Jak se rozvážely noviny v 80. letech? Šestikolovými monstry rychlostí 160 km/h

Upravený Citroën CX pro rozvoz novin Financial Times
Upravený Citroën CX pro rozvoz novin Financial Times, foto: carthrottle.com
Petar Kovač , AutoRoad.cz 29. července 2019 20:50
Sdílej:

V dnešní době máme téměř neomezený přístup k informacím díky internetu. V dobách bez něj byly hlavním zdrojem informací noviny. Ty se však musely do novinových stánků dostat nejrychlejším možným způsobem - po silnici. Tisíce kopií putovaly stovky kilometrů za každého počasí.

Nejnovější zprávy o cenách akcií a dalších informacích z burzy, o kterých informovaly londýnské Financial Times, se musely ke čtenářům ze světa velkého byznysu dostat co nejrychleji. V kontinentální Evropě byl totiž o tyto noviny obrovský zájem. Distribuce novin čelila velkému problému kvůli poloze tiskárny ve Frankfurtu. Jak dostat noviny do všech velkých evropských měst přes noc? Například trasa Frankfurt - Řím dlouhá přes 1200 km trvá podle map Google více než 12 hodin. Pokud by tato trasa měla být překonána kamionem, noviny by se na pulty nedostaly včas. 

Francouzská karosárna Pierra Tissiera měla velké zkušenosti s úpravou Citroënů DS a CX. Pro přepravu novin mezi evropskými městy byl stvořen speciální Citroën CX. Vůz byl prodloužen a dostal přídavnou nápravu pro zvýšení nosnosti. Vznikl tedy stroj schopný převážet tunu čerstvě vytištěných novin rychlostmi mnohdy přesahujícími legální limity.

Pro tuto práci bylo nutné najít vhodné řidiče. Ne každý by zvládl uřídit zbastlený Citroën plně naložený novinami s ještě schnoucím inkoustem rychlostí až 160 km/h. A to všechno v noci a za každého počasí. Řidiči nizozemské společnosti Hollander cestující na trase Amsterdam - Marseille nakládali noviny v 11 hodin v noci, na pultech v jižní Francii byly v 7 hodin ráno. Bavíme se o průměrné rychlosti asi 150 km/h! Poté přespali v nákladovém prostoru a vyrazili zpět. Toto se opakovalo třikrát týdně.

Dnes už jsou noviny zasílány elektronicky do tiskáren v blízkosti prodejních míst. Pokud si tedy někdy koupíte některé ze zahraničních novin, vzpomeňte si při jejich čtení na hrdiny z minulosti za volantem těchto šestikolových monster.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.