Parlamentní dopravní výbor ve Velké Británii navrhuje přísnější omezení týkající se používání mobilního telefonu během řízení a přísnější právní postihy pro tyto řidiče. Cílem je předcházet úmrtím a vážným zraněním během dopravních nehod, které jsou v těchto případech zcela zbytečné. V současné době, stejně jako v České republice, britský právní řád zakazuje držení mobilního telefonu během řízení motorového vozidla.
Přesto se však potýká se stálým problémem porušování těchto předpisů. Lilian Greenwood, předsedkyně Výboru pro dopravu říká: „Je nutné systematické vzdělávání řidičů o rizicích a důsledcích používání mobilního telefonu za volantem. Jedině tak se může používání mobilního telefonu během řízení stát stejně společensky nepřijatelným, jako jízda pod vlivem alkoholu.“
Kromě nebezpečí držení mobilního telefonu členové výboru poukazují také na nebezpečí používání hands-free, které je obecně vnímáno jako bezpečný způsob vedení hovoru. „Skutečností je, že jakékoliv použití telefonu snižuje pozornost řidiče a vláda by měla zvážit rozšíření zákazu i na využívání hands-free,“ doplňuje Greenwood.
Komentář Centra dopravního výzkumu, v. v. i.Držení mobilního telefonu během řízení motorového vozidla je bezesporu faktorem přímo se podílejícím na zvyšování rizika vzniku dopravní nehody bez ohledu na to, volí-li řidič kompenzační chování nebo ne. Dle Sagberga je při manipulaci s mobilním telefonem pravděpodobnost vzniku dopravní nehody 1,7 až 2,2krát větší.
„Používání mobilního telefonu během řízení prodlužuje reakční dobu řidiče, zhoršuje motorickou koordinaci, klade větší nároky na kognitivní kapacitu řidiče a jeho smyslové vnímání. Kromě toho ovlivňuje také schopnost udržení se v jízdním pruhu. Používáním mobilního telefonu tak řidiči neohrožují pouze sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu,“ dodává Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (dále jen „CDV“).
Negativní vliv využívání mobilního telefonu, včetně používání hands-free dokládá řada výzkumů. Obecně platí tvrzení, že o co komplexnější obsah hovoru a činnost se zařízením v kontextu nároků prostředí se jedná, tím je zátěž vyšší. V praxi to znamená, že psaní textové zprávy v hustém provozu, případně emočně náročný hovor je extrémně riziková činnost.
Jak dokládají výsledky Hloubkové analýzy dopravních nehod, nepozornost je příčinou nebo faktorem spolupůsobícím při vzniku dopravních nehod řidičů přibližně ve 40 % případů. Jedním z nejčastějších důvodů je distrakce pozornosti řidiče, která může být mj. spojena i s využíváním mobilního zařízení. V rámci hloubkové analýzy dopravních nehod jsou účastníci nehod rovněž dotazováni na používání mobilních telefonů a hands-free zařízení během řízení vozidla. „43 % řidičů - účastníků nehod uvádí, že někdy během řízení využívá mobilní telefon. S ohledem na skutečnost, že někteří řidiči mohou odpovídat tendenčně a nepravdivě, lze oprávněně očekávat ještě větší procento účastníků nehod, kteří mobilní telefon během jízdy využívají,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV.
Jak vyplývá z výsledků výzkumu nehod, mobilní telefon častěji používají během řízení řidiči, kteří mají ve své řidičské schopnosti větší důvěru a označují je jako výborné. Typický uživatel mobilního telefonu častěji volí agresivní jízdní styl. Naopak řidiči uvědomující si své limity využívají častěji zařízení hands-free, které je v souladu s obecným konsenzem chybně považováno za bezpečnější. Mobilní telefon během řízení častěji využívají mladí řidiči a řidiči ve středním věku, nejčastěji pak řidiči do 24 let.
Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozuPodíl telefonování za jízdy, zjištěného v rámci nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu je v letech poměrně stabilní, v roce 2018 činil tento podíl v celorepublikovém průměru 3 %. Nejméně bylo zjištěno telefonujících řidičů ve Zlínském kraji – 1 %, naopak nejvíce telefonujících bylo evidováno v Pardubickém kraji – téměř 5 %.
Bodový systémKaždý den přistiženo s telefonem 141 řidičů! Dle údajů z bodového systému bylo v roce 2018 evidováno 51 316 jednání, kdy řidič při řízení vozidla drží v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení, tj. 13 % ze všech evidovaných přestupků a trestných činů. Po překročení nejvyšší dovolené rychlosti a porušení povinnosti být za jízdy připoután se tak v roce 2018 jednalo o 3. nejčastěji evidovaný přestupek!
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.