Parlamentní dopravní výbor ve Velké Británii navrhuje přísnější omezení týkající se používání mobilního telefonu během řízení a přísnější právní postihy pro tyto řidiče. Cílem je předcházet úmrtím a vážným zraněním během dopravních nehod, které jsou v těchto případech zcela zbytečné. V současné době, stejně jako v České republice, britský právní řád zakazuje držení mobilního telefonu během řízení motorového vozidla.
Přesto se však potýká se stálým problémem porušování těchto předpisů. Lilian Greenwood, předsedkyně Výboru pro dopravu říká: „Je nutné systematické vzdělávání řidičů o rizicích a důsledcích používání mobilního telefonu za volantem. Jedině tak se může používání mobilního telefonu během řízení stát stejně společensky nepřijatelným, jako jízda pod vlivem alkoholu.“
Kromě nebezpečí držení mobilního telefonu členové výboru poukazují také na nebezpečí používání hands-free, které je obecně vnímáno jako bezpečný způsob vedení hovoru. „Skutečností je, že jakékoliv použití telefonu snižuje pozornost řidiče a vláda by měla zvážit rozšíření zákazu i na využívání hands-free,“ doplňuje Greenwood.
Komentář Centra dopravního výzkumu, v. v. i.Držení mobilního telefonu během řízení motorového vozidla je bezesporu faktorem přímo se podílejícím na zvyšování rizika vzniku dopravní nehody bez ohledu na to, volí-li řidič kompenzační chování nebo ne. Dle Sagberga je při manipulaci s mobilním telefonem pravděpodobnost vzniku dopravní nehody 1,7 až 2,2krát větší.
„Používání mobilního telefonu během řízení prodlužuje reakční dobu řidiče, zhoršuje motorickou koordinaci, klade větší nároky na kognitivní kapacitu řidiče a jeho smyslové vnímání. Kromě toho ovlivňuje také schopnost udržení se v jízdním pruhu. Používáním mobilního telefonu tak řidiči neohrožují pouze sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu,“ dodává Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (dále jen „CDV“).
Negativní vliv využívání mobilního telefonu, včetně používání hands-free dokládá řada výzkumů. Obecně platí tvrzení, že o co komplexnější obsah hovoru a činnost se zařízením v kontextu nároků prostředí se jedná, tím je zátěž vyšší. V praxi to znamená, že psaní textové zprávy v hustém provozu, případně emočně náročný hovor je extrémně riziková činnost.
Jak dokládají výsledky Hloubkové analýzy dopravních nehod, nepozornost je příčinou nebo faktorem spolupůsobícím při vzniku dopravních nehod řidičů přibližně ve 40 % případů. Jedním z nejčastějších důvodů je distrakce pozornosti řidiče, která může být mj. spojena i s využíváním mobilního zařízení. V rámci hloubkové analýzy dopravních nehod jsou účastníci nehod rovněž dotazováni na používání mobilních telefonů a hands-free zařízení během řízení vozidla. „43 % řidičů - účastníků nehod uvádí, že někdy během řízení využívá mobilní telefon. S ohledem na skutečnost, že někteří řidiči mohou odpovídat tendenčně a nepravdivě, lze oprávněně očekávat ještě větší procento účastníků nehod, kteří mobilní telefon během jízdy využívají,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV.
Jak vyplývá z výsledků výzkumu nehod, mobilní telefon častěji používají během řízení řidiči, kteří mají ve své řidičské schopnosti větší důvěru a označují je jako výborné. Typický uživatel mobilního telefonu častěji volí agresivní jízdní styl. Naopak řidiči uvědomující si své limity využívají častěji zařízení hands-free, které je v souladu s obecným konsenzem chybně považováno za bezpečnější. Mobilní telefon během řízení častěji využívají mladí řidiči a řidiči ve středním věku, nejčastěji pak řidiči do 24 let.
Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozuPodíl telefonování za jízdy, zjištěného v rámci nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu je v letech poměrně stabilní, v roce 2018 činil tento podíl v celorepublikovém průměru 3 %. Nejméně bylo zjištěno telefonujících řidičů ve Zlínském kraji – 1 %, naopak nejvíce telefonujících bylo evidováno v Pardubickém kraji – téměř 5 %.
Bodový systémKaždý den přistiženo s telefonem 141 řidičů! Dle údajů z bodového systému bylo v roce 2018 evidováno 51 316 jednání, kdy řidič při řízení vozidla drží v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení, tj. 13 % ze všech evidovaných přestupků a trestných činů. Po překročení nejvyšší dovolené rychlosti a porušení povinnosti být za jízdy připoután se tak v roce 2018 jednalo o 3. nejčastěji evidovaný přestupek!
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?