poskytovatel operativního leasingu) a nájemcem. Leasingový pronajímatel si nakoupí (v některých případech sám vyrobí) auta, která chce pronajímat. O to se postará leasingová společnost, která domluví všechny podrobnosti s nájemcem. Ten pak leasingové společnosti platí každý měsíc stanovenou částku.
Automobil si tak vlastně pronajímáte. Po uplynutí předem domluvené doby auto vracíte zpátky, případně si vyberete nový lepší model a uzavíráte novou smlouvu.
3 výhody operativního leasinguS běžným provozem nemáte žádné starosti: Leasingová společnost se postará o opravy (pravidelné servisní i ty nečekané) a v případě, že je auto delší dobu mimo provoz, poskytne vám náhradní vozidlo. Nestaráte se často ani o platby za výměnu pneumatik a pojištění. Jediné, co si hradíte, je palivo.
Žádné počáteční výdaje: Akontace vás u operativního leasingu nečeká (na rozdíl od klasického leasingu, kde se pohybuje okolo 30 % z ceny vozu). Váš první finanční výdaj tedy bude až první měsíční splátka.
Můžete si dovolit nový model, který byste si jinak nepořídili: Třeba cena nového modelu Škoda Fabia se pohybuje okolo 350 000 Kč. Kolik rodin si takový jednorázový výdaj může dovolit? Na operativní leasing si úplně nový model tohoto vozu můžete pořídit už od zhruba 5200 Kč měsíčně.
Nevýhody operativního leasinguAuto není vaše: To se sice na první pohled zdá jako nevýhoda, ale jak už jsme si řekli na začátku, auto není ideální investice. V prvním roce provozu ztrácí přibližně 10 až 40 % své hodnoty. Po třech letech už má hodnotu jen 50 % z kupní ceny. Nehledě na to, že vlastní auto je bezedná studna na peníze spojené s opravami a běžnou údržbou.
Omezení počtu najetých kilometrů: Většina leasingových společností má stanovený horní strop najetých kilometrů za rok. Pokud ho překročíte, většinou se navýší vaše měsíční splátky. Proto je potřeba před uzavřením smlouvy všechno pečlivě zvážit a propočítat.
Komu se operativní leasing vyplatí?Obecně platí, že operativní leasing se vám vyplatí, když ročně najezdíte mezi 10 až 25 tisíci kilometry. Měsíční splátky v takovém případě bývají zpravidla nižší, než částka, která by odpovídala pořízení vozu a pravidelným měsíčním výdajům. A také to bývá objem kilometrů, kterým „operák“ leasingové společnosti omezují.
Pokud jste jen sváteční řidič, zvažte spíš službu carsharing, díky které si auto na nějaký čas půjčíte a pak zase vrátíte. Carsharingových společností v Česku přibývá – i u nich jezdíte nejnovějšími modely známých značek, nestaráte se o servis, nicméně o automobily se dělíte s tisíci a tisíci dalších uživatelů. A pokud chcete někam vyrazit, pak si v mobilní aplikaci najdete nejbližší auto a to si na omezený čas rezervujete.
Kdo si může vzít auto na operativní leasing?Dříve byl operativní leasing určený jen pro firmy. Dnes už je to ale jinak. Auto na operativní leasing si můžete vzít i jako živnostník nebo dokonce jako soukromá osoba. A sjednat si ho můžete i u některých bank. Například Hello bank! má v nabídce svých produktů přímo auto na operativní leasing pro soukromé osoby.
Jedná se o nabídku vybraných vozů od společnosti ARVAL CZ (ta je sesterskou společností Hello bank!, protože obě patří do skupiny BNP Paribas) se zvýhodněnou cenou i podmínkami. Mezi nabízenými vozy je například nová Škoda Octavia Combi nebo SUV Hyundai Baycon, do kterého se pohodlně poskládá i pětičlenná rodina.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?