Letos došlo na trhu ojetých aut k mimořádné situaci

AutoRoad.cz / Pavel Stavebník, 28. dubna 2021, 23:14 Google+

Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za první čtvrtletí 2021. Zatímco se v posledních letech průměrné stáří nabízených ojetých vozů spíše prodlužovalo, letos došlo k jeho snížení o půl roku. Loni se prodávaly vozy s průměrným stářím 9,5 roku, letos průměrné stáří kleslo na 8,9 roku. Lidé, kteří se aktuálně poohlížejí po ojetém voze, tak mají výběr z mladších aut než ještě na konci prosince.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: rindt-gaida.de

Sdílejte článek

Paradoxně za to může pandemie koronaviru. Čím déle trvají protipandemická opatření, tím více přibývá lidí, kteří se rozhodli si zatím ponechat stávající vozidlo a nevyměňovat ho za mladší, případně vyčkávají s jeho prodejem na otevření autobazarů. Ke snížení průměrného věku nabízených vozidel došlo také kvůli stoupající poptávce po levnějších autech především v posledním kvartálu loňského roku, kdy lidé častěji požadovali vozidlo v ceně okolo 100 000 Kč. Kvůli nejisté či zhoršené finanční situaci řady domácností se však požadavek na nižší pořizovací náklady na ojetý vůz projevil do určité míry napříč trhem. Místo pětiletého auta si lidé pořizovali například sedmileté, místo desetiletého auta dvanáctileté či místo třináctiletého patnáctileté. Někteří zase kvůli pandemii koronaviru pořizovali další auto do rodiny a nechtěli do něj investovat mnoho finančních prostředků. Větší zájem o starší auta koncem loňského roku tak vedl ke snížení průměrného stáří prodávaných aut v prvním letošním kvartálu.

Vliv na pokles stáří nabízených ojetých vozů mělo také snížení počtu ojetých osobních vozů dovezených ze zahraničí, a to meziročně o 7,5 % na 34 277 kusů. „Pokud bychom srovnali letošní počet dovezených osobních ojetých aut se stejným číslem před dvěma lety, kdy zemi nesužoval koronavirus, došli bychom k poklesu o 18 %,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už tři desítky let pomáhá lidem bojovat proti nekalým praktikám na trhu ojetých aut. Vozy se zahraničním původem se prodávají v průměru starší než tuzemské vozy a stáří těch, které se k nám nově dovážejí, navíc stále roste. Zatímco před rokem byly dovezené vozy staré v průměru 10,2 roku, letos jejich průměrné stáří činilo 10,6 roku. Rostl především podíl vozů starších 15 let. Loni jich bylo 19,84 %, letos se jejich podíl vyšplhal na 22,03 %.

V prvním kvartálu letošního roku byla průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů 155 000 km. Meziročně se průměrný počet ujetých kilometrů vrátil zhruba na svoji úroveň. Oproti stavu ke konci loňského roku však došlo k poklesu o 7 tisíc kilometrů, což lze přisoudit snížení průměrného stáří prodávaných aut během posledních měsíců. Co se týče průměrné ceny, letos došlo k jejímu navýšení o 2 % na 234 000 Kč. Na růst cen má vliv nejen nižší stáří vozidel, ale také zmenšení celkové nabídky vozů. Podíl aut s tuzemským původem zůstal prakticky neměnný a tvořil těsnou nadpoloviční většinu (51 %). Pětina aut, která se nabízela, pocházela podle prodejců z Německa.

Vzhledem k uzavření prodejních míst po celý první kvartál a prodeji vozidel pouze v online režimu se průměrná doba prodeje opět navýšila, tentokrát na 118 dní. Už loni se po uzavření prodejních míst v polovině března meziročně prodloužila z 85 na 97 dní, letos tedy stoupla o dalších 21 dní.

Nejvíce se přitom prodávaly tradičně vozy Škoda Octavia, které dokonce navýšily svůj podíl o polovinu procentního bodu na 12 %. Druhé místo patřilo opět vozům Škoda Fabia a na třetí pomyslné příčce se umístila Škoda Superb, která odsunula na čtvrtou pozici Volkswagen Passat.

Z hlediska paliva stále převažovaly na trhu vozy na naftu (54 %) nad benzínovými modely (43 %). Nejčastěji se prodávala šedá auta (21 %), následovaná černými (18 %) a bílými (17 %). Zvýšila se také vybavenost vozidel – častěji se prodávala auta s Bluetooth, start/stop systémem, bezklíčkovým odemykáním, parkovací kamerou či asistentem rozjezdu do kopce, což plně odpovídá snížení průměrného stáří nabízených aut.

O 1,5 procentního bodu narostl meziročně podíl vozů, která se prodávala bez platné STK (21 %), za což ve velké míře může delší doba prodeje, během níž některým vozům platná STK prošla. Vozidla po prvním majiteli tvořila 56 % nabídky a podíl vozů, u nichž prodejce uváděl, že nebyla havarovaná, činil 99,45 %. Je tedy zřejmé, že zatajování nehod stále patří mezi velmi časté a oblíbené způsoby některých prodejců, jak oklamat zákazníka a na autě více vydělat.

Vytisknout

Diskuze: Letos došlo na trhu ojetých aut k mimořádné situaci

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se stal nejdražším prodaným automobilem všech dob

Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

MG EHS

Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

Brabus Marine Shadow 300 Edition One

Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

Ford Ranger Raptor

Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Ilustrační foto

Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

Hyundai i20 N

TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Legendy

Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

reklama

Doporučujeme

Renault Captur 1.3 TCe 155 EDC

Test Renault Captur 1,3 TCe 155 EDC, zaslouženě nejprodávanější crossover…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

  2. Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

  3. Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

  4. Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

  5. Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

  6. Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud