Zjišťovali jsme proč majitelé elektromobilů zaplatí za povinné ručení o několik desítek procent méně než vlastníci vozidel s klasickým spalovacím motorem. U havarijního pojištění si většinou připlatí, ale důvodem je skutečnost, že pořizovací cena elektromobilů je výrazně vyšší než v případě srovnatelných vozidel se spalovacími motory.
Cena povinného ručení u elektromobilů je dnes oproti vozidlům s klasickým pohonem citelně nižší. „Zatímco například pro majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 korun. Majitele elektromobilu tedy vyjde v tomto případě povinné ručení přibližně o dvě třetiny levněji,“ vypočítává analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber. Tři čtvrtiny majitelů elektromobilů zaplatí do tří tisíc korun. Nejlevnější povinné ručení automobilu s elektrickým pohonem aktuálně vyjde na 1 193 korun ročně.
Redakce AutoRoad.cz se zeptala na pravý důvod tohoto enormního rozdílu, neboť dosud platilo, že výše povinného ručení odpovídala přímo úměrně obejmu motoru a tedy ve své podstatě i výkonu vozidla. Jedná se o důsledek dotací ze strany státu nebo se pojišťovny rozhodly podporovat ekologické myšlení řidičů?
Elektromobily stále tvoří jen zlomek českého vozového parku a většina pojišťoven nemá speciální kategorii pro vozidla s alternativním pohonem. Tyto vozy obvykle zařazují do nejnižší kubatury a výsledná cena povinného ručení je tudíž velmi nízká. Ladislav Gruber vysvětluje: „Důvodem zařazení elektromobilů do nejnižší sazby povinného ručení je malý počet těchto vozidel na českých silnicích. Pojišťovnám se dnes kvůli úzkému segmentu nevyplatí přepracovávat tabulkové sazebníky.“
Do výsledné ceny povinného ručení se samozřejmě promítá také věk, bydliště a bonusy či malusy pojistníka. Stejně jako u běžných vozidel zaplatí za povinné ručení nejvíce mladí řidiči s bydlištěm v Praze, kteří již zavinili dopravní nehodu.
Podle statistik ePojisteni.cz je mladých majitelů elektromobilů minimum. „Ze všech uzavřených smluv povinného ručení tvoří pojistníci ve věku do 25 let pouhé jedno procento. Nejsilnější skupinou jsou majitelé elektromobilů ve věku od 35 do 55 let, jichž je 78 procent. Poměrně překvapivé je silné zastoupení majitelů ve věku nad 65 let, a to 14 procent. Nejstarší pojistník má dokonce 77 let.“
Z hlediska pohlaví pojišťují elektromobily ve dvou třetinách případů muži. U přibližně jedné čtvrtiny pojištěných elektromobilů je pojistníkem právnická osoba. Nejvíce majitelů elektromobilů má bydliště ve Středních Čechách a Praze (51 %). Naopak nejméně jich poměrně překvapivě najdeme na Jižní Moravě (4 %).
A jaká je předpověď pro pojistné ručení elektromobilů a vozů s hybridním pohonem do budoucna? „Určitě se nejedná o konečný stav. Jakmile vzrostou prodeje a škodovost elektromobilů, určitě pojišťovny zareagují úpravou ceníku,“ předpovídá Ladislav Gruber.
Zatímco u povinného ručení majitelé elektromobilů výrazně ušetří, v případě havarijního pojištění je tomu naopak. Do výpočtu ceny havarijního pojištění totiž vstupuje tržní hodnota vozidla, a ta je v případě elektromobilů výrazně vyšší než u vozidel se spalovacími motory.
„Pojistná hodnota vozidla je nejvyšší u Tesly, pohybuje se v průměru okolo jednoho milionu korun. V segmentu pojištění elektromobilů pozorujeme nastupující trend. Polovina ze všech těchto pojištěných vozidel není starší tří let.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.