Přestože sebevědomí českým řidičkám v autě většinou nechybí, někdy mívají v silničním provozu obavy. S teoretickými znalostmi bezpečné jízdy jsou na tom dobře, ale část z nich se nechová v praxi správně. Jak vypadá opravdový svět žen za volantem a jak si vedou ve svých znalostech a řidičských návycích, to opět po roce zkoumal internetový magazín Žena v autě.cz. Ankety se zúčastnilo 904 respondentek.
Klasické nešvary: mobily, péče o děti a cigaretyČtvrtina řidiček (26 %) přiznala, že se za volantem nevěnuje plně řízení. Loni to bylo dokonce 45 % dotazovaných žen. K nejčastějším důvodům podle nich patří: telefonování bez handsfree, sledování internetu v mobilu nebo sms za jízdy (36,4 %), kontrola dětí za jízdy, zajišťování jejich občerstvení (33,8 %) a kouření cigarety za jízdy (23,4 %).
Podobné chování může znamenat ztrátu kontroly nad vozem a nebezpečí nehody. Telefonování a sms za jízdy jsou stejně nebezpečné jako 0,8 promile alkoholu v krvi. Pravděpodobnost nehody se při zajišťování občerstvení dětí umístěných v autosedačce a s tím souvisejícím pohledem vzad zvyšuje oproti 100% koncentrované řidičce více než 6násobně. „Sledování mobilu nebo zapalování cigarety znamená ztrátu pozornosti na 1 vteřinu. Tento krátký čas odpovídá při rychlosti 50 km/h 14 metrům. To je pro představu délka tří přechodů pro chodce. Taková chvíle nepozornosti může mít fatální následky,“ říká šéfredaktorka magazínu Sabina Kvášová.
Třetina řidiček zanedbává poutání dětí v autosedačceJako nejvíce znepokojující se v anketě ukázaly odpovědi týkající se bezpečnosti převážených dětí. Více než pětina žen (28 %) se totiž přiznala k tomu, že dítě do autosedačky při jízdě na kratší vzdálenosti (do 2 km) vůbec nepoutá, nebo toto připoutání nedostatečně kontroluje, a je si toho vědoma. Loni to bylo 21 % řidiček.
Z výsledků ankety dále vyplývá, že řidičky excelují naopak v teoretických znalostech. Značné znalosti respondentky paradoxně prokázaly právě u tématu bezpečného uchycení dítěte. Například v otázce ideální vzdálenosti mezi pásem autosedačky a tělem dítěte volila správnou odpověď, že dlaň je ideální vzdálenost mezi pásem a tělem dítěte v autosedačce, drtivá většina respondentek (86 %).
V porovnání s loňskou anketou se řidičky zlepšily ve své znalosti nejbezpečnějšího místa pro instalaci dětské autosedačky. Polovina respondentek věděla, že optimální umístění dětské autosedačky pro děti do 1,5 roku je na zadním sedadle vpravo proti směru jízdy (odpovědělo tak 49 % dotázaných). Loni to bylo 35 %. „Čelní náraz je v prvním roce života dítěte velmi nebezpečný. Proto je správné umístění a upevnění autosedačky tak důležité. V autosedačkách upevněných po směru jízdy je zatížení při takovém nárazu 5x vyšší než při protisměrné instalaci,“ dodává Sabina Kvášová.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Piráti silnic, nehody Absolutní většina žen na otázku, zda se při řízení něčeho obávají, odpověděla kladně. Největší obavu při jízdě autem mají řidičky z pirátů silnic (33 %), z nehody (23 %), ze střetu se zvěří (12 %), z vybržďování auta (12 %), z řízení za snížené viditelnosti (6 %) a ze smyku (6 %). Pouze 5 % řidiček patří do skupiny neohrožených, neboť se během jízdy ničeho neobávají.
„Většina žen přiznala, že se jako účastník silničního provozu necítí z různých důvodů bezpečně. Je na místě otázka, zda by neměla být pravidla přísnější, přítomnost policie na českých silnicích častější a kurzy bezpečné jízdy, kde si mohou řidičky krizové situace vyzkoušet, navštěvovanější,“ uzavírá Sabina Kvášová.
Sebevědomí Přes to přes všechno zdravé sebevědomí českých žen za volantem roste, stejně tak jejich znalost, jak si poradit v případě potíží s autem. Většina respondentek se v anketě přihlásila ke koncentrovaným a odpovědným řidičkám (74 %), pro něž je bezpečnost na prvním místě. V případě defektu na dálnici by většina žen zvolila řešení v podobě zavolání asistenční služby (75 %). Tu navíc zavolají potom, co si bezpečně obléknou reflexní vestu, dají trojúhelník a výstražná světla a schovají se za svodidla. Loňský rok tak odpovědělo 50 % respondentek. Pětina z nich tvrdí, že by si kolo na dálnici dokonce vyměnila sama (19 %).
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.