„Kdy už tam budeme?“ platí za noční můru všech rodičů, kteří cestují autem na delší vzdálenosti s malými i odrostlejšími dětmi. Pro maminky za volantem však cestování s dětmi přináší ještě více stresujících situací. Jasně to ukazují výsledky ankety, kterou společně zorganizovaly český Ford a internetový portál žena-in a v níž odpovídalo více než tisíc řidiček.
A čím tedy ratolesti na zadním sedadle způsobují ženám za volantem největší stres? Otázka „kdy už tam budeme“ překvapivě obsadila až čtvrté místo, zatímco ještě o něco více ničí nervy prázdninových řidiček kopání do sedadla, hádky se sourozenci nebo neutuchající pláč či křik. Předprázdninový průzkum však přinesl i mnoho dalších pozoruhodných zjištění.
Věděli jste například, že se dvě třetiny maminek spoléhají na představu, že se děti během cesty vždy (nebo téměř vždy) zabaví samy – a jen třetina předem ví, že se o cestovní zábavu svých potomků budou muset postarat ony? U dětí, které si nějakou náplň obstarají samy, vede s velkým náskokem využití tabletu, mobilu nebo jiného elektronického zařízení. Tam, kde starost o zábavu převezmou rodiče (tedy častěji maminky), „jedou“ hry spojené s pozorováním okolí; nejčastěji jde o určování značek a barev kolemjedoucích aut nebo slovní fotbal. Ještě účinnější – pokud jde o pohodu při řízení – variantu našlo asi 14 procent maminek. Ty totiž během cesty volí nejtěžší kalibr: hru na bobříka mlčení.
Průzkum oslovil řidičky rovnoměrně z mnoha aglomerací v České republice. Pro více než polovinu maminek trvá cesta dlouho tehdy, když jedou s dětmi ve voze dvě až pět hodin. Také se na ni většinou speciálně připravují. Sedmdesát procent z nich balí více jídla, hraček, převlečení atd.
Nervozita a stres, které vám při cestě přivodí zlobící děti, může mít i velmi nepříjemné následky. Sedm z dotazovaných řidiček už kvůli dítěti někdy způsobilo dopravní nehodu, dalších dvacet šest k ní mělo velmi blízko a šest bylo zase účastníkem nehody, kterou kvůli dítěti způsobil někdo jiný.
Aby k nehodám nedocházelo, je potřeba pro dlouhé cesty s dětmi v autě vytvořit ideální podmínky, počínaje už velikostí vozu. Šedesát tři procent řidiček za dostatečně velké považuje pětimístné auto, 23 procent sedmimístné a cca 5 procent by rádo mělo vůz ještě větší.
Prioritou českých maminek přitom zůstává bezpečnost a dostatečně prostorný interiér. Bonusem jsou funkce, jež jim cesty s dětmi zpříjemní. Matky – řidičky by si přitom nejvíce přály mít v autě hlídání mrtvých úhlů, sluneční clony ve druhé řadě a bezdotykové otevírání vozu. Vysoko v pořadí jejich preferencí se umístily i USB konektor pro nabíjení na zadních sedadlech, obrazovky zabudované v sedadlech nebo držáky pro uchycení tabletu – a také snadno dostupné a výklopné držáky na nápoje ve druhé či třetí řadě sedadel.
Ideálním vozem z portfolia Fordu, zejména pro větší rodiny, se v kontextu těchto požadavků jeví být velkoprostorový Ford Galaxy (event. Ford S-MAX), nabízející většinu zmíněných prvků – a navíc do něho na druhou řadu sedadel bez problémů upevníte tři dětské sedačky vedle sebe. Maminky s o něco menšími nároky na vnitřní prostor často volí elegantní SUV Ford Kuga, jenž je právě teď k dispozici za výrazně snížené akční ceny.
Současné vozy Ford přitom nabízejí i další progresivní systémy, které milují nejen maminky, třeba adaptivní tempomat, který, například v koloně či na semaforech dokáže auto sám zastavit a poté zase bez zásahu řidiče rozjet, systém aktivního nouzového brzdění, který „vidí“ vozy, ale i chodce a cyklisty, nebo i systém udržování vozu v jízdním pruhu, který vás – pokud jste z pruhu omylem vyjeli – zase samočinně vrátí zpět.
„Ženy a zejména maminky vozící v autě děti jsou velmi náročnou klientelou, která preferuje bezpečí, prostor i moderní technologie. Z nich dále velmi oceňují třeba i hlasové ovládání navigace a dalších funkcí v českém jazyce. Avšak pouze v případě, že ji děti nepřekřičí,“ řekl k tomu Martin Linhart, ředitel vnější komunikace FORD MOTOR COMPANY, s. r. o.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?