Ochránci planety budou mít těžké sny. ADAC otestoval "zelené" změny

Rychlostní limit 30 km/h nemá u moderních vozů pozitivní vliv ani na spotřebu ani na emise
Rychlostní limit 30 km/h nemá u moderních vozů pozitivní vliv ani na spotřebu ani na emise, foto: bz-berlin.de
Petar Kovač , AutoRoad.cz 8. října 2019 15:22
Sdílej:

Německá organizace ADAC jejímž cílem je "chránit zájmy motoristů, podporovat motoristický sport a turistiku", se podívala na zoubek plánované změně rychlostních limitů. Ve městech měl být snížen na 30 km/h. Tímto krokem však ke snížení emisí nedojde.

Na západ od našich hranic se rozprostírá Mekka všech milovníků rychlosti - Německo. Na tamních dálnicích můžete legálně jezdit neomezenou rychlostí a to dokonce zdarma (pokud zanedbáme náklady na palivo). Tomu se však s největší pravděpodobností blíží konec. Iniciativa německého ekvivalentu strany zelených má za cíl zavést na dálnicích limit 130 km/h a v obcích 30 km/h. Hlavní motivací pro zavedení těchto limitů je snížení emisí a zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Těmto hodnotám se nyní podívala na zoubek německá organizace ADAC. Ta dostála svému jménu a snaží se motoristy chránit. Omezením budou trpět všichni motoristé a především ti, kteří dojíždějí za prací. Zelení mají také v plánu od roku 2025 omezit rozpočet na opravu komunikací. Všechna rozhodnutí prospějí obyvatelům měst, naopak lidé závislí na silniční síti, kteří bydlí na venkově a dojíždějí za prací, budou znevýhodněni.

Největším nesmyslem je snížení rychlosti ve městech na 30 km/h. Testy ADACu ukázaly, že takové snížení nepřinese žádné snížení emisí. Moderní vozy dosahují nejnižší spotřeby při rychlosti kolem 60 km/h. V této rychlosti jsou i plně funkční všechny emisní systémy. Neklesají tedy pouze emise CO2, ale i ostatní škodliviny obsažené ve výfukových plynech. Rozhodujícím faktorem je spíše plynulost provozu, časté rozjezdy jsou emisně horší, než jízda konstantní rychlostí.

Rychlostní limit 130 km/h na dálnici také postrádá smysl. Německo na tom z hlediska bezpečnosti statisticky není vůbec špatně. Na 1 miliardu ujetých kilometrů připadá 1,6 úmrtí. Ve Francii je to 1,7, ve Španělsku 2,6, v Itálii 3,1 a v Polsku dokonce 4,8 úmrtí na miliardu ujetých kilometrů. Také hustota provozu téměř nedovoluje jezdit výrazně rychleji. Vyššími rychlostmi jezdí Němci pouze na volnějších úsecích či v noci. Také velká intenzita kamionové dopravy nedovoluje trhat rychlostní rekordy. Nesmyslné zavedení limitu prokázala i studie spolkového úřadu pro výzkum dálnic, která zjistila, že by tento limit měl téměř nulový efekt na emise CO2. Jsme tedy zvědaví, jak se situace v Německu vyvine.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.