Jak moc zvyšuje klimatizace spotřebu?

Teplotu na minimum a spustit klimatizaci, jedině tak se dá v létě v autě vydržet
Teplotu na minimum a spustit klimatizaci, jedině tak se dá v létě v autě vydržet, foto: Auto Kelly
Petar Kovač , AutoRoad.cz 10. srpna 2019 17:44 | akt. 12. srpna 2019 02:17
Sdílej:

Trávit v letních měsících jízdu v autě bez klimatizace je dnes téměř nepředstavitelné. Kouzelné tlačítko A/C dokáže během několika minut vychladit interiér na příjemnou teplotu. Tento luxus však není zdarma. Jak velký vír v nádrži spuštění klimatizace způsobí?

Německý autoklub ADAC už provedl nespočet testů spotřeby se spuštěnou klimatizací. Mezi motoristy totiž koluje spousta mýtů, jak moc ovlivňuje spuštěná klimatizace spotřebu a výkon vozu. Pokud bychom se však chtěli zchladit bez klimatizace např. otevřením bočních oken, zvyšujeme tím odpor vzduchu a spotřeba znovu stoupá. Jak tedy klimatizaci používat, aby spotřeba narostla co nejméně?

Ano, správně, spotřeba se spuštěnou klimatizací stoupá vždy. Fyzikální zákony není možné ošálit. Velký rozdíl je mezi manuální a automatickou klimatizací. Automatická klimatizace při běhu na volnoběh zvýší spotřebu přibližně o 0,2 litru za hodinu. U manuální klimatizace stoupá spotřeba o 0,4 litru za hodinu. Pokud tedy udržíte rychlostní průměr 100 km/h (dálniční jízda), může spotřeba stoupnout o pouhých 0,2 litru na 100 km (automatická klimatizace). Problém nastává při jízdě ve městě, kde jsou rychlostní průměry podstatně nižší. Při rychlostním průměru 20 km/h se u manuální klimatizace dostáváme z 0,4 litru za hodinu na celé 2 litry na 100 km.

Spotřebu je však možné správným používáním minimalizovat. U automatické klimatizace je výhodné ponechat práci na ní a nechat systém v automatickém režimu. Zároveň není moudré nastavovat cílovou teplotu na méně než 21 stupňů Celsia. Tím omezíte i zdravotní rizika. Také před spuštěním klimatizace jí můžete ulehčit práci důsledným vyvětráním rozpáleného interiéru. Také nezapomínejte klimatizaci zapínat i v chladnějších obdobích. Zabráníte tím zpórovatění těsnění a následným únikům chladiva.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.