I v dnešním malém globálním světě se tu a tam objeví zapomenuté, nikdy neprodané automobily. Většina z vás si jistě vzpomene na opuštěný autosalon Lady z Francie. My se nyní vydáme za podobným nálezem k našim západním sousedům.
V malém městečku Aurich, ležícím v severozápadním Německu stojí zkrachovalá a více než 20 let zavřená společnost Zetor-Service. Kromě prodeje a servisu traktorů stejnojmenné značky se zabývala též prodejem vozů ruské automobilky AvtoVAZ, jejíž produkty jsou u nás známější pod názvem Lada.
V otevřeném prostoru za prodejnou se nachází nikdy neprovozované Lady Samary. Na fotografiích jsou tři, ale dle místních se na pozemku prodejny nachází vozů minimálně tucet. O Samarách s nájezdem 0 km rozhodně nelze mluvit jako o nových. Ono by to vyznělo hodně divně někomu říct "tady máte 20 let nové auto". Jenže nové nejsou jen datem výroby, ale též technickým stavem. Ony dvě dekády vystavování se povětrnostním vlivům, zanechaly na vozech následky. Osobně mě tedy velice překvapuje, že kola stále vypadají nahuštěná na provozní tlak.
Dvě ze tří Samar jsou celkem vzácné. Červená je Lada Samara Topas. Ta se vyznačuje například oplastováním spodku dveří, hliníkovými ráfky kol Malber KBA a střešním oknem. V interiéru naleznete například kůží obšitý sportovní tříramenný volant a digitální hodiny.
Zcela vlevo stojí ještě vzácnější Lada Samara Baltic. Tu vyráběla finská společnost Valmet Automotive a to pouze v letech 1996 až 1998. Vyznačuje se originální úpravou karoserie. Můžete si všimnout jinak tvarovaného nárazníku v barvě vozu a nebo spoileru na vrchní části pátých dveří. V interiéru modré Samary je volant od Volkswagenu obsahující airbag.
Mezi nimi se nachází ta poslední. Samara v základní výbavě byla jedním z nejlevnějších vozů, který se v druhé polovině 90. let v Německu prodával. Jediné, co tuto stříbrnou Samaru zdobí, jsou kola z lehkých slitin. To byl celkem častý jev, že východní automobilky na exportní vozy dávaly hliníková kola.
Jsem opravdu zvědavý, kdy a kde se znovu objeví nikdy neprodané zapomenuté vozy. Jestli máte nějaký tip, kde by se něco podobného mohlo nacházet na našem území, budeme rádi, když se o to s námi podělíte.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?