Přestože sebevědomí českým řidičkám v autě většinou nechybí, někdy mívají v silničním provozu obavy. S teoretickými znalostmi bezpečné jízdy jsou na tom dobře, ale část z nich se nechová v praxi správně. Jak vypadá opravdový svět žen za volantem a jak si vedou ve svých znalostech a řidičských návycích, to opět po roce zkoumal internetový magazín Žena v autě.cz. Ankety se zúčastnilo 904 respondentek.
Klasické nešvary: mobily, péče o děti a cigaretyČtvrtina řidiček (26 %) přiznala, že se za volantem nevěnuje plně řízení. Loni to bylo dokonce 45 % dotazovaných žen. K nejčastějším důvodům podle nich patří: telefonování bez handsfree, sledování internetu v mobilu nebo sms za jízdy (36,4 %), kontrola dětí za jízdy, zajišťování jejich občerstvení (33,8 %) a kouření cigarety za jízdy (23,4 %).
Podobné chování může znamenat ztrátu kontroly nad vozem a nebezpečí nehody. Telefonování a sms za jízdy jsou stejně nebezpečné jako 0,8 promile alkoholu v krvi. Pravděpodobnost nehody se při zajišťování občerstvení dětí umístěných v autosedačce a s tím souvisejícím pohledem vzad zvyšuje oproti 100% koncentrované řidičce více než 6násobně. „Sledování mobilu nebo zapalování cigarety znamená ztrátu pozornosti na 1 vteřinu. Tento krátký čas odpovídá při rychlosti 50 km/h 14 metrům. To je pro představu délka tří přechodů pro chodce. Taková chvíle nepozornosti může mít fatální následky,“ říká šéfredaktorka magazínu Sabina Kvášová.
Třetina řidiček zanedbává poutání dětí v autosedačceJako nejvíce znepokojující se v anketě ukázaly odpovědi týkající se bezpečnosti převážených dětí. Více než pětina žen (28 %) se totiž přiznala k tomu, že dítě do autosedačky při jízdě na kratší vzdálenosti (do 2 km) vůbec nepoutá, nebo toto připoutání nedostatečně kontroluje, a je si toho vědoma. Loni to bylo 21 % řidiček.
Z výsledků ankety dále vyplývá, že řidičky excelují naopak v teoretických znalostech. Značné znalosti respondentky paradoxně prokázaly právě u tématu bezpečného uchycení dítěte. Například v otázce ideální vzdálenosti mezi pásem autosedačky a tělem dítěte volila správnou odpověď, že dlaň je ideální vzdálenost mezi pásem a tělem dítěte v autosedačce, drtivá většina respondentek (86 %).
V porovnání s loňskou anketou se řidičky zlepšily ve své znalosti nejbezpečnějšího místa pro instalaci dětské autosedačky. Polovina respondentek věděla, že optimální umístění dětské autosedačky pro děti do 1,5 roku je na zadním sedadle vpravo proti směru jízdy (odpovědělo tak 49 % dotázaných). Loni to bylo 35 %. „Čelní náraz je v prvním roce života dítěte velmi nebezpečný. Proto je správné umístění a upevnění autosedačky tak důležité. V autosedačkách upevněných po směru jízdy je zatížení při takovém nárazu 5x vyšší než při protisměrné instalaci,“ dodává Sabina Kvášová.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Piráti silnic, nehody Absolutní většina žen na otázku, zda se při řízení něčeho obávají, odpověděla kladně. Největší obavu při jízdě autem mají řidičky z pirátů silnic (33 %), z nehody (23 %), ze střetu se zvěří (12 %), z vybržďování auta (12 %), z řízení za snížené viditelnosti (6 %) a ze smyku (6 %). Pouze 5 % řidiček patří do skupiny neohrožených, neboť se během jízdy ničeho neobávají.
„Většina žen přiznala, že se jako účastník silničního provozu necítí z různých důvodů bezpečně. Je na místě otázka, zda by neměla být pravidla přísnější, přítomnost policie na českých silnicích častější a kurzy bezpečné jízdy, kde si mohou řidičky krizové situace vyzkoušet, navštěvovanější,“ uzavírá Sabina Kvášová.
Sebevědomí Přes to přes všechno zdravé sebevědomí českých žen za volantem roste, stejně tak jejich znalost, jak si poradit v případě potíží s autem. Většina respondentek se v anketě přihlásila ke koncentrovaným a odpovědným řidičkám (74 %), pro něž je bezpečnost na prvním místě. V případě defektu na dálnici by většina žen zvolila řešení v podobě zavolání asistenční služby (75 %). Tu navíc zavolají potom, co si bezpečně obléknou reflexní vestu, dají trojúhelník a výstražná světla a schovají se za svodidla. Loňský rok tak odpovědělo 50 % respondentek. Pětina z nich tvrdí, že by si kolo na dálnici dokonce vyměnila sama (19 %).
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.