Automobilka Volkswagen končí výrobu svého legendárního Brouka. Poslední vůz zvláštní série New Beetle sjel ve středu 10. července z montážní linky v mexické Pueble přímo do muzea.
Končí tak 80letá historie automobilu inspirovaného československou Tatrou T97. Vůz se proměnil v symbol poválečné ekonomické obrody Německa a symbol rostoucí střední třídy. Postupně se proslavil po celém světě.
Začátky vozu se píší už v roce 1931, kdy začal Ferdinand Porsche a Zündapp vyvíjet „Auto pro každého“. V roce 1933 Adolf Hitler schválil nákresy Porscheho návrhu Volks-Wagenu (Lidového vozu). Úkolem bylo vyrobit jednoduchý a hlavně levný automobil, schopný přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100 km/h. Cena vozu měla být 990 říšských marek, což byla tehdejší cena malého motocyklu. Výroba začala v roce 1939, ale brzy byly výrobní linky zabrány pro výrobu vojenských vozidel, a tak se civilní výroba vrátila až po válce.
Protože bylo vozidlo navrženo co nejjednodušeji, slavilo v armádě úspěchy. Vzduchem chlazený motor se osvědčil například v pouštních akcích německých jednotek Afrika Korps. O odpružení se starali torzní tyče, na místo pružin či listových per. Pro dělníky z továrny bylo v roce 1938 založeno město v Dolním Sasku s názvem Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, které se po válce přejmenovalo na Wolfsburg.
Inspirováno TatrouVelká část Brouka byla inspirována pokrokovými vozy Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky. Jednalo se zejména o modely Tatra V570 a Tatra 97. Porsche byl dokonce obviněn z plagiátorství, ale soudní proces byl zastaven s vpádem Německa do Československa. Případ se znovu otevřel až po válce (v roce 1961) a VW zaplatil Tatře 3 miliony západoněmeckých marek jako kompenzaci.
Poválečná produkcePo skončení II. Světové války byla výroba obnovena, tentokrát již pod označením Volkswagen Typ 1. Nový šéf Ivan Hirst přemluvil britskou armádu k objednávce 20 tisíc aut a k roku 1946 již vyráběla továrna tisíc Brouků měsíčně. Brzy došlo k prudkému nárůstu výroby a miliontý Brouk sjel z výrobní linky už v roce 1955, a o tři roky později už to byl dokonce pětimiliontý Brouk.
Během šedesátých a sedmdesátých let se Brouku díky inovativní reklamě a pověsti spolehlivého auta opravdu dařilo. Výrobna dosáhla takové úrovně, že v roce 1972 sesadil patnáctimiliontý Brouk z trůnu předchozího držitele rekordu nejvyráběnějšího vozu, kterým byl Ford T.
Malé úpravy Brouka proběhly v roce 1967, kdy byla vylepšená spojka, posíleny brzdy a standardní výbava. Stejně tak došlo k navýšení výkonu motoru o 3 kW a přestavbě elektrické soustavy na 12 V.
PádPo velice úspěšných šedesátých letech musel Brouk soupeřit s těžkou konkurencí modernějších a levnějších vozů, a to nejen z japonska, ale i z vlastních řad. Modelem, kterému nemohl svou zastaralou koncepcí konkurovat byl první Golf, představený v roce 1974. Prodeje v Německu klesly natolik, že byla hlavní výroba v roce 1978 přesunuta do Mexika a Brazílie. Ve spojených státech se Brouk prodával do roku 1977, v Evropě do roku 1985.
Volkswagen výrobu modelu, jehož produkci v Německu zahájil v roce 1938 a posléze s ním dobyl také americký trh, když si vůz oblíbili hippies, ukončil v roce 1979. V roce 1998 ale přišel pod vedením tehdejšího šéfa Ferdinanda Piëcha - vnuka designéra Brouka Ferdinanda Porsche - s jeho modernější verzí nazvanou New Beetle. Ta bodovala hlavně u žen.
Aby jej učinila atraktivnějším pro muže, vyvinula firma v roce 2012 další model s téměř plochou střechou, méně oblými tvary, prostornějším kufrem a navigací. Prodej na klíčovém trhu ve Spojených státech se v prvním roce zpětinásobil na téměř 29.000 vozů, pak ale znovu klesl podobně jako v případě dalších menších aut jiných značek.
Poslední z celkem 5961 aut zvláštní série New Beetle sjede z montážní linky v Pueble po oslavách ve středu a ocitne se v muzeu. Jak poznamenala agentura AP, vůz se zapsal do dějin designu a je stejně rozpoznatelný jako láhev coca-coly.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?