Další díl cestovatelského seriálu Počesku z produkce automobilky Toyota vás zavede na severní Moravu. Z Ostravy se v posledních letech stalo moderní město plné skvělých kaváren a restaurací. Severní Moravu jsme projeli Toyotou Camry, luxusní limuzínou, která může přes týden sloužit jako dokonalý manažerský vůz, ale o víkendu s ní klidně můžete vyrazit na romantický výlet. Vůz má navíc hybridní pohon, a tak je příjemně tichý a potěší i velmi nízká spotřeba paliva.
Valašské muzeum v přírodě
Přeneste se do dob dávno minulých a v tomto rozlehlém muzeu pod širým nebem v Rožnově pod Radhoštěm zjistěte, jak se na Valašsku žilo na přelomu 19. a 20. století. Půvabný skanzen připomíná pohádkovou krajinu, v níž ale život nebyl vždy jen roztomilý, ale také pěkně drsný. Otevřeno je celoročně, a dokonce i během zimy tu probíhají tematické akce nebo třeba koncerty.
Zámek Raduň
Původně šlo o středověkou tvrz, z níž se ale v 16. století stal renesanční zámek. V první polovině 19. století se pak renesanční styl proměnil na pozdně klasicistní. Sloužil jako letní rezidence, a tak vás prohlídkové trasy provedou knížecím apartmánem, společenskými salony i dětskými pokoji. Určitě se projděte zahradou a navštivte také místní oranžerii.
Bučací vodopády
Nevede k nim turistická značka ani naučný chodník, ostatně jejich výšku a vznik zdokumentovali až na konci 90. let 20. století doktorandi z univerzity v Ostravě. I v tom je tedy jejich kouzlo. Jsou dobře přístupné z lesní cesty mezi sedlem Nad Holubčankou a osadou Na Skalce v Ostravici. Stačí odbočit na rozcestníku vlevo z červené značky Ostravice – Smrk a dojít k brodu pod nádherné vodopády.
Hrad Štramberk
Podle pověsti měl hrad ve městě Štramberk nedaleko Nového Jičína původně stát na protějším kopci Kotouč, ale stavbu prý překazili trpaslíci z jeskyně Čertova díra. Hrad pochází zřejmě z první třetiny 14. století, a tak je to dnes už spíše zřícenina. Po třicetileté válce z hradu totiž zbyla jen mohutná válcová věž, z níž je dnes rozhledna s úžasným výhledem do okolí. A na základech původního paláce je dnes postavena turistická útulna.
Zámek Hradec nad Moravicí
Leží sice na severovýchodním výběžku Nízkého Jeseníku, ale vypadá jako by byl v úplně jiné zemi, obzvlášť jeho Červená, novogotická část. Jde však o celý areál sestávající z několika budov. Bílý zámek s Bílou věží vypadá nádherně v zimě, když je bílo a sněží. Během prosince tu navíc nabízejí speciální vánoční prohlídkový okruh.
Kostel sv. Petra z Alkantary
Nezdá se vám to. Kostel v místě centra původního města Karviná, je skutečně šikmý. Ne však záměrně. V důsledku nepříznivých vlivů těžby uhlí na tomto území byla původní vysoká věž snesena. Během desítek let poklesl zdejší terén o 36 metrů a způsobil naklonění objektu a hluboké trhliny ve zdech.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.