Ochránci planety budou mít těžké sny. ADAC otestoval "zelené" změny

Rychlostní limit 30 km/h nemá u moderních vozů pozitivní vliv ani na spotřebu ani na emise
Rychlostní limit 30 km/h nemá u moderních vozů pozitivní vliv ani na spotřebu ani na emise, foto: bz-berlin.de
Petar Kovač , AutoRoad.cz 8. října 2019 15:22
Sdílej:

Německá organizace ADAC jejímž cílem je "chránit zájmy motoristů, podporovat motoristický sport a turistiku", se podívala na zoubek plánované změně rychlostních limitů. Ve městech měl být snížen na 30 km/h. Tímto krokem však ke snížení emisí nedojde.

Na západ od našich hranic se rozprostírá Mekka všech milovníků rychlosti - Německo. Na tamních dálnicích můžete legálně jezdit neomezenou rychlostí a to dokonce zdarma (pokud zanedbáme náklady na palivo). Tomu se však s největší pravděpodobností blíží konec. Iniciativa německého ekvivalentu strany zelených má za cíl zavést na dálnicích limit 130 km/h a v obcích 30 km/h. Hlavní motivací pro zavedení těchto limitů je snížení emisí a zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Těmto hodnotám se nyní podívala na zoubek německá organizace ADAC. Ta dostála svému jménu a snaží se motoristy chránit. Omezením budou trpět všichni motoristé a především ti, kteří dojíždějí za prací. Zelení mají také v plánu od roku 2025 omezit rozpočet na opravu komunikací. Všechna rozhodnutí prospějí obyvatelům měst, naopak lidé závislí na silniční síti, kteří bydlí na venkově a dojíždějí za prací, budou znevýhodněni.

Největším nesmyslem je snížení rychlosti ve městech na 30 km/h. Testy ADACu ukázaly, že takové snížení nepřinese žádné snížení emisí. Moderní vozy dosahují nejnižší spotřeby při rychlosti kolem 60 km/h. V této rychlosti jsou i plně funkční všechny emisní systémy. Neklesají tedy pouze emise CO2, ale i ostatní škodliviny obsažené ve výfukových plynech. Rozhodujícím faktorem je spíše plynulost provozu, časté rozjezdy jsou emisně horší, než jízda konstantní rychlostí.

Rychlostní limit 130 km/h na dálnici také postrádá smysl. Německo na tom z hlediska bezpečnosti statisticky není vůbec špatně. Na 1 miliardu ujetých kilometrů připadá 1,6 úmrtí. Ve Francii je to 1,7, ve Španělsku 2,6, v Itálii 3,1 a v Polsku dokonce 4,8 úmrtí na miliardu ujetých kilometrů. Také hustota provozu téměř nedovoluje jezdit výrazně rychleji. Vyššími rychlostmi jezdí Němci pouze na volnějších úsecích či v noci. Také velká intenzita kamionové dopravy nedovoluje trhat rychlostní rekordy. Nesmyslné zavedení limitu prokázala i studie spolkového úřadu pro výzkum dálnic, která zjistila, že by tento limit měl téměř nulový efekt na emise CO2. Jsme tedy zvědaví, jak se situace v Německu vyvine.

Stalo se
Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.

Novinky ze světa EV
Elon Musk

Politika Elona Muska táhne Teslu do pekel? Prodej V Evropě dramaticky klesá

Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?