Automobilky musí v nejbližších letech prodávat automobily v mixu vozidel s klasickými spalovacími motory / hybridy / bateriové elektromobily, jen tak se vyhnou obrovským pokutám.
Téměř po celou dobu historie automobilismu probíhá souboj mezi spalovacím motorem a elektromotorem.
Spalovací motor se prosazuje díky jeho univerzálnosti a možnosti doplnit energii snadným přečerpáním „pohonných hmot“ do nádrže automobilu.
Jeho nesporně nežádoucí vliv na okolí je však neoddiskutovatelný.
Elektromotor od počátku použití v automobilech udivuje svou malou velikostí a průběhem točivého momentu, minimálními nároky na údržbu a až neskutečnou životností. Svoje schopnosti ukazuje ve vozidlech určených pro provoz ve městech a jízdách na kratší vzdálenosti, kde není limitován zdrojem energie, protože baterie jsou od počátku znevýhodněny svou vysokou hmotností, omezenou životností, nedostatečnou kapacitou a především ne zcela praktickým způsobem dobíjení.
Elektromobily však přes tyto nevýhody dokázaly svou použitelnost nejen ve městech, ale i při překonávání rychlostních rekordů, dokonce i při účasti na dálkových maratonech překonáním vzdálenosti téměř 13 000 km na Mongol rally v závodním tempu nebo závoděním ve stále více populárním šampionátu elektrických formulí.
V současnosti kráčí nebo spíše běží spalovací motor ruku v ruce s elektromotorem v rodinných i sportovních hybridech, v bateriových hyperautech i závodních formulích a prototypech. Kdo zvítězí, zda elektromotor nebo spalovací motor bych si po jejich více jak 100 letém soupeření netroufl tipovat.
Vše svědčí pro elektromotor, ale jestli to bude díky technickému vývoji, který odstraní u bateriových vozů jejich nevýhodu, kterou je těžký zdroj elektrické energie, nebo se prosadí hybridní ústrojí spalovací motor - generátor - elektromotor, či zvítězí nastupující technologie palivových článků ukáže blízka budoucnost.
Nelze vyloučit, že vše nakonec rozhodne administrativní nařízení související s ochranou našeho životního prostředí nebo skutečný nedostatek ropy.
Jak to vidí výrobci automobilů ukazují změny ve výrobě, které jsou určeny strategiemi automobilek, na ně se tedy podíváme a je nutné říci, že se velmi liší. Každý výrobce vidí svou budoucnost jinak. Svoji vizi budoucnosti zveřejnil nejstarší výrobce automobilů Mercedes Benz a spojil ji s ochranou životního prostředí.
Je nutno dodat, že ne všichni zákazníci Mercedesu úplně souhlasí s myšlenkou začít program zachování životního prostředí právě u automobilů, když nejsou těmi největšími znečišťovateli, ale škodlivý vliv spalovacích motorů v městech a hustě obydlených aglomeracích chápou všichni.
Proto byla přijata nová výzva, která má za úkol zajistit, aby produkty automobilky Mercedes byly od roku 2039 uhlíkově neutrální. Tato strategie dostala jméno Ambice 2039 a její základní myšlenkou je zajistit více než padesátiprocentní podíl elektromobilů a plug-in hybridů do roku 2030 a do roku 2039 dosáhnout neutrální uhlíkové stopy v procesu získání zdrojů pro výrobu, vlastní výroba, likvidace a recyklace výrobků.
Strategii představil nový předseda představenstva koncernu Daimler Ola Källenius. Zdůraznil, že dle tohoto plánu bude klíčovou úlohou v rozvoji Mercedesu do budoucna tvořit elektromobilita.
Je velmi sympatické a hlavně prozíravé, že se Mercedes úplně nezříká spalovacích motorů a jejich úlohu vidí v elektrifikovaných hybridech přesto, že hlavní roli postupně převezmou bateriové elektromobily.
Kromě toho plánuje pohánět spalovací motory v hybridních vozidlech syntetickými palivy získávanými z obnovitelných zdrojů energie. Navíc v případě spalování paliv získaných výrobou ze zachyceného CO2 z ovzduší půjde o nejekologičtější verzi ze všech dosud známých technických řešení.
Vzhledem k již na trhu existujícím elektromobilům značek Hyundai a Toyota, které využívají technologie palivových článků, vyrábějících elektrickou energii z vodíku, pracuje na této technologii taktéž vývojové oddělení Mercedesu.
Nutno podotknout, že plánovaný konec klasických spalovacích motorů a přechod na elektromobily a plug-in hybridní automobily v rámci strategie Mercedesu Ambice 2039 není zcela dobrovolný. S ohledem na velmi diskutované limity CO2 v EU, je společnost Daimler nucena každoročně snižovat emise CO2 z prodaných automobilů. Konkrétně to znamená snížit do roku 2030 emise oxidu uhličitého z vyráběných automobilů o 37,5 procenta ve srovnání s rokem 2021, přičemž do roku 2021 mají tyto emise klesnout o 40 procent oproti hladině z roku 2007.
Mercedes tak musí v nejbližších letech, kromě plánování a vývoje, reálně prodávat automobily v předpokládaném mixu vozidel s klasickými spalovacími motory / hybridy / bateriové elektromobily.
Musí tedy najít motivaci pro zákazníky formou reklamy, propagace, finanční podpory a dotací vozidel vykazujících dle zkušebních metodik velmi nízký nebo nulový podíl CO2 na znečišťování životního prostředí, aby se při koupi vozidla „rozhodovali v souladu se zájmy výrobce“.
Stále platí, že dle stávající metodiky WLTP je homologační oficiální spotřeba paliva o 10 - 30% nižší než reálná, dle způsobu použití automobilu u zákazníka, u plug-in hybridů to bude při nedobíjení z vnějšího zdroje (díky pouze pomalému AC dobíjení, znamenajícímu několikahodinovou pauzu v jízdě) i 300 a více % (normovaná 1,5 L/100 km versus reálná 4,5 – 6 L/100km).
Se spotřebou bateriových elektromobilů je to podobné, hlavně při jízdě po dálnici a jejich ekologický přínos spočívá především v přenesení emisí do elektráren, které jsou umístěny mimo obytné zóny.
To vše se neobejde bez obrovských finančních investic do vývoje, marketingu, podpory prodeje a tvoření rezerv na případné velmi vysoké pokuty při neplnění flotilových limitů CO2. Finanční experti Mercedesu spočítali, že do roku 2022 musí najít úspory ve výši přes miliardu eur (25,5 miliardy korun) pro zajištění úspěšného rozjezdu nové strategie.
Ptáte se, kde na tyto výdaje vezme Mercedes peníze? Odpověď je jasná, s novou strategii přijdou opatření na snížení nákladů a nebude to pouze zvyšování efektivity výroby a všech ostatních činností. Na řadu přichází klasické metody osvědčené již v minulých dobách recesí a finančních krizí, jako jsou redukce modelových řad, propouštění, omezení sportovních aktivit.
Finanční experti oznámili, že na 300 milionů eur hodlají ušetřit snížením osobních nákladů a protože propouštění je velmi nepopulární záležitost, komplikovaná navíc velmi silnými odbory, uvedla, že právě deset procent míst společnost zruší v managementu.
Mercedes taktéž oznámil, že přijde úspora nákladů, především u projektů neodpovídajících současné filosofii a vyznačujících se nadměrnou finanční náročností.
Dojde tedy pravděpodobně na redukci nákladů na sportovní činnost, jak tomu bylo v minulých letech v těžkých finančních obdobích spojených s recesí a poklesy prodejů automobilů.
To se může týkat především aktivit ve Formuli 1. Přímo se nabízí možnost zredukovat účast Mercedesu ve Formuli 1 v roce 2021 na pouhého dodavatele hybridní pohonné jednotky pro ostatní závodní stáje a zaměřit se na šampionát elektrických formulí, které právě v této sezóně získají statut mistrovství světa.
Co bude znamenat uvedení strategie Ambice 2039 do života pro zákazníky značky Mercedes? Především rozšíření nabídky elektrifikovaných vozidel, související však se zvýšením cen, které by mělo být kompenzováno lepší ekonomikou v provozu a omezením negativního působení motorových vozidel na životní prostředí v oblasti emisí a hluku.
Navíc lze očekávat, že mnohá technicky pokroková řešení, dosud pouze představovaná formou studií, nebudou po zásahu finančních expertů končit v muzeu automobilek, ale dostanou se i do výroby a k zákazníkům díky nutnosti prosadit nové ekologičtější technologie v praxi.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.