Německá organizace ADAC jejímž cílem je "chránit zájmy motoristů, podporovat motoristický sport a turistiku", se podívala na zoubek plánované změně rychlostních limitů. Ve městech měl být snížen na 30 km/h. Tímto krokem však ke snížení emisí nedojde.
Na západ od našich hranic se rozprostírá Mekka všech milovníků rychlosti - Německo. Na tamních dálnicích můžete legálně jezdit neomezenou rychlostí a to dokonce zdarma (pokud zanedbáme náklady na palivo). Tomu se však s největší pravděpodobností blíží konec. Iniciativa německého ekvivalentu strany zelených má za cíl zavést na dálnicích limit 130 km/h a v obcích 30 km/h. Hlavní motivací pro zavedení těchto limitů je snížení emisí a zvýšení bezpečnosti na silnicích.
Těmto hodnotám se nyní podívala na zoubek německá organizace ADAC. Ta dostála svému jménu a snaží se motoristy chránit. Omezením budou trpět všichni motoristé a především ti, kteří dojíždějí za prací. Zelení mají také v plánu od roku 2025 omezit rozpočet na opravu komunikací. Všechna rozhodnutí prospějí obyvatelům měst, naopak lidé závislí na silniční síti, kteří bydlí na venkově a dojíždějí za prací, budou znevýhodněni.
Největším nesmyslem je snížení rychlosti ve městech na 30 km/h. Testy ADACu ukázaly, že takové snížení nepřinese žádné snížení emisí. Moderní vozy dosahují nejnižší spotřeby při rychlosti kolem 60 km/h. V této rychlosti jsou i plně funkční všechny emisní systémy. Neklesají tedy pouze emise CO2, ale i ostatní škodliviny obsažené ve výfukových plynech. Rozhodujícím faktorem je spíše plynulost provozu, časté rozjezdy jsou emisně horší, než jízda konstantní rychlostí.
Rychlostní limit 130 km/h na dálnici také postrádá smysl. Německo na tom z hlediska bezpečnosti statisticky není vůbec špatně. Na 1 miliardu ujetých kilometrů připadá 1,6 úmrtí. Ve Francii je to 1,7, ve Španělsku 2,6, v Itálii 3,1 a v Polsku dokonce 4,8 úmrtí na miliardu ujetých kilometrů. Také hustota provozu téměř nedovoluje jezdit výrazně rychleji. Vyššími rychlostmi jezdí Němci pouze na volnějších úsecích či v noci. Také velká intenzita kamionové dopravy nedovoluje trhat rychlostní rekordy. Nesmyslné zavedení limitu prokázala i studie spolkového úřadu pro výzkum dálnic, která zjistila, že by tento limit měl téměř nulový efekt na emise CO2. Jsme tedy zvědaví, jak se situace v Německu vyvine.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?