Automobilky z bývalého východního bloku to po pádu komunismu neměly snadné. Ty, které se nepodařilo prodat nějaké západní automobilce, buď skončily úplně, nebo okupují okrajové segmenty trhu. Nově se mezi zaniklé značky zařazuje i ukrajinský ZAZ.
Jen málo automobilek z bývalého východního bloku se dnes může chlubit úspěchem. Mezi takové patří samozřejmě česká Škoda a rumunská Dacia, na svém trhu je ale úspěšná i Lada, která dnes patří Renaultu. Jiné firmy už tak úspěšně nebyly. Východoněmecké automobilky skončily už na počátku 90. let, rumunský Oltcit po několika změnách názvu skončil v roce 1995, ruský Moskvič v roce 2001, srbská Zastava se držela do roku 2008 a polské FSO vyrobilo poslední vůz v roce 2011. GAZ už produkuje pouze nákladní vozy, stejně jako Tatra a UAZ představil poslední zcela nový model v roce 1997.
Ukrajinský ZAZ v našich končinách nebyl nikdy příliš známý, jeho nejslavnější vozy, Záporožce, se zde nikdy ani nedovážely. Následující model, relativně moderní hatchback s pohonem předních kol, nazvaný Tavria se v Československu nějakou dobu nabízel, dnes už jej ale na silnicích skoro nemáte šanci potkat. Na Ukrajině tomu samozřejmě bylo jinak, Tavria a její deriváty tam dodnes tvoří podstatnou část vozového parku. Není se čemu divit, poslední varianta Tavrie, sedan Slavuta, se držel ve výrobě až do roku 2011, zatímco Tavria pick-up skončila jen o rok dříve.
Poté už sice ZAZ nevyvinul žádný další vlastní automobil, pod svou značkou ale vyráběl licencované modely Daewoo a Chery. Základem moderní produkce ZAZu byly varianty postaršího Daewoo Lanos, které ZAZ nabízel i v užitkové verzi. Lanosy doplňovaly v nabídce i ZAZ Vida, varianta Chevroletu Aveo a čínský hatchback Chery A13, který se prodával jako ZAZ Forza.
Po ukrajinské krizi, která započala v roce 2013 a vedla i k obazení Krymu a válce na východě země, se ale ZAZ začal dostávat do problému. Zatímco v roce 2013 vyrobil ZAZ ještě přes 20 tisíc vozů, v roce 2015 už vzniklo jen 3937 aut. V roce 2016 vše vypadalo nadějněji, protože ZAZ začal vyrábět model Lanos pro egyptský trh a představil nový model, Slavuta Nova, na základě čínského modelu od Chery. V roce 2017 ale byla veškerá výroba ukončena a v letech 2018 a 2019 už v továrnách ZAZ nevnikl jediný automobil.
Továrna ZAZ byla nabídnuta k prodeji, včetně veškerého vybavení, za pouhých 15 milionů dolarů. Kompletně rozprodán byl zřejmě všechen nadbytečný majetek ZAZu, k prodeji se objevily dokonce i vozy využité pro crash testy. Nakonec se ale asi našlo řešení, které udrží výrobu automobilů ve městě Záporoží a s tím související pracovní místa.
Běloruská automobilka MAZ totiž oznámila, že zahájí výrobu svých užitkových vozů v továrně ZAZu. Ačkoliv půjde z počátku o výrobu z CKD kitů, plánuje ZAZ do budoucna nahrdit až 50 % běloruských dílů za ty ukrajinské, aby podpořil domácí výrobce. První kity již byly odeslány na Ukrajinu k montáži, i když z počátku půjde zřejmě jen o podvozky. Na hotových vozech se však nebude používat logo ani název ZAZ, který je tím pádem asi definitivní historií. Zájemci z Ukrajiny a Společenství nezávislých států, kteří touží po koupi postarších vozů Daewoo, ale stále mají šanci svou potřebu uspokojit. Nově vzniklá uzbekistánská značka Ravon totiž stále nabízí vozy na základě modelů Spark, Aveo, či Nexia.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?