Druhý řidič odsouzený ve Francii za údajné pašování migrantů pochází z Karlovarska a jmenuje se Luděk Vaculík. Podle svých slov reagoval s dalšími šesti českými občany na inzerát na webu bazos.cz, kde nabízeli letní brigádu řidičům s oprávněním nad 7,5 tuny. Mělo se jednat o převoz nábytku z Belgie do Londýna. Peníze měl řidič dostat po dokončení jízdy.
„Inzerát sliboval za jednu točku 1100 euro, nikoliv 130.000 Kč, jak se objevilo v některých českých médiích,“ opravuje některé informace z českých médiích europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se případy sankcionovaných řidičů dlouhodobě zabývá.
Podle informací europoslance si řidič vyzvedl auto v Londýně a odjel s ním do Belgie. Tam byl odvezen na hotel s tím, že si má odpočinout. „Ve dvě hodiny ráno byl přivezen zpět k automobilu s tím, že dnešní nakládka se nestihne, ale v Londýně na něj čeká jiný náklad,“ popsal europoslanec s tím, že po prohlídce automobilu řidič nezjistil nic neobvyklého. V nákladovém prostoru bylo jen několik palet.
Řidič prošel třemi francouzskými kontrolami
Český řidič prošel třemi francouzskými kontrolami, kterým se dobrovolně podrobil. Ani při jedné nebyla zjištěna v nákladovém prostoru jakákoliv cizí osoba. Přítomnost migrantů odhalil až při průjezdu na britskou stranu speciálně cvičený pes, který v návěsu objevil skrytou přepážku a za ní 20 Albánců, kteří shodně tvrdili, že řidič musel o všem vědět, což byl podstatný rozdíl od případu Jiřího Sagana. U něho běženci z Iránu potvrzovali vytipování spícího řidiče pašeráky, kteří je pak v chladícím návěsu opětovně zamkli, aby pan Sagan dál nic netušil a maximálně se ztížilo odhalení.
Soud bez přítomnosti české ambasády
„Soud odsoudil pana Vaculíka na dva roky s tím, že se řidič odmítl odvolat. Budu proto usilovat o převoz do České republiky,“ prozrazuje další podrobnosti případu europoslanec Zdechovský a dodává, že řidič je umístěn ve stejné věznici jako Jiří Sagan. Ten mu pomáhá s komunikací se sociálními pracovníky a při vyřizování různých procedur z důvodu, že druhý odsouzený řidič neovládá vůbec žádný cizí jazyk.
Pan Vaculík tvrdí, že během soudního procesu neměl vedle od soudu zajištěného překladu žádnou právní pomoc české ambasády. V současné době požádal o kontakt s ambasádou s tím, že chce usilovat o převoz do České republiky, aby mohl být ve styku s rodinou.
Případem se zabývá česká policie ve spolupráci s Europolem
Pozor, podobné podvodné inzeráty, které slibují během léta dobrý přivýdělek, se objevily v řadě evropských zemí – např. na Slovensku, v Polsku nebo Maďarsku.
„Pravděpodobně jde o činnost organizované skupiny původem z Balkánu, která dlouhodobě působí na území Francie a Belgie. Maximální obezřetnost od všech řidičů je proto skutečně na místě,“ varuje Zdechovský s tím, že celým případem se již začal zabývat speciální útvar evropské policejní agentury Europol ve spolupráci se specializovanými policejními útvary na boj s organizovaným zločinem národních států.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.