5 nejčastějších chyb při „domácích“ opravách nových a drahých automobilů

AutoRoad.cz, 1. října 2019, 00:22 Google+

Co Čech, to kutil. Ne nadarmo se o nás říká, že máme „zlaté české ručičky“. A protože řada Čechů se za šikovného kutila považuje, projevuje se to i v podomácku dělaných opravách automobilů. V praxi se ale často ukáže, že zdánlivě jednoduchá oprava auta není až tak jednoduchá a je lepší využít profesionálního autoservisu. Odborníci ze sítě ProfiAuto Service proto připravili seznam pěti nejčastějších chyb, kterých se dopouští majitelé vozidel při svépomocných opravách.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
S opravou prasklého výfukového potrubí už si doma může poradit každý šikovný kutil

S opravou prasklého výfukového potrubí už si doma může poradit každý šikovný kutil | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Na základě online příruček provádějí řidiči opravy bez potřebné přípravy, zkušeností a bez specializovaných nástrojů, které jsou u mnoha oprav nezbytné.

1. Výměna rozvodového řemene
Vyměním rozvodový řemen, a ještě k tomu ušetřím. Domácí opraváři by si ale měli uvědomit, že pokud řemen není správně nasazen, tak je čeká místo úspory pěkně drahá oprava. Špatně nainstalovaný řemen může vést k trvalému poškození motoru, což je velmi vážný a nákladný problém.

„Nestačí jen vyměnit rozvodový řemen. Je totiž vysoce pravděpodobné, že zdroj poškození jednoho prvku hnacího systému ovlivní také jeho ostatní součásti. Je tedy důležité vyměnit jak řemeny, tak i kovové součásti. Zároveň je také nutné dbát na správný postup a použít specializované nástroje určené k tomuto úkonu. Správné napnutí řemene je pak nutné přeměřit, což se neobejde bez přístrojů, které běžný kutil ve své garáži nemá,” říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku.

2. Výměna tlumičů
Zde už naštěstí i online příručky uvádějí, že se jedná o složitější úkol, který vyžaduje jak znalosti, tak i vybavení. „Po výměně tlumičů je nutné zkontrolovat geometrii a správné vyrovnání kol. Pokud to však opravující kutil neučinil, tak se v nejlepším případě prvky řízení, odpružení a pneumatiky opotřebují nerovnoměrně nebo rychleji. V horším případě se auto začne během jízdy houpat ze strany na stranu nebo prokluzovat,” uvádí poradce pro rozvoj autoservisů ze sítě ProfiAuto Service Lukáš Czauderna.

U některých modelů je také potřeba znát zvláštnosti, které výměnu doprovázejí. Například u některých hatchbacků se dá k zadním tlumičům dostat až po odstranění čalounění v kufru. Zkušený mechanik také při výměně posoudí stav jednotlivých montážních prvků, ložisek, nárazníků a krytů. Jejich špatný stav totiž může přispívat ke zkrácení životnosti vyměněných tlumičů.

3. Výměna kol a nastavení senzoru TPMS
Další past čeká na kutily podle odborníků z ProfiAuto u výměny kol a nastavení senzorů tlaku TPMS.  Pokud chce mít řidič dvě sady ráfků s pneumatikami, pak je nutné, aby každý z nich měl své senzory. To je však velmi drahé. Řidiči si zde i přesto, že je to nezákonné, instalují normální ventil. Zákon totiž vyžaduje, aby řidič obdržel varování o nízkém tlaku v pneumatice, takže pokud nejsou senzory nainstalovány, budou hlásit chybovou hlášku.

Nákupem druhé sady senzorů se ale problém nevyřeší, protože nové senzory musí být správně nastaveny. To znamená, že nestačí senzor jen správně naprogramovat, je nutné také nastavit správnou polohu kola na ose. To však lze, bez specializované techniky, jen stěží zvládnout doma v garáži. Pokud tyto úkony nebudou udělány správně, tak se může během jízdy dostavit náhlé brzdění nebo jiný problém související s kolem během jízdy na nekvalitní či rozbité silnici. Nevyvážená kola nejen že snižují pohodlí během jízdy, ale snižují i bezpečnost. Kvůli špatné výměně se také rychleji opotřebovávají pneumatiky, komponenty řízení a odpružení.

4. Elektronika a elektrické systémy
Řidiči také zkoušejí různé kutilské návody, které řeší opravy související s elektronikou a elektrickým systémem. Kontrolky v autech a chyby zobrazené palubním počítačem ale nejsou úkoly pro internetový vyhledávač. To, že se některému našemu známému podařilo z takového návodu svůj problém vyřešit, ještě neznamená, že stejný postup bude fungovat i pro naše auto.

„Pouze na základě širších zkušeností a přesnějšího určení lze přesně specifikovat poruchu. Pokud někdo zasahuje do elektroinstalace sám, pak zvyšuje riziko, že jednak problém neodstraní, ale vytvoří k němu další problém, který je mnohdy vážnější. Následky porušené instalace airbagů nebo bezpečnostních pásů pak mohou mít nedozírné následky. Diagnóza těchto položek pak přijde na nemalé peníze. Kutil, který tuto poruchu způsobí, pak nese všechnu odpovědnost za nezákonné úpravy na sebe a v případě nehody přenáší veškerou odpovědnost na majitele vozidla,“ vysvětluje Lukáš Czauderna ze sítě ProfiAuto Service.

5. Výměna baterií
I přesto, že řidič koupí baterii vhodnou pro svůj model auta, je potřeba si uvědomit i souvislosti. Automobil totiž musí plně spolupracovat s novou baterií. Některé auta zvládají toto propojení samy, ale u jiných je potřeba nastavit vše pomocí počítače. Pokud k tomu nedojde, tak nám například systém Start-Stop nebude správně fungovat nebo se nová baterie rychle vybije.

„Mnoho kutilů ale vidí motivaci nejet do servisu v ušetřených penězích. Zpočátku ekonomicky výhodná oprava se může postupem času pěkně prodražit. Je proto potřeba zvážit, zda chceme neodbornými úpravami přijít například o záruku. Je také potřeba se myslet nad dalšími aspekty těchto oprav, kterými jsou problémy spojené s ekologií, recyklací a využitím baterií, pneumatik, použitých dílů nebo kapalin,” dodává ředitel projektu ProfiAuto, Jindřich Krejčí.

Vytisknout

Diskuze: 5 nejčastějších chyb při „domácích“ opravách nových a drahých automobilů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

BMW i Vision Circular

U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

Uniklé fotografie nového kompaktního SUV Volvo XC40

Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

reklama

Doporučujeme

I při běžné výměně dokážete vyléčit zdánlivě porouchaný motor

Výměna motorového oleje: Léčba proplachem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  2. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  3. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  4. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

  5. Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

  6. Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud