Automobilka Volkswagen končí výrobu svého legendárního Brouka. Poslední vůz zvláštní série New Beetle sjel ve středu 10. července z montážní linky v mexické Pueble přímo do muzea.
Končí tak 80letá historie automobilu inspirovaného československou Tatrou T97. Vůz se proměnil v symbol poválečné ekonomické obrody Německa a symbol rostoucí střední třídy. Postupně se proslavil po celém světě.
Začátky vozu se píší už v roce 1931, kdy začal Ferdinand Porsche a Zündapp vyvíjet „Auto pro každého“. V roce 1933 Adolf Hitler schválil nákresy Porscheho návrhu Volks-Wagenu (Lidového vozu). Úkolem bylo vyrobit jednoduchý a hlavně levný automobil, schopný přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100 km/h. Cena vozu měla být 990 říšských marek, což byla tehdejší cena malého motocyklu. Výroba začala v roce 1939, ale brzy byly výrobní linky zabrány pro výrobu vojenských vozidel, a tak se civilní výroba vrátila až po válce.
Protože bylo vozidlo navrženo co nejjednodušeji, slavilo v armádě úspěchy. Vzduchem chlazený motor se osvědčil například v pouštních akcích německých jednotek Afrika Korps. O odpružení se starali torzní tyče, na místo pružin či listových per. Pro dělníky z továrny bylo v roce 1938 založeno město v Dolním Sasku s názvem Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, které se po válce přejmenovalo na Wolfsburg.
Inspirováno TatrouVelká část Brouka byla inspirována pokrokovými vozy Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky. Jednalo se zejména o modely Tatra V570 a Tatra 97. Porsche byl dokonce obviněn z plagiátorství, ale soudní proces byl zastaven s vpádem Německa do Československa. Případ se znovu otevřel až po válce (v roce 1961) a VW zaplatil Tatře 3 miliony západoněmeckých marek jako kompenzaci.
Poválečná produkcePo skončení II. Světové války byla výroba obnovena, tentokrát již pod označením Volkswagen Typ 1. Nový šéf Ivan Hirst přemluvil britskou armádu k objednávce 20 tisíc aut a k roku 1946 již vyráběla továrna tisíc Brouků měsíčně. Brzy došlo k prudkému nárůstu výroby a miliontý Brouk sjel z výrobní linky už v roce 1955, a o tři roky později už to byl dokonce pětimiliontý Brouk.
Během šedesátých a sedmdesátých let se Brouku díky inovativní reklamě a pověsti spolehlivého auta opravdu dařilo. Výrobna dosáhla takové úrovně, že v roce 1972 sesadil patnáctimiliontý Brouk z trůnu předchozího držitele rekordu nejvyráběnějšího vozu, kterým byl Ford T.
Malé úpravy Brouka proběhly v roce 1967, kdy byla vylepšená spojka, posíleny brzdy a standardní výbava. Stejně tak došlo k navýšení výkonu motoru o 3 kW a přestavbě elektrické soustavy na 12 V.
PádPo velice úspěšných šedesátých letech musel Brouk soupeřit s těžkou konkurencí modernějších a levnějších vozů, a to nejen z japonska, ale i z vlastních řad. Modelem, kterému nemohl svou zastaralou koncepcí konkurovat byl první Golf, představený v roce 1974. Prodeje v Německu klesly natolik, že byla hlavní výroba v roce 1978 přesunuta do Mexika a Brazílie. Ve spojených státech se Brouk prodával do roku 1977, v Evropě do roku 1985.
Volkswagen výrobu modelu, jehož produkci v Německu zahájil v roce 1938 a posléze s ním dobyl také americký trh, když si vůz oblíbili hippies, ukončil v roce 1979. V roce 1998 ale přišel pod vedením tehdejšího šéfa Ferdinanda Piëcha - vnuka designéra Brouka Ferdinanda Porsche - s jeho modernější verzí nazvanou New Beetle. Ta bodovala hlavně u žen.
Aby jej učinila atraktivnějším pro muže, vyvinula firma v roce 2012 další model s téměř plochou střechou, méně oblými tvary, prostornějším kufrem a navigací. Prodej na klíčovém trhu ve Spojených státech se v prvním roce zpětinásobil na téměř 29.000 vozů, pak ale znovu klesl podobně jako v případě dalších menších aut jiných značek.
Poslední z celkem 5961 aut zvláštní série New Beetle sjede z montážní linky v Pueble po oslavách ve středu a ocitne se v muzeu. Jak poznamenala agentura AP, vůz se zapsal do dějin designu a je stejně rozpoznatelný jako láhev coca-coly.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.