ŠKODA VISION, jak se sci-fi stává realitou. Pokud si zadáte do slovníku výraz VISION, dostanete následující výklad: vizionář, fantazie, prozíravost, jasnozřivost, …...
Když se projekt motivovaný konkrétní vizí dostane do závěrečné fáze realizace, stává se sci-fi realitou, podívejme se na dvě zhmotněné vize, českou a indickou.
Proč tyto projekty vznikly? Důvody jsou velmi konkrétní a hmatatelné. Stačí když si vyjdete s rodinou nebo přáteli na vycházku do přírody. Uvidíte podobné obrázky těmto:
Je to výsledek procesu probíhajícího v přírodě, zvýšená tvorba skleníkových plynů jako je CO2 – změna přirozeného klimatu – nadměrné sucho – narušená krajina!
Změně klimatu se musíme bránit, proto vznikly dva projekty o kterých si řekneme, jeden český druhý indický, oba ve společnosti Škoda Auto.
Český řeší lokálně emisně čisté vozidlo, které využívá elektrickou energii vyrobenou v elektrárnách umístěných mimo obydlené lokace nebo bude v budoucnu poháněno čistou energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů.
Indický projekt řeší výrobu elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
ČESKÁ VIZE SE jmenuje VISION iVStudie VISION iV nabízí konkrétní výhled na budoucí sériový elektromobil, který bude uveden na trh v roce 2020. Bude to první čistě elektrický vůz značky ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB).
Vision iV má baterii s kapacitou 83 kWh, dojezd 500 km (dle normy WLTP), výstupní výkon 302 koní (225 kW) a akceleraci z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy. Používá pohon 4x4 a 2 elektromotory s permanentními magnety. Koncept je 4 655 mm dlouhý, 1 926 mm široký, 1 603 mm vysoký, používá 22-palcová kola a má 550 litrů objem kufru. Druhá verze studie je s jedním elektromotorem pohánějícím zadní nápravu o výkonu 150kW, se stejnou kapacitou baterií a dojezdem jako silnější verze.
Kromě sportovních, aerodynamických a emocionálních linií nabízí studie také velkorysý prostor. Dalším charakteristickým znakem jsou například osvětlené skleněné prvky ve vertikálních lamelách masky chladiče nebo kamery namísto klasických zpětných zrcátek. Novými prvky v interiéru jsou uspořádání přístrojové desky a středové konzole v různých úrovních nebo obrazovka, která se zdánlivě vznáší. Inovativní technologie zlepšují bezpečnost a komfort. Počátek nové éry naznačuje i infotainment systém a digitální technologie. Chytré telefony jsou přímo zabudované v infotainment systému a fungují také jako digitální klíč k odemčení vozu.
INDICKÁ VIZE se jmenuje výrobní závod CHAKAN, PUNA
Chakan je město v Indii, v okrese Pune indického státu Maháráštra. Nachází se asi 150 km od Bombaje. Součástí Chakanu je zvláštní ekonomické zóna s továrnami na výrobu automobilů pro koncerny Volkswagen, Daimler-Benz, Mahindra, Jaguar Land Rover , General Electric, Hyundai. V této oblasti sídlí přes 750 velkých a malých průmyslových odvětví, včetně řady výrobců automobilových komponent.
Společnost Škoda Auto (indická pobočka: SKODA AUTO Volkswagen India Private Limited) ve svém závodě v Chakanu, Púně, uvedla do provozu jednu z největších střešních solárních elektráren v Indii.
Zprovozněním tohoto zařízení snižuje automobilka v závodě v Púně svou závislost na neobnovitelných zdrojích energie a vydává se na cestu k uhlíkové neutralitě závodu.
Solární elektrárna v závodě v Púně, umístěná na střeše výrobní haly, přispívá k efektivní optimalizaci výrobních nákladů.
V závodě v Púně se například pracuje i na tom, aby v budoucnu nevznikal žádný odpad, který se likviduje na skládkách.
Škoda Auto má komplexní program pro splnění cíle být do roku 2030 uhlíkově neutrální a přispět tak k udržitelnosti zdravého životního prostředí, je to příspěvek pro nás a nastávající generace.
Program zahrnuje konkrétní produkty a služby: • elektrokolo KLEMENT • bonus při náhradě ne-ekologického vozidla za nové • CNG pohony • hybridy • elektromobily • čistá energie ve výrobních závodech
Možná budou některé z dalších vývojových cest slepou uličkou, přesto je nutné jít, nebo spíše běžet, cestou hledání zlepšování a poznání nového.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?