Hyundai oznámil, že vyvinul první systém na světě pro aktivní eliminaci hluku od podvozku – RANC (Road Active Noise Control). Historicky první systém svého druhu dramaticky snižuje hlučnost v interiéru vozidla.
RANC vychází z aktuální technologie ANC (Active Noise Control) koncernu HMG, která aktivně eliminuje hluk vysíláním zvukových vln s opačnou amplitudou, než má přicházející hluk. ANC je softwarem řízená technologie, která analyzuje hluk v interiéru, a na základě toho snižuje hlučnost od motoru a podvozku. Odlišuje se tak od pasivního odhlučnění materiály, které pohlcují hluk.
Současný způsob odhlučnění zahrnuje zvukově izolační materiály a dynamické tlumiče. Tyto prvky zvyšují hmotnost a navíc nedokážou zcela pohlcovat akustická vlnění velmi nízkých frekvencí na pomezí infrazvuku. ANC naproti tomu využívá mnohem lehčí díly, jako jsou mikrofony a řídicí jednotky, k efektivnější regulaci hluku a minimalizaci akustického vlnění na hranici mezi slyšitelným zvukem a infrazvukem. Tato technologie je již k dispozici v některých vozidlech společnosti Hyundai Motor Group.
Současný systém ANC je však limitován možnostmi měření hluku a technologie pro analýzu naměřených hodnot. ANC lze kvůli tomu využívat pouze u konstantního hluku, jehož výskyt je předvídatelný. HMG používá současnou technologii ANC nejčastěji k eliminaci trvalého hluku od motoru. Vzhledem k tomu, že hluk od podvozku nebo motoru pronikne do interiéru k cestujícím za 0,009 sekundy, je využitelnost současné technologie omezená.
Hyundai je díky první technologii RANC na světě schopen výrazně vylepšit odhlučnění interiéru. Nový systém dokáže analyzovat různé druhy hluku v reálném čase a vysílat zvukové vlny s opačnou amplitudou. Nová technologie může například zpracovávat různé druhy hluku od podvozku, jako jsou rezonující zvuky, vznikající mezi pneumatikami a koly, nebo dunivé zvuky, které se šíří od vozovky vzhůru.
RANC funguje na následujícím principu: RANC vypočítává pomocí senzoru zrychlení vibrace, přenášené z vozovky do vozidla, a elektronická řídicí jednotka analyzuje hluk od podvozku. Díky optimalizované rychlosti výpočtu a přenosu signálu trvá analýza hluku a vytvoření zvukové vlny s opačnou amplitudou procesorem pro zpracování digitálního signálu DSP (Digital Signal Processor) pouhých 0,002 sekundy. Mikrofon neustále sleduje účinnost eliminace hluku od podvozku a tuto informaci předává DSP. RANC vykonává precizní analýzu hluku a rychlé výpočty, aby eliminoval hluk od podvozku zvlášť pro sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce vpředu a zadní sedadla.
Systém RANC dokázal v testech na vozovkách s různým povrchem snížit hladinu vnitřní hlučnosti až o 3 dB. Měření přitom probíhala při různé rychlosti jízdy a na různých sedadlech. Tato hodnota představuje snížení hlučnosti přibližně o polovinu v porovnání s identickým vozem bez technologie RANC. Díky tomuto pokroku se inženýrům koncernu HMG otvírají nové možnosti pro snižování neodpružených hmot ve vozidle a pro minimalizaci zvukově izolačních dílů, resp. tlumičů, v porovnání s dosavadními konstrukcemi.
Výzkum a vývoj systému RANC až ke zralosti pro sériovou výrobu trval společnosti Hyundai Motor Group šest let. Předvýrobní fáze zahrnovala výměnu otevřených inovací mezi průmyslem a akademickým světem a zúčastnily se jí mimo jiné společnosti Korea Advanced Institute of Science and Technology, WeAcom, ARE a BurnYoung. Fáze sériové výroby je realizována se společností Harman, globálním dodavatelem audiosystémů pro automobilový průmysl, aby se zvýšila konkurence.
Společnost Hyundai Motor Group uzavřela v Koreji a USA proces podání přihlášky k patentové ochraně rozmístění senzorů a způsobu výběru signálu, což je klíčová technologie systému RANC.
V budoucnosti získá odhlučnění interiéru ještě významnější roli v souvislosti s nahrazováním vozidel, poháněných spalovacími motory. Hluk v interiéru pochází převážně ze tří zdrojů: od poháněcího ústrojí, podvozku a vzduchu, obtékajícího karoserii. Pohon elektromobilů, napájených akumulátory nebo palivovými články, nevydává téměř žádný hluk, takže potlačování hluku od podvozku a aerodynamického hluku bude zásadní. Použití systému RANC může významně snížit hlučnost od podvozku a vytvořit pro cestující v budoucích elektromobilech, vybavených akumulátory nebo palivovými články, tichý interiér.
„RANC je pozoruhodným systémem, který posouvá současnou technologii odhlučnění na novou úroveň,“ řekl Gangdeok Lee, výzkumný pracovník z laboratoře pro výzkum odhlučnění. „I v budoucnosti si zachováme vedoucí postavení v oblasti technologie odhlučnění a budeme zákazníkům poskytovat nejvyšší úroveň ticha.“
Technologie RANC bude poprvé použita v připravovaném modelu značky Genesis.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).