Letní vedra mohou mít v některých případech i život ohrožující následky. Na základě výzkumu Stanfordské univerzity profesionálové z jedné mezinárodní sítě autocenter varují před smrtelným nárůstem teploty v autě zaparkovaném na slunci.
Během jedné hodiny se může interiér vozu vyhřát až na 47 stupňů Celsia a stát se tak smrtelnou pastí pro dítě nebo domácího mazlíčka. Vážně při tom ohrožuje i dospělého člověka v dobré tělesné kondici.
„Rychlost, s jakou se automobily mohou ohřívat, je velmi nebezpečná. I při venkovní teplotě okolo 20 stupňů Celsia byste neměli v zaparkovaném autě nechávat dítě nebo zvíře, jinak se jejich tělesná teplota bude postupně zvyšovat. Ani děti, ani zvířata nejsou schopny teplo dostatečně rychle odbourat a tento nárůst teploty může vést k životu nebezpečnému stavu. Rychlost ohřívání závisí i na typu vozidla. Malé městské automobily se ohřívají rychleji než kombíky nebo minivany,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings. Při venkovní teplotě 35 stupňů Celsia se během jedné hodiny může interiér vozu zaparkovaného na slunci vyhřát až na 47 stupňů. Některé prvky interiéru mohou dosáhnout i daleko vyšších teplot – například sedadla až 51 stupňů, volant 53 a palubní deska až 69 stupňů. Na druhé straně, v případě automobilu zaparkovaném ve stínu při stejné venkovní teplotě dosahuje interiér 38 stupňů, palubní deska 48, volant 42 a sedadla 41 stupňů.
Tipy na udržení co nejnižší teploty v zaparkovaném automobilu:
parkujte ve stínu nechejte okna otevřená alespoň na dva centimetry na co největší množství oken použijte sluneční clonu ideální je použití solárního ventilátoru nejlépe odpuzují sluneční paprsky světlé vozy a okna s certifikovanou ochrannou fóliíAni dodržení všech těchto pravidel ale neopravňuje majitele, aby v autě nechal dítě nebo domácího mazlíčka. Situace, která znamená smrtelné riziko, může navzdory všem opatřením nastat velmi rychle.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.