Benzínové motory jsou na provoz mnohem dražší, než si lidé myslí. A nejsou vůbec ekologické

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 5. srpna 2019 23:55
Sdílej:

Český zájemce o ojetý vůz se čím dál tím více poohlíží po benzínovém motoru. Obrat v poptávce po naftové motorizaci způsobila především mediální hysterie okolo kauzy „Dieselgate“. Klienti autobazarů si tak paradoxně často odvážejí vozy s větší spotřebou a horším vlivem na zdraví a životní prostředí.

„Mnoho zákazníků českých autobazarů se totiž domnívá, že naftový vůz ztratí hodnotu daleko rychleji, že se tak vyhnou možným zákazům jízdy ve městech, nebo že servisy zdraží opravy naftových motorů a proto se poohlíží po benzínových motorech,“ říká Petr Přikryl z Asociace autobazarů APPAA. Podle průzkumu této asociace totiž plných 63% klientů žádá v autobazarech vůz s benzínovým motorem.

Podle analýzy institutu EMPA jsou přitom benzínové motory na provoz mnohem dražší než naftové motory a navíc v běžném silničním provozu produkují prakticky stejné množství částic ultra jemného prachu, jaké produkovaly dieselové motory bez filtru pevných částic již před patnácti lety. V závislosti na jízdních podmínkách pak stokrát až tisíckrát více než dnešní vozy s dieselovými motory odpovídajícími normě Euro 6, které jsou filtry pevných částic vybaveny. Na vysoké množství částic u moderních benzinových motorů ostatně upozorňuje už několik let ve svých testech i německý autoklub ADAC.

„Hovoří-li se o emisích pevných částic, většina lidí v Evropě si je automaticky spojí s dieselovými vozidly. V současnosti však představují mnohem větší problém benzinové motory s přímým vstřikováním,“ říká chemik Norbert Heeb, který se výzkumu motorů s přímým vstřikováním dlouhodobě věnuje ve švýcarském výzkumném institutu EMPA. „Kvůli mediálnímu tlaku ohledně problémů s oxidy dusíku u dieselů tak zažíváme návrat k benzinovým motorům. To však paradoxně vede ke zhoršování životního prostředí,“ varuje vědec.

„Jedno pozitivum ale celá hysterie kolem dieselových motorů má,“ dodává Petr Přikryl. Podle něj jsou totiž aktuální ceny dieselových aut v českých autobazarech extrémně výhodné. „Jedno je jisté, naftové motory čeká ještě dlouhá budoucnost.“ Svoji domněnku dokládá například na novém modelu domácí značky ŠKODA. „Do nového modelu Škoda Scala se aktuálně montuje naftový motor 1,6 TDI se spotřebou necelé 4 litry. Jenom na cestě k moři do Chorvatska tak ušetříte až tisíc pět set korun za pohonné hmoty,“ uzavírá Přikryl.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?