Až 28 procent autodopravců v současnosti podle průzkumu sdružení Česmad Bohemia zvažuje ukončení provozu. Zprávu přinesla ČTK. Důvodem je zejména velký růst nákladů, které v letošním prvním čtvrtletí vzrostly proti závěru loňského roku o dalších skoro šest procent. Ty se navíc firmám většinou nepodařilo zatím převést do cen pro zákazníky. Dopravci očekávají, že současný trend bude pokračovat.
Nynější růst nákladů je podle sdružení bezprecedentní. Mezi hlavními příčinami jsou extrémní růst cen nafty, vysoká inflace a rostoucí úrokové sazby. Celkově kamionovým dopravcům stouply náklady ve čtvrtletí o 5,86 procenta. Výrazněji zdražování zasáhlo vnitrostátní dopravu, kde náklady vzrostly o 7,13 procenta. Obdobně výdaje podle Česmadu rostly už v závěru loňského roku.
Zvyšující se náklady se dopravcům podle sdružení nedaří promítat do cen pro zákazníky. Výsledkem je často hospodářská ztráta většiny dopravců. Podle průzkumu sdružení neměla v prvním čtvrtletí roku hospodářský zisk více než polovina společností, ve vnitrostátní dopravě jsou to skoro dvě třetiny. Po dvou měsících od zahájení ruské invaze na Ukrajinu zvýšilo ceny zákazníkům odpovídajícím způsobem necelých 20 procent dopravců, dalších 30 procent alespoň u tří čtvrtin svých zakázek.
Podnikatelé navíc očekávají, že nepříznivý trend bude pokračovat. Podle průzkumu sdružení věří ve druhém čtvrtletí v zisk 43 procent mezinárodních přepravců, u vnitrostátních je to třetina. Zhoršil se i výhled dopravců na budoucí objem zakázek, téměř 40 procent firem se obává útlumu v produkci svých partnerů, a tím i úbytku zakázek.
Dopravci proto vyhlížejí připravované snížení spotřební daně z nafty o 1,50 Kč na litr s tím, že opatření nebude pro dopravce jen na čtyři měsíce, jak nyní plánuje vláda, ale nastálo. Sdružení zároveň apeluje na vládu, aby tlačila na snížení marží ve výrobě a distribuci pohonných hmot. Zároveň žádá také přímou podporu pro dopravce.
Vláda v minulých měsících rozhodla o snížení spotřební daně od června do konce září, schválit to však musí ještě Parlament. Vláda už dříve rozhodla také o zrušení silniční daně pro vozidla do 12 tun a vyjednává s Evropskou komisí o osvobození od této daně i u těžších vozidel. Naopak přímou podporu pro firmy kabinet nechystá.
Současný vývoj tak zcela jistě není příznivý pro konečného spotřebitele. Na trhu se udrží jen ekonomicky silní dopravci, kteří si budou moci dovolit jezdit chvíli se ztrátou. Po odchodu menší konkurence a obsazení jejich prostoru na trhu bude nutné vzniklé ztráty kompenzovat a využít přiležitost pro další investice a posílení získaných pozic...
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?