Jen o zhruba 20 tisíc unikla našim východním sousedům vloni druhá příčka nejžádanější destinace českých turistů. Slovensko se s Itálií „pere“ o zájem Čechů už roky. Vloni jich zlákalo 615 000. V každém případě SR patří trvale do trojice nejčastěji navštěvovaných států, a pokud jde o motoristy, patří do dvojice „nej“. V letošní letní sezóně to nebude jiné. Co návštěvníky láká především, a s čím musí počítat na silnicích?
Samozřejmě, že musíme zmínit jak historické tak mnohdy i rodinné vazby, které vyvolávají zájem cestovat na východ od řeky Moravy. Přirozeně je to i přírodní rozmanitost Slovenska. Od teplého jihu – například jezer Zlaté písky na severovýchodu Bratislavy o šíři 400 metrů, až po hornaté Vysoké Tatry (nejvyšší je Gerlachovský štít 2 654 m, dříve nesprávně Lomnický štít). Nejvyšší počet českých turistů míří za svých cílem automobilem. Jen asi přes 20 % jede autobusem nebo vlakem.
Slovenská dálniční síť má celkem 486 kilometrů, tedy o něco méně než polovinu proti ČR. Jedná se o dálnice D1 až D4, přičemž nejdelší je „jednička“ (366 km, plán přes 510 km) na trase Bratislava – Košice. Zdá se ale, že dříve bude hotova souvislá paralelní trasa z hlavního města do Košic, byť o 20 km delší, a to přes Maďarsko. Následuje druhá nejdelší trasa: Bratislava Nitra – Banská Bystrica. Ve výstavbě je asi stovka kilometrů. Významná je i výstavba obchvatu hlavního města. Jedná se o kombinací prodloužení dálnice D4 a výstavbu rychlostní silnice R7. V této souvislosti je nutné počítat s omezeními (až do září 2019) na dálnici D2 směrem na Maďarsko.
Poplatek za využívání dálnic má podobu dálniční známky, která je výhradně elektronická a pro rok 2019 se její cena nezvýšila. Pro osobní automobil do 3,5 tuny za 10denní vinětu zaplatí motorista 10 euro, za měsíční 14 euro a za roční 50 euro. Pro přívěs je nutné pořídit si samostatnou dálniční známku. Vše lze vyřídit na adrese eznamka.sk nebo v centrále ÚAMK v Praze Na strži 9, kde motoristy přivítají pracovníci kdykoliv 24 hodin denně. Třetí možností platby jsou speciální platební automaty například na bývalém hraničním přechodu na dálnici D1.
Odborníci ÚAMK upozorňují ještě na jednu možnost. Jestliže nechtěně překročíte slovenské hranice a nemáte zaplacenou dálniční známku, do 24. hodiny, tedy do půlnoci daného dne můžete částku uhradit například pomoci chytrého mobilu. Protože se kontrola platby provádí počítačově ve 24.00 hodin, nebudete pokutován. Samozřejmě pokud motoristu bez známky mezitím nezastaví policie, nebo vozidla národní dálniční společnosti, která podle SPZ za provozu kontrolují platnost známky. Původní výše pokut, která rostla s délkou nezaplacení, byla snížena. Postih tedy činí 500 euro.
Ceny pohonných hmot u našich sousedů jsou blízko českým, nicméně benzín je v průměru až o 2 Kč dražší a litr nafty vyjde asi jen o desetník dráž. Rozdíl ale hledejte v povinné výbavě vozidel, které jezdí na LPG nebo CNG. Povinností jejich majitelů je zřetelně označit automobil mezinárodním symbolem daného alternativního paliva.
Dopravní předpisy se bezmála shodují s českými, nicméně existují i výjimky. Například slovenským „specifikem“ je možnost parkování za určitých podmínek i na chodnících. Při parkování na chodníku musí zůstat volný průchod nejméně 1,5 metru. Pokud je parkování výslovně povoleno dopravní značkou, může zůstat i užší místo. Ovšem tento předpis ministerstvo dopravy SR nově navrhuje upřesnit tak, aby bylo zjevné, že parkovat se smí jen na chodnících přímo sousedících se silnicí. Na žádných jiných. A další příklad slovenských předpisů, o kterých se v Čechách diskutuje. Jde o zákaz předjíždění pro kamiony na dálnicích a rychlostních komunikacích na celém území SR. Dodejme ještě, že je zakázáno používání takzvaných antiradarů. Přičemž pokuta hrozí jak řidiči, tak i majiteli auta.
Odlišnosti najdeme i v úrovni pokut. Za alkohol za volantem zaplatíte od 200 euro výše, za překročení povolené maximální rychlosti nad 50 km/h je stanovena pokuta začínající na úrovni 350 euro a za nepoužití bezpečnostních pásů i telefonování za volantem je stanoveno od 50 euro. A právě tady se kromě jiného bude situace zásadně měnit. Slovensko zřejmě před závěrem roku pokuty zvýší. Třeba postih za telefonování za volantem vzroste na dvojnásobek. Tedy ze stávajících 50 euro na 100 euro a ve správním řízení až na 200 euro. Půjde o pokutu srovnatelnou jako v Německu, Španělsku a v dalších zemích. Celkem je na Slovensku připraveno 7 zásadních změn dopravních předpisů. Jako příklad lze uvést, že policie se rozhodla trestat zásadně i nešvar související s povinností tvořit záchrannou uličku. Jde o „zavěšení“ se za sanitku. Za takovéto jednání chystají na Slovensku pokutu 300 euro.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.