Při letošních kontrolách vozidel na území České a Slovenské republiky, tzv. PitStopech prováděných společností ProfiAuto, bylo zjištěno, že téměř 60 % kontrolovaných osobních vozidel mělo v brzdovém systému nekvalitní brzdovou kapalinu. Z toho se dá usoudit, že většina řidičů neprovádí výměnu brzdové kapaliny v předepsaných intervalech a riskuje tak, že při brždění v extrémních situacích nebudou brzdy funkční a vozidlo havaruje.
Moderní automobil je sofistikované zařízení, které obsahuje tisíce dílů, které spolu vytvářejí jeden funkční celek. Různé systémy ve vozidle zajištují, aby automobil plnil účel, ke kterému byl vyroben a prostřednictvím pravidelných prohlídek je zajištěno, aby tyto systémy spolehlivě pracovaly a případné závady na nich byly odhaleny dříve, než mohou způsobit např. zastavení vozidla. O to větší pozornost je nutno věnovat systémům, které mají zásadní vliv na bezpečnost řidiče a spolucestujících. Proto je velmi důležité, aby vozidlo o hmotnosti v řádu tun mělo naprosto spolehlivý brzdný systém, jinak se může změnit v neřízenou střelu.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Zatímco např. opotřebované brzdové destičky sice mohou snížit účinnost brzd, nekvalitní brzdová kapalina může v určitou chvíli brzdný systém zcela vyřadit z činnosti se všemi fatálními důsledky a bez varování. Brzdová kapalina je hygroskopická, absorbuje vodu z atmosférického vzduchu. Průměrný bod varu u moderních kapalin je sice cca 230 °C, ale už při obsahu 2 % vody v brzdové kapalině obsahu se snižuje o 50 °C. V průběhu brzdění z vysokých rychlosti mezi diskem a deskami je teplota cca 400 °C a po několika sešlápnutích brzdového pedálu může kapalina uvnitř třmenu překročit bod varu. Pára pak vytlačí kapalinu do nádrže, a řidič s hrůzou zjistí, že brzdy jsou nefunkční. Stačí jízda v horách, nebo s přívěsem a tento problém se projeví v celé své nahotě.
„Během našich bezplatných kontrol vozidel jsme například v Ostravě zjistili, že z celkového počtu cca 200 vozidel má nekvalitní brzdovou kapalinu 56 % automobilů,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro ČR a SR. A zároveň také dodává: „Řešení je přitom velmi prosté, stačí dodržovat stanovené prohlídky u vozidel, které v sobě zahrnují i kontrolu, případně včasnou výměnu brzdové kapaliny.“
V průměrně používaných vozidlech se doporučuje měnit co dva roky. Pokud řidič upřednostňuje dynamickou jízdu, je nutné měnit kapalinu častěji. Každé vozidlo má předepsaný typ brzdové kapaliny s konkrétními vlastnostmi a výrobci je doporučeno provádět její výměnu v odborných servisech. Zejména současné automobily vybavené systémem ABS, TCS, ESP atd. mají brzdný systém velmi komplikovaný a obsahující mnoho komponentů. Při nesprávné manipulaci s ním může dojít k jeho poškození. Při výměně kapaliny je nutné používat diagnostické zařízení a je doporučeno používat také specializované zařízení pro výměnu kapaliny, které tlačí novou kapalinu tlakem cca 1 bar do nádrže, a mechanik vypouští starou kapalinu odvzdušňovacím šroubem na třmenu.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.