Výzkum ukázal, proč Češi neradi mění své vozy

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 12. ledna 2022, 23:20 Google+

80 % Čechů pořizuje svůj vůz jako ojetinu. Více než polovina lidí s ním pak plánuje jezdit více než 10 let. Více než polovina lidí si nechává své auto od jeho pořízení více než 10 let, naopak do 5 let plánuje jeho výměnu jen 15 % majitelů. 8 z 10 lidí přitom svůj vůz pořizuje již jako ojetinu. K častější změně by přiměla 40 % vlastníků nižší cena. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 525 respondenty.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Čím dál víc lidí hledá ojeté vozy jako alternativu k autům novým

Čím dál víc lidí hledá ojeté vozy jako alternativu k autům novým | foto: AC&C Public Relations

Sdílejte článek

15 let? Žádný věk!
Podle výsledků průzkumu Češi nejčastěji využívají svůj vůz 5 až 10 let, je jich třetina. 10 až 15 let používá svůj vůz 18 % dotazovaných. Téměř desetina lidí hodlá jezdit svým vozem tak dlouho, dokud mu bude udělována STK. O něco málo vyšší počet do doby, dokud nebude muset do oprav vozu investovat vysoké částky a 7 % dokonce neplánuje obměnu, dokud bude auto jezdit. Naopak pouze 4 % lidí plánují své auto vyměnit do 3 let po pořízení.

Vozový park ČR dlouhodobě stárne
Není proto divu, že se průměrný věk osobních automobilů v České republice dlouhodobě zvyšuje. Současný udávaný průměr podle Svazu dovozců automobilů je zhruba 15 a půl roku. V porovnání s evropským průměrem se jedná o podstatný rozdíl 4 let a za Českou republikou jsou pouze 4 země, kde je průměrné stáří vozového parku ještě vyšší.

„Současná globální krize v automobilovém průmyslu přitom se skladbou a stářím vozů u nás v následujících letech ještě bezpochyby zamíchá. Vývoj inflace způsobil, že právě ceny aut rapidně stoupají. Zvýšená poptávka po ojetinách a současně jejich nedostatek na trhu způsobí růst cen ještě minimálně po celý rok 2022,“ říká Martin Kapicz, ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis.

Aktuální situace tak ještě více nahrává ojetinám. Potvrzují to i prodeje nových osobních automobilů, které byly v roce 2021 jen o 4 % vyšší než o rok dříve a soukromých osob se příliš netýkaly, když 76 % nových aut nakupovaly především firmy do svých flotil. „I ceny ojetin nicméně výrazně rostou a čím dál tím víc lidí při jejich pořízení využívá leasing či úvěr. Meziročně tak registrujeme růst zájmu o 20 %,“ doplňuje Kapicz.

Změnu Češi hledají v autobazarech
Zájem o starší vozy v České republice potvrzují i další výsledky průzkumu. Téměř 80 % vlastníků automobilu pořídilo svůj vůz již jako ojetinu, z toho dvě třetiny ji pořídily v autobazaru. A již zde nejčastěji nakupují auta už ve stáří mezi 5 až 10 lety, takových kupujících je téměř čtvrtina. Dalších 15 % kupujících pořizuje vůz dokonce ještě starší.

„Zvyšování průměrného stáří vozů v České republice se přizpůsobuje také nabídka finančních produktů. Zatímco ještě před několika lety byla stanovena horní hranice věku ojetiny pro financování vozu, v současné době již tomu tak není,“ uzavírá Martin Kapicz z Cofidisu.

Ne každý touží po změně
Výsledky průzkumu nicméně ukazují, že ne všichni vlastníci automobilů touží po častější změně vozového parku. Ačkoliv 40 % lidí udává, že by tak učinili, pokud by byla auta cenově dostupnější, pro 18 % respondentů je prostě zbytečné měnit auto častěji. 11 % lidí by pak k výměně svého vozu svolilo pouze v případě, že by nové auto mělo výrazně nižší náklady než jejich současný vůz. Téměř shodný počet dotazovaných pak přiznává, že mají ke svému vozu citový vztah, a proto ho měnit nechtějí.

Vytisknout

Diskuze: Výzkum ukázal, proč Češi neradi mění své vozy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Multivan

Nový Volkswagen Multivan přijíždí k českým prodejcům - známe ceny

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud