Italská botička si došlápla na druhé místo v počtu Čechů, kteří tam o letní dovolené každoročně zamíří. Vloni to bylo 636 000 osob. Jestliže obecně 47 % českých dovolenkářů vyráží do zahraničí za odpočinkem vozem, dá se předpokládat, že i letos se do slunné Itálie vypraví svým autem více než polovina lidí. Ostatně proč ne, například do oblíbeného Bibione je to 750 kilometrů. Co motoristy po cestě čeká.
Proč zvolit právě Bibione? Tato destinace má přirozeně svá pro i proti. Pro – poměrně velmi přijatelná vzdálenost, jde o rekreační centrum připravené na masovou turistiku do takových drobností jako je wi-fi na celé hlavní 8 km dlouhé pláži. Nabízí se množství turistických lákadel, pestrá paleta ubytovacích zařízení. Pro koho je určena tato dovolená v hlavní sezóně? Pro rodiny s dětmi. S tím všichni ostatní musí počítat. Drobotina a její rozverné dovádění není možné přeslechnout a přehlédnout. O daném faktu svědčí dokonce i vybudovaný zábavní dětský park. A co lze uvést „proti“? Jde o masovou dovolenou.
Bibione letos slaví 60 let od zásadní proměny. Nicméně už počátkem 20. století vzniklo konsorcium, které začalo skupovat pozemky s plánem vybudovat zde turistické letovisko. Od té doby až do konce 90. let se zde výrazně budovalo. Nyní nastoupila etapa zkvalitňování a rozšiřování služeb. Díky jedné z nejdelších italských pláží dlouhé 8 kilometrů, mělké a tudíž teplé vodě vhodné i pro děti a starší lidi, se stalo Bibione symbolem pro rodinnou dovolenou. Samotné městečko má asi 3000 stálých obyvatel, v hlavní sezóně je zde ovšem až 300 000 turistů.
Kromě pláže a koupání přitahují pozornost: Lido dei Pini, moderní část města s majákem, Spiaggi – největší část města s vyhřívaným bazénem a tržištěm. Dále Lido del Sole a čtvrtá část oblasti – Pineda. V nabídce jsou i termální lázně, pro děti přitažlivý lunapark a pro pejskaře jedna z mála speciálních pláží právě pro ně, nazvaná Pluto Beach. Průměrné teploty v květnu dosahují bezmála 19 stupňů Celsia, v červnu 21,2 a červenci nejvyšší – 23,5. V srpnu pak o jednu desetinu méně.
Tradiční trasa vede do Bibione z Prahy na České Budějovice a Dolní Dvořiště. Co motoristy cestou čeká? Špatně průjezdné je jihočeské krajské město, což nevyváží nový 8,1 km dlouhý úsek D3 otevřený před ním. Motorista by neměl zapomenout pořídit si 10 denní rakouskou dálniční známku (lze volit mezi klasickou a elektronickou). Pro osobní vůz do 3,5 tuny zaplatíte 247 Kč například v pražské centrále ÚAMK, kde si ji lze zakoupit nepřetržitě 24 hodin denně. Ještě jedno doporučení – pokud ji nemáte, kupte si ji hned na rakouské straně. Na posledních českých čerpacích stanicích mohou být dražší.
Za kolik? Celkový součet za jednu cestu vyjde asi na 2 600 Kč. Kromě dálniční známky na běžné trase musíte počítat také s platbou za průjezd Tauernskými tunely (11,50 euro) a mýtné na italské dálnici (v součtu asi 12 euro). Což nejsou vysoké částky. Tudíž tou nejvyšší položkou jsou výdaje za pohonné hmoty. Na místě je pamatovat, že nejlevnější pohonné hmoty jsou u nás (Jihočeský kraj, kterým budou motoristé projíždět, má druhé nejnižší průměrné ceny v ČR). Jen o málo vyšší jsou v Rakousku, ale zásadně dražší jsou pohonné hmoty v Itálii. Pokud jde o benzín, ceny za litr se pohybují mezi 1,594 až 1,667 eura, tedy od 40,50 Kč do 43,3 Kč, o 10 Kč a více než v Čechách.
Odborníci ÚAMK upozorňují ještě na jeden fakt – pro nás „nečitelné“ názvosloví pro benzín a naftu na italských čerpacích stanicích. Co je piombio nebo gasolio či carburante? Nejednoho mohou označení zmást. Proto hledejte na stojanu nebo čerpací pistoli od ledna 2019 povinné jednotné evropské symboly. Černý kroužek s písmenem E (benzin), čtverec se zaoblenými rohy s písmenem B (nafta), kosočtverec s označením CNG, LPG.
A to nejsou všechna omezení. Podstatné je mít na paměti, že Itálie zapovídá dovoz více než 10 litrů pohonných hmot, mohou být výhradně v homologovaném kanystru. V opačném případě pokuta dosáhne až 7700 euro (200 200 Kč).
Kudy? Praha - Bibione představuje trasu dlouhou asi 750 kilometrů. Klasická vede přes Dolní Dvořiště do Rakouska. Po E55 směrem na Linz se pokračuje po dálnici A7. Následuje jízda po A1 směr Salzburg. Novinkou na A1 jsou pak 2 úseky (u Melkem a Haid), kde se testuje až rychlost 140 km/h. Naopak kolem Salzburku je rychlost z důvodu snížení hluku a exhalací snížena na dálnici na 100 km/h. Experti ÚAMK doporučují omezení respektovat, kamerový systém překročení zaregistruje a přeshraniční vymáhání pokut se už stalo samozřejmostí i v případě překročení maximální povolené rychlosti. U Salzburgu cestovatele směrovky (Italien/Slowenien/Graz/Villach) navedou na A10. Před samotným překročením hranice s Itálií nejsou výjimečné kontroly zaplacení poplatku za jízdu po rakouských dálnicích. Již druhým rokem je možnost volby mezi tradiční nalepovací etiketou, nebo elektronickou platbou.
Po dálnici A23 míří cestovatelé nejdříve na Udine a následně po A4 na Benátky (Venezia). Správný sjezd Latisana je značen i pro Lignano a Bibione. Asi 3 km před prvním městečkem je třeba zamířit na kruhovém objezdu doprava a asi za 5 km je cíl. Odborníci ÚAMK cestou varují na celou řadu specifických italských předpisů: za kouření v autě v přítomnosti dítěte nebo těhotné ženy je pokuta až v přepočtu 130 000 Kč. Pokuta až 44 000 Kč může potkat toho, kdo jede na zimních pneumatikách v období od 16. května do 15. října. Novinkou od 1. července 2019 je, že dětské sedačky musí být vybaveny alarmem, který upozorní při zamčení dveří, že řidič zapomněl dítě uvnitř vozu. Doplňme, že se to nevztahuje na vozidla s cizí poznávací značkou. Tedy českých a dalších zahraničních turistů se to netýká.
Bibione nemusí být jediným cílem na této cestě. Stačí zajet autem do Lido di Jesolo nebo Cavallino a můžete se lodí vypravit do Benátek. Parkování u přístaviště je jak na běžných plochách, tak ho nabízejí podnikaví místní občané i na svých pozemcích. Ceny jsou přece jen o něco nižší. Při koupi lodního lístku je vhodnější volit variantu, kdy je jeho součástí i jednodenní jízdenka po kanálech města. Takže volte vaporetto nebo-li lodní tramvaj linky 14. Odjíždí z přístavu Punta Sabbioni několikrát za hodinu a za 30 minut zastavuje přímo u náměstí sv. Marka v centru Benátek. V blízké budoucnosti musí „jednodenní“ turisté počítat s platbou za vstup do města v ceně asi 3 euro na osobu. Cesta do překrásných Benátek vyjde na osobu asi 500 Kč.
Výše pokut za porušení povolené rychlosti v Itálii
Překročení rychlosti do 10 km/h (41-168 eur)Překročení rychlosti 10-40 km/h (168-674 eur)Překročení rychlosti 40-60 km/h (527-2108 eur + zákaz řízení na 1-3 měsíce)Překročení rychlosti 60+ km/h (821-3287 eur, zákaz řízení na 6-12 měsíců)
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?