Nekalé praktiky při prodeji ojetých aut způsobily, že Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ukončila k 1. září členství většině svých členů. Stáčení tachometrů, neuvádění skutečného roku výroby či zatajování havárií jsou stále častými praktikami na trhu prodávaných ojetých aut, proti kterým se lze bránit jen prověřováním historie vozidel.
V České republice už přitom více než 10 let existuje Autotracer, systém na prověřování historie aut, jehož data sahají zpětně až do 90. let. Běžný zákazník platí za prověření jednoho vozu 499 Kč včetně DPH. Registrovaní klienti, především prodejci aut, autobazary a likvidátoři pojišťoven, mají vzhledem k vysokému počtu dotazů velké množstevní slevy. Informace o historii vozidel ze systému Autotracer využívají standardně certifikovaní prodejci aut jako je např. Škoda Plus, Das WeltAuto či BMW Premium Selection, a stovky prodejců ojetých vozidel a autobazarů po celé ČR.
Každý prodejce má možnost historii vozu prověřit. Někteří ale o to záměrně nestojíJe proto zarážející, že v reportáži na TV NOVA někteří prodejci v reakci na odhalení nekalých praktik na trhu tvrdili, že je pro ně prověření vozu nedostupné a požadují jej zcela zdarma bez ohledu na skutečnost, že se jedná o soukromé podnikající subjekty. „U určitého procenta prodejců, kteří odmítají zaplatit za prověření historie vozu, jde ve skutečnosti o výmluvu sloužící k zastírání nekalých praktik. Jednoduše řečeno, řada prodejců o prověření historie vozu nestojí, neboť vědomě prodávají vozy se stočeným tachometrem či zatajenými haváriemi, aby zvýšili své zisky,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která systém Autotracer provozuje.
Dodává, že není důvod, proč by soukromý subjekt, jehož cílem podnikání je generovat zisk, měl mít nárok na získání informací sloužících ke generaci zisku zdarma. „Na ojetém vozu vydělá prodejce odhadem v průměru 15 tisíc Kč, zaplatit za prověření vozu je tedy v jeho možnostech a mělo by to být i v jeho zájmu, neboť seriózní prodejce by měl udělat vše pro bezpečnost svého klienta,“ doplňuje Pajer. Správa a údržba systému přináší náklady a už jen z tohoto důvodu nemůže být výpis z historie vozidla bezplatný.
Příčinou neuvádění VIN mohou být nekalé praktikyPodobným problémem je také neuvádění (celého) VIN kódu vozidla přímo v inzerátu, či odmítnutí sdělit jej na dotaz zákazníka. Může se jednat o znamení, že prodejce nechce, aby si klient historii vozu prověřil, protože právě VIN vozidla k tomu potřebuje znát. „Každý seriózní prodejce, který nemá co skrývat, by měl VIN vozu v inzerátu vždy uvést,“ míní ředitel Cebie Pajer.
Za auto se stočeným tachometrem zaplatí kupující v průměru o 20 procent více, než by mělo stát v případě, že by tachometr stočený nemělo. To, jak velký vliv má hodnota nájezdu na cenu vozu, závisí především na jeho stáří, konkrétním modelu a na tom, o kolik km byl tachometr stočený. Například pětiletá vozidla ze segmentu malých a mini mohou být při stočení o 100 000 km dražší i o více než 30 %.
Stočené tachometry nejsou však jediným nešvarem při prodeji ojetých aut. Je až zarážející, že 99 % inzerátů uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut, v případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich. Může jít o banální výměnu čelního skla, ale také o velkou či dokonce totální havárii. Ekonomická škoda, která vznikne kupujícímu, může jít až do desítek tisíc korun i více v závislosti na poškození, značce, modelu a stáří vozu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?