„Mnoho zákazníků českých autobazarů se totiž domnívá, že naftový vůz ztratí hodnotu daleko rychleji, že se tak vyhnou možným zákazům jízdy ve městech, nebo že servisy zdraží opravy naftových motorů a proto se poohlíží po benzínových motorech,“ říká Petr Přikryl z Asociace autobazarů APPAA. Podle průzkumu této asociace totiž plných 63% klientů žádá v autobazarech vůz s benzínovým motorem.
Podle analýzy institutu EMPA jsou přitom benzínové motory na provoz mnohem dražší než naftové motory a navíc v běžném silničním provozu produkují prakticky stejné množství částic ultra jemného prachu, jaké produkovaly dieselové motory bez filtru pevných částic již před patnácti lety. V závislosti na jízdních podmínkách pak stokrát až tisíckrát více než dnešní vozy s dieselovými motory odpovídajícími normě Euro 6, které jsou filtry pevných částic vybaveny. Na vysoké množství částic u moderních benzinových motorů ostatně upozorňuje už několik let ve svých testech i německý autoklub ADAC.
„Hovoří-li se o emisích pevných částic, většina lidí v Evropě si je automaticky spojí s dieselovými vozidly. V současnosti však představují mnohem větší problém benzinové motory s přímým vstřikováním,“ říká chemik Norbert Heeb, který se výzkumu motorů s přímým vstřikováním dlouhodobě věnuje ve švýcarském výzkumném institutu EMPA. „Kvůli mediálnímu tlaku ohledně problémů s oxidy dusíku u dieselů tak zažíváme návrat k benzinovým motorům. To však paradoxně vede ke zhoršování životního prostředí,“ varuje vědec.
„Jedno pozitivum ale celá hysterie kolem dieselových motorů má,“ dodává Petr Přikryl. Podle něj jsou totiž aktuální ceny dieselových aut v českých autobazarech extrémně výhodné. „Jedno je jisté, naftové motory čeká ještě dlouhá budoucnost.“ Svoji domněnku dokládá například na novém modelu domácí značky ŠKODA. „Do nového modelu Škoda Scala se aktuálně montuje naftový motor 1,6 TDI se spotřebou necelé 4 litry. Jenom na cestě k moři do Chorvatska tak ušetříte až tisíc pět set korun za pohonné hmoty,“ uzavírá Přikryl.