ŠKODA VISION, jak se sci-fi stává realitou. Pokud si zadáte do slovníku výraz VISION, dostanete následující výklad: vizionář, fantazie, prozíravost, jasnozřivost, …...
Když se projekt motivovaný konkrétní vizí dostane do závěrečné fáze realizace, stává se sci-fi realitou, podívejme se na dvě zhmotněné vize, českou a indickou.
Proč tyto projekty vznikly? Důvody jsou velmi konkrétní a hmatatelné. Stačí když si vyjdete s rodinou nebo přáteli na vycházku do přírody. Uvidíte podobné obrázky těmto:
Je to výsledek procesu probíhajícího v přírodě, zvýšená tvorba skleníkových plynů jako je CO2 – změna přirozeného klimatu – nadměrné sucho – narušená krajina!
Změně klimatu se musíme bránit, proto vznikly dva projekty o kterých si řekneme, jeden český druhý indický, oba ve společnosti Škoda Auto.
Český řeší lokálně emisně čisté vozidlo, které využívá elektrickou energii vyrobenou v elektrárnách umístěných mimo obydlené lokace nebo bude v budoucnu poháněno čistou energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů.
Indický projekt řeší výrobu elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
ČESKÁ VIZE SE jmenuje VISION iVStudie VISION iV nabízí konkrétní výhled na budoucí sériový elektromobil, který bude uveden na trh v roce 2020. Bude to první čistě elektrický vůz značky ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB).
Vision iV má baterii s kapacitou 83 kWh, dojezd 500 km (dle normy WLTP), výstupní výkon 302 koní (225 kW) a akceleraci z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy. Používá pohon 4x4 a 2 elektromotory s permanentními magnety. Koncept je 4 655 mm dlouhý, 1 926 mm široký, 1 603 mm vysoký, používá 22-palcová kola a má 550 litrů objem kufru. Druhá verze studie je s jedním elektromotorem pohánějícím zadní nápravu o výkonu 150kW, se stejnou kapacitou baterií a dojezdem jako silnější verze.
Kromě sportovních, aerodynamických a emocionálních linií nabízí studie také velkorysý prostor. Dalším charakteristickým znakem jsou například osvětlené skleněné prvky ve vertikálních lamelách masky chladiče nebo kamery namísto klasických zpětných zrcátek. Novými prvky v interiéru jsou uspořádání přístrojové desky a středové konzole v různých úrovních nebo obrazovka, která se zdánlivě vznáší. Inovativní technologie zlepšují bezpečnost a komfort. Počátek nové éry naznačuje i infotainment systém a digitální technologie. Chytré telefony jsou přímo zabudované v infotainment systému a fungují také jako digitální klíč k odemčení vozu.
INDICKÁ VIZE se jmenuje výrobní závod CHAKAN, PUNA
Chakan je město v Indii, v okrese Pune indického státu Maháráštra. Nachází se asi 150 km od Bombaje. Součástí Chakanu je zvláštní ekonomické zóna s továrnami na výrobu automobilů pro koncerny Volkswagen, Daimler-Benz, Mahindra, Jaguar Land Rover , General Electric, Hyundai. V této oblasti sídlí přes 750 velkých a malých průmyslových odvětví, včetně řady výrobců automobilových komponent.
Společnost Škoda Auto (indická pobočka: SKODA AUTO Volkswagen India Private Limited) ve svém závodě v Chakanu, Púně, uvedla do provozu jednu z největších střešních solárních elektráren v Indii.
Zprovozněním tohoto zařízení snižuje automobilka v závodě v Púně svou závislost na neobnovitelných zdrojích energie a vydává se na cestu k uhlíkové neutralitě závodu.
Solární elektrárna v závodě v Púně, umístěná na střeše výrobní haly, přispívá k efektivní optimalizaci výrobních nákladů.
V závodě v Púně se například pracuje i na tom, aby v budoucnu nevznikal žádný odpad, který se likviduje na skládkách.
Škoda Auto má komplexní program pro splnění cíle být do roku 2030 uhlíkově neutrální a přispět tak k udržitelnosti zdravého životního prostředí, je to příspěvek pro nás a nastávající generace.
Program zahrnuje konkrétní produkty a služby: • elektrokolo KLEMENT • bonus při náhradě ne-ekologického vozidla za nové • CNG pohony • hybridy • elektromobily • čistá energie ve výrobních závodech
Možná budou některé z dalších vývojových cest slepou uličkou, přesto je nutné jít, nebo spíše běžet, cestou hledání zlepšování a poznání nového.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.