Jak moc zvyšuje klimatizace spotřebu?

Teplotu na minimum a spustit klimatizaci, jedině tak se dá v létě v autě vydržet
Teplotu na minimum a spustit klimatizaci, jedině tak se dá v létě v autě vydržet, foto: Auto Kelly
Petar Kovač , AutoRoad.cz 10. srpna 2019 17:44 | akt. 12. srpna 2019 02:17
Sdílej:

Trávit v letních měsících jízdu v autě bez klimatizace je dnes téměř nepředstavitelné. Kouzelné tlačítko A/C dokáže během několika minut vychladit interiér na příjemnou teplotu. Tento luxus však není zdarma. Jak velký vír v nádrži spuštění klimatizace způsobí?

Německý autoklub ADAC už provedl nespočet testů spotřeby se spuštěnou klimatizací. Mezi motoristy totiž koluje spousta mýtů, jak moc ovlivňuje spuštěná klimatizace spotřebu a výkon vozu. Pokud bychom se však chtěli zchladit bez klimatizace např. otevřením bočních oken, zvyšujeme tím odpor vzduchu a spotřeba znovu stoupá. Jak tedy klimatizaci používat, aby spotřeba narostla co nejméně?

Ano, správně, spotřeba se spuštěnou klimatizací stoupá vždy. Fyzikální zákony není možné ošálit. Velký rozdíl je mezi manuální a automatickou klimatizací. Automatická klimatizace při běhu na volnoběh zvýší spotřebu přibližně o 0,2 litru za hodinu. U manuální klimatizace stoupá spotřeba o 0,4 litru za hodinu. Pokud tedy udržíte rychlostní průměr 100 km/h (dálniční jízda), může spotřeba stoupnout o pouhých 0,2 litru na 100 km (automatická klimatizace). Problém nastává při jízdě ve městě, kde jsou rychlostní průměry podstatně nižší. Při rychlostním průměru 20 km/h se u manuální klimatizace dostáváme z 0,4 litru za hodinu na celé 2 litry na 100 km.

Spotřebu je však možné správným používáním minimalizovat. U automatické klimatizace je výhodné ponechat práci na ní a nechat systém v automatickém režimu. Zároveň není moudré nastavovat cílovou teplotu na méně než 21 stupňů Celsia. Tím omezíte i zdravotní rizika. Také před spuštěním klimatizace jí můžete ulehčit práci důsledným vyvětráním rozpáleného interiéru. Také nezapomínejte klimatizaci zapínat i v chladnějších obdobích. Zabráníte tím zpórovatění těsnění a následným únikům chladiva.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.