Pojištění automobilu je základ, který nám dokáže ušetřit mnoho nepříjemností. V případě, že způsobíte nehodu, škoda nepůjde za vámi, ale část zodpovědnosti převezme pojišťovna. I přesto brázdí české silnice podle odhadů České kanceláře pojistitelů (ČKP) 143 tisíc nepojištěných vozidel.
Pojištění se nevztahuje na situace, kdy způsobíte nehodu úmyslně, pod vlivem návykových látek nebo řídíte vozidlo bez platného osvědčení o technickém průkazu nebo bez platného řidičského oprávnění. Pojišťovna částku také neproplatí, pokud se řidič nepodrobil výzvě policie na testy na omamné látky (zákon 168/1999 Sb. v §10).
Na co myslet při sjednávání povinného ručeníPovinné ručení je zákonem dané pojištění, které musí mít zřízen každý vlastník vozidla zapsaného v Registru silničních vozidel. Tento typ pojištění vám kryje pouze škody, které způsobíte druhým osobám – ať už na autě, jiném majetku či zdraví. Pokud nebude pojištění placeno, můžeme očekávat ze strany státu sankce. „Povinné ručení je doloženo zelenou kartou, a pokud ji řidič nemá u sebe, pak hrozí pokuta až 3 000 korun. Pokud ručení není sjednáno vůbec, pak se částka vyšplhá až na 40 000 korun. Navíc v případě, kdy bude způsobena škoda nepojištěným vozidlem, sice ČKP v první fázi škodu poškozenému uhradí, ale poté bude náhradu po viníkovi vymáhat, krom toho ČKP vymáhá za každý den nepojištěné provozovaného vozidla příspěvek,” upozorňuje právník Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.
Povinné ručení musíte platit i v případě, že autem nejezdíte. Pokud víte, že nebudete auto nějakou dobu používat, můžete si povinné ručení zrušit, ale musíte uložit registrační značku do takzvaného depozitu. Zároveň pokud jste předali auto do komisního prodeje v autobazaru, nedoporučuje se povinné ručení rušit – vlastníkem jste stále vy, a proto v případě nehody, půjdou všechny problémy za vámi.
Výši splátek na havarijní pojištění si nechávejte pravidelně přepočítávatV případě havarijního pojištění za vše mluví statistiky – okolo 45 % škod se stane na zaparkovaném autě (ťuknutý nárazník, rozbitá okna). Některé pojišťovny navíc nabízí slevy a bonusy, například za vyřízení havarijního pojištění přes internet se standardně slevy pohybují okolo 20 až 25 %. Pojišťovny také někdy přihlíží k různým faktorům například k zabezpečení automobilu, či množství způsobených nehod. Výše částky se zpravidla určuje na základě druhu vozidla, objemu motoru, řidičské historie vlastníka, i nehodovosti v zemi. Částka se odvíjí také například od místa bydliště, věku, zvolených limitů plnění a délky předchozího pojištění.
Výše pojistného se odvíjí kromě jiného od ceny automobilu, ta je zároveň pojistnou částkou. Ta se s klesající obecnou cenou obvykle snižuje, nemůže ale být přímo úměrná. Hodnota vozu se ale po čtyřech letech od jeho výroby může snížit až o 60 % (!). V případě pojistné události pojišťovna přihlíží na aktuální tržní cenu vozidla, a nemusí tak plnit ve výši původní pojistné částky. Abyste neplatili zbytečně vysoké havarijní pojištění, nechte si u pojišťovny částku přepočítat a upravit stávající smlouvu nebo si nechat založit novou. Některé pojišťovny přepočítávají havarijní pojištění automaticky, ale primárně je zodpovědnost na vás.
Znáte pojištění právní ochrany vozidla?Pojištění právní ochrany vozidla může být užitečné pro všechny aktivní řidiče. Ve zkratce se jedná o nonstop právní služby pro každého, kdo vlastní vozidlo, a také pro ty, kterým ho půjčuje. Může se stát, že pojišťovna nemusí být ochotna převzít odpovědnost a může šetření protahovat. Pro ty, kdo potřebují automobil ke každodennímu fungování, je nutné vyřešit takovou záležitost co nejdříve – proto si případ vezmou na starost právníci, kteří vědí, jak v této věci postupovat. “Tento typ služby se vztahuje také na případ, kdy vás obviní z přestupku v dopravě, ze zavinění dopravní nehody, na reklamace ojetého vozu, apod.,” shrnuje Tomáš Smolík z D.A.S.
POZOR: V případě nehody vždy musíte kontaktovat svou pojišťovnu. Náhodně projíždějící tzv. “lovci nehod“ mohou vyúčtovat pojišťovně částky nesouvisející s nehodou či ve výši neodpovídající vzniklé škodě, a může dojít k dalším komplikacím při vyřizování pojistné události.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?