BOŽSKÝ KLID v autě. Redukce hluku o polovinu. Jak funguje převratný systém RANC?

hyundai genesis
hyundai genesis, foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz
AutoRoad.cz 12. listopadu 2019 01:02
Sdílej:

Hyundai oznámil, že vyvinul první systém na světě pro aktivní eliminaci hluku od podvozku – RANC (Road Active Noise Control). Historicky první systém svého druhu dramaticky snižuje hlučnost v interiéru vozidla.

RANC vychází z aktuální technologie ANC (Active Noise Control) koncernu HMG, která aktivně eliminuje hluk vysíláním zvukových vln s opačnou amplitudou, než má přicházející hluk. ANC je softwarem řízená technologie, která analyzuje hluk v interiéru, a na základě toho snižuje hlučnost od motoru a podvozku. Odlišuje se tak od pasivního odhlučnění materiály, které pohlcují hluk.

Současný způsob odhlučnění zahrnuje zvukově izolační materiály a dynamické tlumiče. Tyto prvky zvyšují hmotnost a navíc nedokážou zcela pohlcovat akustická vlnění velmi nízkých frekvencí na pomezí infrazvuku. ANC naproti tomu využívá mnohem lehčí díly, jako jsou mikrofony a řídicí jednotky, k efektivnější regulaci hluku a minimalizaci akustického vlnění na hranici mezi slyšitelným zvukem a infrazvukem. Tato technologie je již k dispozici v některých vozidlech společnosti Hyundai Motor Group.

Současný systém ANC je však limitován možnostmi měření hluku a technologie pro analýzu naměřených hodnot. ANC lze kvůli tomu využívat pouze u konstantního hluku, jehož výskyt je předvídatelný. HMG používá současnou technologii ANC nejčastěji k eliminaci trvalého hluku od motoru. Vzhledem k tomu, že hluk od podvozku nebo motoru pronikne do interiéru k cestujícím za 0,009 sekundy, je využitelnost současné technologie omezená.

Hyundai je díky první technologii RANC na světě schopen výrazně vylepšit odhlučnění interiéru. Nový systém dokáže analyzovat různé druhy hluku v reálném čase a vysílat zvukové vlny s opačnou amplitudou. Nová technologie může například zpracovávat různé druhy hluku od podvozku, jako jsou rezonující zvuky, vznikající mezi pneumatikami a koly, nebo dunivé zvuky, které se šíří od vozovky vzhůru.

RANC funguje na následujícím principu: RANC vypočítává pomocí senzoru zrychlení vibrace, přenášené z vozovky do vozidla, a elektronická řídicí jednotka analyzuje hluk od podvozku. Díky optimalizované rychlosti výpočtu a přenosu signálu trvá analýza hluku a vytvoření zvukové vlny s opačnou amplitudou procesorem pro zpracování digitálního signálu DSP (Digital Signal Processor) pouhých 0,002 sekundy. Mikrofon neustále sleduje účinnost eliminace hluku od podvozku a tuto informaci předává DSP. RANC vykonává precizní analýzu hluku a rychlé výpočty, aby eliminoval hluk od podvozku zvlášť pro sedadlo řidiče, sedadlo spolujezdce vpředu a zadní sedadla.

Systém RANC dokázal v testech na vozovkách s různým povrchem snížit hladinu vnitřní hlučnosti až o 3 dB. Měření přitom probíhala při různé rychlosti jízdy a na různých sedadlech. Tato hodnota představuje snížení hlučnosti přibližně o polovinu v porovnání s identickým vozem bez technologie RANC. Díky tomuto pokroku se inženýrům koncernu HMG otvírají nové možnosti pro snižování neodpružených hmot ve vozidle a pro minimalizaci zvukově izolačních dílů, resp. tlumičů, v porovnání s dosavadními konstrukcemi.

Výzkum a vývoj systému RANC až ke zralosti pro sériovou výrobu trval společnosti Hyundai Motor Group šest let. Předvýrobní fáze zahrnovala výměnu otevřených inovací mezi průmyslem a akademickým světem a zúčastnily se jí mimo jiné společnosti Korea Advanced Institute of Science and Technology, WeAcom, ARE a BurnYoung. Fáze sériové výroby je realizována se společností Harman, globálním dodavatelem audiosystémů pro automobilový průmysl, aby se zvýšila konkurence.

Společnost Hyundai Motor Group uzavřela v Koreji a USA proces podání přihlášky k patentové ochraně rozmístění senzorů a způsobu výběru signálu, což je klíčová technologie systému RANC.

V budoucnosti získá odhlučnění interiéru ještě významnější roli v souvislosti s nahrazováním vozidel, poháněných spalovacími motory. Hluk v interiéru pochází převážně ze tří zdrojů: od poháněcího ústrojí, podvozku a vzduchu, obtékajícího karoserii. Pohon elektromobilů, napájených akumulátory nebo palivovými články, nevydává téměř žádný hluk, takže potlačování hluku od podvozku a aerodynamického hluku bude zásadní. Použití systému RANC může významně snížit hlučnost od podvozku a vytvořit pro cestující v budoucích elektromobilech, vybavených akumulátory nebo palivovými články, tichý interiér.

„RANC je pozoruhodným systémem, který posouvá současnou technologii odhlučnění na novou úroveň,“ řekl Gangdeok Lee, výzkumný pracovník z laboratoře pro výzkum odhlučnění. „I v budoucnosti si zachováme vedoucí postavení v oblasti technologie odhlučnění a budeme zákazníkům poskytovat nejvyšší úroveň ticha.“

Technologie RANC bude poprvé použita v připravovaném modelu značky Genesis.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.