Druhý řidič odsouzený ve Francii za údajné pašování migrantů pochází z Karlovarska a jmenuje se Luděk Vaculík. Podle svých slov reagoval s dalšími šesti českými občany na inzerát na webu bazos.cz, kde nabízeli letní brigádu řidičům s oprávněním nad 7,5 tuny. Mělo se jednat o převoz nábytku z Belgie do Londýna. Peníze měl řidič dostat po dokončení jízdy.
„Inzerát sliboval za jednu točku 1100 euro, nikoliv 130.000 Kč, jak se objevilo v některých českých médiích,“ opravuje některé informace z českých médiích europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se případy sankcionovaných řidičů dlouhodobě zabývá.
Podle informací europoslance si řidič vyzvedl auto v Londýně a odjel s ním do Belgie. Tam byl odvezen na hotel s tím, že si má odpočinout. „Ve dvě hodiny ráno byl přivezen zpět k automobilu s tím, že dnešní nakládka se nestihne, ale v Londýně na něj čeká jiný náklad,“ popsal europoslanec s tím, že po prohlídce automobilu řidič nezjistil nic neobvyklého. V nákladovém prostoru bylo jen několik palet.
Řidič prošel třemi francouzskými kontrolami
Český řidič prošel třemi francouzskými kontrolami, kterým se dobrovolně podrobil. Ani při jedné nebyla zjištěna v nákladovém prostoru jakákoliv cizí osoba. Přítomnost migrantů odhalil až při průjezdu na britskou stranu speciálně cvičený pes, který v návěsu objevil skrytou přepážku a za ní 20 Albánců, kteří shodně tvrdili, že řidič musel o všem vědět, což byl podstatný rozdíl od případu Jiřího Sagana. U něho běženci z Iránu potvrzovali vytipování spícího řidiče pašeráky, kteří je pak v chladícím návěsu opětovně zamkli, aby pan Sagan dál nic netušil a maximálně se ztížilo odhalení.
Soud bez přítomnosti české ambasády
„Soud odsoudil pana Vaculíka na dva roky s tím, že se řidič odmítl odvolat. Budu proto usilovat o převoz do České republiky,“ prozrazuje další podrobnosti případu europoslanec Zdechovský a dodává, že řidič je umístěn ve stejné věznici jako Jiří Sagan. Ten mu pomáhá s komunikací se sociálními pracovníky a při vyřizování různých procedur z důvodu, že druhý odsouzený řidič neovládá vůbec žádný cizí jazyk.
Pan Vaculík tvrdí, že během soudního procesu neměl vedle od soudu zajištěného překladu žádnou právní pomoc české ambasády. V současné době požádal o kontakt s ambasádou s tím, že chce usilovat o převoz do České republiky, aby mohl být ve styku s rodinou.
Případem se zabývá česká policie ve spolupráci s Europolem
Pozor, podobné podvodné inzeráty, které slibují během léta dobrý přivýdělek, se objevily v řadě evropských zemí – např. na Slovensku, v Polsku nebo Maďarsku.
„Pravděpodobně jde o činnost organizované skupiny původem z Balkánu, která dlouhodobě působí na území Francie a Belgie. Maximální obezřetnost od všech řidičů je proto skutečně na místě,“ varuje Zdechovský s tím, že celým případem se již začal zabývat speciální útvar evropské policejní agentury Europol ve spolupráci se specializovanými policejními útvary na boj s organizovaným zločinem národních států.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.