Starý motorový olej musí být vyměněn, jelikož ztrácí své vlastnosti. Především dochází k jeho zanesení různými nečistotami, karbonovými úsadami, palivem či nemrznoucí směsí z netěsného chladicího okruhu. Takový olej pak způsobuje nadměrné opotřebení motoru.
Takto znečištěný olej má široké využití. Nejméně ekologickým způsobem je jeho spalování po důkladném vyčištění několikanásobnou filtrací. Upravený olej může být přimíchán k naftě a spalován v lodích či nákladních vozidlech. Toto zatím v praxi není příliš rozšířené, vyčištěný olej je spíše používán ve speciálních kotlech jako palivo.
Další možností je jeho re-rafinace. Tímto způsobem získáme z jednoho litru vyjetého motorového oleje 0,7 litru rerafinového základového oleje. Ten může být po přidání aditiv znovu použit jako motorový olej. Tento způsob je výrazně jednodušší než výroba oleje z ropy. Dále je z oleje separována voda, zbytky paliva a také asfalt. Tímto způsobem se tedy starý olej vrací přímo na silnici. Při této rerafinaci také vzniká kontroverzní REOB - kal složený ze zbytků aditiv prachu a dalších částic vznikajících např. opotřebením motoru. Tato složka údajně zhoršuje kvalitu asfaltu.
Vyjetý motorový olej z jednoho vozidla může kontaminovat až 4 miliony litrů vody. Pokud tedy provádíte výměnu oleje svépomocí, odevzdejte jej na nejbližším sběrném dvoře. S největší pravděpodobností se dostane znovu do motoru či na silnici ve formě asfaltu.