Klíčový AKUMULÁTOROVÝ SYSTÉM. Jak funguje?

AutoRoad.cz, 7. prosince 2019, 18:45 Google+

Volkswagen Group Components vyrábí vysokonapěťový akumulátorový systém pro všechny elektromobily koncernu Volkswagen na základě platformy MEB. Sériová výroba v závodě Braunschweig již byla zahájena. Jak takový akumulátorový systém ale funguje?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Akumulátorový systém Volkswagenu v modulární platformě MEB pro elektromobily

Akumulátorový systém Volkswagenu v modulární platformě MEB pro elektromobily | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Výhradně elektricky poháněný Volkswagen ID.3 slibuje mimořádnou jízdní dynamikou a dlouhý dojezd, až 550 kilometrů na jedno nabití akumulátorů. Jedná se o prvního zástupce modelové řady vozidel VW na základě modulární platformy MEB pro elektromobily. Díky funkci rychlého nabíjení lze do modelu ID.3 doplnit nabíjecím výkonem 100 kW během 30 minut dostatek elektrické energie pro ujetí vzdálenosti 290 kilometrů (WLTP). Srdcem elektromobilu je sada akumulátorů. Vysokonapěťový akumulátorový systém nového modelu ID.3 se podobá tabulce čokolády. V nitru systému je uloženo až dvanáct vzájemně propojených akumulátorových modulů. Volkswagen Group Components bude ve svém závodě v Braunschweigu vyrábět až 500 000 těchto zásobníků energie ročně. Jak takový akumulátorový systém funguje?

img-responsive

Akumulátorový systém Volkswagenu v modulární platformě MEB pro elektromobily | foto: Volkswagen

Struktura sady akumulátorů: článek – modul – systém   
Pro vysokonapěťový akumulátorový systém se používají lithium-iontové články, které nalézají uplatnění například v mobilních telefonech nebo přenosných počítačích. Jednotlivé akumulátorové články jsou nejmenší konstrukční jednotkou akumulátorového systému a dokážou energii jak přijímat a uchovávat, tak i vydávat. V současnosti je 24 těchto článků propojeno do jednoho akumulátorového modulu. Počet modulů, z nichž je pak složen akumulátorový systém, je variabilní. Tato modulární konstrukce umožňuje maximální flexibilitu. Čím delší dojezd zákazník požaduje, tím více modulů akumulátorový systém obsahuje. Základní struktura se však vždy shoduje. Pro model ID.3 je až dvanáct modulů propojeno vysokonapěťovými konektory do akumulátorového systému. V systému je díky tomu k dispozici napětí až 408 V, což je výrazně více než v domácí elektrické zásuvce, jež poskytuje pouze 230 V.

Výkonová elektronika řídí toky elektrické energie s vysokým napětím mezi akumulátory a elektromotorem. Přitom přeměňuje stejnosměrný proud (DC) z akumulátorů na střídavý proud (AC) pro elektromotor, a obráceně. Současně je napájena 12V elektrická síť stejnosměrným proudem s nízkým napětím prostřednictvím měniče DC/DC. Z normální elektrické sítě se střídavým proudem lze akumulátory nabíjet maximálním výkonem 11 kW, stejnosměrný proud umožňuje nabíjení výkonem až 125 kW.

img-responsive

Akumulátorový systém Volkswagenu v modulární platformě MEB pro elektromobily | foto: Volkswagen

Centrální zdroj energie
MEB zcela využívá technické možnosti elektromobility. Elektromobil lze zkonstruovat prakticky kolem sady akumulátorů, aby byl pro tento zásobník energie k dispozici dostatečný prostor v nejvýhodnější poloze. Z tohoto konstrukčního konceptu vyplývá mnoho výhod pro umístění komponentů pohonu a přídavných agregátů. Díky ploché konstrukci a uložení akumulátorů pod podlahou vozidla je navíc možné vytvořit velkorysý interiér mezi nápravami. Hliníková schránka pro sadu akumulátorů zahrnuje integrovaný rám, který v případě nárazu chrání akumulátory před poškozením a zaručuje optimální stabilitu i významné snížení hmotnosti. Aerodynamiku spodní části vozidla optimalizuje odolný ochranný panel akumulátorového systému, vyrobený rovněž z hliníku.

img-responsive

Model ID.3, první elektromobil Volkswagenu při prezentaci | foto: Volkswagen

Nové kompetenční centrum pro akumulátory
V závodě společnosti Volkswagen Group Components v Braunschweigu se již od roku 2013 sériově vyrábějí akumulátorové systémy pro elektromobily a probíhal v něm také vývoj kompletního akumulátorového systému MEB včetně hardwaru a softwaru. Na ploše, odpovídající přibližně devíti fotbalovým hřištím, vyrostla novostavba s nejmodernějšími zařízeními a výrobní technikou. Volkswagen Group Components bude ve svém závodě v Braunschweigu vyrábět až 500 000 akumulátorových systémů ročně.

Vytisknout

Diskuze: Klíčový AKUMULÁTOROVÝ SYSTÉM. Jak funguje?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Lexus představil první bateriový elektromobil UX 300e

BOOM ELEKTROMOBILŮ? Registrace ukazují skutečnost a ministerstvo připravuje…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud