Počet srážek se zvěří ROSTE! Nová APLIKACE ukazuje, kde je riziko nejvyšší

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 28. srpna 2019 00:25
Sdílej:

Počet srážek se zvěří se za 5 let téměř zdvojnásobil. V roce 2018 bylo evidováno 12 871 nehod s lesní zvěří a domácím zvířectvem, což je nejvíce v historii České republiky, od roku 2010 dochází každoročně k nárůstu počtu těchto nehod. V důsledku nehod byly v roce 2018 usmrceny 3 osoby, dalších 19 osob bylo těžce a 150 osob zraněno lehce.

„Ačkoli závažnost těchto nehod nepatří k nejvyšším, většinou se jedná převážně o nehody s hmotnou škodou, nárůst počtu srážek se zvěří je alarmující,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Za uplynulých 7 měsíců bylo evidováno téměř 8 500 těchto nehod, meziročně je tak evidován více než čtvrtinový nárůst! Přestože nedošlo v tomto roce ke smrtelné nehodě, těžce zraněno bylo 9 a lehce zraněno 96 osob.“

K nejvíce nehodám s lesní zvěří a domácím zvířectvem dochází v posledních 3 letech na silnicích II. tříd, následují silnice I. tříd. Na silnicích II. tříd je také v důsledku srážek se zvěří a domácím zvířectvem evidováno nejvíce zraněných osob. Nejvíce nehod s lesní zvěří a domácím zvířectvem je evidováno v přímých úsecích komunikací, dále pak v zatáčkách a na přímých úsecích po projetí zatáčkou, jen minimální počet na křižovatkách. Stejná situace je i v počtu usmrcených, těžce a lehce zraněných. V uplynulých 2 letech bylo nejvíce těchto nehod evidováno v měsících říjnu a listopadu.

Poznatky z Hloubkové analýzy dopravních nehodTým hloubkové analýzy dopravních nehod (www.vyzkumnehod.cz) se zaměřuje na dopravní nehody se zraněním některého z účastníků. Proto jsou tyto nehody analyzovány pouze zřídka. „Kromě samotné srážky se zvěří jsou ale součástí databáze také nehody, k nimž výskyt zvířete přispěl,“ říká Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV a dodává: „V případě neočekávaného podnětu, např. vběhnutí zvěře, řidič může reagovat reflexivně bez hlubšího kognitivního zpracování nastalé situace. Proto se mnohdy jeho reakce může zdát neadekvátní a neodpovídat dané situaci. To může sekundárně vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem a následné havárii nebo střetu s jiným vozidlem nebo pevnou překážkou.“

1. základním předpokladem jak zabránit, resp. zmírnit následky dopravních nehod, je věnovat se řízení2. v případě registrace zvěře na vozovce dát zvukovou výstrahu, která ji může vyplašit; pozor však na to, že zvěř se často pohybuje ve skupinách, první zvíře by tak mělo být varováním pro možný výskyt dalších3. snížit rychlost, příp. zastavit vozidlo,4. při nevyhnutelném střetu reflexivně nestrhávat řízení - možnost smyku, střet s překážkou – např. stromem apod.; čelní nárazy jsou zpravidla bezpečnější (deformační zóny) než nárazy boční; v některých případech (pokud to prostředí dovolí – např. v okolí pozemní komunikace nejsou pevné překážky, nízká hustota provozu apod.) mírná reakce v podobě vyhnutí se, může pomoci.

Aplikace Srážky se zvěříKaždým dnem jsou na silnicích a železnicích v České republice usmrcovány desítky až stovky zvířat. Aplikace vznikla za účelem sjednocení údajů, které evidují např. hospodáři jednotlivých mysliveckých sdružení, Dopravní policie, jednotlivé pojišťovny, ale údaje může po registraci vkládat každý. Svým příspěvkem v podobě přesného a pravdivého záznamu o srážce se zvěří lze pomoci lepšímu pochopení okolností, za kterých dochází k těmto dopravním nehodám. Databáze je průběžně zpracovávána a dílčí výsledky stavu sražené zvěře jsou zveřejňovány formou zpráv na stránkách www.srazenazver.cz.

Shluky dopravních nehod se zvěří představují místa, kde se koncentrují kolize vozidel se zvířaty. Metodika výpočtu shluků je popsána na http://kdeplus.cz. Hustota dopravních nehod se zvěří se počítá jako počet nehod/km a je vždy vztažena k celému úseku. V aplikaci jsou zobrazeny úseky s nejvyšší hustotou. Počet dopravních nehod se zvěří na 100 km komunikací se počítá relativně vzhledem k délce komunikací v každém okrese. Vegetace u silnic podporuje koncentraci střetů se zvěří! Z výsledků statistických analýz plyne, že důležitým faktorem shlukování nehod - střetů se zvěří je přítomnost potravní nabídky blízko u silnic. Zvířata jsou tedy přitahována blízko ke komunikacím a v případě vyrušení vbíhají na vozovku.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?