Projeli jsme se Teslou model S. Chceme ji také, hned. Jediná chybička už v nové není

Tesla Model S P85D | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Elektromobily značky Tesla jistě není nutné představovat. Dá se říci, že jen díky těmto vozům začali lidé brát elektromobilitu vážně. V České republice jsme však měli poměrně dlouho smůlu a Tesla pro nás byla něčím zapovězeným – minimálně co se oficiálního dovozu týče. To se ovšem změnilo díky společnosti Alza.cz, která nejen že chce elektrifikovat české silnice, ale rovnou to zkouší s vozy Tesla model S a Tesla model X. A my jsme měli možnost se s tou první jmenovanou dokonce projet.

Tesla, ve které jsme se vozili, nebyla verzí 75D, kterou Alza.cz nabízí na svých stránkách, ale starší a výkonnější verzí P85D, která disponuje vyšší kapacitou baterií, vyšším výkonem a pohonem všech kol. Modely nabízené Alzou jsou totiž vystavené přímo na Showroomu prodejny v Holešovicích, testovací jízdy se tak konají právě v tomto voze, který je v majetku Alzy již více než 2 roky a má najeto necelých 39.000 kilometrů.

Vzhled Tesly Model S jistě není potřeba dlouho představovat. Kamkoliv totiž tento automobil přijede, vzbudí pozornost. Dokonce i během jízdy po městě člověk vnímá ty zvědavé pohledy z chodníků i okolních vozidel. Tesla přitom dokonale skloubila futurismus se vzhledem klasických automobilů. Člověk si tak nepřipadá jako uvnitř výstřední výstavní skříně, jako například v některých nových asijských vozech.

Interiér Tesly model S také není žádným tajemstvím, ovšem až po usednutí člověku dojde, jak moc je Tesla výjimečná. Palubní deska obšívaná kůži a doplněná karbonem, komfortní kožená sedadla s příjemným bočním vedením ani digitální přístrojový štít už dnes nejsou žádnou novotou ani vzácností, ale pak se podíváte na obrovský panel infotainmentu uprostřed palubní desky a spadne vám brada. A to se ještě ani nezmiňujeme o jeho funkcích.

Zřejmě tou první zajímavou je paměť na řidiče podle telefonu, se kterým se k infotainmentu připojí. Podle paměti se pak vše přizpůsobí profilu řidiče. Dále pak infotainment nabízí široké možnosti nastavení vozidla, od jízdních režimů, tuhosti podvozku, chování Autopilota, nastavení audia, nastavení klimatizace, vytápění sedaček, atd.

Možností je skutečně mnoho, některé se dají označit za zbytečné, jiné vám však dokáží usnadnit život. Jednou takovou je například funkce, díky které se Tesla dokáže naučit frekvenci, na které se otvírá vaše brána či vrata do garáže. Díky této funkci se vám vrata otevřou automaticky, kdykoliv se s vozem přiblížíte. Odpadnou vám tak starosti se zapomínáním ovladačů nebo jejich zdlouhavé hledání po kapsách či v kabelkách.

Velmi důležitou funkcí u elektromobilu je ukazatel dojezdu a aktuální spotřeby energie. Ten dokáže podávat informace v krátkodobém i dlouhodobém časovém pásmu (10, 25, 50 km), díky čemuž můžete snadno zjistit dojezd podle vašeho aktuálního chování na silnici, i podle dlouhodobého průměru (Average Range, Instant Range). Na grafu si také můžete prohlédnout jak křivku spotřeby energie, tak momenty, kdy se rekuperací energie naopak dobíjela.

Díky neustálému připojení k rychlému internetu (v nabízených Teslách 4G, v této 3G), které jde na účet Tesly, máte neustále aktuální přístup k navigaci Google Maps, předplacený poslech hudby ze Spotify nebo neustálý přístup k internetu. Samozřejmě, to vám dnes může nabídnout i telefon či tablet, ovšem ty se rozhodně nebudou používat tak snadno, jako tento ohromný 17 palcový panel s kvalitním rozlišením, rychlou odezvou a vzornou čitelností.

Když jsem pročítal recenze pod Modelem S na stránkách Alzy, velmi mě pobavil komentář upozorňující na to, že pokud se vaše žena pokusí vyčistit displej za jízdy, vypne vám půlku auta - nevypne. Displej má speciální cleaning mód, díky kterému se přepne do tmavé barvy a přestane reagovat, dokud ho opět neodemknete. Otisky tak mizí jedna radost.

Pokud ještě chvíli zůstaneme u technických vymožeností, není možné opomenout mobilní aplikaci k vozům Tesla. Díky té je možné mít neustálý přehled o stavu vozidla: stav baterií, otevřená/zavřená okna, poloha automobilu, atd. Kromě toho však máte možnost i vůz na dálku ovládat: od rozsvěcení světel, přes troubení, stahování oken a zapínání klimatizace až po popojíždění vpřed i couvání.

Jak už jsem zmiňoval, sedačky byly kožené a příjemně tvarované, díky čemuž v nich měl člověk jistý pocit i při průjezdu ostrých zatáček. V těch se choval příkladně i podvozek vozu, který dokáže filtrovat i nerovnosti na silnicích 3. tříd, ale v zatáčkách je příjemně jistý. Na tom má samozřejmě velkou zásluhu i nízko položené těžiště vozu, což je způsobeno uložením baterií v podlaze.

Kromě excelentních jízdních vlastností z toho plyne i další výhoda - podlaha je zcela rovná a nabízí neskutečné množství prostoru jak na předních sedadlech, tak na těch zadních. Kromě královského prostoru nabídnou zadní sedadla i komfortní sezení pro tři osoby, sportovně tvarované sedáky s příjemným bočním vedením, dvojici úchytů pro ISOFIX sedačky nebo vyhřívání. 

Testovací Tesla byla vybavena i dvojicí vyklápěcích sedadel v kufru, díky čemuž nabídne tento nenápadný liftback prostor pro převoz až 7 cestujících, respektive pěti dospělých a dvou dětí, pro které jsou zadní sedáky stvořeny. Pro jejich vyšší ochranu pak Tesla disponuje i dvojitým zadním nárazníkem, který by měl děti ochránit v případě kolize. Jedinou nevýhodou tak zůstane drobná izolace dětí, neboť budou otočené proti směru jízdy. Takže pokud mají vaše děti ve zvyku ukazovat sprostá gesta, raději je tam snad ani neposazujte.

Pokud ale máte strach z nedostatku úložného prostoru, nemusíte mít obavy. Díky absenci klasického spalovacího motoru totiž Tesla disponuje úložným prostorem i pod přední kapotou. Ten je sice menší, ovšem poslouží skvěle.

Uvnitř vozu jsou však úložné prostory velkou slabinou. Zrovna tato P85D jich totiž měla žalostně málo. Kromě malé schránky před spolujezdcem a malé přihrádky pod infotainmentem nemáte k dispozici takřka nic. Pokud si chcete odložit pití, budete se muset rozloučit s loketní opěrkou, pod jejímž polstrováním jsou ukryty jediné dva držáky na pití v celém automobilu.

Z fotek přímo na webu Alzy už je ale patrné, že dva prodávané vozy jsou na tom s úložným prostorem poněkud lépe. Zatímco v našem případě byl na podlaze mezi řidičem a spolujezdcem jen kus plastu, nabízený model 75D zde má umístěný šikovný středový box, který už nějaký ten úložný prostor nabídne.

Jak už jsem zmínil hned na začátku, tato Tesla je poněkud starší ale výkonnější variantou P85D, která byla později nahrazena verzí P100D. Zatímco Alzou na webu nabízená Tesla 75D disponuje 75 kWh baterií, výkonem 386 kW (525 k), točivým momentem 498 Nm, zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a dojezdem až 490 kilometrů. Tesla P85D, ve které jsme se vozili, nabízí baterie o kapacitě 85 kWh, výkon 515 kW (700 k), točivý moment 930 Nm, zrychlení z 0 na 96 km/h za 3,2 sekundy a dojezd až 443 kilometrů. Společnou vlastností je však pohon všech kol.

Samotná jízda je pak skutečně famózní. Ostatně pokud se podíváte do nabídky jízdních režimů Tesly, nenajdete zde nic jako "Auto" nebo "Normal". Předvolenou možností je režim "Sport", který ještě můžete přepnout na režim "Insane". Už v režimu Sport se však Tesla chová famózně a jejích 930 Nm točivého momentu dokáže udělat s tímto 2,2 tuny těžkým sedanem divy.

Na akceleraci se můžete připravovat jak chcete, ovšem v momentě, kdy řidič sešlápne pedál, všech 700 koní a 930 Nm se najednou uvolní a vy jste rádi, že vám zůstala hlava na krku. S Teslou se vám zkrátka nestane, že byste se museli bát předjet - všechen výkon máte k dispozici hned, jakmile sáhnete na pedály.

Přes tyto extrémní výkony si však nepřijdete jako v závodním speciálu. Obklopuje vás ticho a luxus hodný limuzíny. I přes své mastodontní rozměry se přitom Tesla nebojí ani okresek. Samozřejmě nemůžete čekat mrštnost menších a lehčích sportovních vozů, ovšem i tak je Tesla až překvapivě agilní a i přes horší asfalt je v ní ticho a maximální komfort.

Kromě jízdy po okreskách, dálnicích i v centru města jsme si mohli vyzkoušet i tolik opěvovanou funkci autopilota / samořízení. Je potřeba zdůraznit, že tato funkce je stále v režimu Beta a od řidiče se vyžaduje pozornost, ovšem i tak je tento systém až překvapivě funkční.

Vůz udržuje rychlost, sleduje dopravu, sleduje značky, upravuje rychlost, udržuje vzdálenost od ostatních aut, atd. Čas od času vás však Tesla upozorní, abyste chytli volant a dali tak vozu najevo, že za volantem nespíte, nebo jste třeba neomdleli.

Za volant Tesly jsme se bohužel nedostali, neboť tato privilegia jsou určena až zájemcům o tyto vozy. V našem případě však seděl za volantem David Kotulán z Alza.cz, který se na přípravě i realizaci prodeje elektromobilů zásadně podílí a Teslu má skutečně v malíku.

Kromě neskutečného množství technických informací a zajímavostí o Tesle nám ale řekl i některé plány Alzy do budoucnosti, přičemž tím nejzajímavějším je nabídnout zákazníkům Teslu model 3, jejíž pořizovací cena by se mohla pohybovat okolo 900.000 Kč, což by mohlo nalákat mnohem větší počet zájemců, než model S za necelé 3 miliony korun.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy