Řidiči se mylně domnívají, že je jízdní pruh pro pomalá vozidla určen výhradně nákladním vozidlům. Následkem nevyužívání pruhu se komplikuje plynulost dopravy a vznikají rizikové situace. Jako vhodnější varianta se dnes jeví vyznačení přídatného pruhu vlevo.
Jízdní pruh pro pomalá vozidla neboli tzv. stoupací pruh není českými řidiči dostatečně využíván. Přestože má podporovat plynulou jízdu, mnohdy zbytečně zeje prázdnotou a řidiči se v těchto místech potýkají s problémy. Pro koho je určen a je vůbec povinné se do něj zařadit?
Pravidla týkající se pruhu pro pomalá vozidla upravuje vyhláška č. 294/2015 Sb., která vstoupila v platnost 1.1.2016. Znění pravidel je poměrně komplikované a někteří lidé ho vůbec neznají, případně jeho definici nerozumí. „Mnozí se mylně domnívají, že je tento pruh určen pro nákladní vozidla, v dnešní době tedy především kamiony. Před rokem 2016 měl být využíván zejména motorovými vozidly, která v takto označeném úseku nedosáhla vyšší rychlosti než 60 km/hod. Nová vyhláška však rychlostní hranici zvýšila na 80 km/hod, a to není zdaleka všechno,“ říká odborník Martin Bednář ze společnosti DEKRA.
Přídatný pruh mají použít všechna pomaleji jedoucí motorová vozidla a ta, která jedou méně než 80 km/hod, se do něj musí zařadit povinně. V praxi ale mnozí řidiči s volbou tohoto jízdního pruhu tápou. V místech, kde leží trojice jízdních pruhů, paradoxně vázne plynulost dopravy a vzniká nemalé množství rizikových situací. „Není nutné se vjezdu do pomalého pruhu bát. Dříve užívaná podélná čára souvislá byla v těchto úsecích dávno odstraněna. Jízdní pruhy pro pomalá vozidla tak odděluje pouze podélná čára přerušovaná, která řidičům umožňuje kdykoli pruh opustit, např. za účelem předjetí pomaleji jedoucího vozidla,“ doplňuje Bednář.
Následkem nevyužívání pomalého pruhu vznikají problémy s dodržováním bezpečné vzdálenosti, omezováním i ohrožováním řidičů při střídání jízdních pruhů a plynulostí provozu. Rychleji jedoucí řidiči nemají možnost dostat se vpřed, pokud se pomalejší vozidla nedrží přirozeně při pravé straně komunikace. V těchto místech se řidiči dokonce setkávají s tzv. podjížděním, což je termín, který pojmenovává nedovolené předjíždění vozidel z pravé strany. Porušování pravidel ve vysoké rychlosti vede ke zvýšenému riziku vzniku dopravní nehody i větším následkům.
„Řešení, kdy přídatný jízdní pruh začíná na levé straně, situaci výrazně usnadňuje. Podle zákona stejně musíte mimo obec jezdit v pravém jízdním pruhu. V ostatních pruzích smíte jet, jestliže je to nutné pro objíždění či předjíždění,“ upřesňuje specialista z DEKRY. Řidiči vozidel (pomalejších i rychlejších) jedoucích v pravém jízdním pruhu tak pokračují stále v pravém krajním pruhu a pro rychleji jedoucí vozidla se nabízí další dva pruhy s možností předjetí pouze vlevo. Uvedená úprava jízdních pruhů není ničím novým, dávno se používá. Otázkou však zůstává, zda by nemohla nahradit pomalé pruhy celoplošně. Zjednodušila by pochopení pravidel pro řidiče a snad i zvýšila plynulost dopravy.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.