Jenže, co koupit? Komplikovaná otázka. Ostatně i samotní zákazníci Das WeltAuto se velice často obracejí na infolinku se žádostí o radu, co jim v určité cenové kategorii lze doporučit.
Mirka Cimrová, vedoucí divize Das WeltAuto společnosti Porsche Česká republika doporučuje následující:
„V první řadě by měl zákazník zvážit, co skutečně potřebuje. Nákup vozidla není jen otázka pořizovací ceny, ale také nákladů na provoz, servis a pojištění, což bývá podmínkou ve většině případů financování. Ideální je také počítat se ztrátou hodnoty, tedy cenou při následném prodeji. Z toho nám vyplývá jasné doporučení: nákup mladších vozidel, popřípadě vozidel s menším kilometrovým nájezdem. U nich se nepředpokládají vysoké servisní náklady za neočekávané drahé závady. Výhodou je i to, že největší propad z ceníkové ceny již nastal – hovoříme o zánovních vozidlech,“ radí Cimrová.
V situaci, kdy má zákazník omezenější rozpočet, bývá důležité komplexní posouzení: původ, servisní historie, počet majitelů a také značka vozidla. Je evidentní, že provoz a servis původně drahého luxusního vozu SUV bude nákladnější než prohlídky a případné opravy běžných, jednodušších kompaktních vozidel. „Volba rozumu je zde nasnadě, s omezeným rozpočtem se vyplatí sáhnout po běžnějším automobilu mladšího ročníku, byť bude nižší kategorie. Novější vozy mají také daleko víc bezpečnostních prvků a jsou vhodnější pro méně zkušené řidiče a pro ty, kteří si chtějí jízdu autem užívat a ne řešit stále nějaké komplikace. Auto by mělo svému majiteli především sloužit a dělat mu radost, ne starost.“
Das WeltAuto doporučuje v první řadě hledat své budoucí vozidlo primárně ve značkových programech konkrétních značek. Autorizovaní partneři totiž mají přístup k servisním systémům výrobce – můžou tedy zaručit jejich plný rozsah a transparentnost, která vám dodá potřebnou jistotu při koupi ojetiny. Neméně důležitý je fakt, že personál značkových prodejen je profesionálně vyškolený, své produkty perfektně zná a umí vysvětlit jejich funkce. Prodejci tak při výběru dokážou opravdu erudovaně vybrat vozy, které bychom mohli rozdělit do následujících segmentů:
Kategorie do 250 000 Kč„V této třídě mohu doporučit model Volkswagen Polo nebo SEAT Ibiza. Tato vozidla ze segmentu malých aut už dnes nabízejí výbavu a bezpečnostní prvky z vyšších tříd, což oceníte nejen z pohledu bezpečnosti, ale i komfortu – ideální volba. Pokud přece jen požadujete více prostoru, lze v této cenové hladině uvažovat o Volkswagenu Golf Variant sedmé generace, popřípadě sedanu Jetta nebo volit SEAT Leon ST či Toledo. Zmíněné modely sice budou o něco starší, nicméně s pravidelným servisem se není čeho bát, jde o relativně jednoduchá auta. Pokud hledáte vyloženě městský vůz, tuto úlohu dokáže zastat Volkswagen up! S daným rozpočtem se bude jednat víceméně o nové auto. Model up!, respektive e-up! pak představuje i dostupnou alternativu pro vstup do elektromobility," doporučuje Mirka Cimrová.
Kategorie do 500 000 Kč„Pokud máte na vůz půl milionu korun, možnosti výběru jsou o dost širší. Z vlastní zkušenosti bych mohla doporučit Volkswagen Golf, který s tímto rozpočtem seženete i v poslední osmé generaci. Lze mít jak kompaktní hatchback, tak kombi Variant, které s delším rozvorem a opravdu objemným zavazadelníkem konkuruje téměř modelům střední třídy. Z oblíbené kategorie městských crossoverů lze vybírat mezi Volkswageny T-Cross nebo větším typem T-Roc, eventuálně novým modelem Taigo, SEAT pak nabídne například Aronu nebo Atecu, která bude zajímavou a levnější alternativou například i k Tiguanu – ten by v daném rozpočtu byl dostupný jen v základních specifikacích. Pokud toužíte po prémiovém segmentu, s půlmilionovým rozpočtem se dá uvažovat také o značce Audi a jejich modelech A1 a A3. Tyto vozy jsou zajímavé svou výbavou, individualizací, vnímanou kvalitou a luxusním zpracováním.“
Kategorie do 800 000 Kč„Tady se už dostáváme do poměrně komplikované situace z pohledu opravdu široké nabídky. Zde je nutné přesně nastavit potřeby a priority: využití, roční nájezd, délka vlastnictví a ostatní aspekty. Moje osobní doporučení za značku Volkswagen zní Arteon – za tuto cenu bude jen několik let starý a s rozumným kilometrovým nájezdem. Za své peníze dostanete vůz vyšší třídy, jemuž v následujících letech nehrozí nikterak významný cenový propad a jehož servisní náklady se příliš neliší od modelu Passat. Arteon přitom vypadá sexy, nabídne nejmodernější techniku, velkorysý prostor a díky výklopné zádi je také dostatečně praktický,“ představuje svého favorita Mirka Cimrová. „Z prémiových značek připadá v úvahu Audi a její modely A4 nebo A5, velké oblibě se však těší i SUV s označením Q. Z nich bych vyzdvihla hlavně Q3, kterým sama jezdím – jde o velmi praktickou volbu nejen do města, ale i pro cestování s rodinou. Audi Q3 charakterizuje moderní a nadčasový design, komfort, bezpečnost, dynamika, nabídka špičkového pohonu všech kol quattro a vysoká spolehlivost. Velké rodiny pak můžou sáhnout po MPV, které například reprezentuje SEAT Alhambra či Volkswagen Sharan s alternativně až sedmimístným interiérem.“
Mezi více než třemi tisícovkami nabízených vozů se u Das WeltAuto vyskytuje také několik exkluzivních nabídek. „Pokud cílíte na vysloveně prestižní vozy, najdete je v případě Audi Q8, S7 nebo supersportovního kombi RS 6, které se v naší nabídce také objevují. S nižším rozpočtem, ale stále velkou dávkou individuality můžete volit například z modelů CUPRA nebo linie R u Volkswagenu. Vrchol pak představují vozy Porsche, kterých míváme stabilně necelou třicítku: Cayenne, Macan, 911, Panamera nebo také elektrický Taycan.“
„Na samotný závěr bych si dovolila zmínit, že ve spolupráci s naší sesterskou společností Volkswagen Financial Services dokážeme nabídnout komplexní řešení financování a pojištění pro ty, kteří nedisponují potřebnou hotovostí. Například úvěr Chytře s poslední navýšenou splátkou dokáže zpřístupnit dražší vůz i těm, kteří by na něj normálně nedosáhli. A věřím, že je lepší si za auto připlatit, aby mi sloužilo bezproblémově po delší čas.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.