I v dnešním malém globálním světě se tu a tam objeví zapomenuté, nikdy neprodané automobily. Většina z vás si jistě vzpomene na opuštěný autosalon Lady z Francie. My se nyní vydáme za podobným nálezem k našim západním sousedům.
V malém městečku Aurich, ležícím v severozápadním Německu stojí zkrachovalá a více než 20 let zavřená společnost Zetor-Service. Kromě prodeje a servisu traktorů stejnojmenné značky se zabývala též prodejem vozů ruské automobilky AvtoVAZ, jejíž produkty jsou u nás známější pod názvem Lada.
V otevřeném prostoru za prodejnou se nachází nikdy neprovozované Lady Samary. Na fotografiích jsou tři, ale dle místních se na pozemku prodejny nachází vozů minimálně tucet. O Samarách s nájezdem 0 km rozhodně nelze mluvit jako o nových. Ono by to vyznělo hodně divně někomu říct "tady máte 20 let nové auto". Jenže nové nejsou jen datem výroby, ale též technickým stavem. Ony dvě dekády vystavování se povětrnostním vlivům, zanechaly na vozech následky. Osobně mě tedy velice překvapuje, že kola stále vypadají nahuštěná na provozní tlak.
Dvě ze tří Samar jsou celkem vzácné. Červená je Lada Samara Topas. Ta se vyznačuje například oplastováním spodku dveří, hliníkovými ráfky kol Malber KBA a střešním oknem. V interiéru naleznete například kůží obšitý sportovní tříramenný volant a digitální hodiny.
Zcela vlevo stojí ještě vzácnější Lada Samara Baltic. Tu vyráběla finská společnost Valmet Automotive a to pouze v letech 1996 až 1998. Vyznačuje se originální úpravou karoserie. Můžete si všimnout jinak tvarovaného nárazníku v barvě vozu a nebo spoileru na vrchní části pátých dveří. V interiéru modré Samary je volant od Volkswagenu obsahující airbag.
Mezi nimi se nachází ta poslední. Samara v základní výbavě byla jedním z nejlevnějších vozů, který se v druhé polovině 90. let v Německu prodával. Jediné, co tuto stříbrnou Samaru zdobí, jsou kola z lehkých slitin. To byl celkem častý jev, že východní automobilky na exportní vozy dávaly hliníková kola.
Jsem opravdu zvědavý, kdy a kde se znovu objeví nikdy neprodané zapomenuté vozy. Jestli máte nějaký tip, kde by se něco podobného mohlo nacházet na našem území, budeme rádi, když se o to s námi podělíte.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.