Evropa intenzívně bojuje za čistší ovzduší. Především pak politici pevně usazení ve vedení EU. Jejich ambiciózní plány sice vrací odborníci i samotný trh s automobily do reálné roviny, přesto snaha nahradit nebo alespoň omezit spalovací motory stále sílí. Této myšlenky se chytají logicky tam, kde je znečištění největší a ekonomicky na čistší dopravu lze dosáhnout, tedy ve velkých městech. Výsledek, kterého dosáhli v Londýně, potvrdil proveditelnost, ale stále je tu skutečnost, že bez dotací to nepůjde. A je známo, že dotace umí pokřivit nejen samotný trh. Test přišel britskou vládu na 6,65 milionu korun u každé jedno nasazené auto...
Tři měsíce po spuštění ultranízkoemisní zóny v Londýně jsou k dispozici výsledky rok trvající studie, která naznačuje, že nejpraktičtější a okamžitě dostupnou volbu pro organizace, jež chtějí přispět k čistšímu ovzduší ve městech, představují užitkové vozy s plug-in hybridním (PHEV) motorem.
Na projekt přispěl grantem ve výši 4,7 milionu liber (v přepočtu přibližně 133 mil. Kč) ústav Advanced Propulsion Centre, financovaný britskou vládou. Dvacet vozů Ford Transit Custom Plug-in Hybrid najezdilo za 12 měsíců celkem 240 000 km. Cílem bylo zjistit, zda mohou zúčastněné organizace zajišťovat běžné denní úkoly, k nimž se obvykle využívají užitkové automobily se vznětovými motory, při maximálním možném využívání elektrického pohonu.
Do projektu se zapojily Addison Lee, Autoglass, British Gas, Clancy Plant, DPD, letiště Heathrow, Interserve, Mears Group, Metropolitní policie Londýn, Morrison Utility Services, RNLI, Royal Mail, Speedy Services, Sky, Transport for London a Vodafone.
Celkem 75 procent jízd, uskutečněněných během zkoušek v centrálním Londýně, dokázaly vozy absolvovat na bezemisní elektrický pohon. V širším Londýně to bylo 49 procent. To ukazuje, že i bez rozvinuté sítě nabíjecích stanic mohou hybridní dodávky dramaticky snížit objem výfukových emisí produkovaných v městském provozu. Díky tomu, že plug-in hybridní vozy jsou vybaveny také spalovacím motorem, sloužícímu k prodloužení dojezdu, je lze nasazovat i na delší trasy.
Užitkové vozy v Londýně vykonají za typický pracovní den okolo 280 000 jízd, při nichž najezdí v součtu 13 milionů kilometrů. A čísla nadále rostou. Na dodávky připadá 75 procent nákladního provozu v dopravních špičkách, kdy jen centrálním Londýnem projede každou hodinu 7000 lehkých užitkových vozů. Podobná situace panuje i v dalších evropských městech. Jednu z příčin znamená rozvoj online nakupování. Úřady po celém kontinentu reagují zaváděním přísnějších opatření na regulaci škodlivin v ovzduší, což firmy nutí hledat udržitelné způsoby zajištění dopravní obslužnosti.
Ford již zužitkoval poznatky nasbírané během londýnského testování k optimalizaci modelu Transit Custom Plug-In Hybrid, který se začne prodávat koncem roku 2019. Na základě testů dostane produkční model výkonnější elektromotor, optimalizované provozní strategie a také upravené displeje, jež řidičům poradí, jak maximalizovat rekuperaci energie.
Další data přinesou podobné programy v německém Kolíně nad Rýnem a ve španělské Valencii. Vedle Transitu Custom Plug-In Hybrid se jich zúčastní také nové Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Tyto dva modely nabízejí plug-in hybridní pohon jako první ve své třídě a na baterii mají standardně osmiletou záruku.*
Vyspělá plug-in hybridní hnací soustava umožňuje zcela bezemisní provoz na vzdálenost až 50 kilometrů. Při využití zážehového motoru 1.0 EcoBoost lze bez doplňování paliva nebo dobíjení urazit vzdálenost až 500 km. Kompaktní baterii lze nabíjet z běžné 230V zásuvky, a protože je umístěná pod podlahou, neomezuje vnitřní prostor a přepravní kapacitu vozu.
Nedávno Ford oznámil, že v roce 2021 rozšíří nabídku elektrifikovaných užitkových modelů o nový Transit s čistě elektrickým pohonem.
Ford je nejprodávanější značkou užitkových automobilů v Evropě. Řada Transit si v prvním čtvrtletí 2019 připsala 81 700 prodaných vozů, což odpovídá meziročnímu navýšení o 11,8 %.
Předběžné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 vozů Transit Custom Plug-In Hybrid a Tourneo Custom Plug-In Hybrid jsou 3,3 l/100 km, respektive 75 g/km.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?