Kontroly ukázaly, že Češi podceňují zásadní věc, která se pak hodně prodraží

AutoRoad.cz, 2. září 2019, 21:36 Google+

Při letošních kontrolách vozidel na území České a Slovenské republiky, tzv. PitStopech prováděných společností ProfiAuto, bylo zjištěno, že téměř 60 % kontrolovaných osobních vozidel mělo v brzdovém systému nekvalitní brzdovou kapalinu. Z toho se dá usoudit, že většina řidičů neprovádí výměnu brzdové kapaliny v předepsaných intervalech a riskuje tak, že při brždění v extrémních situacích nebudou brzdy funkční a vozidlo havaruje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Moderní automobil je sofistikované zařízení, které obsahuje tisíce dílů, které spolu vytvářejí jeden funkční celek. Různé systémy ve vozidle zajištují, aby automobil plnil účel, ke kterému byl vyroben a prostřednictvím pravidelných prohlídek je zajištěno, aby tyto systémy spolehlivě pracovaly a případné závady na nich byly odhaleny dříve, než mohou způsobit např. zastavení vozidla. O to větší pozornost je nutno věnovat systémům, které mají zásadní vliv na bezpečnost řidiče a spolucestujících. Proto je velmi důležité, aby vozidlo o hmotnosti v řádu tun mělo naprosto spolehlivý brzdný systém, jinak se může změnit v neřízenou střelu.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Zatímco např. opotřebované brzdové destičky sice mohou snížit účinnost brzd, nekvalitní brzdová kapalina může v určitou chvíli brzdný systém zcela vyřadit z činnosti se všemi fatálními důsledky a bez varování. Brzdová kapalina je hygroskopická, absorbuje vodu z atmosférického vzduchu. Průměrný bod varu u moderních kapalin je sice cca 230 °C, ale už při obsahu 2 % vody v brzdové kapalině obsahu se snižuje o 50 °C. V průběhu brzdění z vysokých rychlosti mezi diskem a deskami je teplota cca 400 °C a po několika sešlápnutích brzdového pedálu může kapalina uvnitř třmenu překročit bod varu. Pára pak vytlačí kapalinu do nádrže, a řidič s hrůzou zjistí, že brzdy jsou nefunkční. Stačí jízda v horách, nebo s přívěsem a tento problém se projeví v celé své nahotě.

„Během našich bezplatných kontrol vozidel jsme například v Ostravě zjistili, že z celkového počtu cca 200 vozidel má nekvalitní brzdovou kapalinu 56 % automobilů,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro ČR a SR. A zároveň také dodává: „Řešení je přitom velmi prosté, stačí dodržovat stanovené prohlídky u vozidel, které v sobě zahrnují i kontrolu, případně včasnou výměnu brzdové kapaliny.“

V průměrně používaných vozidlech se doporučuje měnit co dva roky. Pokud řidič upřednostňuje dynamickou jízdu, je nutné měnit kapalinu častěji. Každé vozidlo má předepsaný typ brzdové kapaliny s konkrétními vlastnostmi a výrobci je doporučeno provádět její výměnu v odborných servisech. Zejména současné automobily vybavené systémem ABS, TCS, ESP atd. mají brzdný systém velmi komplikovaný a obsahující mnoho komponentů. Při nesprávné manipulaci s ním může dojít k jeho poškození.  Při výměně kapaliny je nutné používat diagnostické zařízení a je doporučeno používat také specializované zařízení pro výměnu kapaliny, které tlačí novou kapalinu tlakem cca 1 bar do nádrže, a mechanik vypouští starou kapalinu odvzdušňovacím šroubem na třmenu.

Vytisknout

Diskuze: Kontroly ukázaly, že Češi podceňují zásadní věc, která se pak hodně prodraží

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Mercedesy 250 e, to je dynamika hot hatche a spotřeba mopedu

Dynamika hot hatche, spotřeba mopedu! Mercedes šokuje novými hybridy

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud