Cena povinného ručení u elektromobilů je dnes oproti vozidlům s klasickým pohonem citelně nižší. „Zatímco například pro majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 korun. Majitele elektromobilu tedy vyjde v tomto případě povinné ručení přibližně o dvě třetiny levněji,“ vypočítává analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber. Tři čtvrtiny majitelů elektromobilů zaplatí do tří tisíc korun. Nejlevnější povinné ručení automobilu s elektrickým pohonem aktuálně vyjde na 1 193 korun ročně.
Redakce AutoRoad.cz se zeptala na pravý důvod tohoto enormního rozdílu, neboť dosud platilo, že výše povinného ručení odpovídala přímo úměrně obejmu motoru a tedy ve své podstatě i výkonu vozidla. Jedná se o důsledek dotací ze strany státu nebo se pojišťovny rozhodly podporovat ekologické myšlení řidičů?
Elektromobily stále tvoří jen zlomek českého vozového parku a většina pojišťoven nemá speciální kategorii pro vozidla s alternativním pohonem. Tyto vozy obvykle zařazují do nejnižší kubatury a výsledná cena povinného ručení je tudíž velmi nízká. Ladislav Gruber vysvětluje: „Důvodem zařazení elektromobilů do nejnižší sazby povinného ručení je malý počet těchto vozidel na českých silnicích. Pojišťovnám se dnes kvůli úzkému segmentu nevyplatí přepracovávat tabulkové sazebníky.“
Do výsledné ceny povinného ručení se samozřejmě promítá také věk, bydliště a bonusy či malusy pojistníka. Stejně jako u běžných vozidel zaplatí za povinné ručení nejvíce mladí řidiči s bydlištěm v Praze, kteří již zavinili dopravní nehodu.
Podle statistik ePojisteni.cz je mladých majitelů elektromobilů minimum. „Ze všech uzavřených smluv povinného ručení tvoří pojistníci ve věku do 25 let pouhé jedno procento. Nejsilnější skupinou jsou majitelé elektromobilů ve věku od 35 do 55 let, jichž je 78 procent. Poměrně překvapivé je silné zastoupení majitelů ve věku nad 65 let, a to 14 procent. Nejstarší pojistník má dokonce 77 let.“
Z hlediska pohlaví pojišťují elektromobily ve dvou třetinách případů muži. U přibližně jedné čtvrtiny pojištěných elektromobilů je pojistníkem právnická osoba. Nejvíce majitelů elektromobilů má bydliště ve Středních Čechách a Praze (51 %). Naopak nejméně jich poměrně překvapivě najdeme na Jižní Moravě (4 %).
A jaká je předpověď pro pojistné ručení elektromobilů a vozů s hybridním pohonem do budoucna? „Určitě se nejedná o konečný stav. Jakmile vzrostou prodeje a škodovost elektromobilů, určitě pojišťovny zareagují úpravou ceníku,“ předpovídá Ladislav Gruber.
Zatímco u povinného ručení majitelé elektromobilů výrazně ušetří, v případě havarijního pojištění je tomu naopak. Do výpočtu ceny havarijního pojištění totiž vstupuje tržní hodnota vozidla, a ta je v případě elektromobilů výrazně vyšší než u vozidel se spalovacími motory.
„Pojistná hodnota vozidla je nejvyšší u Tesly, pohybuje se v průměru okolo jednoho milionu korun. V segmentu pojištění elektromobilů pozorujeme nastupující trend. Polovina ze všech těchto pojištěných vozidel není starší tří let.“