Automobilky z bývalého východního bloku to po pádu komunismu neměly snadné. Ty, které se nepodařilo prodat nějaké západní automobilce, buď skončily úplně, nebo okupují okrajové segmenty trhu. Nově se mezi zaniklé značky zařazuje i ukrajinský ZAZ.
Jen málo automobilek z bývalého východního bloku se dnes může chlubit úspěchem. Mezi takové patří samozřejmě česká Škoda a rumunská Dacia, na svém trhu je ale úspěšná i Lada, která dnes patří Renaultu. Jiné firmy už tak úspěšně nebyly. Východoněmecké automobilky skončily už na počátku 90. let, rumunský Oltcit po několika změnách názvu skončil v roce 1995, ruský Moskvič v roce 2001, srbská Zastava se držela do roku 2008 a polské FSO vyrobilo poslední vůz v roce 2011. GAZ už produkuje pouze nákladní vozy, stejně jako Tatra a UAZ představil poslední zcela nový model v roce 1997.
Ukrajinský ZAZ v našich končinách nebyl nikdy příliš známý, jeho nejslavnější vozy, Záporožce, se zde nikdy ani nedovážely. Následující model, relativně moderní hatchback s pohonem předních kol, nazvaný Tavria se v Československu nějakou dobu nabízel, dnes už jej ale na silnicích skoro nemáte šanci potkat. Na Ukrajině tomu samozřejmě bylo jinak, Tavria a její deriváty tam dodnes tvoří podstatnou část vozového parku. Není se čemu divit, poslední varianta Tavrie, sedan Slavuta, se držel ve výrobě až do roku 2011, zatímco Tavria pick-up skončila jen o rok dříve.
Poté už sice ZAZ nevyvinul žádný další vlastní automobil, pod svou značkou ale vyráběl licencované modely Daewoo a Chery. Základem moderní produkce ZAZu byly varianty postaršího Daewoo Lanos, které ZAZ nabízel i v užitkové verzi. Lanosy doplňovaly v nabídce i ZAZ Vida, varianta Chevroletu Aveo a čínský hatchback Chery A13, který se prodával jako ZAZ Forza.
Po ukrajinské krizi, která započala v roce 2013 a vedla i k obazení Krymu a válce na východě země, se ale ZAZ začal dostávat do problému. Zatímco v roce 2013 vyrobil ZAZ ještě přes 20 tisíc vozů, v roce 2015 už vzniklo jen 3937 aut. V roce 2016 vše vypadalo nadějněji, protože ZAZ začal vyrábět model Lanos pro egyptský trh a představil nový model, Slavuta Nova, na základě čínského modelu od Chery. V roce 2017 ale byla veškerá výroba ukončena a v letech 2018 a 2019 už v továrnách ZAZ nevnikl jediný automobil.
Továrna ZAZ byla nabídnuta k prodeji, včetně veškerého vybavení, za pouhých 15 milionů dolarů. Kompletně rozprodán byl zřejmě všechen nadbytečný majetek ZAZu, k prodeji se objevily dokonce i vozy využité pro crash testy. Nakonec se ale asi našlo řešení, které udrží výrobu automobilů ve městě Záporoží a s tím související pracovní místa.
Běloruská automobilka MAZ totiž oznámila, že zahájí výrobu svých užitkových vozů v továrně ZAZu. Ačkoliv půjde z počátku o výrobu z CKD kitů, plánuje ZAZ do budoucna nahrdit až 50 % běloruských dílů za ty ukrajinské, aby podpořil domácí výrobce. První kity již byly odeslány na Ukrajinu k montáži, i když z počátku půjde zřejmě jen o podvozky. Na hotových vozech se však nebude používat logo ani název ZAZ, který je tím pádem asi definitivní historií. Zájemci z Ukrajiny a Společenství nezávislých států, kteří touží po koupi postarších vozů Daewoo, ale stále mají šanci svou potřebu uspokojit. Nově vzniklá uzbekistánská značka Ravon totiž stále nabízí vozy na základě modelů Spark, Aveo, či Nexia.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.