V současné době si můžete vybírat vozy s různými druhy pohonů a jejich kombinací: benzin, nafta, zemní plyn, LPG či elektřina. Který z nich však v současné době zatěžuje životní prostředí nejméně? Německá organizace přichází s překvapivou odpovědí.
Podle studie německé agentury ADAC jsou pro životní prostředí nejméně škodlivé vozy s pohonem na zemní plyn. V porovnání srovnatelných vozů na benzin, naftu a elektrovozy zásobované energií, která pochází výhradně z neobnovitelných zdrojů, vychází CNG nejlépe. Teprve elektrovůz získávající energii ze 100% obnovitelných zdroj by dokázal bilanci vozu na zemní plyn překonat.
Výzkumný institut Joanneum Research pro ADAC vyhodnotil emise CO2 u automobilů z C-segmentu (např. VW Golf), které najezdí ročně 15 000 km a jejich celková životnost je 15 let. Do energetické bilance jsou zahrnuty nejen emise vzniklé při výrobě a likvidaci vozu, ale i emise vznikající při výrobě, přepravě a spalování daného paliva.
Nejhůře dopadla vozidla s benzinovými motory. Na druhém místě jsou společně elektrické a naftové vozy, které jsou stejně škodlivé. Vzhledem k vysokému podílu hnědého a černého uhlí v německé národním energetickém mixu, dopadly elektrovozy takto špatně. Také výroba baterií, při které vzniká velké množství skleníkových plynů, přispěla ke špatnému výsledku.
Zkoumání uhlíkové stopy různých pohonů je předmětem mnoha diskuzí. Jedním z důvodů je to, že zejména pro výrobu baterií jen málo veřejných a důvěryhodných údajů a různé podmínky studií vedou k různým výsledkům. Ve státech z vysokým podílem energie z obnovitelných zdrojů mají elektrovozy smysl, Německo mezi tyto státy však (zatím) nepatří.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?