Trávit v letních měsících jízdu v autě bez klimatizace je dnes téměř nepředstavitelné. Kouzelné tlačítko A/C dokáže během několika minut vychladit interiér na příjemnou teplotu. Tento luxus však není zdarma. Jak velký vír v nádrži spuštění klimatizace způsobí?
Německý autoklub ADAC už provedl nespočet testů spotřeby se spuštěnou klimatizací. Mezi motoristy totiž koluje spousta mýtů, jak moc ovlivňuje spuštěná klimatizace spotřebu a výkon vozu. Pokud bychom se však chtěli zchladit bez klimatizace např. otevřením bočních oken, zvyšujeme tím odpor vzduchu a spotřeba znovu stoupá. Jak tedy klimatizaci používat, aby spotřeba narostla co nejméně?
Ano, správně, spotřeba se spuštěnou klimatizací stoupá vždy. Fyzikální zákony není možné ošálit. Velký rozdíl je mezi manuální a automatickou klimatizací. Automatická klimatizace při běhu na volnoběh zvýší spotřebu přibližně o 0,2 litru za hodinu. U manuální klimatizace stoupá spotřeba o 0,4 litru za hodinu. Pokud tedy udržíte rychlostní průměr 100 km/h (dálniční jízda), může spotřeba stoupnout o pouhých 0,2 litru na 100 km (automatická klimatizace). Problém nastává při jízdě ve městě, kde jsou rychlostní průměry podstatně nižší. Při rychlostním průměru 20 km/h se u manuální klimatizace dostáváme z 0,4 litru za hodinu na celé 2 litry na 100 km.
Spotřebu je však možné správným používáním minimalizovat. U automatické klimatizace je výhodné ponechat práci na ní a nechat systém v automatickém režimu. Zároveň není moudré nastavovat cílovou teplotu na méně než 21 stupňů Celsia. Tím omezíte i zdravotní rizika. Také před spuštěním klimatizace jí můžete ulehčit práci důsledným vyvětráním rozpáleného interiéru. Také nezapomínejte klimatizaci zapínat i v chladnějších obdobích. Zabráníte tím zpórovatění těsnění a následným únikům chladiva.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?