Ženy za volantem. Co na sebe samy PRÁSKLY?

AutoRoad.cz, 18. září 2019, 23:28 Google+

Přestože sebevědomí českým řidičkám v autě většinou nechybí, někdy mívají v silničním provozu obavy. S teoretickými znalostmi bezpečné jízdy jsou na tom dobře, ale část z nich se nechová v praxi správně. Jak vypadá opravdový svět žen za volantem a jak si vedou ve svých znalostech a řidičských návycích, to opět po roce zkoumal internetový magazín Žena v autě.cz. Ankety se zúčastnilo 904 respondentek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
3/4 žen se vidí koncentrovanými a odpovědnými řidičkami

3/4 žen se vidí koncentrovanými a odpovědnými řidičkami | foto: zenavaute.cz

Sdílejte článek

Klasické nešvary: mobily, péče o děti a cigarety
Čtvrtina řidiček (26 %) přiznala, že se za volantem nevěnuje plně řízení. Loni to bylo dokonce 45 % dotazovaných žen. K nejčastějším důvodům podle nich patří: telefonování bez handsfree, sledování internetu v mobilu nebo sms za jízdy (36,4 %), kontrola dětí za jízdy, zajišťování jejich občerstvení (33,8 %) a kouření cigarety za jízdy (23,4 %).

Podobné chování může znamenat ztrátu kontroly nad vozem a nebezpečí nehody. Telefonování a sms za jízdy jsou stejně nebezpečné jako 0,8 promile alkoholu v krvi. Pravděpodobnost nehody se při zajišťování občerstvení dětí umístěných v autosedačce a s tím souvisejícím pohledem vzad zvyšuje oproti 100% koncentrované řidičce více než 6násobně. „Sledování mobilu nebo zapalování cigarety znamená ztrátu pozornosti na 1 vteřinu. Tento krátký čas odpovídá při rychlosti 50 km/h 14 metrům. To je pro představu délka tří přechodů pro chodce. Taková chvíle nepozornosti může mít fatální následky,“ říká šéfredaktorka magazínu Sabina Kvášová.

img-responsive

3/4 žen se vidí koncentrovanými a odpovědnými řidičkami | foto: zenavaute.cz

Třetina řidiček zanedbává poutání dětí v autosedačce
Jako nejvíce znepokojující se v anketě ukázaly odpovědi týkající se bezpečnosti převážených dětí. Více než pětina žen (28 %) se totiž přiznala k tomu, že dítě do autosedačky při jízdě na kratší vzdálenosti (do 2 km) vůbec nepoutá, nebo toto připoutání nedostatečně kontroluje, a je si toho vědoma. Loni to bylo 21 % řidiček.

Z výsledků ankety dále vyplývá, že řidičky excelují naopak v teoretických znalostech. Značné znalosti respondentky paradoxně prokázaly právě u tématu bezpečného uchycení dítěte. Například v otázce ideální vzdálenosti mezi pásem autosedačky a tělem dítěte volila správnou odpověď, že dlaň je ideální vzdálenost mezi pásem a tělem dítěte v autosedačce, drtivá většina respondentek (86 %).

V porovnání s loňskou anketou se řidičky zlepšily ve své znalosti nejbezpečnějšího místa pro instalaci dětské autosedačky. Polovina respondentek věděla, že optimální umístění dětské autosedačky pro děti do 1,5 roku je na zadním sedadle vpravo proti směru jízdy (odpovědělo tak 49 % dotázaných). Loni to bylo 35 %. „Čelní náraz je v prvním roce života dítěte velmi nebezpečný. Proto je správné umístění a upevnění autosedačky tak důležité. V autosedačkách upevněných po směru jízdy je zatížení při takovém nárazu 5x vyšší než při protisměrné instalaci,“ dodává Sabina Kvášová.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Piráti silnic, nehody
Absolutní většina žen na otázku, zda se při řízení něčeho obávají, odpověděla kladně. Největší obavu při jízdě autem mají řidičky z pirátů silnic (33 %), z nehody (23 %), ze střetu se zvěří (12 %), z vybržďování auta (12 %), z řízení za snížené viditelnosti (6 %) a ze smyku (6 %). Pouze 5 % řidiček patří do skupiny neohrožených, neboť se během jízdy ničeho neobávají.

„Většina žen přiznala, že se jako účastník silničního provozu necítí z různých důvodů bezpečně. Je na místě otázka, zda by neměla být pravidla přísnější, přítomnost policie na českých silnicích častější a kurzy bezpečné jízdy, kde si mohou řidičky krizové situace vyzkoušet, navštěvovanější,“ uzavírá Sabina Kvášová.

Sebevědomí
Přes to přes všechno zdravé sebevědomí českých žen za volantem roste, stejně tak jejich znalost, jak si poradit v případě potíží s autem. Většina respondentek se v anketě přihlásila ke koncentrovaným a odpovědným řidičkám (74 %), pro něž je bezpečnost na prvním místě. V případě defektu na dálnici by většina žen zvolila řešení v podobě zavolání asistenční služby (75 %). Tu navíc zavolají potom, co si bezpečně obléknou reflexní vestu, dají trojúhelník a výstražná světla a schovají se za svodidla. Loňský rok tak odpovědělo 50 % respondentek. Pětina z nich tvrdí, že by si kolo na dálnici dokonce vyměnila sama (19 %).

Vytisknout

Diskuze: Ženy za volantem. Co na sebe samy PRÁSKLY?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Toyota Mirai

Vodíková auta mají ve světě podporu. A situace u nás?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud