ŠKODA VISION, jak se sci-fi stává realitou. Pokud si zadáte do slovníku výraz VISION, dostanete následující výklad: vizionář, fantazie, prozíravost, jasnozřivost, …...
Když se projekt motivovaný konkrétní vizí dostane do závěrečné fáze realizace, stává se sci-fi realitou, podívejme se na dvě zhmotněné vize, českou a indickou.
Proč tyto projekty vznikly? Důvody jsou velmi konkrétní a hmatatelné. Stačí když si vyjdete s rodinou nebo přáteli na vycházku do přírody. Uvidíte podobné obrázky těmto:
Je to výsledek procesu probíhajícího v přírodě, zvýšená tvorba skleníkových plynů jako je CO2 – změna přirozeného klimatu – nadměrné sucho – narušená krajina!
Změně klimatu se musíme bránit, proto vznikly dva projekty o kterých si řekneme, jeden český druhý indický, oba ve společnosti Škoda Auto.
Český řeší lokálně emisně čisté vozidlo, které využívá elektrickou energii vyrobenou v elektrárnách umístěných mimo obydlené lokace nebo bude v budoucnu poháněno čistou energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů.
Indický projekt řeší výrobu elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
ČESKÁ VIZE SE jmenuje VISION iVStudie VISION iV nabízí konkrétní výhled na budoucí sériový elektromobil, který bude uveden na trh v roce 2020. Bude to první čistě elektrický vůz značky ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB).
Vision iV má baterii s kapacitou 83 kWh, dojezd 500 km (dle normy WLTP), výstupní výkon 302 koní (225 kW) a akceleraci z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy. Používá pohon 4x4 a 2 elektromotory s permanentními magnety. Koncept je 4 655 mm dlouhý, 1 926 mm široký, 1 603 mm vysoký, používá 22-palcová kola a má 550 litrů objem kufru. Druhá verze studie je s jedním elektromotorem pohánějícím zadní nápravu o výkonu 150kW, se stejnou kapacitou baterií a dojezdem jako silnější verze.
Kromě sportovních, aerodynamických a emocionálních linií nabízí studie také velkorysý prostor. Dalším charakteristickým znakem jsou například osvětlené skleněné prvky ve vertikálních lamelách masky chladiče nebo kamery namísto klasických zpětných zrcátek. Novými prvky v interiéru jsou uspořádání přístrojové desky a středové konzole v různých úrovních nebo obrazovka, která se zdánlivě vznáší. Inovativní technologie zlepšují bezpečnost a komfort. Počátek nové éry naznačuje i infotainment systém a digitální technologie. Chytré telefony jsou přímo zabudované v infotainment systému a fungují také jako digitální klíč k odemčení vozu.
INDICKÁ VIZE se jmenuje výrobní závod CHAKAN, PUNA
Chakan je město v Indii, v okrese Pune indického státu Maháráštra. Nachází se asi 150 km od Bombaje. Součástí Chakanu je zvláštní ekonomické zóna s továrnami na výrobu automobilů pro koncerny Volkswagen, Daimler-Benz, Mahindra, Jaguar Land Rover , General Electric, Hyundai. V této oblasti sídlí přes 750 velkých a malých průmyslových odvětví, včetně řady výrobců automobilových komponent.
Společnost Škoda Auto (indická pobočka: SKODA AUTO Volkswagen India Private Limited) ve svém závodě v Chakanu, Púně, uvedla do provozu jednu z největších střešních solárních elektráren v Indii.
Zprovozněním tohoto zařízení snižuje automobilka v závodě v Púně svou závislost na neobnovitelných zdrojích energie a vydává se na cestu k uhlíkové neutralitě závodu.
Solární elektrárna v závodě v Púně, umístěná na střeše výrobní haly, přispívá k efektivní optimalizaci výrobních nákladů.
V závodě v Púně se například pracuje i na tom, aby v budoucnu nevznikal žádný odpad, který se likviduje na skládkách.
Škoda Auto má komplexní program pro splnění cíle být do roku 2030 uhlíkově neutrální a přispět tak k udržitelnosti zdravého životního prostředí, je to příspěvek pro nás a nastávající generace.
Program zahrnuje konkrétní produkty a služby: • elektrokolo KLEMENT • bonus při náhradě ne-ekologického vozidla za nové • CNG pohony • hybridy • elektromobily • čistá energie ve výrobních závodech
Možná budou některé z dalších vývojových cest slepou uličkou, přesto je nutné jít, nebo spíše běžet, cestou hledání zlepšování a poznání nového.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?