Další značka z východního bloku zanikla. Výrobce Tavrie ale nezavře brány úplně

ZAZ Slavuta Nova
ZAZ Slavuta Nova, foto: wheelsage.org
-mdo , AutoRoad.cz 15. června 2019 13:01
Sdílej:

Automobilky z bývalého východního bloku to po pádu komunismu neměly snadné. Ty, které se nepodařilo prodat nějaké západní automobilce, buď skončily úplně, nebo okupují okrajové segmenty trhu. Nově se mezi zaniklé značky zařazuje i ukrajinský ZAZ.

Jen málo automobilek z bývalého východního bloku se dnes může chlubit úspěchem. Mezi takové patří samozřejmě česká Škoda a rumunská Dacia, na svém trhu je ale úspěšná i Lada, která dnes patří Renaultu. Jiné firmy už tak úspěšně nebyly. Východoněmecké automobilky skončily už na počátku 90. let, rumunský Oltcit po několika změnách názvu skončil v roce 1995, ruský Moskvič v roce 2001, srbská Zastava se držela do roku 2008 a polské FSO vyrobilo poslední vůz v roce 2011. GAZ už produkuje pouze nákladní vozy, stejně jako Tatra a UAZ představil poslední zcela nový model v roce 1997.

Ukrajinský ZAZ v našich končinách nebyl nikdy příliš známý, jeho nejslavnější vozy, Záporožce, se zde nikdy ani nedovážely. Následující model, relativně moderní hatchback s pohonem předních kol, nazvaný Tavria se v Československu nějakou dobu nabízel, dnes už jej ale na silnicích skoro nemáte šanci potkat. Na Ukrajině tomu samozřejmě bylo jinak, Tavria a její deriváty tam dodnes tvoří podstatnou část vozového parku. Není se čemu divit, poslední varianta Tavrie, sedan Slavuta, se držel ve výrobě až do roku 2011, zatímco Tavria pick-up skončila jen o rok dříve. 

Poté už sice ZAZ nevyvinul žádný další vlastní automobil, pod svou značkou ale vyráběl licencované modely Daewoo a Chery. Základem moderní produkce ZAZu byly varianty postaršího Daewoo Lanos, které ZAZ nabízel i v užitkové verzi. Lanosy doplňovaly v nabídce i ZAZ Vida, varianta Chevroletu Aveo a čínský hatchback Chery A13, který se prodával jako ZAZ Forza.

Po ukrajinské krizi, která započala v roce 2013 a vedla i k obazení Krymu a válce na východě země, se ale ZAZ začal dostávat do problému. Zatímco v roce 2013 vyrobil ZAZ ještě přes 20 tisíc vozů, v roce 2015 už vzniklo jen 3937 aut. V roce 2016 vše vypadalo nadějněji, protože ZAZ začal vyrábět model Lanos pro egyptský trh a představil nový model, Slavuta Nova, na základě čínského modelu od Chery. V roce 2017 ale byla veškerá výroba ukončena a v letech 2018 a 2019 už v továrnách ZAZ nevnikl jediný automobil. 

Továrna ZAZ byla nabídnuta k prodeji, včetně veškerého vybavení, za pouhých 15 milionů dolarů. Kompletně rozprodán byl zřejmě všechen nadbytečný majetek ZAZu, k prodeji se objevily dokonce i vozy využité pro crash testy. Nakonec se ale asi našlo řešení, které udrží výrobu automobilů ve městě Záporoží a s tím související pracovní místa. 

Běloruská automobilka MAZ totiž oznámila, že zahájí výrobu svých užitkových vozů v továrně ZAZu. Ačkoliv půjde z počátku o výrobu z CKD kitů, plánuje ZAZ do budoucna nahrdit až 50 % běloruských dílů za ty ukrajinské, aby podpořil domácí výrobce. První kity již byly odeslány na Ukrajinu k montáži, i když z počátku půjde zřejmě jen o podvozky. Na hotových vozech se však nebude používat logo ani název ZAZ, který je tím pádem asi definitivní historií. Zájemci z Ukrajiny a Společenství nezávislých států, kteří touží po koupi postarších vozů Daewoo, ale stále mají šanci svou potřebu uspokojit. Nově vzniklá uzbekistánská značka Ravon totiž stále nabízí vozy na základě modelů Spark, Aveo, či Nexia.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.