Při výměně oleje většinou jeho recyklaci neřešíte. Skončí ve velkém barelu v nejbližším autoservise. Tím však jeho cesta nekončí. Jako velká většina odpadů se i motorový olej musí recyklovat. Co se z něj vyrábí?
Starý motorový olej musí být vyměněn, jelikož ztrácí své vlastnosti. Především dochází k jeho zanesení různými nečistotami, karbonovými úsadami, palivem či nemrznoucí směsí z netěsného chladicího okruhu. Takový olej pak způsobuje nadměrné opotřebení motoru.
Takto znečištěný olej má široké využití. Nejméně ekologickým způsobem je jeho spalování po důkladném vyčištění několikanásobnou filtrací. Upravený olej může být přimíchán k naftě a spalován v lodích či nákladních vozidlech. Toto zatím v praxi není příliš rozšířené, vyčištěný olej je spíše používán ve speciálních kotlech jako palivo.
Další možností je jeho re-rafinace. Tímto způsobem získáme z jednoho litru vyjetého motorového oleje 0,7 litru rerafinového základového oleje. Ten může být po přidání aditiv znovu použit jako motorový olej. Tento způsob je výrazně jednodušší než výroba oleje z ropy. Dále je z oleje separována voda, zbytky paliva a také asfalt. Tímto způsobem se tedy starý olej vrací přímo na silnici. Při této rerafinaci také vzniká kontroverzní REOB - kal složený ze zbytků aditiv prachu a dalších částic vznikajících např. opotřebením motoru. Tato složka údajně zhoršuje kvalitu asfaltu.
Vyjetý motorový olej z jednoho vozidla může kontaminovat až 4 miliony litrů vody. Pokud tedy provádíte výměnu oleje svépomocí, odevzdejte jej na nejbližším sběrném dvoře. S největší pravděpodobností se dostane znovu do motoru či na silnici ve formě asfaltu.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?