Pojištění auta je pro většinu lidí samozřejmost. Díky němu, se můžeme i v nepříjemných situacích, kdy se stane nehoda, spolehnout, že všechna tíže nepůjde na nás, ale že alespoň část škody nahradí pojišťovna. Mnoho lidí ale nezná specifika povinného, havarijního pojištění, či asistenčních služeb a důsledky, které z toho v praxi vyplývají. V případě dopravní nehody se pak může jednat o rozdíly až v hodnotě statisíce korun.
Být účastníkem dopravní nehody si nepřeje nikdo z nás. O to víc v tom případě, že ji způsobíte. Potom musíte vyřešit hned dvě nepříjemnosti – jak nahradit škodu poškozenému, a zároveň z čeho zaplatit opravu svého majetku.
Povinné ručení – základ, který nemusí vždy stačit
Povinné ručení je zákonem dané pojištění, které musí mít zřízeno každý vlastník vozidla zapsaného v Registru silničních vozidel. Tento typ pojištění vám kryje pouze škody, které způsobíte druhým osobám – ať už na autě, jiném majetku či zdraví. Nehradí se ale újma, kterou utrpěl řidič vozidla, jehož provozem byla újma způsobena. “Pokud nebude pojištění placeno, můžeme očekávat ze strany státu sankce. Povinné ručení je doloženo zelenou kartou, a pokud ji řidič nemá u sebe, pak hrozí pokuta až 3 000 korun. Pokud ručení není sjednáno vůbec, pak se částka vyšplhá až na 40 000 korun. Navíc v případě, kdy bude způsobena škoda nepojištěným vozidlem, sice Česká kancelář pojistitelů v první fázi škodu poškozenému uhradí, ale poté bude náhradu po viníkovi vymáhat, krom toho Česká kancelář pojistitelů vymáhá za každý den nepojištěné provozovaného vozidla příspěvek,” upozorňuje právník Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.
Cena pojištění je pro každého jiná. “Výše částky, kterou vlastníci vozidla za pojištění platí, se zpravidla určuje na základě druhu vozidla, objemu motoru a řidičské historie vlastníka. Pojišťovny berou v potaz také obecné skutečnosti, jakými je například nehodovost v zemi,” upřesňuje Marek Orawski z První klubové pojišťovny. Částka se odvíjí také například od údajů o vozidle, místa bydliště, věku, ale i od zvolených limitů plnění a délky předchozího pojištění. Pojišťovna částku neproplatí, pokud řidič způsobil škodu úmyslně nebo se nepodrobil výzvě policie na testy na omamné látky (vše je přesně definováno zákonem 168/1999 Sb. v §10).
POZOR: Platnost povinného ručení zjistíte přímo na zelené kartě nebo na stránkách České kanceláře pojistitelů (ČKP), kde najdete také informační středisko, kde vám poradí, jak postupovat v případě dopravní nehody. Pokud se chystáte cestovat do státu, který je na vaší zelené kartě škrtnutý, budete potřebovat hraniční pojištění – krátkodobé pojištění do zahraničí, které sjednáte přímo s ČKP. Jakmile vás policie nachytá bez hraničního pojištění, pokutuje ho nejméně částkou 10 000 korun.
Havarijní pojištění ušetří mnoho starostí
Povinné ručení u většiny pojišťoven nezahrnuje krytí škod na vlastním vozidle. Dostatečnou ochranu vašeho vozidla tak zajistí pouze havarijní pojištění. To může pokrýt škody způsobené nehodou, krádeží, i vandalismem. Stejně tak může krýt škody způsobené zvířaty či přírodními živly – ať už jsou to kroupy, povodně nebo sníh. Dejte si ale pozor na co se havarijní pojištění vztahuje a prostudujte si smlouvu a služby, které pojišťovna garantuje. Například pokud jezdíte většinou po městě, pak se nemusí vyplatit pojištění střetu se zvěří.
V případě havarijního pojištění za vše mluví statistiky – okolo 45 % škod se stane na zaparkovaném autě (ťuknutý nárazník, rozbitá okna). Některé pojišťovny navíc nabízí slevy a bonusy na zřízení havarijního pojištění. Například za vyřízení pojištění přes internet se standartně slevy pohybují okolo 20 až 25 %. Pojišťovny také někdy přihlíží k různým faktorům například k zabezpečení automobilu, či množství způsobených nehod.
POZOR: Výše pojistného se odvíjí kromě jiného od ceny automobilu, ta je zároveň pojistnou částkou. Hodnota vozu se ale po čtyřech letech od jeho výroby může snížit až o 60 % (!). “Pokud vás potká nehoda až po 6 letech pojištění, nespoléhejte na to, že pojišťovna bude plnit ve výši původní pojistné částky. V případě pojistné události totiž přihlíží na aktuální tržní cenu vozidla. Najednou tak zjistíte, že jste i několik let platili za havarijní pojištění příliš mnoho. Tyhle peníze vám už nikdo nevrátí,” upřesňuje Marek Orawski z První klubové pojišťovny. Abyste neplatili zbytečně vysoké havarijní pojištění, nechte si u pojišťovny částku přepočítat a upravit stávající smlouvu nebo si nechat založit novou. Některé pojišťovny přepočítávají havarijní pojištění automaticky, ale primárně je zodpovědnost na vás.
Asistenční služby jako nutný bonus?
Asistenční služby výrazně ovlivňují kvalitu pojistky. Ne vždy platí ale, že vyšší cena = lepší služby. V rámci povinného ručení máte zpravidla proplacen příjezd asistenční služby na místo nehody, případně je zajištěn odtah nebo dočasná úschova na placeném parkovišti. Pokud si připlatíte, získáte navíc v případě povinného pojištění mnoho dalších výhod, které by vás jako samostatné připojištění vyšly mnohem dráž – jako jsou například vyšší limity na opravu a manipulaci s vozidlem. Bez nutnosti dalšího připojištění nalezneme v některých produktech i úrazové pojištění řidiče, střet se zvěří, pojištění zavazadel a do určité míry i škody na vlastním vozidle. Takovou škálou krytí pojistných nebezpečí se kvalitní povinné ručení začíná blížit charakteru havarijního pojištění.
Co všechno si ale můžete nechat v rámci pojištění proplatit? V tomto segmentu je výběr opravdu široký – od klasičtějších požadavků v podobě ubytování v místě nehody nebo tlumočení si můžete zajistit také náhradního řidiče, dopravu zpět domů nebo třeba finanční zálohu ve formě půjčky na neočekávané výdaje.
POZOR: V rámci připojištění vozidla si můžete nechtěně sjednat například pojištění, které už máte zahrnuto v jiné pojistce. Například úrazové pojištění můžete mít už v rámci životního pojištění – neplaťte za něj dvakrát. Dejte pozor také na to, zda pojišťovna rozlišuje stáří vozidla či nikoliv. V případě nehody pak asistenční služby můžete běžně čerpat, ale pokud by se ale jednalo o poruchu, může být rozsah služeb nebo limity omezeny nebo nezískáte asistenční služby vůbec.
Už jste slyšeli o pojištění právní ochrany vozidla?
Pojištění právní ochrany vozidla může být užitečné pro všechny aktivní řidiče. Ve zkratce se jedná o nonstop právní služby pro každého, kdo vlastní vozidlo, a také pro ty, kterým ho půjčuje. Co si pod těmito službami ale představit? Může se stát, že neznámý řidič nabourá vaše auto a viníka se podaří odhalit. Pojišťovna ale nemusí být ochotna převzít odpovědnost a může šetření protahovat. Pro ty, kdo potřebují automobil ke každodennímu fungování, je nutné vyřešit takovou záležitost co nejdříve – proto si případ vezmou na starost právníci, kteří vědí, jak v této věci postupovat. Řešení pak bývá rychlejší a efektivnější. Pojištění se ale týká také dalších oblastí. “Tento typ služby se vztahuje na případ, kdy vás obviní z přestupku v dopravě, ze zavinění dopravní nehody, případně pokud vám pojišťovna nevyplatí nebo sníží plnění. Zahrnuje ale také řešení problémů s reklamací ojetého vozu nebo když vám někdo způsobí škodu a nemá se k jejímu uhrazení. Ve všech těchto případech, prošetříme dané okolnosti a případně vyvoláme soudní řízení, kde našeho klienta zastupujeme,” shrnuje Tomáš Smolík z D.A.S.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.