Při výměně oleje většinou jeho recyklaci neřešíte. Skončí ve velkém barelu v nejbližším autoservise. Tím však jeho cesta nekončí. Jako velká většina odpadů se i motorový olej musí recyklovat. Co se z něj vyrábí?
Starý motorový olej musí být vyměněn, jelikož ztrácí své vlastnosti. Především dochází k jeho zanesení různými nečistotami, karbonovými úsadami, palivem či nemrznoucí směsí z netěsného chladicího okruhu. Takový olej pak způsobuje nadměrné opotřebení motoru.
Takto znečištěný olej má široké využití. Nejméně ekologickým způsobem je jeho spalování po důkladném vyčištění několikanásobnou filtrací. Upravený olej může být přimíchán k naftě a spalován v lodích či nákladních vozidlech. Toto zatím v praxi není příliš rozšířené, vyčištěný olej je spíše používán ve speciálních kotlech jako palivo.
Další možností je jeho re-rafinace. Tímto způsobem získáme z jednoho litru vyjetého motorového oleje 0,7 litru rerafinového základového oleje. Ten může být po přidání aditiv znovu použit jako motorový olej. Tento způsob je výrazně jednodušší než výroba oleje z ropy. Dále je z oleje separována voda, zbytky paliva a také asfalt. Tímto způsobem se tedy starý olej vrací přímo na silnici. Při této rerafinaci také vzniká kontroverzní REOB - kal složený ze zbytků aditiv prachu a dalších částic vznikajících např. opotřebením motoru. Tato složka údajně zhoršuje kvalitu asfaltu.
Vyjetý motorový olej z jednoho vozidla může kontaminovat až 4 miliony litrů vody. Pokud tedy provádíte výměnu oleje svépomocí, odevzdejte jej na nejbližším sběrném dvoře. S největší pravděpodobností se dostane znovu do motoru či na silnici ve formě asfaltu.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.