Pojištění automobilu je základ, který nám dokáže ušetřit mnoho nepříjemností. V případě, že způsobíte nehodu, škoda nepůjde za vámi, ale část zodpovědnosti převezme pojišťovna. I přesto brázdí české silnice podle odhadů České kanceláře pojistitelů (ČKP) 143 tisíc nepojištěných vozidel.
Pojištění se nevztahuje na situace, kdy způsobíte nehodu úmyslně, pod vlivem návykových látek nebo řídíte vozidlo bez platného osvědčení o technickém průkazu nebo bez platného řidičského oprávnění. Pojišťovna částku také neproplatí, pokud se řidič nepodrobil výzvě policie na testy na omamné látky (zákon 168/1999 Sb. v §10).
Na co myslet při sjednávání povinného ručeníPovinné ručení je zákonem dané pojištění, které musí mít zřízen každý vlastník vozidla zapsaného v Registru silničních vozidel. Tento typ pojištění vám kryje pouze škody, které způsobíte druhým osobám – ať už na autě, jiném majetku či zdraví. Pokud nebude pojištění placeno, můžeme očekávat ze strany státu sankce. „Povinné ručení je doloženo zelenou kartou, a pokud ji řidič nemá u sebe, pak hrozí pokuta až 3 000 korun. Pokud ručení není sjednáno vůbec, pak se částka vyšplhá až na 40 000 korun. Navíc v případě, kdy bude způsobena škoda nepojištěným vozidlem, sice ČKP v první fázi škodu poškozenému uhradí, ale poté bude náhradu po viníkovi vymáhat, krom toho ČKP vymáhá za každý den nepojištěné provozovaného vozidla příspěvek,” upozorňuje právník Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.
Povinné ručení musíte platit i v případě, že autem nejezdíte. Pokud víte, že nebudete auto nějakou dobu používat, můžete si povinné ručení zrušit, ale musíte uložit registrační značku do takzvaného depozitu. Zároveň pokud jste předali auto do komisního prodeje v autobazaru, nedoporučuje se povinné ručení rušit – vlastníkem jste stále vy, a proto v případě nehody, půjdou všechny problémy za vámi.
Výši splátek na havarijní pojištění si nechávejte pravidelně přepočítávatV případě havarijního pojištění za vše mluví statistiky – okolo 45 % škod se stane na zaparkovaném autě (ťuknutý nárazník, rozbitá okna). Některé pojišťovny navíc nabízí slevy a bonusy, například za vyřízení havarijního pojištění přes internet se standardně slevy pohybují okolo 20 až 25 %. Pojišťovny také někdy přihlíží k různým faktorům například k zabezpečení automobilu, či množství způsobených nehod. Výše částky se zpravidla určuje na základě druhu vozidla, objemu motoru, řidičské historie vlastníka, i nehodovosti v zemi. Částka se odvíjí také například od místa bydliště, věku, zvolených limitů plnění a délky předchozího pojištění.
Výše pojistného se odvíjí kromě jiného od ceny automobilu, ta je zároveň pojistnou částkou. Ta se s klesající obecnou cenou obvykle snižuje, nemůže ale být přímo úměrná. Hodnota vozu se ale po čtyřech letech od jeho výroby může snížit až o 60 % (!). V případě pojistné události pojišťovna přihlíží na aktuální tržní cenu vozidla, a nemusí tak plnit ve výši původní pojistné částky. Abyste neplatili zbytečně vysoké havarijní pojištění, nechte si u pojišťovny částku přepočítat a upravit stávající smlouvu nebo si nechat založit novou. Některé pojišťovny přepočítávají havarijní pojištění automaticky, ale primárně je zodpovědnost na vás.
Znáte pojištění právní ochrany vozidla?Pojištění právní ochrany vozidla může být užitečné pro všechny aktivní řidiče. Ve zkratce se jedná o nonstop právní služby pro každého, kdo vlastní vozidlo, a také pro ty, kterým ho půjčuje. Může se stát, že pojišťovna nemusí být ochotna převzít odpovědnost a může šetření protahovat. Pro ty, kdo potřebují automobil ke každodennímu fungování, je nutné vyřešit takovou záležitost co nejdříve – proto si případ vezmou na starost právníci, kteří vědí, jak v této věci postupovat. “Tento typ služby se vztahuje také na případ, kdy vás obviní z přestupku v dopravě, ze zavinění dopravní nehody, na reklamace ojetého vozu, apod.,” shrnuje Tomáš Smolík z D.A.S.
POZOR: V případě nehody vždy musíte kontaktovat svou pojišťovnu. Náhodně projíždějící tzv. “lovci nehod“ mohou vyúčtovat pojišťovně částky nesouvisející s nehodou či ve výši neodpovídající vzniklé škodě, a může dojít k dalším komplikacím při vyřizování pojistné události.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.