Jak děti ničí maminky za volantem? Některé si poradit umí

Děti je žádoucí při jízdě v autě zabavit. Elektronika však není nejlepším řešením...
Děti je žádoucí při jízdě v autě zabavit. Elektronika však není nejlepším řešením..., foto: Ford
AutoRoad.cz 9. srpna 2019 00:40
Sdílej:

„Kdy už tam budeme?“ platí za noční můru všech rodičů, kteří cestují autem na delší vzdálenosti s malými i odrostlejšími dětmi. Pro maminky za volantem však cestování s dětmi přináší ještě více stresujících situací. Jasně to ukazují výsledky ankety, kterou společně zorganizovaly český Ford a internetový portál žena-in a v níž odpovídalo více než tisíc řidiček.

A čím tedy ratolesti na zadním sedadle způsobují ženám za volantem největší stres? Otázka „kdy už tam budeme“ překvapivě obsadila až čtvrté místo, zatímco ještě o něco více ničí nervy prázdninových řidiček kopání do sedadla, hádky se sourozenci nebo neutuchající pláč či křik. Předprázdninový průzkum však přinesl i mnoho dalších pozoruhodných zjištění.

Věděli jste například, že se dvě třetiny maminek spoléhají na představu, že se děti během cesty vždy (nebo téměř vždy) zabaví samy – a jen třetina předem ví, že se o cestovní zábavu svých potomků budou muset postarat ony? U dětí, které si nějakou náplň obstarají samy, vede s velkým náskokem využití tabletu, mobilu nebo jiného elektronického zařízení. Tam, kde starost o zábavu převezmou rodiče (tedy častěji maminky), „jedou“ hry spojené s pozorováním okolí; nejčastěji jde o určování značek a barev kolemjedoucích aut nebo slovní fotbal. Ještě účinnější – pokud jde o pohodu při řízení – variantu našlo asi 14 procent maminek. Ty totiž během cesty volí nejtěžší kalibr: hru na bobříka mlčení.

Průzkum oslovil řidičky rovnoměrně z mnoha aglomerací v České republice. Pro více než polovinu maminek trvá cesta dlouho tehdy, když jedou s dětmi ve voze dvě až pět hodin. Také se na ni většinou speciálně připravují. Sedmdesát procent z nich balí více jídla, hraček, převlečení atd.

Nervozita a stres, které vám při cestě přivodí zlobící děti, může mít i velmi nepříjemné následky. Sedm z dotazovaných řidiček už kvůli dítěti někdy způsobilo dopravní nehodu, dalších dvacet šest k ní mělo velmi blízko a šest bylo zase účastníkem nehody, kterou kvůli dítěti způsobil někdo jiný.

Aby k nehodám nedocházelo, je potřeba pro dlouhé cesty s dětmi v autě vytvořit ideální podmínky, počínaje už velikostí vozu. Šedesát tři procent řidiček za dostatečně velké považuje pětimístné auto, 23 procent sedmimístné a cca 5 procent by rádo mělo vůz ještě větší.

Prioritou českých maminek přitom zůstává bezpečnost a dostatečně prostorný interiér. Bonusem jsou funkce, jež jim cesty s dětmi zpříjemní. Matky – řidičky by si přitom nejvíce přály mít v autě hlídání mrtvých úhlů, sluneční clony ve druhé řadě a bezdotykové otevírání vozu. Vysoko v pořadí jejich preferencí se umístily i USB konektor pro nabíjení na zadních sedadlech, obrazovky zabudované v sedadlech nebo držáky pro uchycení tabletu – a také snadno dostupné a výklopné držáky na nápoje ve druhé či třetí řadě sedadel.

Ideálním vozem z portfolia Fordu, zejména pro větší rodiny, se v kontextu těchto požadavků jeví být velkoprostorový Ford Galaxy (event. Ford S-MAX), nabízející většinu zmíněných prvků – a navíc do něho na druhou řadu sedadel bez problémů upevníte tři dětské sedačky vedle sebe. Maminky s o něco menšími nároky na vnitřní prostor často volí elegantní SUV Ford Kuga, jenž je právě teď k dispozici za výrazně snížené akční ceny.

Současné vozy Ford přitom nabízejí i další progresivní systémy, které milují nejen maminky, třeba adaptivní tempomat, který, například v koloně či na semaforech dokáže auto sám zastavit a poté zase bez zásahu řidiče rozjet, systém aktivního nouzového brzdění, který „vidí“ vozy, ale i chodce a cyklisty, nebo i systém udržování vozu v jízdním pruhu, který vás – pokud jste z pruhu omylem vyjeli – zase samočinně vrátí zpět.

„Ženy a zejména maminky vozící v autě děti jsou velmi náročnou klientelou, která preferuje bezpečí, prostor i moderní technologie. Z nich dále velmi oceňují třeba i hlasové ovládání navigace a dalších funkcí v českém jazyce. Avšak pouze v případě, že ji děti nepřekřičí,“ řekl k tomu Martin Linhart, ředitel vnější komunikace FORD MOTOR COMPANY, s. r. o.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.