Ceny ojetých aut do stáří pěti let vzrostly v Česku v prvním čtvrtletí meziročně o 22 procent na 607.400 Kč. Vozy staré do deseti let zdražily o 16 procent na medián 459.000 Kč. Důvodem zdražování je nedostatek nových vozů. Vyplývá to podle ČTK z údajů internetového tržiště Carvago.
"Růst cen ojetých vozů nadále souvisí především s poklesem výroby nových aut následkem nedostatku elektronických součástek a narušení dodavatelských řetězců způsobeného válkou na Ukrajině. Mění se ale i struktura automobilového průmyslu, když se automobilky na úkor masové výroby nejdostupnějších modelů s nízkou marží soustředí spíše na profitabilnější, dražší modely aut," uvedl výkonný ředitel Carvago Jakub Šulta.
Na českém trhu také roste průměrný nájezd prodávaných ojetých aut. Z 57.000 km v roce 2021 na 68.000 km v prvním čtvrtletí. O čtyři procentní body na 48 procent klesl podíl prodávaných vozů s dieselovým motorem. Přibližně každý čtvrtý ojetý vůz prodaný v Česku je typu SUV, nejběžnější jsou auta s výkonem kolem 110 kW a více než polovina má najeto do 100.000 km.
Ojetiny značky Škoda jsou stále jedničkou na trhu, i když jejich podíl klesl z 35 na 29 procent. Následuje Volkswagen s desetinovým podílem a BMW se zhruba 5,7 procenta trhu. Mezi ojetinami jsou stále nejprodávanější modely Octavia, Fabia a Superb, meziročně ale vzrostl zájem o SUV Kodiaq a Karoq.
Společnost Carvago ve své analýze čerpá z obchodování s ojetinami na sedmi evropských trzích.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.