Až 28 procent autodopravců v současnosti podle průzkumu sdružení Česmad Bohemia zvažuje ukončení provozu. Zprávu přinesla ČTK. Důvodem je zejména velký růst nákladů, které v letošním prvním čtvrtletí vzrostly proti závěru loňského roku o dalších skoro šest procent. Ty se navíc firmám většinou nepodařilo zatím převést do cen pro zákazníky. Dopravci očekávají, že současný trend bude pokračovat.
Nynější růst nákladů je podle sdružení bezprecedentní. Mezi hlavními příčinami jsou extrémní růst cen nafty, vysoká inflace a rostoucí úrokové sazby. Celkově kamionovým dopravcům stouply náklady ve čtvrtletí o 5,86 procenta. Výrazněji zdražování zasáhlo vnitrostátní dopravu, kde náklady vzrostly o 7,13 procenta. Obdobně výdaje podle Česmadu rostly už v závěru loňského roku.
Zvyšující se náklady se dopravcům podle sdružení nedaří promítat do cen pro zákazníky. Výsledkem je často hospodářská ztráta většiny dopravců. Podle průzkumu sdružení neměla v prvním čtvrtletí roku hospodářský zisk více než polovina společností, ve vnitrostátní dopravě jsou to skoro dvě třetiny. Po dvou měsících od zahájení ruské invaze na Ukrajinu zvýšilo ceny zákazníkům odpovídajícím způsobem necelých 20 procent dopravců, dalších 30 procent alespoň u tří čtvrtin svých zakázek.
Podnikatelé navíc očekávají, že nepříznivý trend bude pokračovat. Podle průzkumu sdružení věří ve druhém čtvrtletí v zisk 43 procent mezinárodních přepravců, u vnitrostátních je to třetina. Zhoršil se i výhled dopravců na budoucí objem zakázek, téměř 40 procent firem se obává útlumu v produkci svých partnerů, a tím i úbytku zakázek.
Dopravci proto vyhlížejí připravované snížení spotřební daně z nafty o 1,50 Kč na litr s tím, že opatření nebude pro dopravce jen na čtyři měsíce, jak nyní plánuje vláda, ale nastálo. Sdružení zároveň apeluje na vládu, aby tlačila na snížení marží ve výrobě a distribuci pohonných hmot. Zároveň žádá také přímou podporu pro dopravce.
Vláda v minulých měsících rozhodla o snížení spotřební daně od června do konce září, schválit to však musí ještě Parlament. Vláda už dříve rozhodla také o zrušení silniční daně pro vozidla do 12 tun a vyjednává s Evropskou komisí o osvobození od této daně i u těžších vozidel. Naopak přímou podporu pro firmy kabinet nechystá.
Současný vývoj tak zcela jistě není příznivý pro konečného spotřebitele. Na trhu se udrží jen ekonomicky silní dopravci, kteří si budou moci dovolit jezdit chvíli se ztrátou. Po odchodu menší konkurence a obsazení jejich prostoru na trhu bude nutné vzniklé ztráty kompenzovat a využít přiležitost pro další investice a posílení získaných pozic...
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?