Z HISTORIE BMW. Vznik barev a loga BMW M

bohy / AutoRoad.cz, 20. května 2020, 03:10 Google+

M1, M3, M5 – to jsou jména modelů divize BMW M, které zvýší tep každého automobilového nadšence. Jejich typickým rysem jsou také tři charakteristické barvy a jasně rozpoznatelné logo BMW M. Jak tyto typické prvky, posilující identitu značky, vznikly?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW M

BMW M | foto: BMW

Sdílejte článek

Známou skutečností je, že písmeno „M“ v názvu BMW M znamená „motorsport“. Pro samotné BMW je typická bavorská světle modrá barva, která se objevuje v jeho logu. Dnes je ale doplněna tmavě modrou, jež byla dříve fialová, a červenou. Zejména u červené je příběh velmi zajímavý a v konečném důsledku ne zcela jednoznačný.

Práce na logu BMW M začaly v roce 1972 se vznikem BMW Motorsport GmbH (od roku 1993 BMW M GmbH), jehož ředitelem byl Jochen Neerpasch. Ten chtěl vytvořit novou identitu závodní divize společnosti, a spojil se proto s tehdejšími designéry BMW Wolfgangem Seehausem (interiéry) a Manfredem Rennenem (exteriér). Právě Seehaus byl tím, kdo vytvořil trojici barev – modrá, fialová a červená – jež je dnes ikonická.

Nebylo to ale tak jednoduché … 
Marc Thiesbürger je historik zaměřený na automobily a automobilové závody a pracující pro BMW Classic. Ten na základě různých archivních materiálů k původu barev v logu uvádí, že modrá je typickou barvou BMW, červená by mohla být inspirací americkou firmou Texaco a fialová vznikla jejich spojením. Zapojení Texaca ale ve skutečnosti není nikde doloženo. Samotné Texaco k tomu sdělilo: „Mohlo by to tak být, že červená v barevném schématu BMW M reprezentuje Texaco. Původně totiž probíhaly rozhovory o možném sponzorství, nicméně ty byly na konci roku 1972 ukončeny a ke spolupráci nikdy nedošlo.“

Thiesbürger ale z některých návrhů v archivu BMW Group vyvozuje, že Seehaus již tehdy barvu Texaca do designu nového závodního vozu zakomponoval. Mohl tím například chtít posílit pozici společnosti při vyjednávání o sponzorské smlouvě. Zajímavé je, že zatímco Jochen Neerpasch potvrdil příběh spojený se značkou Texaco, Rennen, který se na výsledném designu taktéž podílel, popírá, že by tato americká společnost nějakým způsobem ovlivnila výběr barev. Dnes BMW M GmbH oficiálně říká, že modrá je barva BMW, červená patří motorsportu a fialová, respektive dnešní tmavě modrá je jejich kombinací.

img-responsive

BMW M | foto: BMW

Závodní premiéra nového barevného schématu na BMW 3.0 CSL. 
Jochen Neerpasch po konzultacích se Seehausem nakonec vybral kombinaci modré, fialové a červené, protože byla dobře odlišitelná i na černobílých fotografiích. Trikolora BMW M se rychle dostávala na karoserie závodních vozů společnosti Bayerische Motoren Werke. Premiéru měl tento nový design v roce 1973 na BMW 3.0 CSL, které se postupně stalo závodní ikonou nejen své doby. Výsledný design podle Neerpasche navrhl externí grafický designér Pierre Mendel ve spolupráci s Manfredem Rennenem. Barevné schéma s trojicí barev v různých podobách používá závodní divize BMW dodnes.

img-responsive

BMW M | foto: BMW

Doplněné písmeno „M“ a další vývoj loga BMW M.
Trojice M barev v podobě modré, červené a fialové se ale používá déle než samotné logo, jehož součástí je dodnes písmeno „M“. Zatímco trojice barev byla na závodním voze k vidění již v roce 1973, „M“ se u ní objevilo až v roce 1978, kdy mělo premiéru BMW M1 – první samostatný vůz divize BMW M GmbH. Od té doby se začalo i na označeních M modelů BMW používat spojení trojice barev a písmena „M“. 

Podobu tohoto loga, tedy zejména jeho sešikmení a propojení se specificky navrženým písmenem M, má vyjadřovat dynamiku a rychlost. Celkový design loga vznikl u společnosti Italdesign přímo pod vedením Giorgetta Giugiara, proto je tvar písmena M známý také jako „Giugiarovo M“.

Postupně se logo a barevné pruhy BMW M jen mírně upravovaly. Největší změnou byla výměna fialové barvy za tmavě modrou. Nejnovější úprava pochází z letošního března 2020, kdy došlo také k úpravě komunikační podoby loga BMW. Nové logo již nemá trojrozměrnou podobu, je jednodušší a dvoudimenzionální, stále si ale zachovává spojení světle modré, tmavě modré a červené doplněné bílým písmenem „M“.

img-responsive

Nové BMW M2 Competition | foto: BMW

Často se ale zapomíná, že barevné schéma BMW M v podobě modré, fialové a červené se objevilo dříve než jejich spojení v logu BMW M. Samotné BMW totiž tyto barvy používalo kolem svého loga od roku 1973. Barvy byly různými způsoby uspořádány koncentricky kolem klasického loga. Podle Neerpasche je tento design dílem švýcarského grafického studia Müller.

„Vytvoření a použití loga BMW M(otorsport) bylo z dnešního pohledu průkopnickým přístupem při tvorbě identity značky,“ řekl Marc Thiesbürger, expert z BMW Classic. To ostatně ukazuje také skutečnost, že vzhled loga a jeho provedení se od jeho návrhu počátkem 70. let až do současnosti změnilo jen minimálně. A proč by jej také chtěl někdo měnit? Dnes díky němu poznají nejen automobiloví nadšenci, že vůz, který jej nese, v sobě ukrývá mimořádný sportovní potenciál.

Vytisknout

Diskuze: Z HISTORIE BMW. Vznik barev a loga BMW M

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

fotomontáž

Zábavné „víkendovky za babku“ 2.díl – sedany do 100 tisíc

Suzuki po 20 letech opět nabízí klasické kombi nazvané Swace

Kombi Suzuki Swace jde v ČR do předprodeje. Ceny startují docela vysoko

Toyota představila Corollu sedan ve výbavovém stupni GR SPORT

Zákazníci rozhodli a nejprodávanějším autem světa je...

Škoda otevřela halu pro analýzy a výrobu předsériových vozů

Kvalita především. Škoda otevřela halu za 530 milionů pro rozhodující poslední testy

Lexus LFA

Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Honda HR-V bude od roku 2021 v základu vybavena vyspělou dvoumotorovou technologií hnací jednotky e:HEV

Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Golf vládne prodejům v Evropě. V Německu drtivě

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky

Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

Toyota GR010 Hybrid

Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Škoda posedmé v řadě prodala víc než milion aut ročně, koronaviru navzdory

Fotomontáž

Zábavné „víkendovky za babku“ 1.díl – zadokolky do 100 tisíc

Škoda Auto spouští výhodnou nabídku zimního příslušenství

Katem je -10 °C. Vážný stav hlásí baterie i v létě, ale poznáte to?

reklama

Doporučujeme

Hyundai i30 N Performance

Test: Hyundai i30 N Performance, nejsyrovější hot-hatch na trhu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kombi Suzuki Swace jde v ČR do předprodeje. Ceny startují docela vysoko

  2. Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

  3. BMW představuje nový custom na bázi R 18

  4. Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

  5. Zákazníci rozhodli a nejprodávanějším autem světa je...

  6. Zábavné „víkendovky za babku“ 2.díl – sedany do 100 tisíc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud