Výzkum ukázal, proč Češi neradi mění své vozy

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 12. ledna 2022, 23:20 Google+

80 % Čechů pořizuje svůj vůz jako ojetinu. Více než polovina lidí s ním pak plánuje jezdit více než 10 let. Více než polovina lidí si nechává své auto od jeho pořízení více než 10 let, naopak do 5 let plánuje jeho výměnu jen 15 % majitelů. 8 z 10 lidí přitom svůj vůz pořizuje již jako ojetinu. K častější změně by přiměla 40 % vlastníků nižší cena. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 525 respondenty.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Čím dál víc lidí hledá ojeté vozy jako alternativu k autům novým

Čím dál víc lidí hledá ojeté vozy jako alternativu k autům novým | foto: AC&C Public Relations

Sdílejte článek

15 let? Žádný věk!
Podle výsledků průzkumu Češi nejčastěji využívají svůj vůz 5 až 10 let, je jich třetina. 10 až 15 let používá svůj vůz 18 % dotazovaných. Téměř desetina lidí hodlá jezdit svým vozem tak dlouho, dokud mu bude udělována STK. O něco málo vyšší počet do doby, dokud nebude muset do oprav vozu investovat vysoké částky a 7 % dokonce neplánuje obměnu, dokud bude auto jezdit. Naopak pouze 4 % lidí plánují své auto vyměnit do 3 let po pořízení.

Vozový park ČR dlouhodobě stárne
Není proto divu, že se průměrný věk osobních automobilů v České republice dlouhodobě zvyšuje. Současný udávaný průměr podle Svazu dovozců automobilů je zhruba 15 a půl roku. V porovnání s evropským průměrem se jedná o podstatný rozdíl 4 let a za Českou republikou jsou pouze 4 země, kde je průměrné stáří vozového parku ještě vyšší.

„Současná globální krize v automobilovém průmyslu přitom se skladbou a stářím vozů u nás v následujících letech ještě bezpochyby zamíchá. Vývoj inflace způsobil, že právě ceny aut rapidně stoupají. Zvýšená poptávka po ojetinách a současně jejich nedostatek na trhu způsobí růst cen ještě minimálně po celý rok 2022,“ říká Martin Kapicz, ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis.

Aktuální situace tak ještě více nahrává ojetinám. Potvrzují to i prodeje nových osobních automobilů, které byly v roce 2021 jen o 4 % vyšší než o rok dříve a soukromých osob se příliš netýkaly, když 76 % nových aut nakupovaly především firmy do svých flotil. „I ceny ojetin nicméně výrazně rostou a čím dál tím víc lidí při jejich pořízení využívá leasing či úvěr. Meziročně tak registrujeme růst zájmu o 20 %,“ doplňuje Kapicz.

Změnu Češi hledají v autobazarech
Zájem o starší vozy v České republice potvrzují i další výsledky průzkumu. Téměř 80 % vlastníků automobilu pořídilo svůj vůz již jako ojetinu, z toho dvě třetiny ji pořídily v autobazaru. A již zde nejčastěji nakupují auta už ve stáří mezi 5 až 10 lety, takových kupujících je téměř čtvrtina. Dalších 15 % kupujících pořizuje vůz dokonce ještě starší.

„Zvyšování průměrného stáří vozů v České republice se přizpůsobuje také nabídka finančních produktů. Zatímco ještě před několika lety byla stanovena horní hranice věku ojetiny pro financování vozu, v současné době již tomu tak není,“ uzavírá Martin Kapicz z Cofidisu.

Ne každý touží po změně
Výsledky průzkumu nicméně ukazují, že ne všichni vlastníci automobilů touží po častější změně vozového parku. Ačkoliv 40 % lidí udává, že by tak učinili, pokud by byla auta cenově dostupnější, pro 18 % respondentů je prostě zbytečné měnit auto častěji. 11 % lidí by pak k výměně svého vozu svolilo pouze v případě, že by nové auto mělo výrazně nižší náklady než jejich současný vůz. Téměř shodný počet dotazovaných pak přiznává, že mají ke svému vozu citový vztah, a proto ho měnit nechtějí.

Vytisknout

Diskuze: Výzkum ukázal, proč Češi neradi mění své vozy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ford fiesta

TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Toyota Mirai

Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

peugeot 408

Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

on-line prodej

Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

NIO ES6

Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

lexus es

TEST: Lexus ES 300H F Sport - ostře vypadající limuzína, se kterou je jízda relax

Offroad Obytný speciál Liaz 4×4 300PS

Chtěli byste Offroad obytný speciál Liaz 4×4 300PS? Může být váš

Ilustrační foto

Škoda řeší nový design a růst cen energií

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Mění Češi názor na auta s elektrickým pohonem?

Toyota

Biomasu k výrobě paliva zvažují japonské automobilky

Lamborghini Huracán Sterrato

Lamborghini Huracán Sterrato, pojem SUV dosáhl nové dimenze

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Lidé začínají šetřit, autobazary zlevňovat

Závod Škoda Auto, Kaluga (Rusko)

Ruská média: Volkswagen zvažuje prodej závodu v Kaluze

Xbus camper

Nový obytný vůz na bázi modelu Xbus od společnosti Electric Brands

Ferrari F40

Jak jezdí legendární české Ferrari F40? Podívejte se na rozhovor s majitelem

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Multivan

Nový Volkswagen Multivan přijíždí k českým prodejcům - známe ceny

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

  2. Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

  3. Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

  4. Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

  5. TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud