Co Čech, to kutil. Ne nadarmo se o nás říká, že máme „zlaté české ručičky“. A protože řada Čechů se za šikovného kutila považuje, projevuje se to i v podomácku dělaných opravách automobilů. V praxi se ale často ukáže, že zdánlivě jednoduchá oprava auta není až tak jednoduchá a je lepší využít profesionálního autoservisu. Odborníci ze sítě ProfiAuto Service proto připravili seznam pěti nejčastějších chyb, kterých se dopouští majitelé vozidel při svépomocných opravách.
Na základě online příruček provádějí řidiči opravy bez potřebné přípravy, zkušeností a bez specializovaných nástrojů, které jsou u mnoha oprav nezbytné.
1. Výměna rozvodového řemeneVyměním rozvodový řemen, a ještě k tomu ušetřím. Domácí opraváři by si ale měli uvědomit, že pokud řemen není správně nasazen, tak je čeká místo úspory pěkně drahá oprava. Špatně nainstalovaný řemen může vést k trvalému poškození motoru, což je velmi vážný a nákladný problém.
„Nestačí jen vyměnit rozvodový řemen. Je totiž vysoce pravděpodobné, že zdroj poškození jednoho prvku hnacího systému ovlivní také jeho ostatní součásti. Je tedy důležité vyměnit jak řemeny, tak i kovové součásti. Zároveň je také nutné dbát na správný postup a použít specializované nástroje určené k tomuto úkonu. Správné napnutí řemene je pak nutné přeměřit, což se neobejde bez přístrojů, které běžný kutil ve své garáži nemá,” říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku.
2. Výměna tlumičůZde už naštěstí i online příručky uvádějí, že se jedná o složitější úkol, který vyžaduje jak znalosti, tak i vybavení. „Po výměně tlumičů je nutné zkontrolovat geometrii a správné vyrovnání kol. Pokud to však opravující kutil neučinil, tak se v nejlepším případě prvky řízení, odpružení a pneumatiky opotřebují nerovnoměrně nebo rychleji. V horším případě se auto začne během jízdy houpat ze strany na stranu nebo prokluzovat,” uvádí poradce pro rozvoj autoservisů ze sítě ProfiAuto Service Lukáš Czauderna.
U některých modelů je také potřeba znát zvláštnosti, které výměnu doprovázejí. Například u některých hatchbacků se dá k zadním tlumičům dostat až po odstranění čalounění v kufru. Zkušený mechanik také při výměně posoudí stav jednotlivých montážních prvků, ložisek, nárazníků a krytů. Jejich špatný stav totiž může přispívat ke zkrácení životnosti vyměněných tlumičů.
3. Výměna kol a nastavení senzoru TPMSDalší past čeká na kutily podle odborníků z ProfiAuto u výměny kol a nastavení senzorů tlaku TPMS. Pokud chce mít řidič dvě sady ráfků s pneumatikami, pak je nutné, aby každý z nich měl své senzory. To je však velmi drahé. Řidiči si zde i přesto, že je to nezákonné, instalují normální ventil. Zákon totiž vyžaduje, aby řidič obdržel varování o nízkém tlaku v pneumatice, takže pokud nejsou senzory nainstalovány, budou hlásit chybovou hlášku.
Nákupem druhé sady senzorů se ale problém nevyřeší, protože nové senzory musí být správně nastaveny. To znamená, že nestačí senzor jen správně naprogramovat, je nutné také nastavit správnou polohu kola na ose. To však lze, bez specializované techniky, jen stěží zvládnout doma v garáži. Pokud tyto úkony nebudou udělány správně, tak se může během jízdy dostavit náhlé brzdění nebo jiný problém související s kolem během jízdy na nekvalitní či rozbité silnici. Nevyvážená kola nejen že snižují pohodlí během jízdy, ale snižují i bezpečnost. Kvůli špatné výměně se také rychleji opotřebovávají pneumatiky, komponenty řízení a odpružení.
4. Elektronika a elektrické systémyŘidiči také zkoušejí různé kutilské návody, které řeší opravy související s elektronikou a elektrickým systémem. Kontrolky v autech a chyby zobrazené palubním počítačem ale nejsou úkoly pro internetový vyhledávač. To, že se některému našemu známému podařilo z takového návodu svůj problém vyřešit, ještě neznamená, že stejný postup bude fungovat i pro naše auto.
„Pouze na základě širších zkušeností a přesnějšího určení lze přesně specifikovat poruchu. Pokud někdo zasahuje do elektroinstalace sám, pak zvyšuje riziko, že jednak problém neodstraní, ale vytvoří k němu další problém, který je mnohdy vážnější. Následky porušené instalace airbagů nebo bezpečnostních pásů pak mohou mít nedozírné následky. Diagnóza těchto položek pak přijde na nemalé peníze. Kutil, který tuto poruchu způsobí, pak nese všechnu odpovědnost za nezákonné úpravy na sebe a v případě nehody přenáší veškerou odpovědnost na majitele vozidla,“ vysvětluje Lukáš Czauderna ze sítě ProfiAuto Service.
5. Výměna bateriíI přesto, že řidič koupí baterii vhodnou pro svůj model auta, je potřeba si uvědomit i souvislosti. Automobil totiž musí plně spolupracovat s novou baterií. Některé auta zvládají toto propojení samy, ale u jiných je potřeba nastavit vše pomocí počítače. Pokud k tomu nedojde, tak nám například systém Start-Stop nebude správně fungovat nebo se nová baterie rychle vybije.
„Mnoho kutilů ale vidí motivaci nejet do servisu v ušetřených penězích. Zpočátku ekonomicky výhodná oprava se může postupem času pěkně prodražit. Je proto potřeba zvážit, zda chceme neodbornými úpravami přijít například o záruku. Je také potřeba se myslet nad dalšími aspekty těchto oprav, kterými jsou problémy spojené s ekologií, recyklací a využitím baterií, pneumatik, použitých dílů nebo kapalin,” dodává ředitel projektu ProfiAuto, Jindřich Krejčí.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.