Probíhající diskuse otevřely cestu k vytvoření nové skupiny světového významu a velikosti disponující globálními zdroji. Nová skupina budu z 50 % v rukou akcionářů skupiny PSA a z 50 % v rukou akcionářů FCA. V rychle se měnícím prostředí, v němž se objevují nové výzvy související s propojenou, elektrifikovanou, sdílenou a autonomní mobilitou, by nový subjekt měl využít svých prostředků a svého ekosystému v oblasti výzkumu a vývoje pro podporu inovací a rychlé a ekonomicky efektivní realizace uvedených výzev.
Dozorčí rada akciové společnosti Peugeot S.A. a představenstvo společnosti Fiat Chrysler Automobiles N.V. (dále jen „FCA“) se jednomyslně dohodly, že budou společně usilovat o fúzi aktivit obou skupin v poměru 50:50. Oba orgány pověřily své týmy, aby dokončily diskuse a v příštích týdnech dosáhly uzavření závazného memoranda o porozumění (Memorandum of Understanding).
Plán na sloučení aktivit skupiny PSA a FCA navazuje na intenzivní diskuse mezi vrcholovým vedením obou skupin. Obě strany sdílejí přesvědčení, že tento odvážný a rozhodný krok vyplývá z jasné úvahy, že v důsledku této fúze vznikne lídr odvětví s odbornými znalostmi a zdroji, díky nimž bude schopen využít příležitostí a účinně se postavit výzvám nové éry mobility.
Výsledkem navrhované fúze by měl být 4. největší výrobce automobilů na světě, pokud jde o roční objem prodejů (8,7 milionů prodaných vozů), konsolidovaný obrat by měl být téměř 170 miliard EUR , zisk z provozní činnosti více než 11 miliard EUR na základě souhrnné výsledovky za rok 2018, s vyloučením společností Magneti Marelli a Faurecia. Odhadovaná hodnota získaná touto operací se odhaduje na přibližně 3,7 miliardy EUR z ročních postupných synergií. Ty vyplynou především z účinnějšího přidělování zdrojů na investice do platforem vozidel, hnacích ústrojí a technologií a z lepší nákupní kapacity plynoucí z nové velikosti skupiny. Tyto odhadované synergie nepočítají s uzavíráním jakýchkoliv výrobních podniků.
Předpokládá se, že 80 % synergií by mělo být dosaženo po 4 letech. Celkové náklady na dosažení těchto synergií se odhadují na 2,8 miliardy EUR.
Akcionáři každé společnosti by měli mít v držení 50 % kapitálu nového subjektu. Měli by se proto rovnocenně dělit o zisky tohoto spojení, jež se uskuteční na základě fúze s nizozemskou mateřskou společností. Na řízení nového subjektu se mají rovnocenně podílet oba akcionáři, většina členů představenstva by měla být nezávislá. Představenstvo by mělo mít 11 členů, pět členů má nominovat FCA (včetně Johna Elkanna jako předsedy) a pět skupina PSA (včetně člena zastávajícího funkci senior directora a místopředsedy). Generálním ředitelem by měl během počátečního funkčního pětiletého období být Carlos Tavares, který by měl rovněž zastávat funkci člena představenstva.
Carlos Tavares uvedl: „Toto spojení přinese významnou hodnotu všem zúčastněným stranám a otevírá před oběma skupinami slibnou budoucnost. Jsem velmi spokojený s tím, jakou práci jsme již s Mikem odvedli, a budu s ním rád spolupracovat na budování skvělé společnosti.“
Mike Manley prohlásil: „Jsem potěšen příležitostí spolupracovat s Carlosem a jeho týmem na této fúzi, která bude pro naše odvětví velmi důležitá. Se skupinou PSA již dlouhodobě úspěšně spolupracujeme a jsem přesvědčen, že spolu s našimi skvělými týmy můžeme vytvořit klíčový subjekt globální mobility na světové úrovni.“
Nizozemská mateřská společnost nového subjektu by měla být kótována na burze Euronext (Paříž), Borsa Italiana (Milán) a New York Stock Exchange a měla by si zachovat významné zastoupení v současných provozních sídlech obou skupin ve Francii, Itálii a v USA.
Navrhuje se, aby bylo ve stanovách nové společnosti vzniklé spojením uvedeno, že program věrnostního hlasování nedává akcionáři na valné hromadě hlasovací práva přesahující 30 % z celkového počtu odevzdaných hlasů. Očekává se rovněž, že nedojde k převodu stávajících dvojitých hlasovacích práv, ale že nová dvojitá hlasovací práva bude možné získat po tříleté době držení počítané od dokončení fúze.
Po dobu 7 let od dokončení fúze by se mělo uplatňovat pravidlo standstill, pokud jde o podíly společností EXOR N. V., Bpifrance Participations SA, DFG a rodiny Peugeot. Podíly EXOR, Bpifrance a rodiny Peugeot by měly být po tři roky nepřevoditelné, výjimkou by měla být možnost rodiny Peugeot zvýšit svůj podíl během prvních 3 let po dokončení fúze až o 2,5 %, nákupem akcií od společností Bpifrance Participations a DFG.
Před dokončením transakce by FCA měla vyplatit svým akcionářům mimořádné dividendy ve výši 5,5 miliard EUR, jakož i svůj podíl v Comau. Kromě toho by společnost Peugeot S.A. měla před dokončením fúze vyplatit svým akcionářům 46% podíl ve společnosti Faurecia. Díky tomu by měli mít akcionáři obou skupin možnost rovnoměrně využívat synergie a výhody plynoucí z fúze, i když se současně plně uznává vysoká hodnota plynoucí z přítomnosti FCA v Severní Americe a její silné postavení v Latinské Americe, včetně marží, jež jsou na trzích v těchto regionech nejlepší. Rovněž by se měla odrazit i přidaná hodnota spojená s potenciálem rozvoje značek Alfa Romeo a Maserati společnosti FCA.
Rozšířené portfolio obou podniků by mělo pokrývat všechny segmenty trhu, mělo by zahrnovat legendární značky a silné produkty postavené na racionalizovaných platformách a využívat optimalizace investic.
Celý projekt má podléhat obvyklému procesu informování orgánů zastupujících zaměstnance a měl by s nimi být projednán. Měly by se na něj vztahovat obvyklé prováděcí podmínky, včetně závěrečného schválení závazného memoranda o porozumění a dohody o konečné dokumentaci ze strany představenstev.
FCA Fiat Chrysler Automobiles (FCA) je nadnárodní automobilka, která navrhuje, vyrábí a prodává vozy tvořící její portfolio: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep®, Lancia, Ram a Maserati. Rovněž prodává díly a služby pod značkou Mopar a působí v oblasti komponentů a výrobních systémů pod značkami Comau a Teksid. FCA zaměstnává po celém světě téměř 200 000 osob. Další informace o FCA najdete na www.fcagroup.com.
PSA Skupina PSA má jedinečné zkušenosti v oblasti automobilového průmyslu a poskytuje inovativní mobilní řešení, která dokážou splnit očekávání všech zákazníků. Skupina PSA zahrnuje pět automobilových značek – Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall – a prostřednictvím značky Free2Move poskytuje různorodou nabídku služeb konektivity a mobility. Její strategický plán „Push to Pass“ představuje první etapu naplnění vize „Být špičkovým výrobcem automobilů a preferovaným celoživotním poskytovatelem služeb mobility zákazníkům“. Je jedním z průkopníků poskytování vozů se samočinným řízením a vysokou úrovní konektivity. Její aktivity zahrnují i financování (Banque PSA Finance) a výrobu automobilového příslušenství (Faurecia).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.