BOŽSKÝ KLID v autě. Redukce hluku o polovinu. Jak funguje převratný systém RANC?

AutoRoad.cz, 12. listopadu 2019, 01:02 Google+

Hyundai oznámil, že vyvinul první systém na světě pro aktivní eliminaci hluku od podvozku – RANC (Road Active Noise Control). Historicky první systém svého druhu dramaticky snižuje hlučnost v interiéru vozidla.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
hyundai genesis

hyundai genesis | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

RANC vychází z aktuální technologie ANC (Active Noise Control) koncernu HMG, která aktivně eliminuje hluk vysíláním zvukových vln s opačnou amplitudou, než má přicházející hluk. ANC je softwarem řízená technologie, která analyzuje hluk v interiéru, a na základě toho snižuje hlučnost od motoru a podvozku. Odlišuje se tak od pasivního odhlučnění materiály, které pohlcují hluk.

Současný způsob odhlučnění zahrnuje zvukově izolační materiály a dynamické tlumiče. Tyto prvky zvyšují hmotnost a navíc nedokážou zcela pohlcovat akustická vlnění velmi nízkých frekvencí na pomezí infrazvuku. ANC naproti tomu využívá mnohem lehčí díly, jako jsou mikrofony a řídicí jednotky, k efektivnější regulaci hluku a minimalizaci akustického vlnění na hranici mezi slyšitelným zvukem a infrazvukem. Tato technologie je již k dispozici v některých vozidlech společnosti Hyundai Motor Group.

img-responsive

Genesis G70 | foto: Genesis

Současný systém ANC je však limitován možnostmi měření hluku a technologie pro analýzu naměřených hodnot. ANC lze kvůli tomu využívat pouze u konstantního hluku, jehož výskyt je předvídatelný. HMG používá současnou technologii ANC nejčastěji k eliminaci trvalého hluku od motoru. Vzhledem k tomu, že hluk od podvozku nebo motoru pronikne do interiéru k cestujícím za 0,009 sekundy, je využitelnost současné technologie omezená.

Hyundai je díky první technologii RANC na světě schopen výrazně vylepšit odhlučnění interiéru. Nový systém dokáže analyzovat různé druhy hluku v reálném čase a vysílat zvukové vlny s opačnou amplitudou. Nová technologie může například zpracovávat různé druhy hluku od podvozku, jako jsou rezonující zvuky, vznikající mezi pneumatikami a koly, nebo dunivé zvuky, které se šíří od vozovky vzhůru.

RANC funguje na následujícím principu: RANC vypočítává pomocí senzoru zrychlení vibrace, přenášené z vozovky do vozidla, a elektronická řídicí jednotka analyzuje hluk od podvozku. Díky optimalizované rychlosti výpočtu a přenosu signálu trvá analýza hluku a vytvoření zvukové vlny s opačnou amplitudou procesorem pro zpracování digitálního signálu DSP (Digital Signal Processor) pouhých 0,002 sekundy. Mikrofon neustále sleduje účinnost eliminace hluku od podvozku a tuto informaci předává DSP. RANC vykonává precizní analýzu hluku a rychlé výpočty, aby eliminoval hluk od podvozku zvlášť pro sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce vpředu a zadní sedadla.

img-responsive

hyundai genesis | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Systém RANC dokázal v testech na vozovkách s různým povrchem snížit hladinu vnitřní hlučnosti až o 3 dB. Měření přitom probíhala při různé rychlosti jízdy a na různých sedadlech. Tato hodnota představuje snížení hlučnosti přibližně o polovinu v porovnání s identickým vozem bez technologie RANC. Díky tomuto pokroku se inženýrům koncernu HMG otvírají nové možnosti pro snižování neodpružených hmot ve vozidle a pro minimalizaci zvukově izolačních dílů, resp. tlumičů, v porovnání s dosavadními konstrukcemi.

Výzkum a vývoj systému RANC až ke zralosti pro sériovou výrobu trval společnosti Hyundai Motor Group šest let. Předvýrobní fáze zahrnovala výměnu otevřených inovací mezi průmyslem a akademickým světem a zúčastnily se jí mimo jiné společnosti Korea Advanced Institute of Science and Technology, WeAcom, ARE a BurnYoung. Fáze sériové výroby je realizována se společností Harman, globálním dodavatelem audiosystémů pro automobilový průmysl, aby se zvýšila konkurence.

Společnost Hyundai Motor Group uzavřela v Koreji a USA proces podání přihlášky k patentové ochraně rozmístění senzorů a způsobu výběru signálu, což je klíčová technologie systému RANC.

V budoucnosti získá odhlučnění interiéru ještě významnější roli v souvislosti s nahrazováním vozidel, poháněných spalovacími motory. Hluk v interiéru pochází převážně ze tří zdrojů: od poháněcího ústrojí, podvozku a vzduchu, obtékajícího karoserii. Pohon elektromobilů, napájených akumulátory nebo palivovými články, nevydává téměř žádný hluk, takže potlačování hluku od podvozku a aerodynamického hluku bude zásadní. Použití systému RANC může významně snížit hlučnost od podvozku a vytvořit pro cestující v budoucích elektromobilech, vybavených akumulátory nebo palivovými články, tichý interiér.

„RANC je pozoruhodným systémem, který posouvá současnou technologii odhlučnění na novou úroveň,“ řekl Gangdeok Lee, výzkumný pracovník z laboratoře pro výzkum odhlučnění. „I v budoucnosti si zachováme
vedoucí postavení v oblasti technologie odhlučnění a budeme zákazníkům poskytovat nejvyšší úroveň ticha.“

Technologie RANC bude poprvé použita v připravovaném modelu značky Genesis.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: BOŽSKÝ KLID v autě. Redukce hluku o polovinu. Jak funguje převratný systém RANC?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Ojeté vozy po Vánocích citelně zdraží

škoda rapid

Škoda představila novou generaci Rapida, má atmosférický čtyřválec a cenu pod 300 000

Ilustrační foto

STÁT V TOM NEJEDE. Proč platí majitelé elektromobilů nejnižší povinné ručení?

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Češi si opět poradili. Proč si bazary mnou ruce a výrobci trhají vlasy?

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

PŘEKVAPUJÍCÍ ZMĚNA pravidelných servisních prohlídek u Volkswagenu

Awz P70 coupe

Tohle krásné kupé Awz P70 předcházelo světoznámému Trabantu 601. A jeho osud?

Ford F-250

Ford Super Duty F-250 Baja 1000, obří pick-up z Ameriky

Honda HR-V

Test: Honda HR-V 1.5 VTEC TURBO CVT Sport, nad očekávání zábavný crossover

Star Wars

Fanoušek Star Wars si v garáži postavil repliku vznášedla Luka Skywalkera

Mercedes-Benz CLK GTR

Mercedes-Benz CLK GTR, speciál pro LeMans na značkách

reklama

Doporučujeme

BMW X2 předvádí v losím testu extrémní nedotáčivost

LOSÍ TEST s potížemi. Co se děje u BMW, že je i Škoda Karoq jistější?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Češi si opět poradili. Proč si bazary mnou ruce a výrobci trhají vlasy?

  2. Test: Hyundai i30 N Performance fastback, Dr. Jekyll a pan Hyde

  3. Absurdní situace v EU rozčiluje europoslance Zdechovského. Prozradil, jak ji bude řešit

  4. Škoda představila novou generaci Rapida, má atmosférický čtyřválec a cenu pod 300 000

  5. Poptávka po dieselech opět ožívá. Octavia 1.6 TDI může podražit

  6. PŘEKVAPUJÍCÍ ZMĚNA pravidelných servisních prohlídek u Volkswagenu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud