Přestože sebevědomí českým řidičkám v autě většinou nechybí, někdy mívají v silničním provozu obavy. S teoretickými znalostmi bezpečné jízdy jsou na tom dobře, ale část z nich se nechová v praxi správně. Jak vypadá opravdový svět žen za volantem a jak si vedou ve svých znalostech a řidičských návycích, to opět po roce zkoumal internetový magazín Žena v autě.cz. Ankety se zúčastnilo 904 respondentek.
Klasické nešvary: mobily, péče o děti a cigaretyČtvrtina řidiček (26 %) přiznala, že se za volantem nevěnuje plně řízení. Loni to bylo dokonce 45 % dotazovaných žen. K nejčastějším důvodům podle nich patří: telefonování bez handsfree, sledování internetu v mobilu nebo sms za jízdy (36,4 %), kontrola dětí za jízdy, zajišťování jejich občerstvení (33,8 %) a kouření cigarety za jízdy (23,4 %).
Podobné chování může znamenat ztrátu kontroly nad vozem a nebezpečí nehody. Telefonování a sms za jízdy jsou stejně nebezpečné jako 0,8 promile alkoholu v krvi. Pravděpodobnost nehody se při zajišťování občerstvení dětí umístěných v autosedačce a s tím souvisejícím pohledem vzad zvyšuje oproti 100% koncentrované řidičce více než 6násobně. „Sledování mobilu nebo zapalování cigarety znamená ztrátu pozornosti na 1 vteřinu. Tento krátký čas odpovídá při rychlosti 50 km/h 14 metrům. To je pro představu délka tří přechodů pro chodce. Taková chvíle nepozornosti může mít fatální následky,“ říká šéfredaktorka magazínu Sabina Kvášová.
Třetina řidiček zanedbává poutání dětí v autosedačceJako nejvíce znepokojující se v anketě ukázaly odpovědi týkající se bezpečnosti převážených dětí. Více než pětina žen (28 %) se totiž přiznala k tomu, že dítě do autosedačky při jízdě na kratší vzdálenosti (do 2 km) vůbec nepoutá, nebo toto připoutání nedostatečně kontroluje, a je si toho vědoma. Loni to bylo 21 % řidiček.
Z výsledků ankety dále vyplývá, že řidičky excelují naopak v teoretických znalostech. Značné znalosti respondentky paradoxně prokázaly právě u tématu bezpečného uchycení dítěte. Například v otázce ideální vzdálenosti mezi pásem autosedačky a tělem dítěte volila správnou odpověď, že dlaň je ideální vzdálenost mezi pásem a tělem dítěte v autosedačce, drtivá většina respondentek (86 %).
V porovnání s loňskou anketou se řidičky zlepšily ve své znalosti nejbezpečnějšího místa pro instalaci dětské autosedačky. Polovina respondentek věděla, že optimální umístění dětské autosedačky pro děti do 1,5 roku je na zadním sedadle vpravo proti směru jízdy (odpovědělo tak 49 % dotázaných). Loni to bylo 35 %. „Čelní náraz je v prvním roce života dítěte velmi nebezpečný. Proto je správné umístění a upevnění autosedačky tak důležité. V autosedačkách upevněných po směru jízdy je zatížení při takovém nárazu 5x vyšší než při protisměrné instalaci,“ dodává Sabina Kvášová.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Piráti silnic, nehody Absolutní většina žen na otázku, zda se při řízení něčeho obávají, odpověděla kladně. Největší obavu při jízdě autem mají řidičky z pirátů silnic (33 %), z nehody (23 %), ze střetu se zvěří (12 %), z vybržďování auta (12 %), z řízení za snížené viditelnosti (6 %) a ze smyku (6 %). Pouze 5 % řidiček patří do skupiny neohrožených, neboť se během jízdy ničeho neobávají.
„Většina žen přiznala, že se jako účastník silničního provozu necítí z různých důvodů bezpečně. Je na místě otázka, zda by neměla být pravidla přísnější, přítomnost policie na českých silnicích častější a kurzy bezpečné jízdy, kde si mohou řidičky krizové situace vyzkoušet, navštěvovanější,“ uzavírá Sabina Kvášová.
Sebevědomí Přes to přes všechno zdravé sebevědomí českých žen za volantem roste, stejně tak jejich znalost, jak si poradit v případě potíží s autem. Většina respondentek se v anketě přihlásila ke koncentrovaným a odpovědným řidičkám (74 %), pro něž je bezpečnost na prvním místě. V případě defektu na dálnici by většina žen zvolila řešení v podobě zavolání asistenční služby (75 %). Tu navíc zavolají potom, co si bezpečně obléknou reflexní vestu, dají trojúhelník a výstražná světla a schovají se za svodidla. Loňský rok tak odpovědělo 50 % respondentek. Pětina z nich tvrdí, že by si kolo na dálnici dokonce vyměnila sama (19 %).
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?