Rusko určitě není země, ve které by člověk očekával produkci supersportoních vozů. I tam ale samozřejmě takové projekty vznikly a nejznámější z nich se nazýval Marussia. Ten však skončil bankrotem, i když to vypadá, že se Marussia ještě nakonec vrátí. Mezitím se ale objevil nový vyzývatel a také si adoptoval ženské jméno.
Sportovní vozy v Rusku mají samozřejmě mnohem delší tradici. Už v roce 1939 vzniklo v Zavode Imeni Stalina krásné kupé ZIS-101A Sport a ve stejnou dobu se ukázal stroj, který se ve své době mohl nazývat supersportem. GAZ GL-1 byl ostatně navržen za účelem překonání rychlostního rekordu, i když pouze toho sovětského. I v později se Sověti snažili a v 60. letech tak vznikl třeba pohledný ZIL-112 Sports.
V moderní ruské historii však vyčnívá pouze jedno jméno, Marussia. Během sedmileté existence tam vzniklo několik stovek exotických supersportů a pár odvážných konceptů. V roce 2014 automobilka bohužel zkrachovala, podle posledních zpráv se ale momentálně pracuje na nějaké formě návratu mezi aktivní výrobce,
Dnes vám ale ukážeme jiný ruský produkt, který se může bez přehánění nazvat supersportem. Jmenuje se Laura a už na první pohled dokáže zaujmout. Zejména dnes už nepříliš častým zpracováním kabiny, jde totiž o speedster bez čelního okna. Pokud se tedy chcete projet, bez helmy se neobejdete. Povedená a originální je také přední část, s rozdělenými světlomety. Protáhlé svítilny po stranách malé masky totiž dopňují také malé kulaté svítilny v kapotě. Záď s mohutným difuzorem zase potěší detaily jako jsou kulaté výfuky po stranách SPZ a uchycením přítlačného křídla. Interiér oproti exteriéru svým zpracováním lehce zaostává, zejména volič automatické převodovky, který očividně pochází z Audi A8 druhé generace, tedy 17 let starého vozu. To je však jen drobná kritika jinak velmi povedeného vozu.
Zejména pokud vemete na potaz, že jde v podstatě o podomácku postavený automobil. Za jeho vznikem stojí ruský konstruktér Dmitry Parfenov, o kterém jste už možná něco četli. V 80. letech si totiž doma postavil vlastní sportovní vůz, který se také nazýval Laura. Jeho tehdejší výtvor se stal jedním z nejslavnějších zástupců doma vyráběných sovětských vozů a zaujal i samotného Gorbačova. Parfenov však nezůstal u jednoho prototypu, v následujících letech stavěl nové generace Laury a dnešní článek je o její nejnovější verzi. O předchozích Laurách si můžete přečíst zde ve článku kolegy Antonína Marka:
V 90. letech Parfenov založil firmu Laura Group, která se věnuje produkci automobilů, avšak s podstatně jiným zameřením. Jejím nejznámějším produktem je masivní obrněné SUV T98 Kombat, o kterém se často píše i v českých médiích. Zejména o jeho nejšílenjěší verzi, vyráběné v litevském Dartz.
Novou Lauru si však Parfenov postavil ve volném čase, stavba sporťáku je pro něj jen koníčkem. Pracoval na ní přes pět let a jen díly a materiál jej vyšel na téměř 400 tisíc Kč. Laura dostala prostorový rám, pokrytý laminátovými panely karosérie, mnohé díly, včetně rámu sedaček jsou z karbonu. Vůz pohání 4,2 litrový osmiválec z Audi A8 druhé generace. Ten původně dodával 350 koní, po úpravách z něj však Parfenov dostal rovných 400 koní. Ze stejného vozu pochází i převodovka, zavěšení a další. 400 koní sice nezní jako příliš vysoký výkon na supersport, vzhledem k lehké konstrukci se ale dá počítat s velmi slušnými jízdními vlastnostmi. Ostatně už původní téměř dvoutunová A8 s 350 koni dokázala jet 250 km/h a rozjet se z 0 na 100 za 6,1 sekundy.
Pokud se vám moderní Laura líbí, máte šanci si ji pořídit. Parfenov ji totiž právě nabízí k prodeji, za 5 milionů rublů, tedy asi 1,8 milionu Kč. Pokud si však tenhle originální ruský sporŤák dovezete do Česka, jinde než po okruhu se s ním legálně neprojedete.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.