Motoristická sezona je v plném proudu, a i letos se bohužel neobejde bez krádeží motorek. V loňském roce napáchali zloději motorek škody ve výši 18 milionů, přičemž dopadnout se podaří pouze každého čtvrtého pachatele. Majitelé silných strojů navíc zbytečně zvyšují riziko krádeže nedostatečným zabezpečením. Jak vaši motorku co nejlépe ochránit během sezóny i mimo ni?
Slabinou jsou garážeNejslabším místem v oblasti zabezpečení motorek bývají garáže a obecně prostory, kde motorky parkují. „Češi už se naučili věnovat pozornost zabezpečení domů a bytů, avšak garáže jsou stále chráněné hůře. Do zabezpečení bychom měli vložit přibližně 3-5 % z hodnoty majetku, který chceme ochránit. Pokud v garáži parkujeme stroj za několik set tisíc, mělo by tomu odpovídat i její zabezpečení,“ doplňuje Petr Neuvirt, obchodní ředitel společnosti Tokoz. Kromě kvalitního certifikovaného zámku nebo cylindrické vložky by dveře garáže měla chránit i bezpečnostní petlice, která zabezpečení ještě zvýší. U elektrických a sekčních vrat to je vždy na konzultaci s výrobcem, ale i zde je třeba kvalitního mechanického zabezpečení. Platí to především pro případy, kdy je garáž v odlehlé části města. Pokud má garáž okna, umístíme na ně bezpečnostní folii, abychom ztížili případné pokusy o rozbití.
Sekundární zabezpečeníVe chvíli, kdy se zloděj dostane dovnitř k motorce, neměl by mít ještě vyhráno. Samotnou motorku je třeba uzamknout i uvnitř garáže a využít tak možnosti tzv. sekundárního zabezpečení. Sáhnout můžeme po kotvících systémech typu X Safety box, kdy se k pevné části mechanismu připevní k podlaze, nebo zdi, a motocykl, sekačka, kolo či jiné zařízení se „přikotví“ pomocí odolného řetězu či lanka. Pro běžného amatérského zloděje tak vytvoříme překážku, přes kterou se nedostane. Zabezpečení lze doplnit kotoučovým zámkem, jehož výrazný alarm nás upozorní na jakoukoliv manipulaci se strojem.
S motorkou na cestáchZapomínat bychom neměli ani na zabezpečení motorky v terénu. Základním pravidlem je nenechávat stroj ani na malou chvíli bez uzamknutí – profesionální organizovaní zloději víc než onu krátkou chvilku nepotřebují. K uzamčení si vybíráme ideálně pevnou oporu – sloup, ukotvenou lavici apod. Kromě pevného kvalitního motořetězu se i zde vyplatí kotoučový zámek s alarmem a pohybovým čidlem, který umí zloděje vylekat. Na cestách zároveň volíme takové zámky, které zvládnou působení extrémních teplot a nebude jim vadit vystavení ostrému slunci či dešti.
Pozor na zbytečné upozorňováníMáte silný stroj, kterým se rádi pochlubíte? Zamyslete se nad tím, kolik informací a jakými kanály posíláte do světa. Pozor si dejte především na virtuální svět sociálních sítí a nespoléhejte na to, že jste v prověřené skupině plné známých. Profesionální zloději „loví“ právě na internetu, kde si vytipovávají vhodné stroje a z fotek a statusů zjišťují další informace. Mohou se snadno dozvědět, kde majitel motorky bydlí, jak stroj parkuje a třeba i to, kdy se chystá na dovolenou. Pokud si nechcete zkazit zbytek sezony, snažte se nepříjemným překvapením spíše předcházet.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.