Italská botička si došlápla na druhé místo v počtu Čechů, kteří tam o letní dovolené každoročně zamíří. Vloni to bylo 636 000 osob. Jestliže obecně 47 % českých dovolenkářů vyráží do zahraničí za odpočinkem vozem, dá se předpokládat, že i letos se do slunné Itálie vypraví svým autem více než polovina lidí. Ostatně proč ne, například do oblíbeného Bibione je to 750 kilometrů. Co motoristy po cestě čeká.
Proč zvolit právě Bibione? Tato destinace má přirozeně svá pro i proti. Pro – poměrně velmi přijatelná vzdálenost, jde o rekreační centrum připravené na masovou turistiku do takových drobností jako je wi-fi na celé hlavní 8 km dlouhé pláži. Nabízí se množství turistických lákadel, pestrá paleta ubytovacích zařízení. Pro koho je určena tato dovolená v hlavní sezóně? Pro rodiny s dětmi. S tím všichni ostatní musí počítat. Drobotina a její rozverné dovádění není možné přeslechnout a přehlédnout. O daném faktu svědčí dokonce i vybudovaný zábavní dětský park. A co lze uvést „proti“? Jde o masovou dovolenou.
Bibione letos slaví 60 let od zásadní proměny. Nicméně už počátkem 20. století vzniklo konsorcium, které začalo skupovat pozemky s plánem vybudovat zde turistické letovisko. Od té doby až do konce 90. let se zde výrazně budovalo. Nyní nastoupila etapa zkvalitňování a rozšiřování služeb. Díky jedné z nejdelších italských pláží dlouhé 8 kilometrů, mělké a tudíž teplé vodě vhodné i pro děti a starší lidi, se stalo Bibione symbolem pro rodinnou dovolenou. Samotné městečko má asi 3000 stálých obyvatel, v hlavní sezóně je zde ovšem až 300 000 turistů.
Kromě pláže a koupání přitahují pozornost: Lido dei Pini, moderní část města s majákem, Spiaggi – největší část města s vyhřívaným bazénem a tržištěm. Dále Lido del Sole a čtvrtá část oblasti – Pineda. V nabídce jsou i termální lázně, pro děti přitažlivý lunapark a pro pejskaře jedna z mála speciálních pláží právě pro ně, nazvaná Pluto Beach. Průměrné teploty v květnu dosahují bezmála 19 stupňů Celsia, v červnu 21,2 a červenci nejvyšší – 23,5. V srpnu pak o jednu desetinu méně.
Tradiční trasa vede do Bibione z Prahy na České Budějovice a Dolní Dvořiště. Co motoristy cestou čeká? Špatně průjezdné je jihočeské krajské město, což nevyváží nový 8,1 km dlouhý úsek D3 otevřený před ním. Motorista by neměl zapomenout pořídit si 10 denní rakouskou dálniční známku (lze volit mezi klasickou a elektronickou). Pro osobní vůz do 3,5 tuny zaplatíte 247 Kč například v pražské centrále ÚAMK, kde si ji lze zakoupit nepřetržitě 24 hodin denně. Ještě jedno doporučení – pokud ji nemáte, kupte si ji hned na rakouské straně. Na posledních českých čerpacích stanicích mohou být dražší.
Za kolik? Celkový součet za jednu cestu vyjde asi na 2 600 Kč. Kromě dálniční známky na běžné trase musíte počítat také s platbou za průjezd Tauernskými tunely (11,50 euro) a mýtné na italské dálnici (v součtu asi 12 euro). Což nejsou vysoké částky. Tudíž tou nejvyšší položkou jsou výdaje za pohonné hmoty. Na místě je pamatovat, že nejlevnější pohonné hmoty jsou u nás (Jihočeský kraj, kterým budou motoristé projíždět, má druhé nejnižší průměrné ceny v ČR). Jen o málo vyšší jsou v Rakousku, ale zásadně dražší jsou pohonné hmoty v Itálii. Pokud jde o benzín, ceny za litr se pohybují mezi 1,594 až 1,667 eura, tedy od 40,50 Kč do 43,3 Kč, o 10 Kč a více než v Čechách.
Odborníci ÚAMK upozorňují ještě na jeden fakt – pro nás „nečitelné“ názvosloví pro benzín a naftu na italských čerpacích stanicích. Co je piombio nebo gasolio či carburante? Nejednoho mohou označení zmást. Proto hledejte na stojanu nebo čerpací pistoli od ledna 2019 povinné jednotné evropské symboly. Černý kroužek s písmenem E (benzin), čtverec se zaoblenými rohy s písmenem B (nafta), kosočtverec s označením CNG, LPG.
A to nejsou všechna omezení. Podstatné je mít na paměti, že Itálie zapovídá dovoz více než 10 litrů pohonných hmot, mohou být výhradně v homologovaném kanystru. V opačném případě pokuta dosáhne až 7700 euro (200 200 Kč).
Kudy? Praha - Bibione představuje trasu dlouhou asi 750 kilometrů. Klasická vede přes Dolní Dvořiště do Rakouska. Po E55 směrem na Linz se pokračuje po dálnici A7. Následuje jízda po A1 směr Salzburg. Novinkou na A1 jsou pak 2 úseky (u Melkem a Haid), kde se testuje až rychlost 140 km/h. Naopak kolem Salzburku je rychlost z důvodu snížení hluku a exhalací snížena na dálnici na 100 km/h. Experti ÚAMK doporučují omezení respektovat, kamerový systém překročení zaregistruje a přeshraniční vymáhání pokut se už stalo samozřejmostí i v případě překročení maximální povolené rychlosti. U Salzburgu cestovatele směrovky (Italien/Slowenien/Graz/Villach) navedou na A10. Před samotným překročením hranice s Itálií nejsou výjimečné kontroly zaplacení poplatku za jízdu po rakouských dálnicích. Již druhým rokem je možnost volby mezi tradiční nalepovací etiketou, nebo elektronickou platbou.
Po dálnici A23 míří cestovatelé nejdříve na Udine a následně po A4 na Benátky (Venezia). Správný sjezd Latisana je značen i pro Lignano a Bibione. Asi 3 km před prvním městečkem je třeba zamířit na kruhovém objezdu doprava a asi za 5 km je cíl. Odborníci ÚAMK cestou varují na celou řadu specifických italských předpisů: za kouření v autě v přítomnosti dítěte nebo těhotné ženy je pokuta až v přepočtu 130 000 Kč. Pokuta až 44 000 Kč může potkat toho, kdo jede na zimních pneumatikách v období od 16. května do 15. října. Novinkou od 1. července 2019 je, že dětské sedačky musí být vybaveny alarmem, který upozorní při zamčení dveří, že řidič zapomněl dítě uvnitř vozu. Doplňme, že se to nevztahuje na vozidla s cizí poznávací značkou. Tedy českých a dalších zahraničních turistů se to netýká.
Bibione nemusí být jediným cílem na této cestě. Stačí zajet autem do Lido di Jesolo nebo Cavallino a můžete se lodí vypravit do Benátek. Parkování u přístaviště je jak na běžných plochách, tak ho nabízejí podnikaví místní občané i na svých pozemcích. Ceny jsou přece jen o něco nižší. Při koupi lodního lístku je vhodnější volit variantu, kdy je jeho součástí i jednodenní jízdenka po kanálech města. Takže volte vaporetto nebo-li lodní tramvaj linky 14. Odjíždí z přístavu Punta Sabbioni několikrát za hodinu a za 30 minut zastavuje přímo u náměstí sv. Marka v centru Benátek. V blízké budoucnosti musí „jednodenní“ turisté počítat s platbou za vstup do města v ceně asi 3 euro na osobu. Cesta do překrásných Benátek vyjde na osobu asi 500 Kč.
Výše pokut za porušení povolené rychlosti v Itálii
Překročení rychlosti do 10 km/h (41-168 eur)Překročení rychlosti 10-40 km/h (168-674 eur)Překročení rychlosti 40-60 km/h (527-2108 eur + zákaz řízení na 1-3 měsíce)Překročení rychlosti 60+ km/h (821-3287 eur, zákaz řízení na 6-12 měsíců)
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.