Historii vozu může prověřit každý prodejce. Kdo nechce, může skrývat podvody

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)
Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto), foto: rindt-gaida.de
AutoRoad.cz 20. září 2019 02:27
Sdílej:

Nekalé praktiky při prodeji ojetých aut způsobily, že Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ukončila k 1. září členství většině svých členů. Stáčení tachometrů, neuvádění skutečného roku výroby či zatajování havárií jsou stále častými praktikami na trhu prodávaných ojetých aut, proti kterým se lze bránit jen prověřováním historie vozidel.

V České republice už přitom více než 10 let existuje Autotracer, systém na prověřování historie aut, jehož data sahají zpětně až do 90. let. Běžný zákazník platí za prověření jednoho vozu 499 Kč včetně DPH. Registrovaní klienti, především prodejci aut, autobazary a likvidátoři pojišťoven, mají vzhledem k vysokému počtu dotazů velké množstevní slevy. Informace o historii vozidel ze systému Autotracer využívají standardně certifikovaní prodejci aut jako je např. Škoda Plus, Das WeltAuto či BMW Premium Selection, a stovky prodejců ojetých vozidel a autobazarů po celé ČR.

Každý prodejce má možnost historii vozu prověřit. Někteří ale o to záměrně nestojíJe proto zarážející, že v reportáži na TV NOVA někteří prodejci v reakci na odhalení nekalých praktik na trhu tvrdili, že je pro ně prověření vozu nedostupné a požadují jej zcela zdarma bez ohledu na skutečnost, že se jedná o soukromé podnikající subjekty. „U určitého procenta prodejců, kteří odmítají zaplatit za prověření historie vozu, jde ve skutečnosti o výmluvu sloužící k zastírání nekalých praktik. Jednoduše řečeno, řada prodejců o prověření historie vozu nestojí, neboť vědomě prodávají vozy se stočeným tachometrem či zatajenými haváriemi, aby zvýšili své zisky,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která systém Autotracer provozuje.

Dodává, že není důvod, proč by soukromý subjekt, jehož cílem podnikání je generovat zisk, měl mít nárok na získání informací sloužících ke generaci zisku zdarma. „Na ojetém vozu vydělá prodejce odhadem v průměru 15 tisíc Kč, zaplatit za prověření vozu je tedy v jeho možnostech a mělo by to být i v jeho zájmu, neboť seriózní prodejce by měl udělat vše pro bezpečnost svého klienta,“ doplňuje Pajer. Správa a údržba systému přináší náklady a už jen z tohoto důvodu nemůže být výpis z historie vozidla bezplatný.

Příčinou neuvádění VIN mohou být nekalé praktikyPodobným problémem je také neuvádění (celého) VIN kódu vozidla přímo v inzerátu, či odmítnutí sdělit jej na dotaz zákazníka. Může se jednat o znamení, že prodejce nechce, aby si klient historii vozu prověřil, protože právě VIN vozidla k tomu potřebuje znát. „Každý seriózní prodejce, který nemá co skrývat, by měl VIN vozu v inzerátu vždy uvést,“ míní ředitel Cebie Pajer.

Za auto se stočeným tachometrem zaplatí kupující v průměru o 20 procent více, než by mělo stát v případě, že by tachometr stočený nemělo. To, jak velký vliv má hodnota nájezdu na cenu vozu, závisí především na jeho stáří, konkrétním modelu a na tom, o kolik km byl tachometr stočený. Například pětiletá vozidla ze segmentu malých a mini mohou být při stočení o 100 000 km dražší i o více než 30 %.

Stočené tachometry nejsou však jediným nešvarem při prodeji ojetých aut. Je až zarážející, že 99 % inzerátů uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut, v případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich. Může jít o banální výměnu čelního skla, ale také o velkou či dokonce totální havárii. Ekonomická škoda, která vznikne kupujícímu, může jít až do desítek tisíc korun i více v závislosti na poškození, značce, modelu a stáří vozu.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.