Motoristická sezona je v plném proudu, a i letos se bohužel neobejde bez krádeží motorek. V loňském roce napáchali zloději motorek škody ve výši 18 milionů, přičemž dopadnout se podaří pouze každého čtvrtého pachatele. Majitelé silných strojů navíc zbytečně zvyšují riziko krádeže nedostatečným zabezpečením. Jak vaši motorku co nejlépe ochránit během sezóny i mimo ni?
Slabinou jsou garážeNejslabším místem v oblasti zabezpečení motorek bývají garáže a obecně prostory, kde motorky parkují. „Češi už se naučili věnovat pozornost zabezpečení domů a bytů, avšak garáže jsou stále chráněné hůře. Do zabezpečení bychom měli vložit přibližně 3-5 % z hodnoty majetku, který chceme ochránit. Pokud v garáži parkujeme stroj za několik set tisíc, mělo by tomu odpovídat i její zabezpečení,“ doplňuje Petr Neuvirt, obchodní ředitel společnosti Tokoz. Kromě kvalitního certifikovaného zámku nebo cylindrické vložky by dveře garáže měla chránit i bezpečnostní petlice, která zabezpečení ještě zvýší. U elektrických a sekčních vrat to je vždy na konzultaci s výrobcem, ale i zde je třeba kvalitního mechanického zabezpečení. Platí to především pro případy, kdy je garáž v odlehlé části města. Pokud má garáž okna, umístíme na ně bezpečnostní folii, abychom ztížili případné pokusy o rozbití.
Sekundární zabezpečeníVe chvíli, kdy se zloděj dostane dovnitř k motorce, neměl by mít ještě vyhráno. Samotnou motorku je třeba uzamknout i uvnitř garáže a využít tak možnosti tzv. sekundárního zabezpečení. Sáhnout můžeme po kotvících systémech typu X Safety box, kdy se k pevné části mechanismu připevní k podlaze, nebo zdi, a motocykl, sekačka, kolo či jiné zařízení se „přikotví“ pomocí odolného řetězu či lanka. Pro běžného amatérského zloděje tak vytvoříme překážku, přes kterou se nedostane. Zabezpečení lze doplnit kotoučovým zámkem, jehož výrazný alarm nás upozorní na jakoukoliv manipulaci se strojem.
S motorkou na cestáchZapomínat bychom neměli ani na zabezpečení motorky v terénu. Základním pravidlem je nenechávat stroj ani na malou chvíli bez uzamknutí – profesionální organizovaní zloději víc než onu krátkou chvilku nepotřebují. K uzamčení si vybíráme ideálně pevnou oporu – sloup, ukotvenou lavici apod. Kromě pevného kvalitního motořetězu se i zde vyplatí kotoučový zámek s alarmem a pohybovým čidlem, který umí zloděje vylekat. Na cestách zároveň volíme takové zámky, které zvládnou působení extrémních teplot a nebude jim vadit vystavení ostrému slunci či dešti.
Pozor na zbytečné upozorňováníMáte silný stroj, kterým se rádi pochlubíte? Zamyslete se nad tím, kolik informací a jakými kanály posíláte do světa. Pozor si dejte především na virtuální svět sociálních sítí a nespoléhejte na to, že jste v prověřené skupině plné známých. Profesionální zloději „loví“ právě na internetu, kde si vytipovávají vhodné stroje a z fotek a statusů zjišťují další informace. Mohou se snadno dozvědět, kde majitel motorky bydlí, jak stroj parkuje a třeba i to, kdy se chystá na dovolenou. Pokud si nechcete zkazit zbytek sezony, snažte se nepříjemným překvapením spíše předcházet.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.