Německá organizace ADAC jejímž cílem je "chránit zájmy motoristů, podporovat motoristický sport a turistiku", se podívala na zoubek plánované změně rychlostních limitů. Ve městech měl být snížen na 30 km/h. Tímto krokem však ke snížení emisí nedojde.
Na západ od našich hranic se rozprostírá Mekka všech milovníků rychlosti - Německo. Na tamních dálnicích můžete legálně jezdit neomezenou rychlostí a to dokonce zdarma (pokud zanedbáme náklady na palivo). Tomu se však s největší pravděpodobností blíží konec. Iniciativa německého ekvivalentu strany zelených má za cíl zavést na dálnicích limit 130 km/h a v obcích 30 km/h. Hlavní motivací pro zavedení těchto limitů je snížení emisí a zvýšení bezpečnosti na silnicích.
Těmto hodnotám se nyní podívala na zoubek německá organizace ADAC. Ta dostála svému jménu a snaží se motoristy chránit. Omezením budou trpět všichni motoristé a především ti, kteří dojíždějí za prací. Zelení mají také v plánu od roku 2025 omezit rozpočet na opravu komunikací. Všechna rozhodnutí prospějí obyvatelům měst, naopak lidé závislí na silniční síti, kteří bydlí na venkově a dojíždějí za prací, budou znevýhodněni.
Největším nesmyslem je snížení rychlosti ve městech na 30 km/h. Testy ADACu ukázaly, že takové snížení nepřinese žádné snížení emisí. Moderní vozy dosahují nejnižší spotřeby při rychlosti kolem 60 km/h. V této rychlosti jsou i plně funkční všechny emisní systémy. Neklesají tedy pouze emise CO2, ale i ostatní škodliviny obsažené ve výfukových plynech. Rozhodujícím faktorem je spíše plynulost provozu, časté rozjezdy jsou emisně horší, než jízda konstantní rychlostí.
Rychlostní limit 130 km/h na dálnici také postrádá smysl. Německo na tom z hlediska bezpečnosti statisticky není vůbec špatně. Na 1 miliardu ujetých kilometrů připadá 1,6 úmrtí. Ve Francii je to 1,7, ve Španělsku 2,6, v Itálii 3,1 a v Polsku dokonce 4,8 úmrtí na miliardu ujetých kilometrů. Také hustota provozu téměř nedovoluje jezdit výrazně rychleji. Vyššími rychlostmi jezdí Němci pouze na volnějších úsecích či v noci. Také velká intenzita kamionové dopravy nedovoluje trhat rychlostní rekordy. Nesmyslné zavedení limitu prokázala i studie spolkového úřadu pro výzkum dálnic, která zjistila, že by tento limit měl téměř nulový efekt na emise CO2. Jsme tedy zvědaví, jak se situace v Německu vyvine.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?