Toyota RAV4: Od průkopníka až po světového premianta

AutoRoad.cz, 6. května 2020, 22:24 Google+

Když se na ženevském autosalonu v roce 1994 představila první generace Toyoty RAV4, jen málokdo tehdy tušil, že nová odvážná koncepce vozu změní celý automobilový trh. Nový vůz sehrál roli průkopníka již svým charakterem, ale také přišel s novými technologiemi a vytvořil zcela nový trh s kompaktními, agilními a všestrannými vozy SUV, ideálními zejména pro vyznavače moderního životního stylu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota RAV 4 páté generace byla představena v roce 2018

Toyota RAV 4 páté generace byla představena v roce 2018 | foto: Toyota

Sdílejte článek

Toyota RAV4 byla originálem ohlašujícím novou epochu vozů 4x4 a okamžitě se setkala s příznivou zákaznickou odezvou. Od počátku byla koncipována jako globální model. V květnu 1994 byl prodej zahájen v Japonsku a hned příští měsíc následovala Evropa, Afrika, Austrálie a Latinská Amerika. Severoamerická premiéra se uskutečnila v lednu 1996.

Měsíční prodeje byly zpočátku odhadovány na 4500 vozů, avšak když jen během prvního měsíce zákazníci podepsali na 8000 objednávek, automobilka zdvojnásobila objem výroby. RAV4 prošlapala cestu zcela novému segmentu SUV, který od svého vzniku stále jen rostl.

Toyota RAV4 po více než čtvrtstoletí od premiéry figurovala coby celosvětově nejprodávanější SUV za léta 2018 a 2019, přičemž v roce 2019 byla čtvrtým nejlépe prodávaným osobním vozem vůbec. Toyota se drží strategie neustálého zlepšování v souladu s měnícím se vkusem a nároky motoristů, a tak RAV4 i dnes definuje měřítka kvality, jízdních schopností a praktičnosti.

Počátky
Nápady stojící za modelem RAV4, celým názvem Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive, automobilka poprvé zhmotnila v konceptu RAV-FOUR v roce 1989 na autosalonu v Tokiu, kdy vyjádřila záměr vytvořit kompaktní vůz s pohonem všech kol.

V dané chvíli šlo jen o návrhářskou studii bez potřebných detailů, které by se jinak objevily u modelu ve fázi vývoje, avšak setkala se s nadšeným přijetím ze strany veřejnosti. V roce 1991 získal projekt zelenou a vývoj mohl začít.

Nová koncepce, nové výzvy
Hlavní konstruktér projektu RAV4 Masakatsu Nonaka zjistil, že není lehké přesvědčit další oddělení automobilky Toyota o vytvoření nového sériového modelu, určeného k prodeji v dosud neexistujícím automobilovém segmentu. Označení „SUV – Sports Utility Vehicle“ (sportovně užitkový vůz) tehdy stále nikdo neznal, a i v samotné automobilce se našlo mnoho takových, kteří si koncepci kompaktního vozu s pohonem 4x4 nedokázali představit. V jednu chvíli se projekt kvůli vnitřnímu odporu dokonce zastavil, avšak díky podpoře z nečekané strany opět ožil.

O záchranu se postarala prodejní oddělení pro Japonsko a Evropu, ta díky úzkému kontaktu se zákazníky nabyla přesvědčení, že pro podobný typ vozu již trh uzrál. Společně tedy projekt opět rozjela a ukázalo se, že šlo o správné rozhodnutí. Velmi záhy po uvedení RAV4 na trh byl tento vůz široce uznáván jako model udávající nový trend.

img-responsive

Toyota RAV 4 z roku 2006 | foto: Toyota

Od modelu určeného pro úzký okruh zájemců až po globální vůz
Trh s kompaktními SUV, který Toyota kdysi vytvořila, rychle vzkvétal. V roce 1994 prodala Toyota přibližně 53 tisíc vozů RAV4, avšak v dalších dvou letech tento počet nejdříve zdvojnásobila a následně ztrojnásobila.

S každou další generací prodeje trvale rostly, dokonce i za situace, kdy s vlastními modely přicházeli prakticky všichni konkurenti. Celosvětové prodeje Toyoty RAV4 v roce 2019 přesáhly prodejní objem za první rok uvedení na trh více než 17x.

Nepolevující úspěch modelu je postaven zejména na neustálém vylepšování, kterému Toyota přikládá důraz. Před uvedením každé nové generace naslouchala automobilka názorům a přáním motoristů a přizpůsobovala rozměry, funkčnost, jízdní schopnosti i styl vozidla, aby reagovala na měnící se preference a požadavky trhu.

Například ve třetí generaci kvůli kultivovanějšímu vzhledu zmizelo rezervní kolo z kdysi typické pozice na zadních dveřích. A se čtvrtou generací se celosvětově standardizoval rozvor náprav. Výroba třídveřové varianty již byla dříve ukončena, takže nyní se RAV4 nabízí výhradně jako pětidveřový vůz, prostornější než kdy v minulosti.

Technická znamenitost
Toyota klade nemalý důraz i na technickou vyspělost RAV4, a to prostřednictvím nových podvozkových platforem a vývoje inteligentních pohonů všech kol ve prospěch lepšího jízdního chování a hospodárnějšího provozu na silnici i v terénu. Toyota dokonce již během výroby první generace zjistila, že pohon všech kol nepožadují zdaleka všichni zájemci o RAV4, a proto ještě zvýšila atraktivitu modelu variantním provedením s pohonem předních kol.

Nabídka pohonných ústrojí se přizpůsobovala požadavkům různých světových trhů, a zahrnovala tak benzínové i naftové motory o zdvihovém objemu až 3,5 litru. Důraz zde byl opět na hospodárnost a jízdní schopnosti v souladu se zaměřením vozidla coby městského SUV, určeného pro rodinné využití nebo roli ideálního společníka vyznavačů aktivního životního stylu.

img-responsive

Toyota RAV4 Hybrid | foto: Toyota

První hybrid
V roce 2016 Toyota poprvé představila RAV4 Hybrid, vůz zachovávající všechny kvality modelu čtvrté generace, tentokrát s bonusem plně hybridního elektrického pohonu. Jako první plně hybridní vůz v dané třídě na evropském trhu ještě posílil atraktivitu Toyoty RAV4 díky nejnižší spotřebě paliva a nejnižším emisím v dané třídě, stejně tak jako hladkým a suverénním jízdním schopnostem – včetně vysoce hospodárného elektrického pohonu všech kol.

RAV4 v současnosti
Toyota v roce 2019 uvedla v Evropě současnou pátou generaci RAV4 – na západoevropských trzích v zásadě pouze v hybridní variantě. Jde o první SUV postavené na modulární platformě GA-K automobilky Toyota, která díky nízkému těžišti a výrazně tužší karoserii přispívá ke špičkové ovladatelnosti, jízdnímu pohodlí, prostornému interiéru a v dané třídě velkorysému zavazadelníku. Nová platforma zároveň dala návrhářům více svobody k vytvoření poutavého designu s nižší linií střechy i kapoty.

Hybridní ústrojí s novým benzínovým motorem 2,5 litru Dynamic Force nabízí výkon 218 koní ve spojení s pohonem předních kol, resp. 222 koní s oběma poháněnými nápravami; přináší tak skokovou změnu v otázkách výkonových parametrů, odezvy i hospodárnosti na vrcholu třídy.

Inteligentní systém pohonu všech kol AWD-i pro Toyotu RAV4 prošel komplexním zdokonalením, aby umožnil „jízdu po jakékoli vozovce“ s výrazně lepšími schopnostmi za náročných podmínek a bezpečným handlingem na kluzkých površích.

img-responsive

Toyota | foto: Toyota

Nová kapitola příběhu – RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota staví na úspěších modelu RAV4 coby průkopníka hybridního pohonu v kategorii SUV a v druhé polovině roku 2020 ještě rozšíří přednosti této technologie uvedením nové varianty RAV4 Plug-in Hybrid. Bude se jednat o novou vlajkovou loď v nabídce hybridních vozidel značky, slibující nejen vyšší výkon, ale i nižší emise a spotřebu než kterýkoli z rivalů v dané třídě.

RAV4 Plug-in Hybrid nabídne zákazníkům to nejlepší z obou systémů pohonu. Vůz se chlubí nejmodernějšími technologiemi hybridního elektromobilu s vyšším výkonem a lepší jízdní dynamikou, stejně tak jako schopností cestovat v reálném provozu čistě na elektřinu a bez obav z krátkého jízdního dosahu nebo zastavování kvůli dobíjení baterie.

Toyotě se podařilo účinně implementovat elektrickou výkonovou podporu k dosažení podstatného nárůstu výkonu ve srovnání se standardní Toyotou RAV4 Hybrid. Nasadila k tomu novou vysokokapacitní Li-Ion baterii a doplnila jednotku řízení energie hybridního systému o zdokonalený měnič pro zvýšení napětí. Benzínový motor 2,5 litru Hybrid Dynamic Force vychází ze stejné jednotky jako standardní model RAV4 Hybrid, avšak prodělal vylepšení v souladu s funkčními požadavky plug-in hybridního systému pohonu.

Díky systémovému výkonu 306 k/225 kW má tento vůz potenciál nabídnout zrychlení z nuly na 100 km/h přibližně za šest sekund, prozatímní údaje Toyoty (před konečnou homologací) dle standardní metodiky WLTP naznačují nejnižší emise CO2 v dané třídě.

RAV4 Plug-in Hybrid bude též disponovat delším dojezdem v čistě elektrickém režimu (EV) při nulové spotřebě paliva a zcela bez výfukových emisí. Řidič bude moci hladce přepínat mezi hybridním a čistě elektrickým režimem s potenciálem ujet na elektřinu větší vzdálenosti než kterékoli plug-in hybridní SUV konkurenčních výrobců (umožňuje-li to stav nabití baterie a jízdní podmínky) – s přehledem více, než činí průměrná vzdálenost absolvovaná evropskými řidiči při každodenním dojíždění. Vůz je navíc schopen jet rychlostí až 135 km/h bez zásahu spalovacího motoru, a to i za podmínek plného zrychlování.


TOYOTA RAV4: PĚT GENERACÍ INOVACÍ A ÚSPĚCHŮ

První generace, 1994 – 2000
RAV4 se poprvé představila v roce 1994 jako první městské SUV na světě a zároveň průkopník nového segmentu trhu, předurčeného stát se klíčovým segmentem celého automobilového světa. Původně se jednalo o třídveřový model s kompaktními proporcemi a délkou pouhých 369 cm.

Výkon obstarával napříč uložený benzínový motor 2,0 litru o výkonu 129 koní, převodovka zajišťovala stálý pohon všech kol, avšak bez přítomnosti rozdělovací převodovky s redukcí, typické pro klasické robustní vozy SUV. Z dalších inovací, které se postupně staly normou, jmenujme lehkou samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení zadních kol.

RAV4 díky svým kompaktním rozměrům a vysoké poloze za volantem umožňovala snadné manévrování; svým mrštným chováním a cestovním pohodlím zase spíše připomínala hatchback než vůz s pohonem všech kol. V roce 1996 se modelová řada rozšířila o pětidveřové provedení (o délce 410 cm) a variantu s pohonem samotných předních kol. Následovala třídveřová verze se stahovací látkovou střechou a pokroková inovace v podobě bateriového elektromobilu, vyráběného v omezeném množství v letech 1997 až 2000.

img-responsive

Toyota RAV4 se poprvé představila v roce 1994 jako první městské SUV na světě | foto: Toyota

Druhá generace, 2000 – 2006
S nástupem milénia přišla i druhá generace RAV4, vyvinutá na základě zkušeností, které Toyota získala při výrobě průkopnického nového modelu. Třídveřové i pětidveřové provedení, postavené na nové platformě, bylo v nové generaci o něco delší (+5,5 cm, resp. +4 cm).

V nabídce se objevily dva zážehové motory: jednotka 1,8 litru o výkonu 123 koní, resp. 2,0 litru o výkonu 150 koní. Stálý pohon všech kol byl spojen s centrálním samosvorným diferenciálem; zákazníci mohli variantně zvolit zadní diferenciál Torsen montovaný z výroby. V roce 2001 se poprvé objevila Toyota RAV4 s naftovým motorem, jednotkou 2,0 litru D-4D s přímým vstřikováním paliva a výkonem 116 koní.

img-responsive

Toyota RAV 4 druhé generace byla představena v roce 2000 a těžila z bohatých zkušeností | foto: Toyota

Třetí generace, 2006 – 2012
Třetí generace RAV4 v roce 2006 opět využila předností zbrusu nové platformy. Automobilka ukončila třídveřový typ karoserie, zatímco pětidveřové provedení výrazně narostlo v souladu s přáními a požadavky zákazníků. Nový model byl o 19 cm delší a pro americký nebo ruský trh se nabízela i verze s prodlouženým rozvorem.

Rozšířila se i nabídka motorů s benzínovými jednotkami 2,0; 2,4; 2,5 a 3,5 (V6) plus novým naftovým agregátem 2,2 litru. Společně s tímto modelem se poprvé představil i nový systém pohonu všech kol od Toyoty s elektronicky řízenou spojkou, ovládanou automaticky podle rychlosti jízdy, polohy škrticí klapky, úhlu natočení kol a sil příčného zrychlení. K dalšímu zlepšení jízdních schopností RAV4 přispěl premiérově uváděný asistent pro sjíždění příkrých svahů a asistent rozjezdu do kopce.

Čtvrtá generace, 2013 – 2018
V roce 2013 se představila čtvrtá generace RAV4, kdy Toyota nasadila standardizovaný rozvor pro všechny světové trhy; opět narostla délka vozidla, tentokrát o 23,5 cm. Nabídka pohonů zahrnovala benzínové jednotky 2,0 a 2,5 litru, resp. naftové o objemu 2,0 a 2,2 litru. Představila se vyspělejší technologie pohonu AWD s novým inteligentním systémem dynamického řízení točivého momentu (DTC) a dvojicí nových funkcí: systémem Cornering Control (pro ovladatelnost vozu v zatáčkách) a jízdním režimem Sport.

V roce 2016 přišla Toyota RAV4 s vůbec nejradikálnější novinkou v podobě plně hybridního elektrického pohonu. První kompaktní hybridní SUV od Toyoty disponovalo celkovým systémovým výkonem 197 koní a propůjčovalo vozu suverénní akceleraci z nuly na 100 km/h za pouhých 8,3 s při zachování v dané třídě rekordně nízké spotřeby paliva 4,9 l/100 km a emisí CO2 již od 115 g/km.

img-responsive

Toyota RAV 4 páté generace byla představena v roce 2018 | foto: Toyota

Pátá generace, 2018 - doposud
V roce 2018 byla odhalena pátá generace RAV4, uvedená v Evropě počátkem roku 2019. Jedná se o první SUV postavené na nové podvozkové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), přinášející zásadní zlepšení v otázkách jízdního chování, bezpečnosti a designu.

Čistě hybridní řada na trzích západní Evropy přinesla čtvrtou generaci hybridního pohonu s novým benzínovým motorem 2,5 litru Dynamic Force – jednotkou s pozoruhodnými parametry výkonu, odezvy a spotřeby. Výsledkem nového řešení je nejhospodárnější provoz a nejnižší emise v dané třídě. Další technické inovace přinese pátá generace v roce 2020, kdy se poprvé představí varianta RAV4 Plug-in Hybrid. Půjde o nejvýkonnější Toyotu RAV4 v historii (306 koní), nabízející nejen velmi rychlou akceleraci, ale i mimořádně nízké emise CO2 a spotřebu paliva.

Vytisknout

Diskuze: Toyota RAV4: Od průkopníka až po světového premianta

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia s turbomotorem 2,0 l dosáhla na solných pláních v Bonneville rychlosti 365 km/h

Škoda Octavia, málo známá fakta a čísla

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud