Přestože sebevědomí českým řidičkám v autě většinou nechybí, někdy mívají v silničním provozu obavy. S teoretickými znalostmi bezpečné jízdy jsou na tom dobře, ale část z nich se nechová v praxi správně. Jak vypadá opravdový svět žen za volantem a jak si vedou ve svých znalostech a řidičských návycích, to opět po roce zkoumal internetový magazín Žena v autě.cz. Ankety se zúčastnilo 904 respondentek.
Klasické nešvary: mobily, péče o děti a cigaretyČtvrtina řidiček (26 %) přiznala, že se za volantem nevěnuje plně řízení. Loni to bylo dokonce 45 % dotazovaných žen. K nejčastějším důvodům podle nich patří: telefonování bez handsfree, sledování internetu v mobilu nebo sms za jízdy (36,4 %), kontrola dětí za jízdy, zajišťování jejich občerstvení (33,8 %) a kouření cigarety za jízdy (23,4 %).
Podobné chování může znamenat ztrátu kontroly nad vozem a nebezpečí nehody. Telefonování a sms za jízdy jsou stejně nebezpečné jako 0,8 promile alkoholu v krvi. Pravděpodobnost nehody se při zajišťování občerstvení dětí umístěných v autosedačce a s tím souvisejícím pohledem vzad zvyšuje oproti 100% koncentrované řidičce více než 6násobně. „Sledování mobilu nebo zapalování cigarety znamená ztrátu pozornosti na 1 vteřinu. Tento krátký čas odpovídá při rychlosti 50 km/h 14 metrům. To je pro představu délka tří přechodů pro chodce. Taková chvíle nepozornosti může mít fatální následky,“ říká šéfredaktorka magazínu Sabina Kvášová.
Třetina řidiček zanedbává poutání dětí v autosedačceJako nejvíce znepokojující se v anketě ukázaly odpovědi týkající se bezpečnosti převážených dětí. Více než pětina žen (28 %) se totiž přiznala k tomu, že dítě do autosedačky při jízdě na kratší vzdálenosti (do 2 km) vůbec nepoutá, nebo toto připoutání nedostatečně kontroluje, a je si toho vědoma. Loni to bylo 21 % řidiček.
Z výsledků ankety dále vyplývá, že řidičky excelují naopak v teoretických znalostech. Značné znalosti respondentky paradoxně prokázaly právě u tématu bezpečného uchycení dítěte. Například v otázce ideální vzdálenosti mezi pásem autosedačky a tělem dítěte volila správnou odpověď, že dlaň je ideální vzdálenost mezi pásem a tělem dítěte v autosedačce, drtivá většina respondentek (86 %).
V porovnání s loňskou anketou se řidičky zlepšily ve své znalosti nejbezpečnějšího místa pro instalaci dětské autosedačky. Polovina respondentek věděla, že optimální umístění dětské autosedačky pro děti do 1,5 roku je na zadním sedadle vpravo proti směru jízdy (odpovědělo tak 49 % dotázaných). Loni to bylo 35 %. „Čelní náraz je v prvním roce života dítěte velmi nebezpečný. Proto je správné umístění a upevnění autosedačky tak důležité. V autosedačkách upevněných po směru jízdy je zatížení při takovém nárazu 5x vyšší než při protisměrné instalaci,“ dodává Sabina Kvášová.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Piráti silnic, nehody Absolutní většina žen na otázku, zda se při řízení něčeho obávají, odpověděla kladně. Největší obavu při jízdě autem mají řidičky z pirátů silnic (33 %), z nehody (23 %), ze střetu se zvěří (12 %), z vybržďování auta (12 %), z řízení za snížené viditelnosti (6 %) a ze smyku (6 %). Pouze 5 % řidiček patří do skupiny neohrožených, neboť se během jízdy ničeho neobávají.
„Většina žen přiznala, že se jako účastník silničního provozu necítí z různých důvodů bezpečně. Je na místě otázka, zda by neměla být pravidla přísnější, přítomnost policie na českých silnicích častější a kurzy bezpečné jízdy, kde si mohou řidičky krizové situace vyzkoušet, navštěvovanější,“ uzavírá Sabina Kvášová.
Sebevědomí Přes to přes všechno zdravé sebevědomí českých žen za volantem roste, stejně tak jejich znalost, jak si poradit v případě potíží s autem. Většina respondentek se v anketě přihlásila ke koncentrovaným a odpovědným řidičkám (74 %), pro něž je bezpečnost na prvním místě. V případě defektu na dálnici by většina žen zvolila řešení v podobě zavolání asistenční služby (75 %). Tu navíc zavolají potom, co si bezpečně obléknou reflexní vestu, dají trojúhelník a výstražná světla a schovají se za svodidla. Loňský rok tak odpovědělo 50 % respondentek. Pětina z nich tvrdí, že by si kolo na dálnici dokonce vyměnila sama (19 %).
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?