Při letošních kontrolách vozidel na území České a Slovenské republiky, tzv. PitStopech prováděných společností ProfiAuto, bylo zjištěno, že téměř 60 % kontrolovaných osobních vozidel mělo v brzdovém systému nekvalitní brzdovou kapalinu. Z toho se dá usoudit, že většina řidičů neprovádí výměnu brzdové kapaliny v předepsaných intervalech a riskuje tak, že při brždění v extrémních situacích nebudou brzdy funkční a vozidlo havaruje.
Moderní automobil je sofistikované zařízení, které obsahuje tisíce dílů, které spolu vytvářejí jeden funkční celek. Různé systémy ve vozidle zajištují, aby automobil plnil účel, ke kterému byl vyroben a prostřednictvím pravidelných prohlídek je zajištěno, aby tyto systémy spolehlivě pracovaly a případné závady na nich byly odhaleny dříve, než mohou způsobit např. zastavení vozidla. O to větší pozornost je nutno věnovat systémům, které mají zásadní vliv na bezpečnost řidiče a spolucestujících. Proto je velmi důležité, aby vozidlo o hmotnosti v řádu tun mělo naprosto spolehlivý brzdný systém, jinak se může změnit v neřízenou střelu.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Zatímco např. opotřebované brzdové destičky sice mohou snížit účinnost brzd, nekvalitní brzdová kapalina může v určitou chvíli brzdný systém zcela vyřadit z činnosti se všemi fatálními důsledky a bez varování. Brzdová kapalina je hygroskopická, absorbuje vodu z atmosférického vzduchu. Průměrný bod varu u moderních kapalin je sice cca 230 °C, ale už při obsahu 2 % vody v brzdové kapalině obsahu se snižuje o 50 °C. V průběhu brzdění z vysokých rychlosti mezi diskem a deskami je teplota cca 400 °C a po několika sešlápnutích brzdového pedálu může kapalina uvnitř třmenu překročit bod varu. Pára pak vytlačí kapalinu do nádrže, a řidič s hrůzou zjistí, že brzdy jsou nefunkční. Stačí jízda v horách, nebo s přívěsem a tento problém se projeví v celé své nahotě.
„Během našich bezplatných kontrol vozidel jsme například v Ostravě zjistili, že z celkového počtu cca 200 vozidel má nekvalitní brzdovou kapalinu 56 % automobilů,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro ČR a SR. A zároveň také dodává: „Řešení je přitom velmi prosté, stačí dodržovat stanovené prohlídky u vozidel, které v sobě zahrnují i kontrolu, případně včasnou výměnu brzdové kapaliny.“
V průměrně používaných vozidlech se doporučuje měnit co dva roky. Pokud řidič upřednostňuje dynamickou jízdu, je nutné měnit kapalinu častěji. Každé vozidlo má předepsaný typ brzdové kapaliny s konkrétními vlastnostmi a výrobci je doporučeno provádět její výměnu v odborných servisech. Zejména současné automobily vybavené systémem ABS, TCS, ESP atd. mají brzdný systém velmi komplikovaný a obsahující mnoho komponentů. Při nesprávné manipulaci s ním může dojít k jeho poškození. Při výměně kapaliny je nutné používat diagnostické zařízení a je doporučeno používat také specializované zařízení pro výměnu kapaliny, které tlačí novou kapalinu tlakem cca 1 bar do nádrže, a mechanik vypouští starou kapalinu odvzdušňovacím šroubem na třmenu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?