V současné době si můžete vybírat vozy s různými druhy pohonů a jejich kombinací: benzin, nafta, zemní plyn, LPG či elektřina. Který z nich však v současné době zatěžuje životní prostředí nejméně? Německá organizace přichází s překvapivou odpovědí.
Podle studie německé agentury ADAC jsou pro životní prostředí nejméně škodlivé vozy s pohonem na zemní plyn. V porovnání srovnatelných vozů na benzin, naftu a elektrovozy zásobované energií, která pochází výhradně z neobnovitelných zdrojů, vychází CNG nejlépe. Teprve elektrovůz získávající energii ze 100% obnovitelných zdroj by dokázal bilanci vozu na zemní plyn překonat.
Výzkumný institut Joanneum Research pro ADAC vyhodnotil emise CO2 u automobilů z C-segmentu (např. VW Golf), které najezdí ročně 15 000 km a jejich celková životnost je 15 let. Do energetické bilance jsou zahrnuty nejen emise vzniklé při výrobě a likvidaci vozu, ale i emise vznikající při výrobě, přepravě a spalování daného paliva.
Nejhůře dopadla vozidla s benzinovými motory. Na druhém místě jsou společně elektrické a naftové vozy, které jsou stejně škodlivé. Vzhledem k vysokému podílu hnědého a černého uhlí v německé národním energetickém mixu, dopadly elektrovozy takto špatně. Také výroba baterií, při které vzniká velké množství skleníkových plynů, přispěla ke špatnému výsledku.
Zkoumání uhlíkové stopy různých pohonů je předmětem mnoha diskuzí. Jedním z důvodů je to, že zejména pro výrobu baterií jen málo veřejných a důvěryhodných údajů a různé podmínky studií vedou k různým výsledkům. Ve státech z vysokým podílem energie z obnovitelných zdrojů mají elektrovozy smysl, Německo mezi tyto státy však (zatím) nepatří.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?