Počet srážek se zvěří se za 5 let téměř zdvojnásobil. V roce 2018 bylo evidováno 12 871 nehod s lesní zvěří a domácím zvířectvem, což je nejvíce v historii České republiky, od roku 2010 dochází každoročně k nárůstu počtu těchto nehod. V důsledku nehod byly v roce 2018 usmrceny 3 osoby, dalších 19 osob bylo těžce a 150 osob zraněno lehce.
„Ačkoli závažnost těchto nehod nepatří k nejvyšším, většinou se jedná převážně o nehody s hmotnou škodou, nárůst počtu srážek se zvěří je alarmující,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Za uplynulých 7 měsíců bylo evidováno téměř 8 500 těchto nehod, meziročně je tak evidován více než čtvrtinový nárůst! Přestože nedošlo v tomto roce ke smrtelné nehodě, těžce zraněno bylo 9 a lehce zraněno 96 osob.“
K nejvíce nehodám s lesní zvěří a domácím zvířectvem dochází v posledních 3 letech na silnicích II. tříd, následují silnice I. tříd. Na silnicích II. tříd je také v důsledku srážek se zvěří a domácím zvířectvem evidováno nejvíce zraněných osob. Nejvíce nehod s lesní zvěří a domácím zvířectvem je evidováno v přímých úsecích komunikací, dále pak v zatáčkách a na přímých úsecích po projetí zatáčkou, jen minimální počet na křižovatkách. Stejná situace je i v počtu usmrcených, těžce a lehce zraněných. V uplynulých 2 letech bylo nejvíce těchto nehod evidováno v měsících říjnu a listopadu.
Poznatky z Hloubkové analýzy dopravních nehodTým hloubkové analýzy dopravních nehod (www.vyzkumnehod.cz) se zaměřuje na dopravní nehody se zraněním některého z účastníků. Proto jsou tyto nehody analyzovány pouze zřídka. „Kromě samotné srážky se zvěří jsou ale součástí databáze také nehody, k nimž výskyt zvířete přispěl,“ říká Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV a dodává: „V případě neočekávaného podnětu, např. vběhnutí zvěře, řidič může reagovat reflexivně bez hlubšího kognitivního zpracování nastalé situace. Proto se mnohdy jeho reakce může zdát neadekvátní a neodpovídat dané situaci. To může sekundárně vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem a následné havárii nebo střetu s jiným vozidlem nebo pevnou překážkou.“
1. základním předpokladem jak zabránit, resp. zmírnit následky dopravních nehod, je věnovat se řízení2. v případě registrace zvěře na vozovce dát zvukovou výstrahu, která ji může vyplašit; pozor však na to, že zvěř se často pohybuje ve skupinách, první zvíře by tak mělo být varováním pro možný výskyt dalších3. snížit rychlost, příp. zastavit vozidlo,4. při nevyhnutelném střetu reflexivně nestrhávat řízení - možnost smyku, střet s překážkou – např. stromem apod.; čelní nárazy jsou zpravidla bezpečnější (deformační zóny) než nárazy boční; v některých případech (pokud to prostředí dovolí – např. v okolí pozemní komunikace nejsou pevné překážky, nízká hustota provozu apod.) mírná reakce v podobě vyhnutí se, může pomoci.
Aplikace Srážky se zvěříKaždým dnem jsou na silnicích a železnicích v České republice usmrcovány desítky až stovky zvířat. Aplikace vznikla za účelem sjednocení údajů, které evidují např. hospodáři jednotlivých mysliveckých sdružení, Dopravní policie, jednotlivé pojišťovny, ale údaje může po registraci vkládat každý. Svým příspěvkem v podobě přesného a pravdivého záznamu o srážce se zvěří lze pomoci lepšímu pochopení okolností, za kterých dochází k těmto dopravním nehodám. Databáze je průběžně zpracovávána a dílčí výsledky stavu sražené zvěře jsou zveřejňovány formou zpráv na stránkách www.srazenazver.cz.
Shluky dopravních nehod se zvěří představují místa, kde se koncentrují kolize vozidel se zvířaty. Metodika výpočtu shluků je popsána na http://kdeplus.cz. Hustota dopravních nehod se zvěří se počítá jako počet nehod/km a je vždy vztažena k celému úseku. V aplikaci jsou zobrazeny úseky s nejvyšší hustotou. Počet dopravních nehod se zvěří na 100 km komunikací se počítá relativně vzhledem k délce komunikací v každém okrese. Vegetace u silnic podporuje koncentraci střetů se zvěří! Z výsledků statistických analýz plyne, že důležitým faktorem shlukování nehod - střetů se zvěří je přítomnost potravní nabídky blízko u silnic. Zvířata jsou tedy přitahována blízko ke komunikacím a v případě vyrušení vbíhají na vozovku.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.