Jen o zhruba 20 tisíc unikla našim východním sousedům vloni druhá příčka nejžádanější destinace českých turistů. Slovensko se s Itálií „pere“ o zájem Čechů už roky. Vloni jich zlákalo 615 000. V každém případě SR patří trvale do trojice nejčastěji navštěvovaných států, a pokud jde o motoristy, patří do dvojice „nej“. V letošní letní sezóně to nebude jiné. Co návštěvníky láká především, a s čím musí počítat na silnicích?
Samozřejmě, že musíme zmínit jak historické tak mnohdy i rodinné vazby, které vyvolávají zájem cestovat na východ od řeky Moravy. Přirozeně je to i přírodní rozmanitost Slovenska. Od teplého jihu – například jezer Zlaté písky na severovýchodu Bratislavy o šíři 400 metrů, až po hornaté Vysoké Tatry (nejvyšší je Gerlachovský štít 2 654 m, dříve nesprávně Lomnický štít). Nejvyšší počet českých turistů míří za svých cílem automobilem. Jen asi přes 20 % jede autobusem nebo vlakem.
Slovenská dálniční síť má celkem 486 kilometrů, tedy o něco méně než polovinu proti ČR. Jedná se o dálnice D1 až D4, přičemž nejdelší je „jednička“ (366 km, plán přes 510 km) na trase Bratislava – Košice. Zdá se ale, že dříve bude hotova souvislá paralelní trasa z hlavního města do Košic, byť o 20 km delší, a to přes Maďarsko. Následuje druhá nejdelší trasa: Bratislava Nitra – Banská Bystrica. Ve výstavbě je asi stovka kilometrů. Významná je i výstavba obchvatu hlavního města. Jedná se o kombinací prodloužení dálnice D4 a výstavbu rychlostní silnice R7. V této souvislosti je nutné počítat s omezeními (až do září 2019) na dálnici D2 směrem na Maďarsko.
Poplatek za využívání dálnic má podobu dálniční známky, která je výhradně elektronická a pro rok 2019 se její cena nezvýšila. Pro osobní automobil do 3,5 tuny za 10denní vinětu zaplatí motorista 10 euro, za měsíční 14 euro a za roční 50 euro. Pro přívěs je nutné pořídit si samostatnou dálniční známku. Vše lze vyřídit na adrese eznamka.sk nebo v centrále ÚAMK v Praze Na strži 9, kde motoristy přivítají pracovníci kdykoliv 24 hodin denně. Třetí možností platby jsou speciální platební automaty například na bývalém hraničním přechodu na dálnici D1.
Odborníci ÚAMK upozorňují ještě na jednu možnost. Jestliže nechtěně překročíte slovenské hranice a nemáte zaplacenou dálniční známku, do 24. hodiny, tedy do půlnoci daného dne můžete částku uhradit například pomoci chytrého mobilu. Protože se kontrola platby provádí počítačově ve 24.00 hodin, nebudete pokutován. Samozřejmě pokud motoristu bez známky mezitím nezastaví policie, nebo vozidla národní dálniční společnosti, která podle SPZ za provozu kontrolují platnost známky. Původní výše pokut, která rostla s délkou nezaplacení, byla snížena. Postih tedy činí 500 euro.
Ceny pohonných hmot u našich sousedů jsou blízko českým, nicméně benzín je v průměru až o 2 Kč dražší a litr nafty vyjde asi jen o desetník dráž. Rozdíl ale hledejte v povinné výbavě vozidel, které jezdí na LPG nebo CNG. Povinností jejich majitelů je zřetelně označit automobil mezinárodním symbolem daného alternativního paliva.
Dopravní předpisy se bezmála shodují s českými, nicméně existují i výjimky. Například slovenským „specifikem“ je možnost parkování za určitých podmínek i na chodnících. Při parkování na chodníku musí zůstat volný průchod nejméně 1,5 metru. Pokud je parkování výslovně povoleno dopravní značkou, může zůstat i užší místo. Ovšem tento předpis ministerstvo dopravy SR nově navrhuje upřesnit tak, aby bylo zjevné, že parkovat se smí jen na chodnících přímo sousedících se silnicí. Na žádných jiných. A další příklad slovenských předpisů, o kterých se v Čechách diskutuje. Jde o zákaz předjíždění pro kamiony na dálnicích a rychlostních komunikacích na celém území SR. Dodejme ještě, že je zakázáno používání takzvaných antiradarů. Přičemž pokuta hrozí jak řidiči, tak i majiteli auta.
Odlišnosti najdeme i v úrovni pokut. Za alkohol za volantem zaplatíte od 200 euro výše, za překročení povolené maximální rychlosti nad 50 km/h je stanovena pokuta začínající na úrovni 350 euro a za nepoužití bezpečnostních pásů i telefonování za volantem je stanoveno od 50 euro. A právě tady se kromě jiného bude situace zásadně měnit. Slovensko zřejmě před závěrem roku pokuty zvýší. Třeba postih za telefonování za volantem vzroste na dvojnásobek. Tedy ze stávajících 50 euro na 100 euro a ve správním řízení až na 200 euro. Půjde o pokutu srovnatelnou jako v Německu, Španělsku a v dalších zemích. Celkem je na Slovensku připraveno 7 zásadních změn dopravních předpisů. Jako příklad lze uvést, že policie se rozhodla trestat zásadně i nešvar související s povinností tvořit záchrannou uličku. Jde o „zavěšení“ se za sanitku. Za takovéto jednání chystají na Slovensku pokutu 300 euro.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.