Až 28 procent autodopravců v současnosti podle průzkumu sdružení Česmad Bohemia zvažuje ukončení provozu. Zprávu přinesla ČTK. Důvodem je zejména velký růst nákladů, které v letošním prvním čtvrtletí vzrostly proti závěru loňského roku o dalších skoro šest procent. Ty se navíc firmám většinou nepodařilo zatím převést do cen pro zákazníky. Dopravci očekávají, že současný trend bude pokračovat.
Nynější růst nákladů je podle sdružení bezprecedentní. Mezi hlavními příčinami jsou extrémní růst cen nafty, vysoká inflace a rostoucí úrokové sazby. Celkově kamionovým dopravcům stouply náklady ve čtvrtletí o 5,86 procenta. Výrazněji zdražování zasáhlo vnitrostátní dopravu, kde náklady vzrostly o 7,13 procenta. Obdobně výdaje podle Česmadu rostly už v závěru loňského roku.
Zvyšující se náklady se dopravcům podle sdružení nedaří promítat do cen pro zákazníky. Výsledkem je často hospodářská ztráta většiny dopravců. Podle průzkumu sdružení neměla v prvním čtvrtletí roku hospodářský zisk více než polovina společností, ve vnitrostátní dopravě jsou to skoro dvě třetiny. Po dvou měsících od zahájení ruské invaze na Ukrajinu zvýšilo ceny zákazníkům odpovídajícím způsobem necelých 20 procent dopravců, dalších 30 procent alespoň u tří čtvrtin svých zakázek.
Podnikatelé navíc očekávají, že nepříznivý trend bude pokračovat. Podle průzkumu sdružení věří ve druhém čtvrtletí v zisk 43 procent mezinárodních přepravců, u vnitrostátních je to třetina. Zhoršil se i výhled dopravců na budoucí objem zakázek, téměř 40 procent firem se obává útlumu v produkci svých partnerů, a tím i úbytku zakázek.
Dopravci proto vyhlížejí připravované snížení spotřební daně z nafty o 1,50 Kč na litr s tím, že opatření nebude pro dopravce jen na čtyři měsíce, jak nyní plánuje vláda, ale nastálo. Sdružení zároveň apeluje na vládu, aby tlačila na snížení marží ve výrobě a distribuci pohonných hmot. Zároveň žádá také přímou podporu pro dopravce.
Vláda v minulých měsících rozhodla o snížení spotřební daně od června do konce září, schválit to však musí ještě Parlament. Vláda už dříve rozhodla také o zrušení silniční daně pro vozidla do 12 tun a vyjednává s Evropskou komisí o osvobození od této daně i u těžších vozidel. Naopak přímou podporu pro firmy kabinet nechystá.
Současný vývoj tak zcela jistě není příznivý pro konečného spotřebitele. Na trhu se udrží jen ekonomicky silní dopravci, kteří si budou moci dovolit jezdit chvíli se ztrátou. Po odchodu menší konkurence a obsazení jejich prostoru na trhu bude nutné vzniklé ztráty kompenzovat a využít přiležitost pro další investice a posílení získaných pozic...
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.