Při výměně oleje většinou jeho recyklaci neřešíte. Skončí ve velkém barelu v nejbližším autoservise. Tím však jeho cesta nekončí. Jako velká většina odpadů se i motorový olej musí recyklovat. Co se z něj vyrábí?
Starý motorový olej musí být vyměněn, jelikož ztrácí své vlastnosti. Především dochází k jeho zanesení různými nečistotami, karbonovými úsadami, palivem či nemrznoucí směsí z netěsného chladicího okruhu. Takový olej pak způsobuje nadměrné opotřebení motoru.
Takto znečištěný olej má široké využití. Nejméně ekologickým způsobem je jeho spalování po důkladném vyčištění několikanásobnou filtrací. Upravený olej může být přimíchán k naftě a spalován v lodích či nákladních vozidlech. Toto zatím v praxi není příliš rozšířené, vyčištěný olej je spíše používán ve speciálních kotlech jako palivo.
Další možností je jeho re-rafinace. Tímto způsobem získáme z jednoho litru vyjetého motorového oleje 0,7 litru rerafinového základového oleje. Ten může být po přidání aditiv znovu použit jako motorový olej. Tento způsob je výrazně jednodušší než výroba oleje z ropy. Dále je z oleje separována voda, zbytky paliva a také asfalt. Tímto způsobem se tedy starý olej vrací přímo na silnici. Při této rerafinaci také vzniká kontroverzní REOB - kal složený ze zbytků aditiv prachu a dalších částic vznikajících např. opotřebením motoru. Tato složka údajně zhoršuje kvalitu asfaltu.
Vyjetý motorový olej z jednoho vozidla může kontaminovat až 4 miliony litrů vody. Pokud tedy provádíte výměnu oleje svépomocí, odevzdejte jej na nejbližším sběrném dvoře. S největší pravděpodobností se dostane znovu do motoru či na silnici ve formě asfaltu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.